handdator

Visa fullständig version : Hektiskt arbete, mycket övertid, hur hantera träningen?


Megustaa
2014-08-25, 09:38
Sedan en tid tillbaka och förmodligen en lång tid framöver kommer jag ha en fruktansvärt hektiskt tid med mitt jobb.

När jag kommer hem om dagarna är fysiskt och psykiskt dränerad p.g.a övertid och mycket stress.

Nu är ju träning väldigt bra när det kommer till stress och psykisk press, problemet är bara att jag är så slut när jag kommer hem från jobbet att mina pass blir så jävla kassa och jag orkar inte köra lika många per vecka som jag normalt brukar köra, nu blir det ca 4 istället för 6.

Hur hanterar ni andra hektiska jobb med träningen?
Hur gör ni för att det inte ska kännas som man går till jobbet, tränar och sedan måste sova?

AronP
2014-08-25, 09:46
Skär ned på mängden träning, ibland får man acceptera att man inte kan träna 100%. Ska man ändå träna så mycket så får man lite acceptera att träning och jobb blir typ hela ens liv. Optimera passen. Träna innan jobbet.

Morty
2014-08-25, 10:03
Det beror på hur mycket tid som går att få loss per gång. Kanske är ett 30 min cirkelpass på lunchen, 5-6 gånger i veckan bästa alternativet. Kanske är 3 maffiga helkroppspass på två timmar bättre.

Kedaran
2014-08-25, 10:25
Skär ned på mängden träning, ibland får man acceptera att man inte kan träna 100%. Ska man ändå träna så mycket så får man lite acceptera att träning och jobb blir typ hela ens liv. Optimera passen. Träna innan jobbet.

+1

Vi är ju alla olika men jag mår iaf bättre av att ha 3-4 planerade pass som blir av än 6 st och vecka efter vecka inte göra fler än 4 st.
När jag haft som mest med jobb och familj och försökt få in träningen har det hjälpt mig att träna innan jobbet så man får energi och får vara "ledig" när man väl kommer hem sen. Alla måsten är redan gjorda och man kan njuta av tiden hemma.

Sen kan det vara en idé att inte fokusera på nya PB'n osv utan se till att komma till gymmet och få till bra pass!

Lycka till!

Nutrid
2014-08-25, 10:56
Sov ordentligt. 4 pass räcker gott och väl och för vissa är det förmodligen mer optimalt än 6 pass då prestationen kan lida annars (särskilt i kombination med annat i ens liv).

Du kan även testa magnesium före sängdags utöver detta. Jag sover så jävla mycket bättre då och orkar bara mer allmänt.

Alltidxx
2014-08-25, 12:20
Skär ned på mängden träning, ibland får man acceptera att man inte kan träna 100%. Ska man ändå träna så mycket så får man lite acceptera att träning och jobb blir typ hela ens liv. Optimera passen. Träna innan jobbet.

This. En stort skäl till att vuxna nybörjare som tänker byta liv och bli i form aldrig kommer särskilt långt är för att det som låter så käckt i teorin sen i praktiken innebär att de blir tvungna att avsätta verklig tid. Då inser de att de måste sluta med en massa grejer de brukade göra innan, och så inkräktande var det inte tänkt att det nya livet skulle bli.

Ulvamal
2014-08-25, 12:23
Naturligtvis ska inte livet begränsas till arbete, träning och sömn. Man måste ju äta också.

Men annars ... jo, det är så det är när det är mycket på jobbet. Livet tar paus.

Arnoldski
2014-08-25, 13:51
Jag är egenföretagare och har småbarn och känner igen mig mycket.

För mig har följande hjälpt:

1) Fixat hemmagym. Jag har stort garage där jag har allt jag behöver, men även tidigare när jag bodde i lägenhet ordnade jag det ganska fint. Hade en träningsbänk som pianostol (med filt över), och hantlar från 2,5 kg upp till 42,5 kg styck. Med bänk, hantlar och chinsräcke i en dörrpost är det inte mycket du inte kan göra och du har noll sekunders startsträcka

2) Komma bort från att ha fixa dagar typ måndag-bröst/armar, ons-ben, etc för då stör det så himla mkt om man missar nåt pass. Istället kör på två eller tre pass och så kör du de alltid i den ordningen oavsett när du får tid så kör du nästa pass så att säga

3) Bygg upp passen i prioordning. Mitt senast pass började med mark för jag vet att hinner jag inget annt blir jag ändå nöjd, sen bygger du på i fallande prioordning. En vecka kanske det bara blev två pass med en/två övningar per pass, men var det ett stenhårt markpass, och en hantelpresspass, möjligne med lite rodd eller utfall också, så var den veckan absolut inte bortkastad.

Detta sätt har i alla fall hjälpt mig.

nisnom
2014-08-25, 16:33
Sedan en tid tillbaka och förmodligen en lång tid framöver kommer jag ha en fruktansvärt hektiskt tid med mitt jobb.

När jag kommer hem om dagarna är fysiskt och psykiskt dränerad p.g.a övertid och mycket stress.

Nu är ju träning väldigt bra när det kommer till stress och psykisk press, problemet är bara att jag är så slut när jag kommer hem från jobbet att mina pass blir så jävla kassa och jag orkar inte köra lika många per vecka som jag normalt brukar köra, nu blir det ca 4 istället för 6.

Hur hanterar ni andra hektiska jobb med träningen?
Hur gör ni för att det inte ska kännas som man går till jobbet, tränar och sedan måste sova?

Gå över till helkroppsupplägg. Få in ett pass på helgen, ett på valfri morgon innan jobbet och resten när tid finns.

Fuark
2014-08-25, 16:48
Träna stenhårt under helgen, både lördag och söndag.

filmjölk
2014-08-25, 17:36
Crossfit.

Sniggel
2014-08-25, 17:43
This. En stort skäl till att vuxna nybörjare som tänker byta liv och bli i form aldrig kommer särskilt långt är för att det som låter så käckt i teorin sen i praktiken innebär att de blir tvungna att avsätta verklig tid. Då inser de att de måste sluta med en massa grejer de brukade göra innan, och så inkräktande var det inte tänkt att det nya livet skulle bli.

Precis. Kanske att 1-2 timmar av den övertid man är van att jobba (om man är en workaholic light eller "högre" ;)) måste försvinna, per pass.
Säg att där 3 pass i vardagarna som man gör denna uppoffring för. Det blir då ca 4½ timmes övertid per vecka, eller 18 timmar per månad. Helt plötsligt blir där några tusenlappar som försvann varje månad, för att man skulle orka träna! Det lär smaka och kräva en rejäl omställning om man är van vid sin tidigare livsstil och dess fördelar. Man kanske mår bättre om man provar en månad, "men man har ju sina utgifter".

kauf
2014-08-25, 18:07
Va fan min text försvann när jag skickade mitt svar. Nåväl här kommer en kort version:

Jag har också jobbat långa pass dag&natt och varit helt utmattad fysiskt och psykiskt när jag slutat jobbet. Fick ändå tvinga mig till gymmet och resultaten blev skit och motivationen blev inte direkt bättre.

Jag är jävligt morgontrött men faktum är att träningen går så mycket bättre om jag tvingar mig till gymmet FÖRE jobbet istället för EFTER. Jag mår dessutom bättre under arbetspasset om jag tränat innan. När man slutar så kan man åka hem och vila/sova och det känns jävla skönt att man redan har träningen avklarad.

Tog många år innan jag insåg att morgontröttheten inte var så farlig när man väl satte foten i gymmet. Tröttheten när man går till gymmet EFTER jobbet är många gånger värre.

Klockan ringer, jag svär, snoozar 2 timmar, fan va skönt.
Slutar jobbet, jag svär, går till gymmet, jag svär, går hem.

Klockan ringer, jag svär, går till gymmet 2 timmar, fan va skönt.
Slutar jobbet, fan va skönt, går hem, fan va skönt.

I denna vetenskapliga självstudie kan jag utröna att alternativ två erbjuder mindre svära och mer skönt. Alternativ två rekommenderas härmed.

Padde
2014-08-25, 18:13
Gymmet är min fristad. All stress och oro försvinner, de dagar jag har det körit och inte hinner till gymmet tränar jag hemma eller på lunchen på jobb. det ska ju alldrig vara ett tvång :-\ fundera lite på varför du tränar och om det är värt det trotts slitet :-)

Sniggel
2014-08-25, 18:32
Va fan min text försvann när jag skickade mitt svar. Nåväl här kommer en kort version:

Jag har också jobbat långa pass dag&natt och varit helt utmattad fysiskt och psykiskt när jag slutat jobbet. Fick ändå tvinga mig till gymmet och resultaten blev skit och motivationen blev inte direkt bättre.

Jag är jävligt morgontrött men faktum är att träningen går så mycket bättre om jag tvingar mig till gymmet FÖRE jobbet istället för EFTER. Jag mår dessutom bättre under arbetspasset om jag tränat innan. När man slutar så kan man åka hem och vila/sova och det känns jävla skönt att man redan har träningen avklarad.

Tog många år innan jag insåg att morgontröttheten inte var så farlig när man väl satte foten i gymmet. Tröttheten när man går till gymmet EFTER jobbet är många gånger värre.

Klockan ringer, jag svär, snoozar 2 timmar, fan va skönt.
Slutar jobbet, jag svär, går till gymmet, jag svär, går hem.

Klockan ringer, jag svär, går till gymmet 2 timmar, fan va skönt.
Slutar jobbet, fan va skönt, går hem, fan va skönt.

I denna vetenskapliga självstudie kan jag utröna att alternativ två erbjuder mindre svära och mer skönt. Alternativ två rekommenderas härmed.

:thumbup:

I övrigt, när det gäller linlägg som försvinner för att man tog för lång tid på sig att skriva (och blev utloggad). Gör så här:
Du uppmanas att logga in efter att du trycker "skicka svar" -> logga in
Din text är borta!!! -> backa i browsern (2 steg tror jag det är) tills att texten dyker upp igen, tryck "skicka svar".

Keep Calm
And
Go Back

z_bumbi
2014-08-26, 06:35
Jag är egenföretagare och har småbarn och känner igen mig mycket.

För mig har följande hjälpt:

1) Fixat hemmagym. Jag har stort garage där jag har allt jag behöver, men även tidigare när jag bodde i lägenhet ordnade jag det ganska fint. Hade en träningsbänk som pianostol (med filt över), och hantlar från 2,5 kg upp till 42,5 kg styck. Med bänk, hantlar och chinsräcke i en dörrpost är det inte mycket du inte kan göra och du har noll sekunders startsträcka

2) Komma bort från att ha fixa dagar typ måndag-bröst/armar, ons-ben, etc för då stör det så himla mkt om man missar nåt pass. Istället kör på två eller tre pass och så kör du de alltid i den ordningen oavsett när du får tid så kör du nästa pass så att säga

3) Bygg upp passen i prioordning. Mitt senast pass började med mark för jag vet att hinner jag inget annt blir jag ändå nöjd, sen bygger du på i fallande prioordning. En vecka kanske det bara blev två pass med en/två övningar per pass, men var det ett stenhårt markpass, och en hantelpresspass, möjligne med lite rodd eller utfall också, så var den veckan absolut inte bortkastad.

Detta sätt har i alla fall hjälpt mig.

Det här är en bra plan så länge man inte glömmer bort konditionen och man behöver inte ens någon utrustning hemma för att få in ett bra pass.
Att få in konditionen är också lätt. Kör t ex en "uppvärmning" varje pass med stegrande intensitet och avsluta ev med några få intervall med hög intensitet, det räcker långt för att hålla tillräcklig kondition för att orka med arbetsbelastningen. Vill man ha mer så lägg in det som ett steg i det vanliga passet på plats som motsvarar prioriteringen.

ttoobbee
2014-08-26, 12:13
Sedan en tid tillbaka och förmodligen en lång tid framöver kommer jag ha en fruktansvärt hektiskt tid med mitt jobb.

När jag kommer hem om dagarna är fysiskt och psykiskt dränerad p.g.a övertid och mycket stress.

Nu är ju träning väldigt bra när det kommer till stress och psykisk press, problemet är bara att jag är så slut när jag kommer hem från jobbet att mina pass blir så jävla kassa och jag orkar inte köra lika många per vecka som jag normalt brukar köra, nu blir det ca 4 istället för 6.

Hur hanterar ni andra hektiska jobb med träningen?
Hur gör ni för att det inte ska kännas som man går till jobbet, tränar och sedan måste sova?

Är i precis samma situation som dig, men genom att äta mycket och på mer bestämda tider som va 3e timme ungefär hjälpte mig. För det första slapp jag gå hungrig trotts övertid så jag började helt enkelt planera för att jag kanske behöver jobba över idag. Sedan drog jag ner träningen från 6-7 dagar till 4 dagar. Visst jag kanske hellre hade tränat 5-6 dagar för att jobba på släpande muskler som mina ben men jag vet då att dessa passen kommer ej bli bra. Därför bestämde jag mig för att följa Y3T och köra efter det programmet med fyra pass i veckan åtminstone under den värsta perioden.