handdator

Visa fullständig version : Axelskada / Trött i axel / Mjölksyra


ChipThaRipper
2014-08-25, 08:50
Hej!

Har ganska länge (ca 1 år) haft problem med vänster axel. Det som händer är att vid alla pressar så blir jag trött i vänster axel, känns som mjölksyra ungefär. Det slår in ungefär efter 5 repetitioner och sen klarar jag kanske 2 repetitioner till medan jag kan fortsätta pressa med höger.

Känns som att någon sena eller liknande är i kläm.
Har provat det mesta i övningsutförande (har alltid varit väldigt noga med teknik, fulla rom, ordentlig stretch, tränat baksida axlar och rygg) och värmt upp rotatorcuffarna ordentligt men det har inte blivit bättre.

Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om/känner igen sig?
Tack på förhand!

Bubblan84
2014-08-25, 09:03
Var i axeln känner du tröttheten/mjölksyran? Om något är i kläm så har det nog med rotatorcuffen att göra. Kollat upp impingement?

henkkaa
2014-08-25, 09:14
Känner igen det där, exakt samma sak, men jag har även i t.ex. Bänkpress och hantelpress, men ibland så har jag de inte överhuvudtaget fören kanske sista settet för axlar/bröst passet, min far är naprapat och han har kollat lite på de och inte hittat nått speciellt, mer än muskelknutar på skuldran som kändes som att dem var i axeln, och lite inflammerad rotatorcuff vilket jag åtgärdat någorlunda genom att köra press med stång vilket för mig känns bättre, vet att många med axelproblem tycker hantlar är skönare och friare, men blir för mig stabilare och säkrare med stång, då menar jag sittande hantelpress och eller med stång

ChipThaRipper
2014-08-25, 12:14
Var i axeln känner du tröttheten/mjölksyran? Om något är i kläm så har det nog med rotatorcuffen att göra. Kollat upp impingement?

Framsidan är det. Har även problem med att det känns som att axeln inte hamnar i rätt läge när jag ska utföra övningar. Jag måste vara väldigt noga med att klämma åt skulderbladen och dra bak axlarna.

Kollade upp det precis men jag har i princip ingen smärta i axeln. Det enda som känns förutom när jag kör övningar är att om jag håller armen rakt upp (så jag pekar mot taket) och för armen bakåt som vid ryggsim så knäpper det framtill i axeln ungefär vid kl 11/10, vilket känns "förlösande" för axeln, men går tillbaka så fort jag för ned den igen.

Till vilken yrkesgrupp ska man vända sig vid såna här problem? Sjukgymnast? Naprapat?