handdator

Visa fullständig version : Någon annan som svettas något förbannat?


XXXL
2014-08-24, 21:46
Jag gick ner lite i vikt i våras och nu över sommaren, inte mycket kanske 10 kg max totalt.

Men till följd av det så har jag börjat svettas uppskattningsvis dubbelt så mycket som jag gjorde innan viktnedgången, jag har gått ner i vikt förut men jag kan inte minnas att det var riktigt såhär illa då utan det måste vara något "nytt", är de någon annan som råkar ut för samma eller borde jag vara orolig?

Börjar jag bli gammal?

King Grub
2014-08-24, 21:52
Det brukar vara tvärtom, att man blir varm när man överäter och blir tjockare.

XXXL
2014-08-24, 21:54
Det brukar vara tvärtom, att man blir varm när man överäter och blir tjockare.

Jag tycker också att det låter konstigt och jag brukar typ svettas på vanliga ställen lite bröst, armhålor e.t.c men nu svettas jag ifrån underarmarna och ovanpå händerna sådär som man kan göra när man är utomlands och det är riktigt varmt.

MaxHBG
2014-08-24, 22:13
haha jag svettas direkt när jag tar på mig en ny tröja och går utanför dörren...

Ligger på 83-85kg 176cm

AirBox
2014-08-25, 04:56
Svettas normalt sett inte så extremt mycket, men får jag upp pulsen (Särskilt vid stress) så blir det ett helvete.

Shqypnia
2014-08-25, 09:48
Sen jag börja köra riktigt hårt på gymmet så svettas jag mer. Sommaren (mer eller mindre) kvarstår och bidrar också säkert en hel del.

XXXL
2014-08-25, 09:51
Jag tränar inte hårdare nu än vad jag har gjort tidigare, snarare tvärtom.

Mental
2014-08-25, 09:51
Jag tycker också att det låter konstigt och jag brukar typ svettas på vanliga ställen lite bröst, armhålor e.t.c men nu svettas jag ifrån underarmarna och ovanpå händerna sådär som man kan göra när man är utomlands och det är riktigt varmt.

Jag svettas mer när jag är fetare, men jag svettas även mer ju mer vältränad jag är. Dålig form = lite svett, bra form = mycket svett.

En gissning är väl att mer arbetande muskulatur bidrar till högre värmeproduktion som behöver åtgärdas medelst svettning.

Lekmannaspekulation dock.

dodie
2014-08-25, 10:00
Jag tror det kan ha att göra med åldern. Jag svettas sjukt mycket mer nu än för några år sedan iallafall.

Langster
2014-08-25, 10:41
Som Grub skrev så är det nog vanligast att man svettas mindre när man gått ned i vikt, och speciellt under tiden man går ned i vikt.

Men en grej jag har märkt utöver det är att jag svettas mer på sommaren än på vintern, oavsett form. Speciellt en sån här sommar när det varit riktigt varmt verkar det som att kroppen går in i ett högsvetts-läge. Svettas mer på gymmet nu än vad jag gör på vintern trots att temperaturen där är ungefär den samma året runt. Verkar ta ett par månader av mildare klimat innan det lägger sig.

XXXL
2014-08-25, 10:53
Jag tänkte också att det var sommaren först för när det var så varmt som det var så förstår man ju varför man svettas som man gör men nu har de ju varit relativt svalt i kanske 2-3 veckor här i alla fall borde det inte lugna sig lite då?

illiaca
2014-08-25, 13:30
Höjjde du protein-intaget mycket under dieten? Det ska väll ha en termogen effekt på kroppen!?

Jag är ute på djupt vatten nu känner jag :d Nån som kan mer om TEF och hur mycket det kan tänkas påverka kan väll fylla i.

Sen om man äter stora få måltider med mycket protein i slängen känner jag iaf att man blir varm o go. Jämfört med mer sällan och oftare.

XXXL
2014-08-25, 14:02
Japp, ökar alltid proteinet under viktnedgång, och då främst i form av vassle. Men jag har i perioder ätit betydligt mer protein utan samma effekt så jag vet inte om min kropp borde reagera på det heller...

Captainwide
2014-08-25, 17:46
Svettas i vilket fall som en gris. Över,under, höger och vänsterskott kvittar fan.

Sniggel
2014-08-25, 19:21
Inte riktigt samma problem, men jag har stora problem med att stå ut med värme, trots att jag gått ner en massa i vikt (och levt ett kalori-balansliv i "ett år" på låg vikt). Jag svettas inte lika mycket, men värmen "really gets to me". Tänker främst då på höga inomhustemperaturer (22+) i kombination med att röra på sig minsta lilla. En av anledningarna till att jag gick ner i vikt var faktiskt att lättare stå ut med sommarvärmen (både inom- och utomhus). Men det gav knappt nåt resultat på den fronten.

Ozziking
2014-08-25, 20:50
Svettas i vilket fall som en gris. Över,under, höger och vänsterskott kvittar fan.

:laugh::laugh: