handdator

Visa fullständig version : Hur säker är chinsstång som man inte skruvar och monteringsstid?


Xtreme
2014-08-24, 16:04
Funderar på att köpa en chinsstång. Dock vill jag inte alltid ha den uppe. Har sett det finns sådana man spänner fast i dörrkarmen utan skruvar.

Hur säkra är dessa?
Hur lång tid tar de att sätta upp (med tanke på jag vill ta upp och ner den vid varje pass)?

AntonHA
2014-08-24, 16:17
När jag gjorde sista repetitionen i ett set med en sådan stång lossa stången. Jag har inte använt den sen dess.

qozmox
2014-08-24, 16:21
kan int svara. men osäker nog (för mig) att jag skruvade fast den.
köp en sån här istället. aldrig haft problem med den. men kräver vettig dörr.

http://www.maxpuls.se/image/cache/data/Produkter/g/236/236_2_stor-650x650.jpg

illiaca
2014-08-24, 16:51
kan int svara. men osäker nog (för mig) att jag skruvade fast den.
köp en sån här istället. aldrig haft problem med den. men kräver vettig dörr.

http://www.maxpuls.se/image/cache/data/Produkter/g/236/236_2_stor-650x650.jpg


Jag köpte en sån där för att jag är kass på chins. Inte farligt dyr heller.

Den är inte så dum. Väger 85kg och det känns tryggt att hänga i den. Aldrig ramlat ner sen jag köpte den iaf. Funktionen är ju att den trycker mot vägen från båda håll när man hänger i den. Den hänger inte på dörrlisten som en del tror.

Flera olika grepp men det riktigt breda greppet går ju inte iom att en dörr är si och så bred. Monteras ner på en halv sekund om man inte skruvat fast den.

Jag ger den 7/10 toasters

Lance Uppercut
2014-08-24, 19:10
Min lossnade. Kunde gått riktigt illa men jag klarade mig som tur var. Köp INTE en sådan är mitt tips. :D

Arne Persson
2014-08-24, 19:14
Farliga leksaker av undermålig materialkvalitet! Kan sluta riktigt illa, speciellt om man väger omkring 90-100 kg eller mer.

Magnus Larsson
2014-08-24, 19:38
Skulle aldrig ha en sådan där hemma.

Xtreme
2014-08-24, 19:53
Jag köpte en sån där för att jag är kass på chins. Inte farligt dyr heller.

Den är inte så dum. Väger 85kg och det känns tryggt att hänga i den. Aldrig ramlat ner sen jag köpte den iaf. Funktionen är ju att den trycker mot vägen från båda håll när man hänger i den. Den hänger inte på dörrlisten som en del tror.

Flera olika grepp men det riktigt breda greppet går ju inte iom att en dörr är si och så bred. Monteras ner på en halv sekund om man inte skruvat fast den.

Jag ger den 7/10 toasters

Är det denna?
http://sportgymbutiken.se/sv/artiklar/styrka/sma-gym-redskap/dorrtrapets-multi-jtc-fitness.html

R0B
2014-08-24, 21:08
Funkar bra för mig som ligger runt 80 kilo, hade inte testat om jag vägt 90+ dock. Känns som att den kan börja ge sig då.

Och inte vara för explosiv på vägen upp, då går det fort ner, jag har testat...

illiaca
2014-08-24, 21:41
Är det denna?
http://sportgymbutiken.se/sv/artiklar/styrka/sma-gym-redskap/dorrtrapets-multi-jtc-fitness.html

Har nåt minne av att min hette "iron gym" eller nåt åt det hållet men ser typ likadan ut. Alltså, lät kanske lite väl positiv. Den är givetvis inte lika stadig som chins-racken på gymmet. Jag far liksom inte och hoppar upp i den eller hänger i den från fel håll.

Med det i bakhuvet borde man undvika olyckor, funkar för mig åtminstone. :d

svenbanan
2014-08-24, 23:00
Funkade kalasbra för mig på 85kg. Jag har gjort tusentals pullups på en sådan stång och inte haft ett enda tillbud.

Några tips:

Sätt inte upp en sådan stång ifall dörrposterna är gjorda av nåt annat än 100% trä. Ibland är det några ihåliga (?) plastgrejer. Då är det bara att glömma eftersom dessa blir uttryckta av stången.

Det andra som är viktigt är att man håller på sådant sätt att man expanderar stången ännu mer då man hänger i den. Det är ju bara den yttre hylsan som kan rotera när stången väl är på plats. Håll koll på ifall handflatorna mot dig skruvar fast stången eller lossar den beroende på i vilken riktning du står i dörröppningen. Kör du handflatorna från dig blir det motsatt riktning i dörrposten. Detta låter invecklat, men blir helt uppenbart då du sätter upp stången.

Se till att stången sitter helt horisontellt, annars kommer den lägre sidan börja kana neråt du lägger lite tyngd på stången.

Ju smalare dörrposten är, ju mindre är möjligheten till "svikt" i stången. Enklare att köra handflatorna mot dig (om du inte har korta armar) eftersom armbågarna har en tendens att slå i dörrposterna då man håller lite bredare, som i alla fall jag gärna gör då jag har handflatorna från mig.

Inbilla dig inte att du ska göra nån slags kipping på en sådan stång. :)