handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och träning!


anemon
2014-08-24, 15:11
Hej!
Undrar om det spelar nån roll eller om jag får mer och utnyttjar energin bättre om jag tex ska träna på eftermiddagen!om det exempelvis skulle fördelas så här:
Exempel 1: frukost 100 gram kolhydrater o lunch 50 gram kolhydrater
Exempel 2: 70 gram kolhydrater o lunch 80 gram kolhydrater
Får jag nån annorlunda effekt av dom olika fördelningarna? vilken drar jag mest nytta av om jag äter lunch vid 11-12 och träning sker vid 3 snåret?

King Grub
2014-08-24, 15:18
Prova båda. Utvärdera. Olika individer reagerar olika på kolhydratintag, timing och träning.

anemon
2014-08-24, 15:21
Prova båda. Utvärdera. Olika individer reagerar olika på kolhydratintag, timing och träning.

Ok! Men om jag äter mkt till frukost ex 50 g o till lunch 30! Drar jag nytta av det jag åt till frukost? Och använder mig av dom eller mer av lunchrn?

cero
2014-08-25, 12:18
Givetvis, allt du äter "används". Du kan se det som att lagret fylls för att sedan användas som bränsle när du tränar.

Du behöver inte ens tänka så mycket på det här, se bara till att du får i dig bra mängder totalt sett.

anemon
2014-08-28, 20:31
Hej! Har funderat på det här med kolhydrater! Många presterar bättre av mer kolhydrater o andra mindre! Men inom styrketräning hur viktigt är då kolhydrater?
jag själv har förstått att många äter mkt kolhydrater för energi o för återhämtningen, men dom som äter mindre kolhydrater o mer fett hur presterar nì?
Sen undrar jag om man tex äter en frukost på mestadels fett o protein max 15-20 g kolhydrater sen ca 2-3 h innan träning runt låt säga 100 gram kolhydrater till lunch sen resten av kolhydrats intaget efter träning i 1-2 måltider?
eller om man till frukost äter 60 g kolhydrat medel fett/protein o samma till lunch!
Finns det några fördelar´/nackedal i nån av dom ? Presterar man bättre i nån av doM? eller är det personligt vad man presterar mår bäst av?

R Scarpa27
2014-08-28, 20:35
äter man en normal kost och inte tränar på elitnivå behöver man inte räkna och kalkylera allt för mkt på detaljer.
testa vad du presterar bäst av, tror din kropp känner det bäst.
käkar man en blandkost så brukar man kunna prestera generellt, och innan träning beror ju ´på aktivitet osv..
känner du dig trött och hungrig innan passet? enkelt! käka något lätt för energi!
har du energi innan passet kör på ?
Lycka till.

Ajemän
2014-08-29, 11:08
äter man en normal kost och inte tränar på elitnivå behöver man inte räkna och kalkylera allt för mkt på detaljer.
testa vad du presterar bäst av, tror din kropp känner det bäst.
käkar man en blandkost så brukar man kunna prestera generellt, och innan träning beror ju ´på aktivitet osv..
känner du dig trött och hungrig innan passet? enkelt! käka något lätt för energi!
har du energi innan passet kör på ?
Lycka till.

Kanske inte på överskott, men på underskott gör små förändringar i timing stor skillnad.

Mörkret
2014-08-29, 18:15
För egen del föredrar jag att lägga 80-90% (ibland allt) av kolhydratintaget efter träning. (carb-backloading kallas det visst), på så vis har jag bra med energi till förmiddagspasset dagen efter.

Men som sagt prova att laborera med olika upplägg för att se vad som passar just dig;)

Shqypnia
2014-08-29, 18:57
Ät bra och ät dig mätt. Tänk på att ligga högt på protein och ät inte (mkt) skräpmat så ska det gå fint.

cero
2014-08-29, 19:06
Man presterar alltid bättre på mycket kolhydrater, om man inte är allergisk mot något.

Du överanalyserar, ät vanligt bara.

EnergiÖverskott
2014-08-30, 06:13
Jag säger samma till dig här som i PM: du är anorektiker och för sjuk för att kunna lösa dina problem genom ett internetforum. Att du fortsätter snurrar i dessa tankar när du ännu äter som en underviktig mellanstadietjej är tyvärr inget annat än hemska tecken på självförnekelse.

Sök hjälp.

1x0
2014-08-30, 09:06
Lånar tråden lite;

Tänkte försöka äta något innan mina träningspass nu i höst. Alltid tränat 12-16 timmar fastandes annars.

Tycker jag presterar absolut bäst då, men vill mest testa och se om jag märker någon skillnad i andra aspekt,,,samt om jag hittar någon näringstiming som gör att jag kan prestera på topp.

Jag har sett lite olika rekommendationer, oftast runt 1g kg/kv i kolhydrater, eller lägre. OBS: för mat nära träningspasset, inom 1 timme eller så.

Jag väger 82-83 kg. Alltså hur ser t.ex:

20-30g protein
~80g kolhydrater
fettsnålt
^blir strax under 500 kalorier.

Detta ungefär 30 minuter innan styrketräningen, ifrån 16 timmars fastande tillstånd.

----

Ja, jag har läst tråden, vet att jag överanalyserar; kan prova olika, tror jag känner skillnad på livsmedelstypen också (kolhydratskällan).

Kanske bäst jag börjar på 0.5g kolhydrat kg/kv, sedan ökar stegvis och ser vad som känns bäst?


Jag lekte runt lite innan i våras, men gav upp, för jag mest blev otaggad och slö av att träna med mat i kroppen.

Det jag tyckte fungerade bäst, var att äta magert kött och lite grönsaker (för en liten bukfylla) ca 20-30g protein, sedan när jag gick till gymmet åt jag 100g ahlgrens bilar (ca 80g kolhydrater) alltså kött+grönsaker ca 30-40 min innan passet, sedan godiset <10 min innan.

Är 20g protein tillräckligt? Kommer äta ca 3 timmar efter första målet... alltså;
14:00> 20-30g protein och ~80g carbs
14:30-16:00> styrketräning
17:00> mat igen


Vet att detta är optinoja, jag har totalt skitit i näringstiming osv det senaste året. Så tänkte som sagt prova och utvärdera. Jag har oftast tränat helt fastandes och inte ätit fören 2-6 timmar efter styrketräningen heller (oehört kass näringstiming, antar jag;p)

anemon
2014-08-30, 10:49
Jag säger samma till dig här som i PM: du är anorektiker och för sjuk för att kunna lösa dina problem genom ett internetforum. Att du fortsätter snurrar i dessa tankar när du ännu äter som en underviktig mellanstadietjej är tyvärr inget annat än hemska tecken på självförnekelse.

Sök hjälp.

Jo jag vet att jag har problem men dom har blivit mkt bättre senaste tuden. Och tycker inte ca 0.5 kg potatis plus hård bröd är att äta som en tjej i mellanstadiet? Försöker så gott jag kan själv men det är inte alltid så lätt!
Du borde själv veta!!........

cero
2014-08-30, 12:58
1x0: Ät en kolhydratsrik middag 2-3 timmar innan passet. Äter du 30 minuter innan blir det bara massa vikt i magen som inte ens hunnit bearbetas.

Aliaas
2014-08-30, 14:27
Jo jag vet att jag har problem men dom har blivit mkt bättre senaste tuden. Och tycker inte ca 0.5 kg potatis plus hård bröd är att äta som en tjej i mellanstadiet? Försöker så gott jag kan själv men det är inte alltid så lätt!
Du borde själv veta!!........
0.5 kg potatis och knäckebröd är ju nästintill dietkost, låg kcal och noll fett till relativt hög mättnad. Framförallt potatisen

Ja vet att det inte finns dietkost och man inte skall hetsa massa skräpmat på bulk men ni fattar. ..

anemon
2014-08-30, 14:28
0.5 kg potatis och knäckebröd är ju nästintill dietkost, låg kcal och noll fett till relativt hög mättnad. Framförallt potatisen

Jo jag vet men åt knäckebröd till för jag vet att potatis är energi snålt

Aliaas
2014-08-30, 14:30
Jo jag vet men åt knäckebröd till för jag vet att potatis är energi snålt
Och det var det absolut goaste du kunde tänka dig o hade hemma just då lr?
Potatis och knäckebröd?

anemon
2014-08-30, 14:33
Käkade hos min mor o hennes kille o dom hade gjort potatis i ugnen.... så åt det som fanns :)