handdator

Visa fullständig version : Vad är det rekommenderade fettintaget och bör man äta kolhydrater på kvällen?


Badaboom
2014-08-24, 13:20
Ett par snabba frågor;

1. Vad är det lägsta rekommenderade fettintaget för tränande i g per kg/kv? Tänker alltså när man kör leanbulk och vill ligga lågt på fettintaget. Undrar även om man bör höja det eller kan ligga lika lågt i perioder där man strävar mot kcal-balans?

2. Att man bör inte äta kolhydrater på kvällen som många påstår är såvitt jag förstår bara en myt? I ett av gymgrossistens nummer skriver dom att det tvärtom finns fördelar med att äta kolhydrater på kvällen i form av bättre återhämtning och ökade förutsättningar för fettförbränning. Sant/falskt?

Tobbey
2014-08-24, 13:30
Mina egna teorier och svar på dessa frågor.

1.) Jag skulle personligen inte gå under 0,5g/kg kroppsvikt i fett på underskott större än 500 kcal. Men då är dessa gram fett från "bra" källor, delvis fisk och annan sån där "nyttig" mat. På bulk bryr jag mindre om minimumgränser, men jag skulle dock inte äta superlågt på fett under längre perioder.

2.) Min högst personliga teori: Kolhydrater är särskilt bra att äta på kvällen innan man går och lägger sig, dels för att man hinner fylla på glykogen-lagren ordentligt medans man sover under natten och dels för att man stimulerar melatonin-nivåerna i kroppen med en stor dos kolhydrater på kvällen vilket gör att man blir lite sömnig och kort och gott somnar och sover bättre hela natten (egna erfarenheter).

drkrupp
2014-08-24, 13:54
Korttidsstudier på mig själv påvisar att jag presterar bättre på 100 g fett/dag än 70 g. Prova och se vad som känns bäst helt enkelt.

Själv äter jag i runda slängar 1500 kcal på kvällen innan läggdags, och där i hälften av mina kolhydrater.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Tobbey
2014-08-24, 14:00
Korttidsstudier på mig själv påvisar att jag presterar bättre på 100 g fett/dag än 70 g. Prova och se vad som känns bäst helt enkelt.

Själv äter jag i runda slängar 1500 kcal på kvällen innan läggdags, och där i hälften av mina kolhydrater.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

+1 på fettintaget, jag mår allmänt bättre på lite högre fett-intag, men jag presterar bättre på lägre fett-intag och istället mer kolhydrater.

Angående kolhydraterna så äter jag ungefär lika mycket som dig på kvällen, 1500-2000 kcal varav mellan 50-70% av dem kalorierna är från kolhydrater. Jag presterar bättre på morgondagens träning ju mer kolhydrater jag äter på kvällen innan. Ska man dock inte träna dagen efter så spelar det ingen större roll hur mycket/lite kolhydrater man äter kvällen innan enligt mig.

Badaboom
2014-08-24, 14:01
Det med kolhydrater på kvällen och glykogeninlagring känns ju faktiskt logiskt så det köper jag.

Gällande fettet, finns det några studier på minsta mängd kroppen man behöver få i sig för att uppnå kroppens behov?

Nu har jag inga planer på att försöka ligga så lågt som möjligt och vara absolut på gränsen, men skulle vilja veta vad jag ska få i mig minst då jag oftast får i mig ganska ont om fett.

0.5 g/kg har jag hört ska vara en bra siffra tidigare i diskussioner ang. "leanbulk" men denna siffra kanske även funkar vid balans och underskott då?

King Grub
2014-08-24, 14:43
Man lägger på sig mindre / förlorar mer kroppsfett om man äter större delen av kolhydratintaget på kvällen.

Badaboom
2014-08-24, 14:50
Man lägger på sig mindre / förlorar mer kroppsfett om man äter större delen av kolhydratintaget på kvällen.

Najs :)

Vad skulle du rekommendera om du skulle ge en generell riktlinje för fettintag hos styrketränande individer?

drkrupp
2014-08-24, 18:57
+1 på fettintaget, jag mår allmänt bättre på lite högre fett-intag, men jag presterar bättre på lägre fett-intag och istället mer kolhydrater.

Angående kolhydraterna så äter jag ungefär lika mycket som dig på kvällen, 1500-2000 kcal varav mellan 50-70% av dem kalorierna är från kolhydrater. Jag presterar bättre på morgondagens träning ju mer kolhydrater jag äter på kvällen innan. Ska man dock inte träna dagen efter så spelar det ingen större roll hur mycket/lite kolhydrater man äter kvällen innan enligt mig.

Jag borde prova lite nya/andra kolhydratkällor för jag vill verkligen ligga högt på kolhydrater, men jag antar att jag blir slöare ju fler jag får i mig.

drkrupp
2014-08-24, 19:00
Gällande fettet, finns det några studier på minsta mängd kroppen man behöver få i sig för att uppnå kroppens behov?


Man behöver inte mycket fett alls, men mängden bestäms av vilken typ av fett man får i sig.