handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. Vassleprotein!


murmeldjur
2004-03-26, 21:28
Tjena..
vad är det för nackdel att endast käka vassle, eftersom det är snabbt protein? Måste man käka långsammare protein oxå för att bygga bättre?

aliquis
2004-03-26, 22:24
Ja, nackdelen är att det är ett snabbt protein, egentligen behöver du ju inte ta proteintillskott under hela dagen så tar du det bara efter träningspasset är det ju lugnt, annars fungerar det säkert bra att ta på morgonen också för att få ut lite protein i kroppen snabbt. På kvällen blir det ju dock rätt värdelöst eftersom det går ut snabbt i kroppen och sedan har du inte särskilt mycket protein kvar resten av natten, så där är ju ett långsamt protein att föredra.

Bygga kan du säkert göra på enbart vassle om du käkar något annat än vassleprotein innan du går o lägger dig.

B-jay
2004-03-26, 22:56
Originally posted by aliquis

Bygga kan du säkert göra på enbart vassle om du käkar något annat än vassleprotein innan du går o lägger dig.

jag har läst någonstans at skillanden mellan kasein och vassle är så pass marginell att det egentligen inte spelar så väldigt stor roll innan lägdags. dock är det Whey som gäller efter träning!

murmeldjur
2004-03-26, 23:13
aliquis: oki, då var det som jag trodde.. tackar för svar!

Wilson
2004-03-27, 00:41
kanske är det inbillning... men jag tycker mig få sämre resultat med vasslepulver + fett som mat innan läggdags, än vanlig mat som tex kött eller annat proteinrikt...

King Grub
2004-03-27, 11:28
Originally posted by B-jay


jag har läst någonstans at skillanden mellan kasein och vassle är så pass marginell att det egentligen inte spelar så väldigt stor roll innan lägdags. dock är det Whey som gäller efter träning!

Skillnaden mellan kasein och vassle är de största tänkbara! Kasein är det långsammaste och vassle är det snabbaste proteinet.

Att bara använda sig av vassle som proteinkälla skulle skjuta upp insulinet i toppen vid varje mål, sänka insulinkänsligheten och därmed också försämra förutsättningarna för muskelbygge.

Megatuttarna
2004-03-27, 12:59
Originally posted by King Grub


Skillnaden mellan kasein och vassle är de största tänkbara! Kasein är det långsammaste och vassle är det snabbaste proteinet.

Att bara använda sig av vassle som proteinkälla skulle skjuta upp insulinet i toppen vid varje mål, sänka insulinkänsligheten och därmed också försämra förutsättningarna för muskelbygge.

Har kasein lika stor insulinutsöndringsbenägenhet som vassle?

King Grub
2004-03-27, 13:00
Originally posted by Megatuttarna


Har kasein lika stor insulinutsöndringbenägenhet som vassle?

Nej, inte alls. Någonstans mellan "vanlig mat" som kött eller fisk och vassle.

Megatuttarna
2004-03-27, 13:01
Originally posted by King Grub


Nej, inte alls. Någonstans mellan "vanlig mat" som kött eller fisk och vassle.

Hur står det sig mot vanlig mjölk ungefär?

King Grub
2004-03-27, 13:09
Originally posted by Megatuttarna


Hur står det sig mot vanlig mjölk ungefär?

Lägre, mycket lägre. Vassle+kasein tillsammans som i mjölk eller yoghurt är en riktig insulinbomb, med bland de högsta II-värdena uppmätta, med undantag av rena sockerarter. Och pizza. :D

aliquis
2004-03-27, 13:39
Originally posted by B-jay

jag har läst någonstans at skillanden mellan kasein och vassle är så pass marginell att det egentligen inte spelar så väldigt stor roll innan lägdags. dock är det Whey som gäller efter träning!
Det är ju största skillnaden du kan få så om det gör skillnad lär det göra skillnad i den jämförelsen.

Wilson
2004-03-27, 15:23
Originally posted by King Grub


Skillnaden mellan kasein och vassle är de största tänkbara! Kasein är det långsammaste och vassle är det snabbaste proteinet.

Att bara använda sig av vassle som proteinkälla skulle skjuta upp insulinet i toppen vid varje mål, sänka insulinkänsligheten och därmed också försämra förutsättningarna för muskelbygge.

så jag kan inte inbillar mig då? vassle innan läggdags kanske bryter ner muskler mycke mer än kasein

Megatuttarna
2004-03-27, 15:29
Originally posted by Wilson


så jag kan inte inbillar mig då? vassle innan läggdags kanske bryter ner muskler mycke mer än kasein

Aarå det bryter ner lika mkt muskler som kortison! :thumbup:

King Grub
2004-03-27, 15:39
Originally posted by Wilson


så jag kan inte inbillar mig då? vassle innan läggdags kanske bryter ner muskler mycke mer än kasein

Vasslet i sig bryter inte ner några muskler. Men om du äter ett protein som tas upp på 30 minuter, men nattens fasta varar 8 timmar... ja, du kan räkna ut resultatet själv.

Vir
2004-03-27, 15:57
Så att ta whey innan man går och lägger sig är ingen höjdare? Det är ju ganska jobbigt att stå o steka ägg 10 minuter innan läggdags.

30cm
2004-03-27, 16:07
Originally posted by Vir
Så att ta whey innan man går och lägger sig är ingen höjdare? Det är ju ganska jobbigt att stå o steka ägg 10 minuter innan läggdags.

Jag brukar ta en burk tonfisk...
Eller varför inte testa kasein?;)

Halib
2004-03-27, 17:16
Originally posted by 30cm


Jag brukar ta en burk tonfisk...


:thumbup:

Wilson
2004-03-27, 17:56
Originally posted by King Grub


Vasslet i sig bryter inte ner några muskler. Men om du äter ett protein som tas upp på 30 minuter, men nattens fasta varar 8 timmar... ja, du kan räkna ut resultatet själv.

he sorry.. jag formulerade lite fel... trött idag.....
men jag läste nånstans där du skrev att skillnaden mellan att ta vassle istället för kasein till läggdags var nästintill obetydlig. Har för mig du skrev att man kanske skulle ha 1 cm större armar efter 10 år, ifall man käkade kasein innan läggdags istälet för vassle.

Men jag tycker mig bryta ner muskler ifall jag inte får i mig nåt långsamt protein innan läggdags.. så i vilket fall som helst så får jag gå efter min egna tro :thumbup:

King Grub
2004-03-27, 18:01
Originally posted by Wilson


he sorry.. jag formulerade lite fel... trött idag.....
men jag läste nånstans där du skrev att skillnaden mellan att ta vassle istället för kasein till läggdags var nästintill obetydlig. Har för mig du skrev att man kanske skulle ha 1 cm större armar efter 10 år, ifall man käkade kasein innan läggdags istälet för vassle.

Jag var tvungen att kolla igenom mina gamla trådar om vassle/kasein, och jag hittade minst sex stycken där jag rekommenderade kaseinet före läggdags.

Så här ser det ut i alla fall:

http://www.onr.com/user/lylemcd/Protein%20article/Resources/proteingraphv5.gif

Wilson
2004-03-27, 22:42
jag ber om ursäkt king crub...
det var invan drago som pstat
"äsch, folk oroar sig för mycket över småsaker.. drick en vassledrink med mjölk så är det lugnt.. häll i lite olja också. Kan nästan lova att två personer med exakt samma genetiska förutsättningar och matintag och träning etc (hypotes) kommer växa lika snabbt, oavsett om den ena tar vassle före läggdags och den andra tar kasein. Kanske märker de 1cm skillnad någonstans om 10 år eller nåt."

King Grub
2004-03-28, 06:36
Och det är mycket möjligt att det stämmer. Det är svårt att ta hitta två identiska personer och kolla dem noggrant i 10 år och tvinga dem att göra vissa saker. ;) En studie som inte går att genomför i praktiken. Lite på din känsla du. :)

pilt77
2004-03-28, 16:51
jag dricker Eiselt Protec innan jag lägger mig, är det bra eller dåligt?

King Grub
2004-03-28, 16:59
Originally posted by pilt77
jag dricker Eiselt Protec innan jag lägger mig, är det bra eller dåligt?

Helt okej ur insulinhänseende, om det är det du menar, men inte lika okej som kött, fisk eller fågel.

Jonesss
2004-03-29, 11:52
hmm jag trycker i mig en Gainer minst 2 gånger varje dag.
frukost sedan en gainer (10-15min efter) och sedan en gianer till någon minut före läggdags är detta inte bra?? :confused:
hmm tar även en gainer efter träningen...
gör jag rätt eller fel?
hmm kanske ska tilllägga att jag är ute efter en viktökning.
gainern jag trycker i mig är Top of the Line

King Grub
2004-03-29, 12:00
Originally posted by Jonesss
hmm jag trycker i mig en Gainer minst 2 gånger varje dag.
frukost sedan en gainer (10-15min efter) och sedan en gianer till någon minut före läggdags är detta inte bra?? :confused:
hmm tar även en gainer efter träningen...
gör jag rätt eller fel?
hmm kanske ska tilllägga att jag är ute efter en viktökning.
gainern jag trycker i mig är Top of the Line

Gainer passar efter träningen. Vid övriga tillfällen bör du nog hålla dig borta från de toksnabba kolhydraterna om du vill försämra förutsättningarna för muskelbygge i längden. Visst går du upp i vikt... men det lär bli mer och mer fettvikt, på bekostnad av muskelökningar.

Jonesss
2004-03-29, 12:02
ok King Grub
tack för svaren har beställt Whey-80 nu också men det är väll snabba kolhydrater det också :(
ska gå ner till att bara äta gainern efter träningen.

Ska jag försöka trycka i mig ägg före läggdags eller?
för det är väll söliga kolhydrater?

King Grub
2004-03-29, 12:20
Originally posted by Jonesss
ok King Grub
tack för svaren har beställt Whey-80 nu också men det är väll snabba kolhydrater det också :(
ska gå ner till att bara äta gainern efter träningen.

Ska jag försöka trycka i mig ägg före läggdags eller?
för det är väll söliga kolhydrater?


Varken Whey-80 eller ägg är kolhydrater över huvud taget.

Du bör kanske fundera på att ta en koll på lite grundläggande näringslära.

Långsamma kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plus-flingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Långsamma proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, mm.

Jonesss
2004-03-29, 12:22
tack
joo jag kanske måste börja lära mig saker...
hmm tänkte fel menade att Whey är väll också snabba proteiner?
och ägg är väll långsamma?

så jag ska väll försöka byta ut gainern mot några ägg på natten (före läggdags)?