handdator

Visa fullständig version : Smärta utsida axel


Dylan
2014-08-23, 10:17
Kön: Man

Ålder: 28

Längd och vikt: 182/78

Kan börja med att säga att jag har varit hos läkaren i onsdags som diagnosticerade mina symptom som slemsäcksinflammation. Fick akupunktur(vilket jag alltid ansett vara pseduovetenskap men ville inte vara sån) och sjukskrivning ytterligare en vecka.

Smärtbeskrivning: Började när jag vaknade i söndags. Kände en stel smärta utsida arm, någonstans mellan triceps synligaste del och överdelen av axeln. Stegrade under ett par timmar tills jag hade akut kontinuerlig ont. Strålade ut från punkten jag beskrev ovan, bak i skuldran, upp mot nyckelbenet och ner till armbågen. Kände en viss svaghet i handen. Rörde jag armen bara en cm gjorde det ännu ondare. Var väldigt nära att åka in för jag visste inte var jag skulle ta vägen. Min far kom hem till mig med smärtstillande och is som jag kylde ner armen med. Efter ca 30 timmars smärta somnade jag av utmattning.

När jag vaknade var den akuta smärtan borta men väldigt kraftlös i armen, kunde endast lyfta den ca 90 grader framåt och 120 grader åt sidan. Mest svaghet i tryck framåt, kunde inte ens sätta i en stickkontakt. Lyft och kläm med armen var ok om än lite försvagat.

Ringde läkaren och fick en tid på tisdag, smärtan höll i sig hela tiden men inte alls lika akut som i söndags, gjorde mest ont i vissa vinklar under vaken tid och vaknade upp på natten med stark smärta som satt i ett par timmar. Läkaren gjorde vissa motståndsövningar vilken inte påverkade smärtan nämnvärt. Fick en veckas sjukskrivning till(alltså kommande vecka) och akupunktur vilket jag inte kände hjälpte, gjorde bara axeln extremt stel. Fick inga starkare smärtstillande eller antiinflammatoriska, råd att använda Voltaren.

Smärtan har hållit i sig ungefär samma, vaknat upp varje natt med stark smärta som hållit mig vaken till förmiddagen då jag kunnat somna om. Inatt var den värst hittils, men nu(efter ca 5 timmar) börjar den kontinuerliga värsta smärtan släppa och endast göra ont vid vissa vinklar igen. Den vinkeln som gör ondast är om jag sätter handen mot höften och pressar armbågen utåt.

Hade tränat rygg och axlar två dagar innan det uppstod, chins, rodd, hantellyft åt sidan och militärpress. Kände inga obehag alls under träningen eller följande dag.

Så vad tror ni? Har läkaren rätt i en inflammerad slemsäck? Vad kan jag göra för att lindra det? När kan jag börja jobba igen tro?(Har ett ganska fysiskt jobb med mycket lyft).

Dylan
2014-08-23, 10:29
Kan tillägga att jag fortfarande har lika lite rörelsefrihet när jag lyfter armen, ca 90 grader. Känner ingen extra smärta vid det läget, bara stelhet.

Aliaas
2014-08-23, 15:57
har du framåtroterande axlar, scolios eller dålig hållning?

Frågar eftersom jag haft liknande symtom som du i högeraxeln, dock inte lika hög smärtgrad. Och jag har alla dessa tre åkommor.

Scratch89
2014-08-23, 17:18
Hmm. Nu är Sheogorath troligen mycket bättre på axlar än mig, men om det skulle vara en slemsäcksinflammation skulle du nog få ont vid de olika motståndsrörelserna också. Kände du att du var svagare vid dessa rörelser?

Det skulle kunna vara en bursit, men kanske också någon form av neurit. De går över av sig själv efter en tid. Är det vissa rörelser eller positioner som är avlastande, eller åtminstone gör mindre ont? Hur är rörligheten generellt? Är den inskränkt även i rotationer?

Dylan
2014-08-24, 11:57
har du framåtroterande axlar, scolios eller dålig hållning?

Frågar eftersom jag haft liknande symtom som du i högeraxeln, dock inte lika hög smärtgrad. Och jag har alla dessa tre åkommor.
Inte så vitt jag vet, aldrig haft problem med någon kroppsdel förut.

Hmm. Nu är Sheogorath troligen mycket bättre på axlar än mig, men om det skulle vara en slemsäcksinflammation skulle du nog få ont vid de olika motståndsrörelserna också. Kände du att du var svagare vid dessa rörelser?

Det skulle kunna vara en bursit, men kanske också någon form av neurit. De går över av sig själv efter en tid. Är det vissa rörelser eller positioner som är avlastande, eller åtminstone gör mindre ont? Hur är rörligheten generellt? Är den inskränkt även i rotationer?
Kände mig svagare vid vissa motståndsrörelser men ingen smärta. Dock kände jag ingen smärta alls vid besöket, bara stelhet. Vaknade upp samma natt med en ganska stark smärta. Vid de tillfällena gör det extra ont med motståndsrörelser.

Hittar inga positioner som är avlastande när det gör ont. Byter till en ny position och är skönt i ca 5 sekunder sen lika stark smärta igen. När jag inte har kontinuerlig smärta kan jag dock hitta positioner som gör ont, ofta med armen långt ifrån kroppen, tex om jag skulle luta mig mot en vägg eller om jag rör armen för fort utan att tänka mig för.

Vilka slags rotationer menar du?

Dylan
2014-12-16, 19:51
Nu när det gått nästan 3 månader är jag fortfarande väldigt svag i högerarmen. Värst är att lyfta något med raka armar utåt, kan i princip inte göra några lyft från kroppen.

Har även fått ett ganska mycket utstående skulderblad på högersidan, när jag lyfter armen framåt. Är det rimligt att få det vid slemsäcksinflammation eller fick jag fel diagnos?

Är väldigt svag och ostabil i pressövningar och allra sämst går hantellyft framåt och åt sidan, klarar inte ens 2kg. Och åt sidan stramar det väldigt mycket i höger bröstmuskel(känner inget sådant vid bänkpress).

Vad för övningar bör jag göra? Vilka bör jag undvika? Kommer jag kunna få full styrka igen?