handdator

Visa fullständig version : Inåtrotation utan dragstation?


Simplicity
2014-08-22, 13:29
Har för tillfället inte tillgång till några dragstationer på gymmet. Någon anatomikunnig som vet om det finns något vettigt substitut för stående inåtrotationer som kan utföras med hantel eller dylikt?

Syftet är helt vanlig prehab-träning för rotatorkuffarna, har alltså ingen skada eller dyl. som behöver tas i beaktande.

pezrulezhaakon
2014-08-22, 13:37
Har för tillfället inte tillgång till några dragstationer på gymmet. Någon anatomikunnig som vet om det finns något vettigt substitut för stående inåtrotationer som kan utföras med hantel eller dylikt?

Syftet är helt vanlig prehab-träning för rotatorkuffarna, har alltså ingen skada eller dyl. som behöver tas i beaktande.

Har du tillgång till gummiband? Annars går det att köra liggande med hantel.

sungun
2014-08-22, 13:39
Just inåtrotation med hantel känns knöligt. Be ditt gym köpa in några träningsband i gummi el skaffa ett själv.

Sheogorath
2014-08-22, 13:40
Ligg på rygg på golvet/matta med 90° mellan kropp och överarm och för hanteln från golvet i en båge tills underarm/hantel "pekar mot taket".

Ligg på sidan på en bänk med en hantel i handen på samma arm som du ligger på. För hanteln upp mot kroppen tills underarmen ligger mot magen.

joelaxelsson
2014-08-22, 13:45
Det finns många sätt att göra det på, Sheo har gett bra förslag.

Simplicity
2014-08-22, 14:21
Har inte tillgång till gummiband och vill heller inte investera i ett om jag inte verkligen behöver (vilket jag ju inte tycks göra heller).


Ligg på rygg på golvet/matta med 90° mellan kropp och överarm och för hanteln från golvet i en båge tills underarm/hantel "pekar mot taket".

Ligg på sidan på en bänk med en hantel i handen på samma arm som du ligger på. För hanteln upp mot kroppen tills underarmen ligger mot magen.


Kanonbra, tack för tipsen :)

Ölkorv
2014-08-22, 15:12
Lånar tråden lite snabbt...

När passar det bäst att göra rotatorkuffsövningar? Som uppvärmning eller i slutet av passet?

joelaxelsson
2014-08-22, 15:30
Lånar tråden lite snabbt...

När passar det bäst att göra rotatorkuffsövningar? Som uppvärmning eller i slutet av passet?

Vad syftar du till att uppnå med rotatorkuffövningar?

Simplicity
2014-08-22, 15:35
Lånar tråden lite snabbt...

När passar det bäst att göra rotatorkuffsövningar? Som uppvärmning eller i slutet av passet?

Beror ju på om syftet är att värma upp eller träna dom?

Personligen kör jag båda delar och anser att det är att rekommendera. Värmer upp med ett par väldigt lätta set utåtrotationer före alla pass och avslutar med några riktiga set inåt- och utåtrotationer 2 ggr/vecka. Mina tidigare axelproblem har försvunnit efter jag började med detta.

Arne Persson
2014-08-23, 08:14
Bryr arm med svaga motståndare :)

DJJOHANSSON
2014-08-23, 08:25
Varför köper du inte bara ett gummiband för 100kr så kan du köra prehab hemma de dagar du inte tränar alt pwo?


Hantlar belastar rotatorcuffarna, om på mått sätt. Fel imo.

Ajemän
2014-08-23, 08:52
Beror ju på om syftet är att värma upp eller träna dom?

Personligen kör jag båda delar och anser att det är att rekommendera. Värmer upp med ett par väldigt lätta set utåtrotationer före alla pass och avslutar med några riktiga set inåt- och utåtrotationer 2 ggr/vecka. Mina tidigare axelproblem har försvunnit efter jag började med detta.

Det där är nog en bra rekommendation :)

Cuffövningar innan styrketräning ska vara LÄTT!