handdator

Visa fullständig version : Mentalt trött - av styrketräningen??


Eraserhead
2014-08-22, 13:20
Ny på detta forum, vet ej om frågan ställts förut.

Har i alla fall den senaste tiden känt mig extremt mentalt trött och undrar om det kan bero på styrketräning? Orkar inte (just det!) dra hela mitt träningsupplägg, men tränar 3-4 ggr i veckan. Har oftast 1 vilodag emellan passen. Kondition har jag skurit ned på, 1 pass i veckan.

Tröttheten är påtagligast när jag arbetar (kontorsråtta) men även då jag tränat under ledighet. Tung i huvudet, såsig i skallen, sömnig.

Sover bra och bättre än innan jag började träna som jag gjort nu i dryga tre år.
Att man blir pigg och uppåt av träning är något jag mestadels känner ett tag efter och under träningspasset- på vilodagar är jag seg. Tröttheten har kommit smygande kanske det senaste året då styrketräningen av förklariga skäl blivit tyngre. Kanske att kroppen är mindre tolerant mot stillasittande? När jag var yngre och mer otränad o ohälsosam hade jag underligt nog mer energi känns det som.

Nej, jag äter inte dåligt
Nej, jag sover inte dåligt

Förutom detta har jag också väldigt hög(re) sexlust konstigt nog. :confused: och det borde ju göra en pigg - men det e ju oftast rätt nice.

Snubben
2014-08-22, 13:28
Testat att vila en eller två veckor?

Jag kan få liknande "symptom" och då vilar jag i allt från ett par dagar till 2 veckor. Tills det känns bra igen. Kan även relatera till tröttheten när man sitter, jag undviker det genom att stå på kontoret.

JoakimON
2014-08-22, 13:48
Jag kan få liknande känsla då och då - brukar (iallafall för min del) betyda att jag håller på att köra sönder mig.. En hel helg i sängen räddar mig dock alltid!

Eraserhead
2014-08-22, 14:02
Testat att vila en eller två veckor?

Jag kan få liknande "symptom" och då vilar jag i allt från ett par dagar till 2 veckor. Tills det känns bra igen. Kan även relatera till tröttheten när man sitter, jag undviker det genom att stå på kontoret.

Shit vad folk svarar snabbt här :)

...Har faktiskt gjort precis som du och provat att stå på kontoret. Särskilt mot slutet av dagen, men det hjälper inte så mycket mot 'segheten' även ifall såklart det känns bättre i kroppen

bighulken
2014-08-22, 14:11
Shit vad folk svarar snabbt här :)

...Har faktiskt gjort precis som du och provat att stå på kontoret. Särskilt mot slutet av dagen, men det hjälper inte så mycket mot 'segheten' även ifall såklart det känns bättre i kroppen

Var vaksam på kroppens signaler.
Ibland bör man vila, även fast man inte vill det. eller i vart fall kanske, syssla med annat också. Dvs annan verksamhet som kopplar bort hjärna på träningen och tillåter en att mentalt ladda upp igen.

Inte bara kroppen som behöver laddas upp. även den mentala biten där.

Med vänlig hälsning/

Simplicity
2014-08-22, 14:36
Känns spontant som stress/begynnande utbrändhet. Skulle mycket väl kunna bero helt eller delvis på träning. Har du något annat i livet som skapar stress/oro? Skulle ju kunna vara en kombination av träning och t.ex. stress på jobbet (?).

Testa att vila från träningen en vecka eller två och gör saker som får dig att må bra och koppla av. Boka in en helkroppsmassage/meditera/kör yoga/ta lugna skogspromenader/ät lite gott etc.. Du vet bäst själv vad du mår bra av :)

Om problemen kvarstår efteråt är ju nästa steg att ta ett besök hos farbror doktorn. Det finns ju faktiskt en rad sjukdomar som orsakar trötthet. Även om det känns osannolikt utan andra symptom så är det ju inte uteslutet, någonting är det ju som orsakar tröttheten

Alltidxx
2014-08-22, 15:06
Jag har haft en lång och väldigt hård uppbyggnadsperiod från Augusti förra året till Mars i år och sen gick jag på deff till Juli och sen slutet på deffen har det varit jobbigt, jobbigt, Fysiskt och mentalt, även efter att jag avslutat deffen. Så nu äter jag mer igen och har dragit ner på volymen ganska mycket och lagt in en extra vilodag i veckan. Det har blivit lite bättre men det känns inte ok än.

Min naprapat sa att jag hade tränat in mig i ett hörn och är väldigt stel i bröstrygg och för svag med knutar i teres major och infraspinatus. Så om jag vilar helt så skulle det nog bli värre sa han. Vilket jag vet att det blir också. Jobbigt läge :(

Men jag ska fixa det nu. Först ska det masseras upp några gånger, sen knäckas och så stärkas under tiden. Sen blir det bra tror jag :) *flex*

mendezzz
2014-08-22, 17:24
Du kan ju testa att höja intensiteten på konditionspasset. Jag tycker när jag skiter i den vanliga bekvämlighetslunken på mina joggingpass och kör kortare med högre fart eller backintervaller eller något annat som höjer pulsen över det vanliga, så kan jag känna mig otroligt pigg flera dagar efter. Passen är ju mentalt tunga men efter mår man bra.
Pure broscience dock.

Eraserhead
2014-09-04, 12:11
Du kan ju testa att höja intensiteten på konditionspasset. Jag tycker när jag skiter i den vanliga bekvämlighetslunken på mina joggingpass och kör kortare med högre fart eller backintervaller eller något annat som höjer pulsen över det vanliga, så kan jag känna mig otroligt pigg flera dagar efter. Passen är ju mentalt tunga men efter mår man bra.
Pure broscience dock.

Tack för tipset (och alla andras ovanför). Ska prova detta, och när jag tänker tillbaka så är det ju på de joggingpass jag köttat på rejält som jag känt mig piggare , typ uppförsbackar upp och ner. Lufsarjoggen brukar kunna bidra till segheten.
Har även nu börjat försöka få in mer kondition genom att dra bort lite från ett styrkepass och förlägger då styrkan först och därefter 20-30 min i detta fall cykling. Kommer även ner skönt mentalt då har jag märkt.
Känner mig kanske något minimalt piggare, så kan ha varit en svacka.


Något som däremot oroar mig och som hände för första gången häromnatten är att jag vaknade med ett sjukt tryck över bröstet och kändes som att jag inte fick så mycket jag luft jag behövde. Efter en stressig arbetsvecka så nog kan det stämma att kortisolen pumpar för fullt.....styrketräning kan ju en form av stress om man ska va krass så ska nog ta och lyssna bättre på kroppen. :smash:

Diomedea exulans
2014-09-04, 13:12
Att man blir piggare i vardagen av styrketräning är en utbredd myt. Jag, och flera andra jag känner, upplever att man blir tröttare i vardagen av det.

whuddafuks
2014-09-04, 17:32
Att man blir piggare i vardagen av styrketräning är en utbredd myt. Jag, och flera andra jag känner, upplever att man blir tröttare i vardagen av det.

Är det inte mer konditionsträning som man pratar om i detta syfte? För mig är det i alla fall så att kond.träning = piggare, styrk.träning = slöare

Diomedea exulans
2014-09-04, 18:56
Är det inte mer konditionsträning som man pratar om i detta syfte? För mig är det i alla fall så att kond.träning = piggare, styrk.träning = slöare

Min uppfattning är att folk drar all träning över en kam i det avseendet och tror att den ska göra en piggare.

Eraserhead
2014-09-10, 15:50
Det ligger nmycket i det du säger. som glad amatör har man nog lite orealistiska förväntningar - både vad gäller det positiva och det negativa. Samt vad det faktiskt är som är det positiva eller det negativa av då styrketräning.

Tänker man till så fattar man ju också varför tung styrketräning gör en trött. Konstigt vore väl annars. Lägger man då på yttre saker som också kan orsaka trötthet så blir det ju svårt att se vad som är vad till slut.

Jontalinen
2014-09-10, 19:13
Känner också igen detta, helt väck timmarna efter ett pass. Och då är jag ändå bara 25, vältränad, sover massa och äter bra.

Kör dock i princip allt utom basövningarna till fail eller nära, varje pass, tror det kan vara en bov. Springer också nästan alla "vilodagar", svårt att få ihop schemat när man vill framåt i bägge annars. Bättre nu på balans/bulk, på deffen var man inte kaxig.

shut teh face
2014-09-10, 20:28
Att man blir piggare i vardagen av styrketräning är en utbredd myt. Jag, och flera andra jag känner, upplever att man blir tröttare i vardagen av det.
Den akuta effekten är ju helt klart att man blir tröttare, iaf för mig. Men långsiktigt så är man mer pigg för dagens utmaningar. Det gäller att inte träna för hårt när man har annat i livet att ta hänsyn till, som att ta hand om små barn, städa och ha ork att leka också.

Konditionsträning däremot funkar bra att köra hårt.

Eller så är det så att en vuxen kropp inte är "gjord" för barnlekar. :D