handdator

Visa fullständig version : Ont i hälsenan dagen efter böj.


Dreas
2014-08-22, 07:27
Hallå,
Jag körde igår breda långsamma böj i strechingsyfte, idag har jag svårt att gå pga. Ömmande hälsena. Samma sak hände efter böjen i måndags.

Ovanligt? Inte alls böjen jag bör titta på? Vad kan man göra för att få bort det?

Apdjur
2014-08-22, 08:38
Hallå,
Jag körde igår breda långsamma böj i strechingsyfte, idag har jag svårt att gå pga. Ömmande hälsena. Samma sak hände efter böjen i måndags.

Ovanligt? Inte alls böjen jag bör titta på? Vad kan man göra för att få bort det?

Det går att stretcha hälsenan för mycket så den blir öm, definitivt, jag har själv ovanan att göra det ibland. Brukar inte kännas då man stretchar utan dagen efter. Jag kan få liknande problem i fotleden som du efter böj, fast problemet för mig hamnar oftare precis vid knölen på insidan av foten.

Du stod brett, så jag gissar att tårna pekade ganska mycket utåt, det tror jag är en förvärrande faktor.

Dreas
2014-08-22, 08:47
Det går att stretcha hälsenan för mycket så den blir öm, definitivt, jag har själv ovanan att göra det ibland. Brukar inte kännas då man stretchar utan dagen efter. Jag kan få liknande problem i fotleden som du efter böj, fast problemet för mig hamnar oftare precis vid knölen på insidan av foten.

Du stod brett, så jag gissar att tårna pekade ganska mycket utåt, det tror jag är en förvärrande faktor.Något utåtriktade fötter, Inte direkt 10 och 2 i vinkel, men kanske inte heller så lite som 11 och 1.

Apdjur
2014-08-22, 09:06
Något utåtriktade fötter, Inte direkt 10 och 2 i vinkel, men kanske inte heller så lite som 11 och 1.

OK, det låter inte farligt. Och knäna gick rakt över tårna? Jag undrar om du inte helt enkelt översträckt hälsenan då, det skulle också kunna vara "overuse", dvs överansträngning för att du böjer ofta. Jag gissar bara dock, har ingen kunskap i ämnet förutom mina egna bekymmer.

Dreas
2014-08-22, 11:57
OK, det låter inte farligt. Och knäna gick rakt över tårna? Jag undrar om du inte helt enkelt översträckt hälsenan då, det skulle också kunna vara "overuse", dvs överansträngning för att du böjer ofta. Jag gissar bara dock, har ingen kunskap i ämnet förutom mina egna bekymmer.Hur det är med knänas vinkel vet jag inte. Det kan dock vara så att jag lutar mig mer åt vänster i botten.

Det kan ha att göra med den breda böjen ofta. Får testa lite saker och se.

Men du verkar utgå ifrån dig själv som du säger. Någon annan kanske vet mer?

Scratch89
2014-08-22, 19:21
Gör det ont vid infästningen nere vid fotbenet, eller lite högre upp vid muskel-sena-övergången, typ i höjd med fotknölarna?