handdator

Visa fullständig version : Behöver råd kring järnupptag


simon857
2014-08-21, 14:38
Hejsan! Jag är ny här på forumet och gjorde då mitt konto eftersom jag har lite problem att nå en övernormal järnhalt! Varför vill jag göra detta? Jo, det är så att jag håller på att experimentera med nya dieter osv. och kommit fram till att järn lär öka muskelbyggandet rejält. Dock så är mitt problem att när jag äter över det rekommenderade dagliga intaget med cirka 150% av 30mg som då är normalt för en man så får jag diarré och spyr upp "dosen" jag för en timma sedan tagit.
Ni kanske tror jag är helt blåst men jag som många andra vill testa nya metoder, och orkar inte vänta på några blåsta forskare som säger att det är bra! Därför vill jag verkligen testa detta eftersom järn är ett starkt ämne och det borde göra mina muskler bättre? I alla fall, har ni några tips om hur jag ska kunna "uppa" dosen från nuvarande 30mg så skriv gärna! Tack så länge! /Simon :)

Snubben
2014-08-21, 14:44
Hur kommer du fram till att järn är ett starkt ämne?

hampfuz
2014-08-21, 14:45
Järntabletter ger ofta magproblem. Har du inte järnbrist kommer du inte tjäna något alls på att äta över 30mg om dagen, var har du fått det ifrån?

simon857
2014-08-21, 14:49
Som sagt så håller jag på att experimentera lite och börjar då med järn eftersom ämnet är ganska starkt och jag vill att musklerna blir starka, som alla andra. Jag har inte ätit tabletter utan jag har haft i järntillskott (som pulver) i bakverk och ibland bara druckit det som en milkshake! Dock kommer det ut ganska fort därefter och jag får alltså inte upp min järnhalt i blodet.

Snubben
2014-08-21, 14:51
Som sagt så håller jag på att experimentera lite och börjar då med järn eftersom ämnet är ganska starkt och jag vill att musklerna blir starka, som alla andra. Jag har inte ätit tabletter utan jag har haft i järntillskott (som pulver) i bakverk och ibland bara druckit det som en milkshake! Dock kommer det ut ganska fort därefter och jag får alltså inte upp min järnhalt i blodet.

Hur kommer du fram till att järn är ett starkt ämne?

simon857
2014-08-21, 14:55
Järn som ämne har då en väldigt tät atommassa (55,845 u) som då går genom blodet, skulle det blodet gå till mina muskler blir de starkare? Det är just det jag vill testa. Min teori är att den "normala" järnhalten vi har i kroppen går åt till annat än just våra muskler.

Snubben
2014-08-21, 15:00
Järn som ämne har då en väldigt tät atommassa (55,845 u) som då går genom blodet, skulle det blodet gå till mina muskler blir de starkare? Det är just det jag vill testa. Min teori är att den "normala" järnhalten vi har i kroppen går åt till annat än just våra muskler.

Så atommassa ↑ = muskelmassa ↑ ?


Aja, lycka till. :thumbup:

simon857
2014-08-21, 15:01
Ja, allt här i universum är gjort av atomer.

JacobHeitmann
2014-08-21, 15:07
lol :D

dodie
2014-08-21, 15:28
Skön teori. Mer järn i blodet! Iron-man :hbang:

Alltidxx
2014-08-21, 15:42
Antingen äta tabletter (som du redan testat) eller få det injecerat som jag förstår det. Injektioner som ska vara snabbt och effektivt görs på sjukhus men de lär inte bistå med sådant för att man vill experimentera med sin kropp. I vilket fall har jag läst att det kan ta mycket lång tid (upp till 6 månader) att göra sig av med ett bristtillstånd genom att äta tabletter då upptaget är dåligt på detta vis. Om det stämmer, vilket jag inte vet, så lär det ta lika lång tid att nå höga nivåer.

Xead
2014-08-21, 17:07
Antingen äta tabletter (som du redan testat) eller få det injecerat som jag förstår det. Injektioner som ska vara snabbt och effektivt görs på sjukhus men de lär inte bistå med sådant för att man vill experimentera med sin kropp. I vilket fall har jag läst att det kan ta mycket lång tid (upp till 6 månader) att göra sig av med ett bristtillstånd genom att äta tabletter då upptaget är dåligt på detta vis. Om det stämmer, vilket jag inte vet, så lär det ta lika lång tid att nå höga nivåer.

Oturligt nog verkar det stämma, har själv järnbrist och har blivit rekommenderad att ta tillskott av järn i form av tabletter i ett halvårs tid för att sedan ha en omprövning för att se om värdet har stigit till acceptabla nivåer. Tyvärr ger tabletterna vissa magbesvär så tycker definitivt inte TS ska trycka i sig massa tabletter "för skojs skull"...

Alltidxx
2014-08-21, 20:15
Oturligt nog verkar det stämma, har själv järnbrist och har blivit rekommenderad att ta tillskott av järn i form av tabletter i ett halvårs tid för att sedan ha en omprövning för att se om värdet har stigit till acceptabla nivåer. Tyvärr ger tabletterna vissa magbesvär så tycker definitivt inte TS ska trycka i sig massa tabletter "för skojs skull"...

Vem har sagt att du har låga värden? Om det är någon sjukan lyssnar på så kanske du skulle prova gå och efterfråga spruta? Det ska ju var supereffektivt i jämförelse. 15 minuter läste jag :)

Xead
2014-08-21, 20:50
Vem har sagt att du har låga värden? Om det är någon sjukan lyssnar på så kanske du skulle prova gå och efterfråga spruta? Det ska ju var supereffektivt i jämförelse. 15 minuter läste jag :)

Kanske borde göra det. Dock tyckte de på vårdcentralen att mina värden var "lite" för låga för någon i min ålder och om jag ville göra något åt det skulle jag käka tabletter i något halvår. Så antar att de inte var livshotande låga, 120 Hb.

Morty
2014-08-21, 22:33
Vem har sagt att du har låga värden? Om det är någon sjukan lyssnar på så kanske du skulle prova gå och efterfråga spruta? Det ska ju var supereffektivt i jämförelse. 15 minuter läste jag :)

Tyvärr (nåja) ger man i princip bara sprutor till de som har lågt hb + ferritin och riskerar omedelbara problem pga detta. Standard är att ge järntabletter i typ 3 månader, sen kan de ge en injektion. Riktig idioti enligt mig eftersom injektionen löser problemen på några minuter medans tabletterna kan vara verkanslösa och låta någon må dåligt i flera månader...

Till TS: Du blir inte starkare i skrotlyftning av bättre järnvärde. Återhämtningen kanske förbättras vilket gör att du kan bli starkare som en long term effect men ingen omedelbar effekt sker. Järn lagas inte i musklerna och gör dom till nån sorts stålmannenhybrid, järnets effekt är på blodets syretransportförmåga. Det är alltså aeroba sporter - konditionsträning - som blir bättre av bättre järnvärde.

Sparven från Minsk
2014-08-22, 14:44
Denna tråden har potential!

Jag föreslår en diet bestående av minst 45 E% av Ununoktium. Det torde sätta fart på muskelmassan hos även de med genetiska dåliga förutsättningar.
Jag skulle nog ta mitt Ununoktium i samband med måltider, mest troligt effektivast om man sprider intaget över 2-3 måltider. :D *Joke*

Tjockiz
2014-08-22, 15:55
Satan vilket trollande