handdator

Visa fullständig version : Resa till Thailand med kompis


Masterpan
2014-08-21, 13:47
Vi är två 20-åringar som fick idén att dra iväg till Thailand runt två månader mellan Oktober och December. Vi är väl främst intresserade av att festa,hänga med sköna människor och dega på stranden. Är det någon som har varit där själv och har tips o förslag på hur man ska lägga upp rutten?

Har hört att Phi Phi Islands ska vara rätt schysst, någon som har erfarenhet av det? Vi kommer antagligen flyga Landvetter-Phuket.

Akerhage
2014-08-21, 13:51
Bangla road på phuket ett måste. Grabbarna grus kan ni dra till. Svenskt ställe. Bra fest. Var själv med en kompis 21 dagar för 4 år sedan. Vi körde phuket, phiphi, koh samui o givetvis full moon party på koh pangang. Sen koh tao, phuket och avsluta med Bangkok.

skickat från min Nallebjörn

Flygplan
2014-08-21, 14:02
Jag och mitt ressällskap gillade inte Phi phi. Vi planerade 5 dagar, men åkte hem efter 2. Jag har varit i hela landet under många år och det är nog den plats jag avskyr mest i hela Thailand. Stämningen på den ön är väldigt annorlunda än övriga Thailand. Många aggressiva fyllon som bott där några månader och tror att det är "deras" ö.

Är övertygad om att ni har det roligare på östkusten; Koh Phangan och Koh Samui.

Så här hade jag gjort om jag åkt ner ett grabbgäng: Flyg till Bangkok, festa några nätter där. Flyg till Samui. Stanna i Chaweng några veckor. Vidare till Koh Phangan. Om ni gillar att dyka så kläm in Koh Tao också.

Akerhage
2014-08-21, 14:07
Hade lagt Bangkok sist, då kan man shoppa allt på slutet och köra fest med. Håller lite med om phi phi. Överskattat helt klart. Var bättre för 10 år sedan.

skickat från min Nallebjörn

Kimball
2014-08-21, 14:12
Skulle säga att Akerhage slog huvudet på spiken! Exkl phi phi då, gillade inte heller stället när jag var där 08!
Passa även på att ta dykcert! Om jag inte missminner mig så är koh tao dykarnas ö, typ? Kan ha blandat ihop det dock!
Thailand är awesome i övrigt! Man får ta säljarna/inkastarna med en grov nypa salt, samt inte vara rädd för att äta på de "mindre fancy" ställena - alltid de som har godast mat!

Flygplan
2014-08-21, 14:17
Hade lagt Bangkok sist, då kan man shoppa allt på slutet och köra fest med. Håller lite med om phi phi. Överskattat helt klart. Var bättre för 10 år sedan.

skickat från min Nallebjörn

Jo, det är klart en fördel att slippa kånka runt på alla nyinköp resten av resan om man tänker shoppa mycket. Men samtidigt kan det vara ganska skönt att ta några nätter i Bangkok efter att att ha varit på resande fot 12-20h för att återhämta sig.

eternallord
2014-08-21, 14:18
Grabbarna grus kan ni dra till. Svenskt ställe.

I särklass det mest värdelösa man kan göra i Thailand, fyfan.

qozmox
2014-08-21, 14:22
är int dags för svenskar att hitta en ny ko?

Akerhage
2014-08-21, 14:24
I särklass det mest värdelösa man kan göra i Thailand, fyfan.

Smaken är som baken, kan säga att jag hade sjukt skoj där, träffade massa roligt folk och var ute på båtfester o diverse annat random trevligt.

Flygplan
2014-08-21, 14:26
är int dags för svenskar att hitta en ny ko?

Om man vill verka lite mer hip för sina vänner borde man klart åka till nåt mer exotiskt resmål. Men det finns anledningar till att Thailand är så pass mer populärt än tex. grannländerna.

eternallord
2014-08-21, 14:37
Smaken är som baken, kan säga att jag hade sjukt skoj där, träffade massa roligt folk och var ute på båtfester o diverse annat random trevligt.
Inser att jag lät väl dryg. Men tanken på att åka till Thailand och festa med 18-åriga svenskar på grabbarna grus istället för allt annat fantastiskt som Thailand har att erbjuda (både i festväg och annat) slår mig som vansinne :D

Akerhage
2014-08-21, 14:42
Inser att jag lät väl dryg. Men tanken på att åka till Thailand och festa med 18-åriga svenskar på grabbarna grus istället för allt annat fantastiskt som Thailand har att erbjuda (både i festväg och annat) slår mig som vansinne :D

haha, som att festa med alla thailändska pojkar, flickor och flickpojkar menar du? : )

Är inte bara svenskar på GG faktiskt, och tror faktiskt att 2 killar i 20årsåldern kommer ha riktigt skoj där, dessutom träffa på skoj folk som de kanske fortsätter sin resa med spontant. Och hitta lite svenska tjejer med såklart ;p

TomasB
2014-08-21, 15:02
Vi är två 20-åringar som fick idén att dra iväg till Thailand runt två månader mellan Oktober och December. Vi är väl främst intresserade av att festa,hänga med sköna människor och dega på stranden. Är det någon som har varit där själv och har tips o förslag på hur man ska lägga upp rutten?

Har hört att Phi Phi Islands ska vara rätt schysst, någon som har erfarenhet av det? Vi kommer antagligen flyga Landvetter-Phuket.

Vill ni festa är Phuket rätt ställe. Det går inte att misslyckas på Bangla road. Vill ni festa ännu grisigare kör ni Pattaya. (Ligger en bit från Bangkok).

Personligen känner jag en kraftig aversion mot allt vad den typen av Thailandsresande heter. Jag var på Koh Samui i vintras och den helt absurda koncentrationen av steroidpumpade - tribaltatuerade män som flockades i Chaweng var direkt löjeväckande.

Men Phuket har onekligen allt du beskriver, och mer därtill.
Hur ska du lägga upp rutten?

Ptja, jag hade iaf aldrig varit i Phuket mer än 2 v. (inkl. nån ö-tur). Phuket town/city kan du skippa helt. Vill minnas en rätt köttig nattklubb där men detta var typ 10 år sen.

Bangkok är världens ballaste stad alla kategorier (Ja, on par med New York). Där finns allt. Det finns 6 stjärniga hotell (typ) och ren slum, och allt däremellan. Missa inte:

> Pat pong nightmarket: Vad som var en marknad där du kunde köpa allt mellan himmel och jord (antagligen inkluderat kärnvapen och barnsoldater) så har det städats upp ordentligt och nu är det bara en uber-fet nattmarknad. Att den ligger i "red light" är bara grädde på moset.

Inser när jag skriver detta att jag är fel person att rekommendera en fest-resa i thai. Dels var det 10 år sen sist, dels diggar jag inte thaibrudar, dels festar jag inte längre och har ingen koll...

Kaalle
2014-08-22, 05:53
är int dags för svenskar att hitta en ny ko?

Rätt svårslaget koncept med sol, bad, f*tta, shopping, samt relativt god infrastruktur, bekvämligheter och säkerhet. Detta för en väldigt, väldigt billig penning. Sen finns det mer än Bangla Road och ta dyk cert på nån ö etc etc, om man bara bemödar sig med att kolla runt.

Spettet
2014-08-22, 06:14
ctDjnG8J9cY

tho123
2014-08-22, 07:54
Varit i Thailand i över ett år 2010-2011, har även hus där nere och det jag kan säga är att Phuket är inte som det var för 10 år sedan(iofs är hela Thailand "förstört").

Allt beror på vad ni är ute efter, att ha klängande thai"tjejer", fulla ryssar och britter samt kriga för en solstol på stranden så dra till Phuket/PhiPhi.
Vill ni däremot se lite finare öar, stränder och ta det lite piano på dagarna så finns det mycket annat att åka till. (festa kan man i stort sett göra överallt i Thailand)

Lista på ställen ni bör besöka, googla lite men ger tips:
- Ao Nang, lugn och mysig stad på dagarna och lagom fest på kvällar. Finns båtar som går från stranden varje dag ut till jävligt härliga stränder som du inte kommer ångra.
- Koh Tao är min favorit ö, charmigt och mycket fina stränder med snorkling etc.
- Koh Phangan är en klass för sig, ganska dött om du inte är där på rätt datum då det är Full/Half moon party. Finns dock bra hotell för hyfsade priser där man faktiskt kan hänga utan att bli uttråkad
- Koh Lipe är "dött" men väldigt fint, värt att åka till
- Koh Lanta är lugnt och det är väl mest småbarnsfamiljer som åker dit
- Similian Islands är den finaste ön jag varit på i Thailand, kristallklart vatten, du ser säkert 15m ner. Grym dykning etc
- Bangkok tycker jag att ni ska avsluta resan med, shoppa lite, glida runt, gå på klubbar, nattmarknader osv.

Finns mycket mer men nu måste jag jobba också!

The_RobRoy
2014-08-22, 08:19
Varit i Thailand i över ett år 2010-2011, har även hus där nere och det jag kan säga är att Phuket är inte som det var för 10 år sedan(iofs är hela Thailand "förstört").



Varför köpte du hus om du känner att det är förstört? Thai-fruga?

Håller med om Similian Islands, jag var på ön som hette Koh Tachai i den ö-gruppen, helt fantastiskt.

Är man ett grabb-gäng och vill ha vild fest håller jag inte med om att Phuket är förstört, snarare ett mecka av grisande och festande.

TomasB
2014-08-22, 08:30
Anledningen till att jag inte åker tillbaks till Thai (f.u. Bangkok då) stavas just ryssar. Helveeeeete vilket p*ck. Jag trodde det bara var rika ryssar som va grisar (efter att ha träffat på dem i södra frankrike och italien) men icke! Medelklass-ryssarna är precis lika illa.

1.3 miljoner ryssar reste till thai förra året. Det räcker för mig att inte åka dit.

The_RobRoy
2014-08-22, 09:11
Anledningen till att jag inte åker tillbaks till Thai (f.u. Bangkok då) stavas just ryssar. Helveeeeete vilket p*ck. Jag trodde det bara var rika ryssar som va grisar (efter att ha träffat på dem i södra frankrike och italien) men icke! Medelklass-ryssarna är precis lika illa.

1.3 miljoner ryssar reste till thai förra året. Det räcker för mig att inte åka dit.

Kan hålla med om att det är grymt mycket ryssar på beachen och gatorna. När man väl var ute och festade var det dock mindre. Uppfattade som att de flesta som var där hade fru/familj/flickvänn

TomasB
2014-08-22, 09:25
Vi är två 20-åringar som fick idén att dra iväg till Thailand runt två månader mellan Oktober och December. Vi är väl främst intresserade av att festa,hänga med sköna människor och dega på stranden. Är det någon som har varit där själv och har tips o förslag på hur man ska lägga upp rutten?

Har hört att Phi Phi Islands ska vara rätt schysst, någon som har erfarenhet av det? Vi kommer antagligen flyga Landvetter-Phuket.

Kan hålla med om att det är grymt mycket ryssar på beachen och gatorna. När man väl var ute och festade var det dock mindre. Uppfattade som att de flesta som var där hade fru/familj/flickvänn

De rika hade familj fru OCH flickvän med på samma resa. Såg helt sjukt ut. Jag festade inte så jag såg inte den delen av Thai, men tjejens lillebror och hans kompisar var ut e rätt mycket och jag kan inte minnas att de tyckte ryssar var dåligt då - snarare tvärt om då de hängde på klubbar med ryska tjejer som "jobbade".

Usch hela det där race:t känns så jävla avlägset för mig...

Masterpan
2014-08-28, 18:54
Tack alla för informativa svar!

Vad jag tänkte på är att är det inte lågsäsong Oktober-December? Eller i klartext: finns det europeiska brudar där då?

Flygplan
2014-08-28, 19:13
Tack alla för informativa svar!

Vad jag tänkte på är att är det inte lågsäsong Oktober-December? Eller i klartext: finns det europeiska brudar där då?

Oktober-november är lågsäsong. December är det högsäsong, med årets peak runt jul-nyår. Beror lite på var i Thailand vi pratar om dock, när regnperioderna infaller skiljer olika platser i landet något åt.

Ta en titt här: http://www.weather-and-climate.com/average-monthly-Rainfall-Temperature-Sunshine-in-Thailand

Koh Phangan i oktober/november blir kanske ingen hit ;)