handdator

Visa fullständig version : Hur "hårt" måste man träna för att underhålla musklerna?


Springer92
2014-08-21, 09:36
Hej!

Jag har precis börjat styrketräna och trivs väldigt bra med det och det mesta funkar hur bra som helst. Jag började styrketräna för att jag märkte att jag började "tappa" överkroppen pga att jag konditionstränar mkt.

Men nu till mina frågor.

1. Hur hårt måste jag köra en muskel för att just "stimulera/underhålla" den? Det är ju svårt att berätta hur hårt man ska träna. Men krävs det att man kör helt slut på muskeln eller räcker det helt enkelt att man känner sig "trött" i den?
ex: bröst 1 gång i veckan.
Räcker det då med 3-4 övningar. 8-12 reps och 3-4 set på varje övning? Kanske sista seten är till failure?

2. Räcker det att man tränar en muskelgrupp 1 gång i veckan och de muskelgrupper man satsar på ska man försöka köra 2ggr veckan?

3. Kör en del konditionsträning. Men om jag ser till att inte gå ner i vikt så antar jag att muskelförlusten är minimal? Rätt?

Ha det bra!

ARMSTARK
2014-08-21, 09:45
1,2 & 3 = Ja.

Kvicksilver
2014-08-21, 09:50
1. Som nybörjare stimulerar du säkert muskeln tillräckligt med ett pass i veckan där du kör den trött. För att underhålla räcker det med ett pass i veckan.
2. Vanligaste tipset här på kolo är ju att träna varje grupp 2gnr/vecka. Personligen tar det mig med mitt schema 9 dagar att gå igenom hela kroppen 2 gnr och detta med mycket goda resulatat och under överinseende av en mycket kunnig och meriterad coach.
3. Konditionsträning är inte katabolt! En otränad som börjar löpträna bygger muskler. Förbättrad kondition ger bättre resultat i din styrketräning.