handdator

Visa fullständig version : Converse eller adidas


Blaspis
2014-08-21, 08:37
Hej!

Jag kör stronglifts 5x5 alltså endast basövningar osv.

Jag vill ha ett par skor jag kan ha till alla olika övningar såsom knäböj, marklyft, militärpress osv..

Jag har hört att skor med upphöjd häl passar bra till knäböj men att man sen bör ta av sig dom skorna i resterande övningar då upphöjd häl kan störa lite i marklyft o annat..

Men jag har kollat på dessa skor:

http://www.gym grossisten.com/1/sv/artiklar/powerlift2-metallic-silver


Adidas powerlift 2 alltså.

Vad tror ni om de skorna? Och funkar inte de skorna till alla övningar då hälen endast är NÅGOT upphöjd? Inte lika höga som andra alltså!

Eller bör jag helt enkelt köpa ett par converse?

Shqypnia
2014-08-21, 08:49
Så länge du har ett par skor du trivs i så ska det nog funka utmärkt. Converse är så vitt jag vet inga bra skor alls för fötterna.

Ajemän
2014-08-21, 09:01
Skor med klack funkar hur bra till allting förutom marklyft, där de flesta föredrar att köra utan skor.

Powerlift 2 piskar converse fjorton gånger om som styrketräningssko!

Blaspis
2014-08-21, 09:25
Skor med klack funkar hur bra till allting förutom marklyft, där de flesta föredrar att köra utan skor.

Powerlift 2 piskar converse fjorton gånger om som styrketräningssko!

Vad bra, då köper jag dom.

Men i skivstångsrodd då t ex? Bör jag även där ta av mig skorna och köra i strumplästen?

F Ultra
2014-08-21, 09:28
Beror ju på hur framåtlutad du blir av dem. Men rent generellt så har du ju inget behov av skor med klack om du inte upplever att du har problem i just böjen.

Ajemän
2014-08-21, 09:30
Vad bra, då köper jag dom.

Men i skivstångsrodd då t ex? Bör jag även där ta av mig skorna och köra i strumplästen?
I sådana övningar är lyftarskor fortfarade det bästa valet!

thure
2014-08-21, 09:31
Jag har powerlift2 tycker de funkar bra

Blaspis
2014-08-21, 09:32
Beror ju på hur framåtlutad du blir av dem. Men rent generellt så har du ju inget behov av skor med klack om du inte upplever att du har problem i just böjen.

Har problem i böjen och kommer inte ens ned i 90 grader. Jag stretchar varje dag och jobbar på detta men lär ju ta 1-3 månader tills jag stretchat tillräckligt för att det ska funka.

Men är det bara att kringå problemet att köpa sko med klack eller blir jag även mer rörlig av det? Och till slut kunna göra det utan klack? Vore ju va så..

Blaspis
2014-08-21, 09:35
Jag har powerlift2 tycker de funkar bra

Vilka övningar kör du med dem?

Blaspis
2014-08-21, 09:41
Knäböj
Bänkpress
Militärpress (stående)
Marklyft
Skivstångsrodd

Det är övningarna jag kör. Så ni menar att man kan göra alla med upplyft häl förutom marklyft som rekommenderas att köra i strumpor?

thure
2014-08-21, 09:54
Vilka övningar kör du med dem?

Jag kör stronglifts med dem precis som du. :thumbup:

Gnusram
2014-08-21, 10:03
Det går alldeles utmärkt att dra mark i tyngdlyftarskor, hur tror ni alla tyngdlyftare gör med sin dragträning?

Att köra med en platt sko kan ju vara en fördel om man tränar mark med tanken att göra resultat, tävla alltså, men annars behöver man inte fundera på att ha olika skor för olika moment.

Blaspis
2014-08-21, 10:06
Det går alldeles utmärkt att dra mark i tyngdlyftarskor, hur tror ni alla tyngdlyftare gör med sin dragträning?

Att köra med en platt sko kan ju vara en fördel om man tränar mark med tanken att göra resultat, tävla alltså, men annars behöver man inte fundera på att ha olika skor för olika moment.

Ok jag tänkte att ryggen blir sne eller mindre neutral eller nåt sånt eftersom man får en onaturlig vinkel.. Men det kanske inte är nån big deal

SEJB
2014-08-21, 10:16
Ok jag tänkte att ryggen blir sne eller mindre neutral eller nåt sånt eftersom man får en onaturlig vinkel.. Men det kanske inte är nån big deal

Du får lite annorlunda vinklar och använder musklerna lite olika procentuellt men tycker det fungerar. Brukar försöka variera mig lite i marken beroende på vad som känns mest slitet.

Huungg
2014-08-21, 11:06
Jag använder mina powerlift 2 till allt utom marklyft, då kör jag i strumpor. Ibland kan jag ta av mig de när jag maxar i chinsen också, inbillar mig att jag orkar en extra då ;P

Blaspis
2014-08-21, 12:00
Jag använder mina powerlift 2 till allt utom marklyft, då kör jag i strumpor. Ibland kan jag ta av mig de när jag maxar i chinsen också, inbillar mig att jag orkar en extra då ;P

Ah ok.. Visst är det så att dom är en variant som inte är SÅ upphöjt som de andra lyftarskorna..

Mart|n
2014-08-21, 12:30
Jag föredrar iaf platta skor som t.ex brottarskor. Använder i nuläget Reeboks crossfit lite tr.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Blaspis
2014-08-21, 13:24
Jag föredrar iaf platta skor som t.ex brottarskor. Använder i nuläget Reeboks crossfit lite tr.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Är inte det där skor för crossfit, alltså mer hopp och sånt.. För det ska ju vara raka motsatsen till löpskor jag söker och dom där ser ganska mjuka o instabila ut etc..

Men tror nog jag kör på adidas powerlift 2 skorna!

Sheogorath
2014-08-21, 13:57
Jag tycker klackskor är überkasst för allt utom just böj och OL-moment (om man nu sysslar med det). Sedan många år kör jag allt i mina Converse men när jag körde tyngdlyftarskor använde jag dom bara till böj.

Mart|n
2014-08-21, 20:43
Är inte det där skor för crossfit, alltså mer hopp och sånt.. För det ska ju vara raka motsatsen till löpskor jag söker och dom där ser ganska mjuka o instabila ut etc..

Men tror nog jag kör på adidas powerlift 2 skorna!

Något bajsnödig reklam, men iaf:

Reebok CrossFit Powerlifting Shoe By Mark Bell an…: vAmcTI9od7E

Jag tycker att dom fungerar utmärkt, riktigt sköna och riktigt bra grepp i dom.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

F Ultra
2014-08-22, 10:19
Hur är sulan på Reeboken? Har för mig att jag hittade några inlägg på nått amerikanskt forum som påpekade att man såg hur sulan komprimerades vid nått tungt marklyft i en av Rebooks videor men har inte lyckats att hitta den igen :)

zam_zap
2014-08-22, 20:35
Köpte precis de skorna från Reebok efter en längre tids fundering och är nöjd med dem. Bra fäste med sulan, bred över framfoten. Sulan i sig är tunn, så det är nästan så det känns nästan som det går att trycka igenom dem. Men nog tusan står man platt och stabilt med dem.

exor
2014-08-23, 09:44
Jag har testat många olika skor genom åren. Slutar på samma sätt.. Lyftarskor i böjen och bänken, i övrigt sneakers/gympaskor. Har Reeboks Powerlifter skor som hybrid ibland om jag inte orkar ha någon väska med mig.

exevision
2016-05-10, 09:55
Byter ni skor till militärpressen?

PureWhey
2016-05-10, 10:38

MackeJuve
2016-05-10, 10:47
Övningar där powerlift 2 underlättar:

- Knäböj
- Frontböj
- Bänkpress

Övningar där jag tar av dom:

- Marklyft(alla varianter)

Resten tycker jag inte spelar någon större roll om de är av eller på(latsdrag, roddar, curls, press ö.h. etc).

exevision
2016-05-10, 14:46


Vilka skor har du till militärpressen?

Rahf
2016-05-10, 15:23
Vilka skor har du till militärpressen?

Dom som satt på i övningen innan :MrT:. Allt som oftast lyftarskorna.

LillisJ
2016-05-10, 15:37
Bara skor vid böj. I marklyft blir jag svagare och i bänk så förstör jag ryggen iom att jag fuskar rörligheten i bryggan med skorna.

PureWhey
2016-05-10, 17:29
Vilka skor har du till militärpressen?

Dom som satt på i övningen innan :MrT:. Allt som oftast lyftarskorna.

^^

exevision
2016-05-10, 19:41
Tycker ni inte klacken gör att det blir konstiga vinklar i militärpressen?

Rahf
2016-05-10, 19:43
Tycker ni inte klacken gör att det blir konstiga vinklar i militärpressen?

Nej, kroppen står ju fortfarande rakt. Vi snackar inte flera centimeters stilett, utan en höjdskillnad på cirka 1,5cm, vilket är tillräckligt för att ge bättre vinklar i övningar som böjer knän och höft, men inte alls är i vägen under andra rörelser.