handdator

Visa fullständig version : Ska pedofiler som lever ut sina tankar bli avrättade?


Exdiaq
2014-08-20, 09:53
Hamnat i denna diskussionen ett antal gånger. Undrar vad Kolozzeum tycker.

FUUU.. Missade poll.

Snubben
2014-08-20, 09:55
Avrättade alt. inlåsta utan möjlighet till benådning + kastrering.

Ja.

Exdiaq
2014-08-20, 09:55
Min hållpunkt: Nej, därför att rättsväsendet inte är 100%-igt vilket kommer medföra att oskyldiga blir dömda. Dödstraff är slutgiltigt, livstid/långt fängelsestraff kan till viss mån kompenseras för om det visar sig att personen är oskyldig.

Manta
2014-08-20, 09:56
Nej, självklart inte.

Mental
2014-08-20, 09:57
Döts straf nack skott!

För alla brott, spar in massor av samhällsresurser, allt från doping och piratkopiering till pedofili och misshandel. Buntihop och slåihjäl.

Rikard Jansson
2014-08-20, 10:10
Nej. Men det är för att jag tycker att livstid i fängelse är värre än dödsstraff.

Edit; tycker även det är sjukt stor skillnad på pedofili och pedofili, som Masterchief nämner en 14åring med en 19åring. Även milsvida skillnad mellan en gammal pervgubbe som lurar till sig en handtralla mot en sadistisk psykopat som våldtar och dödar.

TomasB
2014-08-20, 10:11
Ehm? Nä?
Knappast deras fel att de är sjuka.

Ska vi slå ihjäl schizofrena som kör i en bil i en folkmassa för att de tror att nån snubbe med fjärrkontroll styrt bilen också?

http://www.dn.se/sthlm/mordatal-for-vansinnesfard/

BlötSnö
2014-08-20, 10:12
Nej, men jag vet inte vad man skall göra med dem istället heller.

MasterChief
2014-08-20, 10:14
Nej, jag tycker inte man ska avrättas för att man ligger med en 14-åring och man själv är 19. Vilket enligt lagboken är pedofili.

J.V
2014-08-20, 10:14
Jag kan väl tycka om det finns ett brott som avrättning bör vara aktuellt för så är det just pedofili, men absolut inte första gången. Vid flera fall, så... ja. Och då ska det vara "riktig" pedofili, inte det MasterCheif precis nämnde. Sedan då var gränsdragningen ska gå blir svårare. :D

Tomten
2014-08-20, 10:16
Pedofili är visserligen ett avskyvärt brott, men jag har lite svårt att anse att man bör dödas för det. Speciellt eftersom det i alla fall inte är så tydligt vad som är pedofili.

Har svårt att förstå hur folk kan anse att pedofili är värre än mord. Pedofili känns som ett lindrigt brott i jämförelse med mord.

emanuels
2014-08-20, 10:18
Jag tror på bestraffning, och nej jag pratar inte om fängelse. Medieval-style shit. Skulle nog skrämma folk från att göra brott istället för att det resulterar i att man får ett rum med säng och blivande förmåner.

Vunnis
2014-08-20, 10:19
Knappast deras fel att de är sjuka.

Hur var det nu med att jämställa sexualiteter med sjukdomar? Bögar som ska brinna i helvetet och allt det där.

8x8
2014-08-20, 10:21
Frågan är ganska luddigt ställd, avses alltifrån grova våldtäkter mot barn till nån som onanerar smygtittandes mot ett dagis?

Loke
2014-08-20, 10:21
Straff ska spegla lidandet som skapas av brottet, anser jag. Därför bör sexuellt utnyttjande av barn och dylikt knappast ens få lika höga straff som mord om det inte är speciella omständigheter.

Sen är väl för övrigt pedofili en sexuell läggning och många som gör sexuella övergrepp på barn har faktiskt inte den läggningen, konstigt nog. Så jag tycker frågeställningen är i grunden konstig.

4623
2014-08-20, 10:22
Nej, jag tycker inte man ska avrättas för att man ligger med en 14-åring och man själv är 19. Vilket enligt lagboken är pedofili.

Det är väl snarare hebefili? Finns ens pedofili definierat i lagboken?

Manta
2014-08-20, 10:22
När man läser här inser man vilken sjukt mardröm det måste vara att leva med en okontrollerbar attraktion till barn. Inte konstigt att dessa personer inte söker hjälp innan det går åt helvete.

en stor stark
2014-08-20, 10:23
Min hållpunkt: Nej, därför att rättsväsendet inte är 100%-igt vilket kommer medföra att oskyldiga blir dömda. Dödstraff är slutgiltigt, livstid/långt fängelsestraff kan till viss mån kompenseras för om det visar sig att personen är oskyldig.

Ja så tycker jag med. Och med tanke på känslorna som kommer med i denna sortens brott undrar jag om det kanske inte är oftare så att man vill få in någon i fängelse/döda någon (man kanske går med på en högre osäkerhet för att fälla någon).
Men det är bara en gissning.

Så nej, det tycker jag inte.

Juxta
2014-08-20, 10:26
Kastrering och inlåsta. Det börjar bli populärt bland internetbefolkningen att anse att pedofili egentligen är en läggning och inte en psykisk sjukdom. Då förtjänar man också att låsas in.

via mobil.

Exdiaq
2014-08-20, 10:28
När man läser här inser man vilken sjukt mardröm det måste vara att leva med en okontrollerbar attraktion till barn. Inte konstigt att dessa personer inte söker hjälp innan det går åt helvete.

Jag blev snarare förvånad över hur pass många som var emot det. När jag gett mig in i diskussioner har standardsvaret gång på gång varit "Men de förtjänar det! Punkt."

Vet inte vad det är med pedofili som får så många att helt sluta fungera som tänkande varelser.

Exdiaq
2014-08-20, 10:29
Kastrering och inlåsta. Det börjar bli populärt bland internetbefolkningen att anse att pedofili egentligen är en läggning och inte en psykisk sjukdom. Då förtjänar man också att låsas in.

via mobil.

Tankebrott ska införas?

Juxta
2014-08-20, 10:33
Tankebrott ska införas?
Kalla det förberedelse till brott. Ärligt talat, jag tänker inte gå in mer i denna diskussion. Snart kommer folk med användarnamn som börjar på V och ska delge sina fantastiska åsikter om hur det är ok och att pedofili borde legaliseras. Kanske dags att kolla upp vem personen är på riktigt och sen slå polisen en signal.

via mobil.

en stor stark
2014-08-20, 10:33
Jag blev snarare förvånad över hur pass många som var emot det. När jag gett mig in i diskussioner har standardsvaret gång på gång varit "Men de förtjänar det! Punkt."

Vet inte vad det är med pedofili som får så många att helt sluta fungera som tänkande varelser.

Det handlar om barn, blir nog väldigt känslosamt då.

Loke
2014-08-20, 10:35
Det börjar bli populärt bland internetbefolkningen att anse att pedofili egentligen är en läggning och inte en psykisk sjukdom. Då förtjänar man också att låsas in.

via mobil.

Vaddå "anse"? Det är ju så. Pedofili = sexuell attraktion till barn. Finns inget att diskutera på den punkten.

TomasB
2014-08-20, 10:46
Hur var det nu med att jämställa sexualiteter med sjukdomar? Bögar som ska brinna i helvetet och allt det där.

Nja, jag menar att det finns en destinkt skillnad mellan homosexualitet och pedofili. En homosexuell dras till personer av samma kön precis som heterosexuella dras till motsatt kön. Bägge läggningar kan dock vara pedofiler.

Det senare ser jag snarare som en psykiatrisk diagnos.

Hur ser du på det hela?

Exdiaq
2014-08-20, 10:49
Kalla det förberedelse till brott. Ärligt talat, jag tänker inte gå in mer i denna diskussion. Snart kommer folk med användarnamn som börjar på V och ska delge sina fantastiska åsikter om hur det är ok och att pedofili borde legaliseras. Kanske dags att kolla upp vem personen är på riktigt och sen slå polisen en signal.

via mobil.

Skönt att det finns väldigt få som tänker som dig. Skulle alla som någon gång haft tankar om olagliga våldshandlingar suttit i fängelse så hade det inte funnits några som kan agera fångvaktare.

Sen gör du nog bäst i att inte börja spela upp scenarion, egga upp dig själv och bli förbannad. Det tjänar ingenting till.

Rawrx
2014-08-20, 10:50
Svar nej. Vi avrättar inte ens seriemördare i det här landet.

Vunnis
2014-08-20, 10:53
Hur ser du på det hela?
Det finns väl, såvitt jag vet, en definition på pedofili och den fick du i inlägget innan ditt. Skulle det vara accepterat att tända på någon över 15(som jag förutsätter att någon slags norm är i Sverige) som inte har kommit in i puberteten än? Hur är det med pubertala? Nu är du kanske lite gammal för att titta på småflickor, men "runt" femton ska ju vara okej, och mellan individer behöver det inte vara jätteskillnad på 14 och 16.

wikipedia hade en fin lista.
Pedofili är en dragning till prepubertala människor.
Hebefili är en dragning till pubertala människor.
Efebofili är en dragning till postpubertala unga människor.
Teleiofili är en dragning till postpubertala människor utan fokus på ungdom.


Exdiaq. Är det våldtäkt mot barn du syftar på i trådstarten?

MasterChief
2014-08-20, 10:55
Människors känslobarometer är sällan rationell. Det dör ett barn var tionde sekund av undernäring men det skiter ju de flesta föräldrar i Sverige högaktningsfullt i. Men om en sjuk människa pillar på ett barn så ska det inte bara avrättas utan helst även torteras.

Mental
2014-08-20, 10:57
Människors känslobarometer är sällan rationell. Det dör ett barn var tionde sekund av undernäring men det skiter ju de flesta föräldrar i Sverige högaktningsfullt i. Men om en sjuk människa pillar på ett barn så ska det inte bara avrättas utan helst även torteras.

Har nog med agerande att göra, gissa hur pöbeln reagerar om det kommer ut att du med flit låtit ett barn svälta ihjäl. Oaktat hur många som dör av svält globalt.

Armed Dingo
2014-08-20, 10:58
Vad jag läst så ska det ju vara en läggning och det är svårt att bestraffa någon för hur den är, medfött. Det är ju det argumentet man kör med för homosexuella, dessutom skadar inte homosexualitet några barn.

Samtidigt så kan man ju säga att kriminella är kriminella pga deras medfödda uppsättning och inte miljön de växt upp i, och de blir ju bestraffade för sina handlingar.

Det är Sverige som har svårt att hantera att folk faktiskt ska och blir bestraffade bara för att de är sig själva. Det går inte ihop med det rådande Alla är lika värda-tänket.


För att svara på frågeställningen så vet jag inte. Det beror nog på vad de gjort.

Eventuellt kan jag tycka att det är upp till varje förälder till det drabbade barnet att bedöma straff, men fängelse som lägsta.

MasterChief
2014-08-20, 11:00
Har nog med agerande att göra, gissa hur pöbeln reagerar om det kommer ut att du med flit låtit ett barn svälta ihjäl. Oaktat hur många som dör av svält globalt.

Jo, så är det nog. Vi är märkliga i vårt beteende. Det är väl någon slags emotionell överlevnadsinstinkt antar jag.

MasterChief
2014-08-20, 11:02
Eventuellt kan jag tycka att det är upp till varje förälder till det drabbade barnet att bedöma straff, men fängelse som lägsta.

Utan strafftak? Bra, då vill jag beställa dödsstraff genom svält och till det vill jag ha en dubbel portion aztetisk ritualtortyr.

Diomedea exulans
2014-08-20, 11:04
Ett våldtaget barn har möjlighet att växa upp till en lycklig vuxen. En avrättad sexförbrytare har inte möjlighet att leva ett lyckligt liv efteråt. Avrättning är ett för hårt straff för våldtäkt.

Vad gäller anledningen till att folk ofta blir helt medeltida när ämnet pedofili kommer på tal är väl att man är så himla rädd för att folk ska börja misstänka att man själv är pedofil att man lägger till med en "dom ska alla dö!"-attityd för att förebygga såna misstankar. Ungefär som i högstadiet när man själv blev misstänkt för att vara bög om man inte sa att bögar var äckliga.

Exdiaq
2014-08-20, 11:04
Det finns väl, såvitt jag vet, en definition på pedofili och den fick du i inlägget innan ditt. Skulle det vara accepterat att tända på någon över 15(som jag förutsätter att någon slags norm är i Sverige) som inte har kommit in i puberteten än? Hur är det med pubertala? Nu är du kanske lite gammal för att titta på småflickor, men "runt" femton ska ju vara okej, och mellan individer behöver det inte vara jätteskillnad på 14 och 16.

wikipedia hade en fin lista.



Exdiaq. Är det våldtäkt mot barn du syftar på i trådstarten?

Nej, jag menar alla sexuella handlingar mellan en juridiskt vuxen person och en prepubertal person.

Definierade inte det tydligare för att lämna utrymme för folk att uppmärksamma svåra gränsdragningar och kanske ge personer som inte tänkt på dessa tidigare en "aha"-upplevelse.

Derbel McDillet
2014-08-20, 11:05
Uusch, såna här trådar slutar aldrig snyggt.. Själv tror jag inte på dödsstraff öht så nej, ingen avrättning. Fängelse/ vård är väl lämpligare.

Vunnis
2014-08-20, 11:09
Vad gäller anledningen till att folk ofta blir helt medeltida när ämnet pedofili kommer på tal är väl att man är så himla rädd för att folk ska börja misstänka att man själv är pedofil att man lägger till med en "dom ska alla dö!"-attityd för att förebygga såna misstankar. Ungefär som i högstadiet när man själv blev misstänkt för att vara bög om man inte sa att bögar var äckliga.
Eller lite som SDdebatten. :D

Nej, jag menar alla sexuella handlingar mellan en juridiskt vuxen person och en prepubertal person.

Definierade inte det tydligare för att lämna utrymme för folk att uppmärksamma svåra gränsdragningar och kanske ge personer som inte tänkt på dessa tidigare en "aha"-upplevelse.
Aokej. Och med ett understruket prepubertal då.

Klokt!

Diomedea exulans
2014-08-20, 11:13
Eller lite som SDdebatten. :D


Exakt. Folk vill inte bli anklagade för att vara rasister så de är emot begränsad invandring.

eiri
2014-08-20, 11:19
tycket det är konstigt att det inte finns mer empati för peddos, med tanke på hur pass gay vänligt vårat land är.

Diomedea exulans
2014-08-20, 11:21
tycket det är konstigt att det inte finns mer empati för peddos, med tanke på hur pass gay vänligt vårat land är.

Ja! Det ska alltid vara okej att vara den man är sålänge man inte skadar någon annan. Lustigt att folk har så svårt att acceptera det.

mangemani
2014-08-20, 11:22
även om dödsstraffet skulle bli till, så tror jag det inte skulle funka.
tok för många som inte har gjort brottet skulle bli oskyldigt dömda.
det finns för mycket missförstånd och missuppfattningar här i världen och lägg sedan till ett system som inte är det bästa, ja, kan nog bli en hel del oskyldigt dömda och nu pratar jag inte bara om pedofil brott utan även om våldtäkter.

sen vad gör man åt de fallen där pedofilen inte har begått brottet än men fantiserar om det och har sjuka tankar? sådana som fantiserar om 13-14 åringar och söker sig till äldre lagliga tjejer som ser så unga ut som möjligt så de ska kunna fantisera om att det är en 13-14 åing de ligger med.

Derbel McDillet
2014-08-20, 11:25
sen vad gör man åt de fallen där pedofilen inte har begått brottet än men fantiserar om det och har sjuka tankar?

Förlåt? Vilka fall? Göra åt vad?

Agremont
2014-08-20, 11:29
Nej.

Yes
2014-08-20, 11:31
När man läser här inser man vilken sjukt mardröm det måste vara att leva med en okontrollerbar attraktion till barn. Inte konstigt att dessa personer inte söker hjälp innan det går åt helvete.
Hur kan det vara okontrollerbart? Är du attraherad av vuxna personer blir du ju inte våldtäktshen bara för att du är kåt. Eller menar du okontrollerbar i bemärkelsen att man inte kan påverka vad man attraheras av?

För övrigt tycker jag inte dödsstraff är bra och jag vill inte heller införa tankebrott.

Manta
2014-08-20, 11:36
Hur kan det vara okontrollerbart? Är du attraherad av vuxna personer blir du ju inte våldtäktshen bara för att du är kåt. Eller menar du okontrollerbar i bemärkelsen att man inte kan påverka vad man attraheras av?

Ja. En okontrollerbar attraktion, du kan inte kontrollera attraktionen.

eternallord
2014-08-20, 11:36
Läggning: Pedofili är en läggning som alla andra, man bestämmer inte den själv och man ska givetvis inte straffa personer för att de besitter den läggningen om de inte agerar på den.

Agerande: Att våldta eller att utnyttja ett barn ska givetvis vara straffbart precis som idag och brottet och dess straff har inget att göra med att en pedofil inte väljer sin läggning, för beslutet att agera har denne ändå valt. Det finns många pedofiler som vet att de inte kan agera på sin läggning eftersom det inte är rätt och gör det inte heller. Jag är inte emot att pedofiler exempelvis har tillgång till animerad barnporr eller dylika metoder för att få utlopp för sin sexualitet utan att någon utnyttjas eller kränks.

Straff: Jag är inte principiellt emot tanken på att ta någons liv i rättens namn (exempelvis massmördare och dylikt), men ingen individ eller regering borde besitta makten att ta det beslutet, så i slutändan är jag ändå emot dödsstraff som straffmetod, oavsett brott.

filmjölk
2014-08-20, 11:36
Jag tycker att man bör betrakta avvikande läggningar och fetischer som psykiska sjukdomar. En del psykiska sjukdomar kan man leva med utan att det går ut över omvärlden och utan att orsaka svårt personligt lidande, sådana skall man kunna få vård för, om man vill.

En del psykiska sjukdomar kan göra personen till en fara för sig själv och andra, då skall man plockas bort från samhället. Med samhällsskydd som primärt mål och vård som sekundärt.

jenni
2014-08-20, 11:42
Öga för öga?
Avrättning absolut. De ger sig på ett offer som är försvarslöst och som har hela livet framför sig att ta sig igenom ärrad efter en sjuk pedofils handling!

Diomedea exulans
2014-08-20, 11:43
Öga för öga?
Avrättning absolut. De ger sig på ett offer som är försvarslöst och som har hela livet framför sig att ta sig igenom ärrad efter en sjuk pedofils handling!

Det är ju inte öga för öga om pedofilen dör.
Öga för öga vore väl om pedofilen våldtas.

Derbel McDillet
2014-08-20, 11:44
Öga för öga?
Avrättning absolut. De ger sig på ett offer som är försvarslöst och som har hela livet framför sig att ta sig igenom ärrad efter en sjuk pedofils handling!

Tänk om den sjuka pedofilen är sjuk pga att hen är ärrad efter en sjuk pedofils handling? Det är noll hänsyn även här?

MasterChief
2014-08-20, 11:46
Öga för öga?
Avrättning absolut. De ger sig på ett offer som är försvarslöst och som har hela livet framför sig att ta sig igenom ärrad efter en sjuk pedofils handling!

Alla offer är väl per definition mer eller mindre försvarslösa och kommer bära sig med det resten av livet? Det gäller ju alla typer av överfall. Men du kanske vill avrätta allihopa?

Exdiaq
2014-08-20, 11:46
Det är ju inte öga för öga om pedofilen dör.
Öga för öga vore väl om pedofilen våldtas.

Kom inte här och kom med dina genomtänkta svar och vettiga insikter.

Våldtäkts-dötsstraff med Putin-buttplug för dig!

http://gfx.dagbladet.no/labrador/322/322514/32251469/jpg/active/978x.jpg

eternallord
2014-08-20, 11:47
Det är ju inte öga för öga om pedofilen dör.
Öga för öga vore väl om pedofilen våldtas.
En hel livstid av psykologiskt lidande kan ju faktiskt vara värre än döden om man nu ska vara sådan.

Snobbe
2014-08-20, 11:52
Öga för öga har jag aldrig riktigt förstått. Hela grejjen med fängelse är ju att man ska rehabilitera folk så att de kan komma ut i samhället och leva som normala personer. Säger inte att detta är möjligt för alla men det är väl det som ska va målet.

Dödstraff är jag aldrig för, just för att det alltid finns risk att oskyldiga blir avrättade isf.

filmjölk
2014-08-20, 11:53
Det är ju inte öga för öga om pedofilen dör.
Öga för öga vore väl om pedofilen våldtas.

Som en parallell till bödel kan man ha en statligt anställd våldtäktsman som har som jobb att bestraffa sexualförbrytare? Hur låter den idén, och hur hade anställningsintervjun sett ut?

Diomedea exulans
2014-08-20, 11:54
En hel livstid av psykologiskt lidande kan ju faktiskt vara värre än döden om man nu ska vara sådan.

Men om man nu ska vara sådan så är det möjligt att offrena för övergreppen lever liv efter händelsen som är tillräckligt lyckliga för att de ska vara bättre än döden.

Som en parallell till bödel kan man ha en statligt anställd våldtäktsman som har som jobb att bestraffa sexualförbrytare? Hur låter den idén, och hur hade anställningsintervjun sett ut?

Ja, varför inte? Låter det mer galet än bödel, när man tänker efter?

Vi kan ha en professionell tjuv som stjäl från tjuvar också. Åh, vänta, det var vi ju redan. Kronofogden.

jenni
2014-08-20, 11:56
Det är ju inte öga för öga om pedofilen dör.
Öga för öga vore väl om pedofilen våldtas.
Visst det kan också ses som alt, placera honom på en avdelning med stora fångar som antagit tanken vad som ska göras med våldtäktsmän och pedofiler.

Tänk om den sjuka pedofilen är sjuk pga att hen är ärrad efter en sjuk pedofils handling? Det är noll hänsyn även här?
Så kedjan ska fortsätta då?

Alla offer är väl per definition mer eller mindre försvarslösa och kommer bära sig med det resten av livet? Det gäller ju alla typer av överfall. Men du kanske vill avrätta allihopa?
Poäng i det, absolut.
Men ett barn som inte är mentalt färdigutvecklad har större risk att fastna i psykiska men efter. Inte sällan får barn för sig eller blir intalade av pedofilen att detta är normalt, så gör alla, men man talar inte högt om det osv

jenni
2014-08-20, 11:57
Öga för öga har jag aldrig riktigt förstått. Hela grejjen med fängelse är ju att man ska rehabilitera folk så att de kan komma ut i samhället och leva som normala personer. Säger inte att detta är möjligt för alla men det är väl det som ska va målet.

Dödstraff är jag aldrig för, just för att det alltid finns risk att oskyldiga blir avrättade isf.

Är det någon som har siffror på antal pedofiler som inte får återfall efter tid i fängelse/vård

Derbel McDillet
2014-08-20, 11:58
Så kedjan ska fortsätta då?


... Nej och därav fängelsestraff eller vård?

MasterChief
2014-08-20, 11:59
Poäng i det, absolut.
Men ett barn som inte är mentalt färdigutvecklad har större risk att fastna i psykiska men efter. Inte sällan får barn för sig eller blir intalade av pedofilen att detta är normalt, så gör alla, men man talar inte högt om det osv

Och alla barn som far illa i missbrukarfamiljer, aga och mobbning? Ska vi döda alla dessa förövare med?

Mental
2014-08-20, 12:00
Jag tycker att man kan utdöma dödsstraff, på vilkor att om man i efterhand konstaterar att det var fel så skall domaren och åklagaren avrättas. Min magkänsla säger mig att ytterst få dödsstraff kommer utdömas.

jenni
2014-08-20, 12:08
... Nej och därav fängelsestraff eller vård?
Och vad ger det? Vilket resultat får vi? Jag har som sagt inga siffror på framgång hos rehabiliterade pedofiler, men jag har svårt att tro att den är stor

Och alla barn som far illa i missbrukarfamiljer, aga och mobbning? Ska vi döda alla dessa förövare med?

Är det verkligen något du jämför ? Jag har svårt att se aga och våldtäkt av barn på samma nivå

Diomedea exulans
2014-08-20, 12:10
Våldtäkts-dötsstraff med Putin-buttplug för dig!


Please don't Put in.

MasterChief
2014-08-20, 12:15
Och vad ger det? Vilket resultat får vi? Jag har som sagt inga siffror på framgång hos rehabiliterade pedofiler, men jag har svårt att tro att den är stor


Är det verkligen något du jämför ? Jag har svårt att se aga och våldtäkt av barn på samma nivå

10 år av misshandel kan nog ge samma problem som att bli våldtagen en gång. Jag blir personligen hellre våldtagen en gång än misshandlad år ut och år in. Frågan är extremt komplex och din "avrätta dem" är bara korkat.

Inser du inte att du är allt för känslomässigt knuten till frågan? Jag kan ställa en miljard följdfrågor som måste få ett exakt svar innan vi inför dödsstraff. Du som förespråkare borde rimligtvis ha mycket konkreta svar på dessa.

Vad händer om barnen får röra på en mans pillisnopp en gång? Avrättning?
Vad händer om barnet blir tvungen att titta på när kvinnan onanerar? Är det avrättning?
Osv ad infinitum

Sniggel
2014-08-20, 12:16
läggning: Pedofili är en läggning som alla andra, man bestämmer inte den själv och man ska givetvis inte straffa personer för att de besitter den läggningen om de inte agerar på den.

Agerande: Att våldta eller att utnyttja ett barn ska givetvis vara straffbart precis som idag och brottet och dess straff har inget att göra med att en pedofil inte väljer sin läggning, för beslutet att agera har denne ändå valt. Det finns många pedofiler som vet att de inte kan agera på sin läggning eftersom det inte är rätt och gör det inte heller. Jag är inte emot att pedofiler exempelvis har tillgång till animerad barnporr eller dylika metoder för att få utlopp för sin sexualitet utan att någon utnyttjas eller kränks.

Straff: Jag är inte principiellt emot tanken på att ta någons liv i rättens namn (exempelvis massmördare och dylikt), men ingen individ eller regering borde besitta makten att ta det beslutet, så i slutändan är jag ändå emot dödsstraff som straffmetod, oavsett brott.

+1

Sniggel
2014-08-20, 12:25
Poäng i det, absolut.
Men ett barn som inte är mentalt färdigutvecklad har större risk att fastna i psykiska men efter. Inte sällan får barn för sig eller blir intalade av pedofilen att detta är normalt, så gör alla, men man talar inte högt om det osv

En kontroversiell inflikning här men...

Säg att brottet har begåtts och uppdagas. Förövaren har avlägsnats från inflytande (och straffats på ett eller annat vis). Barnet verkar inte alltför skärrad. Kanske pga barnet inte ser det som en så himla stor grej.

Vad gör man då? Hur betonar man handlingen barnet har utsatts för? Jag kan se en risk för att man övertalar barnet om att bli traumatiserad. Övertala barnet om att ett grovt brott har begåtts mot denne och genast mår barnet mycket sämre än vad det hade kunnat göra. Givetvis ska vuxna agera stöd (jag påstår inget annat) men tänk om folks inställning till övergreppen (oavsett hur traumatiskt barnet upplevt det, jämför med masterchiefs exempel) i vissa fall är det som skapar det största lidandet. Visa att man finns där för att prata, att det den vuxne gjorde inte är ok, men att det är över nu och att man alltid finns där för att lyssna och prata om händelsen, när barnet vill göra det.

ARMSTARK
2014-08-20, 14:05
Ja.

Hackenschmidt
2014-08-20, 14:54
Nej.

no pedo

XXXL
2014-08-20, 20:59
http://www.expressen.se/nyheter/sveriges-farligaste-pedofil-vill-bli-frislappt/

han har suttit i snart 50 år och läkare anser fortfarande att han är "sjuk" och själv säger han

Jag är intresserad av småpojkar - men inte som de säger. Jag är gammal nu.
Och:
– Jag tycker om barn, men jag leker inte med dem ensamma, utan när föräldrarna ser på. Då skojar jag med dem.

Är inte det här ett bevis på att oavsett hur lång tid det går så kommer det alltid finnas något kvar?

Red Apple
2014-08-20, 21:09
Det är klart att läggningen alltid finns kvar. Det betyder inte att han kommer utöva sin läggning igen.

Edit: i just det här fallet bör han ju inte släppas, men alla fall bör bedömas för sig själva så den gubben är inget bevis för något utöver sitt egna fall.

eternallord
2014-08-20, 21:26
Straffet försöker ju inte förändra läggningen, utan förhoppningsvis få personen att känna att det inte är värt att sitta inne i flera år för att agera på sin sexualitet.

Red Apple
2014-08-20, 21:33
Eller för att de ska tycka att det inte är värt att traumatisera ett barn för att få sexuellt utlopp. Straff ska vara rehabiliterande, inte avskräckande.

eternallord
2014-08-20, 21:43
Eller för att de ska tycka att det inte är värt att traumatisera ett barn för att få sexuellt utlopp.

Vadå eller? Det var ju exakt det jag skrev :D


Jag håller med om att straff i största del ska vara rehabiliterande, men alla är väl överens om att man inte kan rehabilitera bort en sexuell läggning? Då är det avskräckande som återstår helt enkelt.

Red Apple
2014-08-20, 21:47
Vadå eller? Det var ju exakt det jag skrev :D


Jag håller med om att straff i största del ska vara rehabiliterande, men alla är väl överens om att man inte kan rehabilitera bort en sexuell läggning? Då är det avskräckande som återstår helt enkelt.

Du hade haft helt rätt om läggningen hade krävt en önskan efter att utöva, men det gör den inte. Helst ska ju GM förstå hur fel ett utövande är och därför aktivt välja bort det, snarare än att bara vara orolig för att åka in igen.

Derbel McDillet
2014-08-20, 22:24
[url]

Är inte det här ett bevis på att oavsett hur lång tid det går så kommer det alltid finnas något kvar?

Va? Jag säger inte att det är lätt att bli av med nån läggning men varför skulle ett enskilt uttalande från en enskild sexförbrytare vara nåt bevis?

BobaFett
2014-08-20, 22:42
Ingen ska bli avrättad. Fängelse.

jenni
2014-08-20, 22:46
Ni som säger att de bör få sitta av och sen slussas ut i samhället igen, om ni hade små barn skulle ni tycka det var helt ok att det bodde en dömd förövare granne med er?

Red Apple
2014-08-20, 22:56
Ni som säger att de bör få sitta av och sen slussas ut i samhället igen, om ni hade små barn skulle ni tycka det var helt ok att det bodde en dömd förövare granne med er?

Ja. Sen så skulle hen inte få bjuda över ungarna på glass och pannkakor. Det skulle givetvis vara lite obehagligt och man skulle hålla ett öga öppet, men om förövaren är utsläppt så har hen enligt lag sonat för sina brott.

filmjölk
2014-08-20, 23:00
Pedofili väcker instinktivt avsky och hat. Är det så himla fel att omfamna den avskyn, och kategoriskt döma ut den gruppen? Måste varenda sorts perversion och avvikelse diskuteras, intellektualiseras, analyseras och jämföras istället för att ta till sig en åsikt av sorten "Lås in dem och släng nyckeln"?

Den här mfl. frågor som tex. tidelag tror jag inte är bra att intellektualisera på det här sättet, utan det kanske inte är helt fel att gå efter vad man känner instinktivt.

Exdiaq
2014-08-20, 23:04
Pedofili väcker instinktivt avsky och hat. Är det så himla fel att omfamna den avskyn, och kategoriskt döma ut den gruppen? Måste varenda sorts perversion och avvikelse diskuteras, intellektualiseras, analyseras och jämföras istället för att ta till sig en åsikt av sorten "Lås in dem och släng nyckeln"?

Den här mfl. frågor som tex. tidelag tror jag inte är bra att intellektualisera på det här sättet, utan det kanske inte är helt fel att gå efter vad man känner instinktivt.

OK att valfri ugandier säger samma sak om homosexualitet?

Ja, man måste kunna diskutera fenomenet.

Derbel McDillet
2014-08-20, 23:06
Ni som säger att de bör få sitta av och sen slussas ut i samhället igen, om ni hade små barn skulle ni tycka det var helt ok att det bodde en dömd förövare granne med er?

Du har barn gissar jag? Om ditt barn blev pedofil, hade du tyckt det var helt ok om jag mördade hen? För samhällets bästa givetvis!

jenni
2014-08-20, 23:20
Du har barn gissar jag? Om ditt barn blev pedofil, hade du tyckt det var helt ok om jag mördade hen? För samhällets bästa givetvis!

Nope, inga barn,
Jag skulle dock utan problem döda för mitt barn, men om mitt barn växte upp och började utföra pedofil handlingar på små barn, låta de sjuka tankarna styra hen, skulle ju hen inte längre vara mitt barn, utan bara en sjukt och farligt odjur, det är nog det enda som skulle få mig att avsäga mig föräldraskapet, det är inte längre mitt barn då.

filmjölk
2014-08-20, 23:22
OK att valfri ugandier säger samma sak om homosexualitet?

Ja, man måste kunna diskutera fenomenet.

Där var det där jämförandet som kanske inte behövs.

Petoria
2014-08-20, 23:30
Nope, inga barn,
Jag skulle dock utan problem döda för mitt barn, men om mitt barn växte upp och började utföra pedofil handlingar på små barn, låta de sjuka tankarna styra hen, skulle ju hen inte längre vara mitt barn, utan bara en sjukt och farligt odjur, det är nog det enda som skulle få mig att avsäga mig föräldraskapet, det är inte längre mitt barn då.

Lätt att säga när man inte har barn.

Red Apple
2014-08-20, 23:37
Nope, inga barn,
Jag skulle dock utan problem döda för mitt barn, men om mitt barn växte upp och började utföra pedofil handlingar på små barn, låta de sjuka tankarna styra hen, skulle ju hen inte längre vara mitt barn, utan bara en sjukt och farligt odjur, det är nog det enda som skulle få mig att avsäga mig föräldraskapet, det är inte längre mitt barn då.

Vad gör du om ditt barn inte utför några handlingar, men erkänner för dig att hen känner en sexuell dragning mot barn?

Derbel McDillet
2014-08-20, 23:44
Nope, inga barn,
Jag skulle dock utan problem döda för mitt barn, men om mitt barn växte upp och började utföra pedofil handlingar på små barn, låta de sjuka tankarna styra hen, skulle ju hen inte längre vara mitt barn, utan bara en sjukt och farligt odjur, det är nog det enda som skulle få mig att avsäga mig föräldraskapet, det är inte längre mitt barn då.

Vi verkar se olika på saker. Du vill att folk ska vara som du annars tillhör de inte längre mänskligheten och man bör likt en sjukdom befria jorden för dom. Alla som pga sjukdom eller svåra omständigheter begår svåra brott är obotbara eller inte värda att hjälpa. "inte längre mitt barn om barnet styrs av sina sjuka tankar", det är en härlig och empatisk tanke!

jenni
2014-08-20, 23:54
Vad gör du om ditt barn inte utför några handlingar, men erkänner för dig att hen känner en sexuell dragning mot barn?
Ber hen flytta till någon avlägsen ort, helst bosätta sig på en ö i skärgården så hen inte kommer i kontakt med barn,
Nej jag vet inte, för mig är det så hemskt att försöka förstå och acceptera att jag inte ens kan tänka hur jag skulle göra
Vi verkar se olika på saker. Du vill att folk ska vara som du annars tillhör de inte längre mänskligheten och man bör likt en sjukdom befria jorden för dom. Alla som pga sjukdom eller svåra omständigheter begår svåra brott är obotbara eller inte värda att hjälpa. "inte längre mitt barn om barnet styrs av sina sjuka tankar", det är en härlig och empatisk tanke!
Ok, så stackars pedofilen, hen är sjuk, det är synd om hen, hen behöver vård den stackarn, inte hens fel att han våldtagit 2-4 barn, det är sjukdomen ?
Erkänner utan några problem att jag har absolut noll empati för dessa odjur! Noll!

Derbel McDillet
2014-08-21, 00:22
Ok, så stackars pedofilen, hen är sjuk, det är synd om hen, hen behöver vård den stackarn, inte hens fel att han våldtagit 2-4 barn, det är sjukdomen ?
Erkänner utan några problem att jag har absolut noll empati för dessa odjur! Noll!

Greppar bara inte den hänsynslösa uppdelningen i "vi normala" och resten som inte förtjänar att vistas på vår jord.

Manta
2014-08-21, 01:27
Greppar bara inte den hänsynslösa uppdelningen i "vi normala" och resten som inte förtjänar att vistas på vår jord.

Vissa saknar helt enkelt kapacitet att se fler nyanser än svart och vitt.

Frågenarkomanen
2014-08-21, 01:41
De flesta här skulle nog kalla mig för ultra-höger-konservativ-nazist, men jag blir chockad över att en sådan här diskussion ens äger rum i Sverige anno 2014.

Dödsstraff bör aldrig äga rum i ett land som inte befinner sig i krig! ALDRIG! Oavsett hur vidrigt brottet är.

Malle1
2014-08-21, 07:43
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19398365.ab risken för fler övgrepp och pedofiler i skolan med socialdemokraterna. Folk med utbildning har granskats och förklarats lämpliga.

Malle1
2014-08-21, 07:45
Övergrepp

Red Apple
2014-08-21, 08:02
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19398365.ab risken för fler övgrepp och pedofiler i skolan med socialdemokraterna. Folk med utbildning har granskats och förklarats lämpliga.

Hur får du "6000 långtidsarbetslösa ska avlasta lärarna med administrativa arbetsuppgifter" till att det blir en större risk för övergrepp? Samma bakgrundskoll som gjorts på lärarna kommer ju göras på de arbetslösa, det är liksom ett lagstadgat krav för att få arbeta på en skola. Sen kommer de ju inte vara med i klassrummet på det viset heller, utan mest sitta och hålla på med pappersarbete.

Mental
2014-08-21, 08:04
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19398365.ab risken för fler övgrepp och pedofiler i skolan med socialdemokraterna. Folk med utbildning har granskats och förklarats lämpliga.

Övergrepp

Utveckla gärna hur du tänker här. Självklart ökar risken för att få in en olämlig individ när du ökar andelen personer som arbetar inom skola/barnomsorg.
Men det sker ingen pedofiligranskning och lämplighetsförklaring i samband med lärarutbildning om det är något sådant du syftar på.

Malle1
2014-08-21, 08:30
3,5 år studier på högskola där du möter många olika lärare som bedömer din lämplighet. Praktik på fältet där handledare och mentorer bedömer din lämplighet.

Malle1
2014-08-21, 08:32
Om du uppvisar avvikande beteende så märks det under den perioden.

Red Apple
2014-08-21, 08:32
3,5 år studier på högskola där du möter många olika lärare som bedömer din lämplighet. Praktik på fältet där handledare och mentorer bedömer din lämplighet.

Vilken värld lever du i? Så länge man får godkänt på lärarhögskolan och inte gör bort sig totalt under praktiken så blir man leg. lärare. Det förekommer ingen lämplighetsbedömning.

Mental
2014-08-21, 08:33
3,5 år studier på högskola där du möter många olika lärare som bedömer din lämplighet. Praktik på fältet där handledare och mentorer bedömer din lämplighet.

Ledsen, men ingen på högskolan bedömer din lämplighet, det görs endast på praktiken, och ofta är pedofilerna socialt begåvade och har inga problem att flyga under radarn. Att kräva lärarutbildning för administrativt arbete i skolan är riktigt puckat, lärare ska undervisa.

Edit: Hela tiden en minut bakom äpplet :P

Malle1
2014-08-21, 08:41
Ta bort det administrativa då. Tror ändå man fångar upp fler om de måste gå en lång utbildning. Dessutom är de flesta pedofilerna inte med i något register.

eternallord
2014-08-21, 08:42
Vilken värld lever du i? Så länge man får godkänt på lärarhögskolan och inte gör bort sig totalt under praktiken så blir man leg. lärare. Det förekommer ingen lämplighetsbedömning.

Can confirm. Source: Morsan, syrran och även hennes kille är lärare, dom vittnar alla om att dom släpper igenom vem som helst.

Mental
2014-08-21, 08:54
Ta bort det administrativa då.

Mm, för de administrativa bitarna som lärarna måste göra ligger där bara för att de inte ska bli uttråkade...

Red Apple
2014-08-21, 08:59
Ser du Mental, nu väntade jag på dig *hug*

Snubben
2014-08-21, 09:07
3,5 år studier på högskola där du möter många olika lärare som bedömer din lämplighet. Praktik på fältet där handledare och mentorer bedömer din lämplighet.

Då högskolor/universitet får en viss peng för varje examinerad student så kan jag meddela Herrn att den där kontrollen fungerar jätte jätte jätte jätte ... jätte ... dåligt.

Malle1
2014-08-21, 09:25
Ok ok. Vi sänker skolan helt.

Malle1
2014-08-21, 09:26
Lärarutbildningen hjälper tydligen till

Stoltz
2014-08-21, 09:31
Pedofili väcker instinktivt avsky och hat. Är det så himla fel att omfamna den avskyn, och kategoriskt döma ut den gruppen? Måste varenda sorts perversion och avvikelse diskuteras, intellektualiseras, analyseras och jämföras istället för att ta till sig en åsikt av sorten "Lås in dem och släng nyckeln"?

Den här mfl. frågor som tex. tidelag tror jag inte är bra att intellektualisera på det här sättet, utan det kanske inte är helt fel att gå efter vad man känner instinktivt.

http://mblserier.files.wordpress.com/2011/08/nc3a4r-det-inte-c3a4r-som-fc3b6rr.jpg?w=1168&h=826

;)

Exdiaq
2014-08-21, 09:47
Där var det där jämförandet som kanske inte behövs.

Det behövs verkligen när man diskuterar lämpliga straff för ett agerande. "Magkänsla" håller inte.

BobaFett
2014-08-21, 10:15
Nope, inga barn,
Jag skulle dock utan problem döda för mitt barn, men om mitt barn växte upp och började utföra pedofil handlingar på små barn, låta de sjuka tankarna styra hen, skulle ju hen inte längre vara mitt barn, utan bara en sjukt och farligt odjur, det är nog det enda som skulle få mig att avsäga mig föräldraskapet, det är inte längre mitt barn då.

Du uppfostrar ditt barn så dåigt så att han blir pedofil och sen frånsäger dig allt ansvar genom att säga att det inte är ditt barn :MrT:

Snubben
2014-08-21, 10:18
Du uppfostrar ditt barn så dåigt så att han blir pedofil och sen frånsäger dig allt ansvar genom att säga att det inte är ditt barn :MrT:

Jag har väldigt svårt att tro att uppfostran på något sätt kan styra om en individ är pedofil eller inte.

Mental
2014-08-21, 10:23
Jag har väldigt svårt att tro att uppfostran på något sätt kan styra om en individ är pedofil eller inte.

Klart det kan ha en inverkan, på samma sätt som att övergrepp kan ha det.
Men det är ju en uppsjö av olika faktorer som samverkar.

BobaFett
2014-08-21, 10:29
Jag har väldigt svårt att tro att uppfostran på något sätt kan styra om en individ är pedofil eller inte.

Om ett barn blir dåligt behandlat (t.ex. våldtaget) så är det hög risk att barnet blir pedofil.

Vad jag läst så har pedofiler oftast blivit utsatta för pedofili själva när de var barn.

Snubben
2014-08-21, 10:31
Klart det kan ha en inverkan, på samma sätt som att övergrepp kan ha det.
Men det är ju en uppsjö av olika faktorer som samverkar.

Om ett barn blir dåligt behandlat (t.ex. våldtaget) så är det hög risk att barnet blir pedofil.

Vad jag läst så har pedofiler oftast blivit utsatta för pedofili själva när de var barn.

Ni har nog båda rätt i det men jag är inte helt övertygad att en "bra" uppfostran kommer ha någon inverkan på hur efterspelet blir av t.ex. en extremt traumatisk upplevelse/-r (i detta fall, våldtagen som barn)..

Mental
2014-08-21, 10:34
Ni har nog båda rätt i det men jag är inte helt övertygad att en "bra" uppfostran kommer ha någon inverkan på hur efterspelet blir av t.ex. en extremt traumatisk upplevelse/-r (i detta fall, våldtagen som barn)..

Jag lägger nog in mer i uppfostran misstänker jag, för där ingår för mig anknytning, förebild etc. Jag tror att med en trygg uppväxt och en god uppfostran (inte nödvändigtvis sträng sådan) minskar risken. Medans någon som haft en kanske strulig/otrygg/kärlekslös sådan riskerar problem. Oaktat våldtäkter/misshandel/andra fysiska saker.

För mig är uppfostran mer än bara att lära sig rätt och fel, att uppfostra ett barn är även hur man interagerar.

Red Apple
2014-08-21, 10:41
Om ett barn blir dåligt behandlat (t.ex. våldtaget) så är det hög risk att barnet blir pedofil.

Vad jag läst så har pedofiler oftast blivit utsatta för pedofili själva när de var barn.

Såna undersökningar är utförda bland dömda pedofiler och säger således ingenting om läggningen utan bara om benägenheten att utöva.

Loke
2014-08-21, 10:42
Jag lägger nog in mer i uppfostran misstänker jag, för där ingår för mig anknytning, förebild etc. Jag tror att med en trygg uppväxt och en god uppfostran (inte nödvändigtvis sträng sådan) minskar risken. Medans någon som haft en kanske strulig/otrygg/kärlekslös sådan riskerar problem. Oaktat våldtäkter/misshandel/andra fysiska saker.

För mig är uppfostran mer än bara att lära sig rätt och fel, att uppfostra ett barn är även hur man interagerar.

Gäller detta alla läggningar eller bara pedofili?

Mental
2014-08-21, 10:44
Gäller detta alla läggningar eller bara pedofili?

Pedofili är inte en läggning.

Loke
2014-08-21, 10:46
Pedofili är inte en läggning.

Jo, det är ju det.

en stor stark
2014-08-21, 10:46
Pedofili är inte en läggning.
Vad är pedofili?

eternallord
2014-08-21, 10:48
Pedofili är inte en läggning.
Att förneka att avvikande sexuella dragningar är läggningar är ett ställningstagande som i längden försvårar och förvärrar problemet. Att utövandet av läggningen inte är acceptabelt är vi överens om, men om man inte erkänner det som en medfödd oförenderlig läggning så kan man heller inte ge personer med läggningen de möjligheter som behövs för att bearbeta och leva med läggningen utan att agera på den.

Mental
2014-08-21, 10:50
Jo, det är ju det.

Har du hittat på en egen definition av sexuell läggning?

Vi har tre, homo, hetro och bi.

Som pedofil kan du antingen vara hetrosexuell pedofil, homosexuell pedofil, eller bisexuell pedofil. Med pedofil i sig är inte en sexuell läggning, varken juridiskt eller medicinskt.

Mental
2014-08-21, 10:53
Parafilier som zoofili, pedofili, nekrofili och gud vet allt är inte alla sexuella läggningar. Det är en väldig skillnad på en läggning och en preferens.

Jag som hetrosexuell tänder ju inte på alla kvinnor bara för att de har motsatt kön, jag går inte igång på 80åringar och ej heller på 8åringar, beroende på mina sexuella preferenser, inte på min sexuella läggning.

Loke
2014-08-21, 10:53
Har du hittat på en egen definition av sexuell läggning?

Vi har tre, homo, hetro och bi.

Som pedofil kan du antingen vara hetrosexuell pedofil, homosexuell pedofil, eller bisexuell pedofil. Med pedofil i sig är inte en sexuell läggning, varken juridiskt eller medicinskt.

Pedofili betyder sexuell attraktion mot barn, så enkelt är det. Att man inom vissa områden har en snäv definition av "läggning" ändrar inte det. Varför är det så svårt för dig och andra att erkänna vad pedofili betyder?

Mental
2014-08-21, 10:56
Pedofili betyder sexuell attraktion mot barn, så enkelt är det. Att man inom vissa områden har en snäv definition av "läggning" ändrar inte det. Varför är det så svårt för dig och andra att erkänna vad pedofili betyder?

Vilka områden har en vidare definition av sexuell läggning?

Mental
2014-08-21, 10:56
Pedofili betyder sexuell attraktion mot barn, så enkelt är det. Att man inom vissa områden har en snäv definition av "läggning" ändrar inte det. Varför är det så svårt för dig och andra att erkänna vad pedofili betyder?

Menar du att alla attraktioner är egna läggningar? Om jag är attraherad av skor så är det en egen läggning, om jag bara tänder på rödhåriga så är det en sexuell läggning etc?

Loke
2014-08-21, 10:58
Vilka områden har en vidare definition av sexuell läggning?

Inte vet jag? Är det relevant? Inse att du försvarar en godtycklig social konstruktion med auktoritetsargument. Jag känner inget behov att göra det.

en stor stark
2014-08-21, 11:00
Om det är sexuell läggning eller sexuellt beteende/preferens känns ju dock hyfsat irrelevant, kan jag tycka. Även om det må vara så.

Loke
2014-08-21, 11:01
Menar du att alla attraktioner är egna läggningar? Om jag är attraherad av skor så är det en egen läggning, om jag bara tänder på rödhåriga så är det en sexuell läggning etc?

Kanske det :)

om jag tänder på transor, men inte på vanliga kvinnor och män, vilken läggning har jag då? har jag kanske ingen läggning alls?

Loke
2014-08-21, 11:02
Om det är sexuell läggning eller sexuellt beteende/preferens känns ju dock hyfsat irrelevant, kan jag tycka. Även om det må vara så.

Eller hur. Semantik är vad det är.

jenni
2014-08-21, 11:23
Du uppfostrar ditt barn så dåigt så att han blir pedofil och sen frånsäger dig allt ansvar genom att säga att det inte är ditt barn :MrT:
Hmm, tyckte att det precis hävdades om att det var en sjukdom, och nu är det alltså pga uppväxt och uppfostran?
jag håller dock med om att det har stor del i resultatet
Med det sagt kan jag nog säga att jag skulle göra mitt yttersta för att uppfostra mitt barn till en god medmänniska och medborgare, inte till ett sjukt monster
Om ett barn blir dåligt behandlat (t.ex. våldtaget) så är det hög risk att barnet blir pedofil.

Vad jag läst så har pedofiler oftast blivit utsatta för pedofili själva när de var barn.
Precis , därför måste ju kedjan brytas! De utnyttjande barnen riskerar stor risk att agera likadant i vuxen ålder, sen deras offer osv...

Sniggel
2014-08-21, 11:35
Precis , därför måste ju kedjan brytas! De utnyttjande barnen riskerar stor risk att agera likadant i vuxen ålder, sen deras offer osv...

Säg att din mans kompis, och även en god vän till dig förgriper sig på din son regelbundet under åldern 6-9. Detta uppdagas inte förrän han är 21 och han får givetvis stöd för detta samtidigt som det förklarar en hel del av hans udda personlighet han utvecklade i tonåren. Er "vän" har ni inte haft nån kontakt med på 8 år.
Vid 25 släpper din son bomben:
Han känner en dragning till prepubertala pojkar och berättar detta för dig i förtroende. Hur reagerar du? ;)

Mental
2014-08-21, 11:38
Säg att din mans kompis, och även en god vän till dig förgriper sig på din son regelbundet under åldern 6-9. Detta uppdagas inte förrän han är 21 och han får givetvis stöd för detta samtidigt som det förklarar en hel del av hans udda personlighet han utvecklade i tonåren. Er "vän" har ni inte haft nån kontakt med på 8 år.
Vid 25 släpper din son bomben:
Han känner en dragning till prepubertala pojkar och berättar detta för dig i förtroende. Hur reagerar du? ;)

Som varje god moder avrättar hon själv sin son. Såklart.

jenni
2014-08-21, 11:42
Säg att din mans kompis, och även en god vän till dig förgriper sig på din son regelbundet under åldern 6-9. Detta uppdagas inte förrän han är 21 och han får givetvis stöd för detta samtidigt som det förklarar en hel del av hans udda personlighet han utvecklade i tonåren. Er "vän" har ni inte haft nån kontakt med på 8 år.
Vid 25 släpper din son bomben:
Han känner en dragning till prepubertala pojkar och berättar detta för dig i förtroende. Hur reagerar du? ;)

Spontant kan jag inte ta in det här scenariot, vid 25 och pubertala? Vilken ålder kan det vara, kan sonen bara blivit homo då?
Om min son skulle säga små barn skulle jag nog placera honom långt borta från civilisationen, för om han skulle utföra en handling där han förgriper sig på ett barn, ja då har jag ju ingen son längre.
Vännen som utsatte min son för detta skulle jag spåra upp absolut, och jag hoppas jag är tillräckligt stark att ta itu med honom på ganska städat sätt.

Exdiaq
2014-08-21, 11:54
Hoppas att du aldrig skaffar barn jenni. Om du nu verkligen tror på det du säger.

Sniggel
2014-08-21, 12:02
Prepubertal innebär att det är "före tonåren". Dvs barn.

Du kan inte alls ha nån förståelse för att miljön har varit en bidragande faktor och att han inte är sån av fri vilja?
Du kan heller inte se att han fortfarande är en människa med god moral som faktiskt kan kontrollera sina känslor och välja att inte utnyttja barn?

Sen kan du ju alltid lägga till de moderskänslor du kommer få samt det starka band du utvecklar av att uppfostra och leva med din son i 25 "fakking" år ;)

Tror du verkligen att du hade reagerat så? Jag är högst tveksam.

Dessutom - tycker du att du gör din part att "bryta kedjan" genom att ta avstånd från din son och inte ge det stöd som han kan behöva för att leva med sina preferenser utan att utnyttja någon?

Derbel McDillet
2014-08-21, 12:10
Spontant kan jag inte ta in det här scenariot, vid 25 och pubertala? Vilken ålder kan det vara, kan sonen bara blivit homo då?
Om min son skulle säga små barn skulle jag nog placera honom långt borta från civilisationen, för om han skulle utföra en handling där han förgriper sig på ett barn, ja då har jag ju ingen son längre.
Vännen som utsatte min son för detta skulle jag spåra upp absolut, och jag hoppas jag är tillräckligt stark att ta itu med honom på ganska städat sätt.

Din son blir pga en utdragen serie övergrepp i barndomen pedofil och iom detta är han inte din son längre? Vem var det du kallade odjur nu igen?

Derbel McDillet
2014-08-21, 12:13
Har du hittat på en egen definition av sexuell läggning?

Vi har tre, homo, hetro och bi.

Som pedofil kan du antingen vara hetrosexuell pedofil, homosexuell pedofil, eller bisexuell pedofil. Med pedofil i sig är inte en sexuell läggning, varken juridiskt eller medicinskt.

Vad är personen om hen gillar vuxna kvinnor och samtidigt små pojkar? Hetrosexuell homopedofil? Vad menar du sedan med juridisk läggning? Det var ett nytt begrepp för mig.

jenni
2014-08-21, 12:15
Prepubertal innebär att det är "före tonåren". Dvs barn.

Du kan inte alls ha nån förståelse för att miljön har varit en bidragande faktor och att han inte är sån av fri vilja?
Du kan heller inte se att han fortfarande är en människa med god moral som faktiskt kan kontrollera sina känslor och välja att inte utnyttja barn?

Sen kan du ju alltid lägga till de moderskänslor du kommer få samt det starka band du utvecklar av att uppfostra och leva med din son i 25 "fakking" år ;)

Tror du verkligen att du hade reagerat så? Jag är högst tveksam.

Dessutom - tycker du att du gör din part att "bryta kedjan" genom att ta avstånd från din son och inte ge det stöd som han kan behöva för att leva med sina preferenser utan att utnyttja någon?

Klart att jag egentligen inte kan veta hur jag skulle reagera ifall det hände då jag faktiskt inte är en mamma och har inte riktigt samma känslor som en mor har.
Det jag har är nolltolerans mot pedofiler, jag har försökt se det från andras syn, lyssnat på de som förespråkar behandling och vård, men sen sett resultatet av det och då inte kunnat ändra min starka åsikt and pedofili. Jag kanske inte är adekvat i mitt anseende om ämnet, men det hade varit värre om jag hycklade. Jag tycker att man inte längre har sina mänskliga rättigheter när man tar ifrån någon annan det genom sådan handling.
Om kolo tycker annorlunda och jag är galen så får jag stå för det, sålänge resultaten ser ut som de gör just nu så tycker jag att allt daltande med pedofiler är ett slöseri,

XXXL
2014-08-21, 12:20
Jorden kommer bli överbefolkad om några hundra år, vi kommer förmodligen ångra oss då att vi inte gjorde oss av med tungt kriminella personer istället för att i framtiden kanske behöva göra oss av med våra egna barn.

Exdiaq
2014-08-21, 12:27
Jorden kommer bli överbefolkad om några hundra år, vi kommer förmodligen ångra oss då att vi inte gjorde oss av med tungt kriminella personer istället för att i framtiden kanske behöva göra oss av med våra egna barn.

För tungt kriminella är en egen sub-grupp av homo sapiens sapiens som går att utrota permanent? Homo sapiens sapiens criminalis?

Jag ser idioter med begränsad tankeförmåga, men som ändå ska en åsikt om allt, som ett större hot.

Derbel McDillet
2014-08-21, 12:28
Klart att jag egentligen inte kan veta hur jag skulle reagera ifall det hände då jag faktiskt inte är en mamma och har inte riktigt samma känslor som en mor har.
Det jag har är nolltolerans mot pedofiler, jag har försökt se det från andras syn, lyssnat på de som förespråkar behandling och vård, men sen sett resultatet av det och då inte kunnat ändra min starka åsikt and pedofili. Jag kanske inte är adekvat i mitt anseende om ämnet, men det hade varit värre om jag hycklade. Jag tycker att man inte längre har sina mänskliga rättigheter när man tar ifrån någon annan det genom sådan handling.
Om kolo tycker annorlunda och jag är galen så får jag stå för det, sålänge resultaten ser ut som de gör just nu så tycker jag att allt daltande med pedofiler är ett slöseri,

Hur kan du så enkelt avfärda människors rätt till mänskliga rättigheter? Om vi säger såhär då. Du är uppenbarligen en av många som anser att brott mot barn är det vidrigaste som finns och förövaren förtjänar, oavsett om brottet begås medvetet eller pga psykisk sjukdom, ett nackskott då personen "inte längre är en människa utan ett monster" (ledsen om jag lägger ord i munnen på dig men på ett ungefär har det låtit såhär).

Vad tycker du om ett barn begår ett vidrigt brott? Säg att en sjuåring knivhugger en jämnårig kamrat eller att en tolvårig pojke våldtar en yngre flicka. Svensk lag tillskriver inte barn samma ansvar som vuxna och inte heller tillskriver vi psykiskt sjuka samma ansvar som friska vuxna om brottet är begånget pga sjukdomen. Du har dock noll sympati för en psykiskt sjuk, = odjur. Har du noll sympati för en tolvåring? Eller en femtonåring? Är alla helt beyond repair och förlorat sin rätt som människa enligt dina ögon?

Testa och se om du kan upptäcka att även förövare är människor och kan vara värda att hjälpa, oavsett om förövaren är sju, tolv, 15, 30 och sjuk, 40 och haft det svårare än du i livet.

Exdiaq
2014-08-21, 12:31
Klart att jag egentligen inte kan veta hur jag skulle reagera ifall det hände då jag faktiskt inte är en mamma och har inte riktigt samma känslor som en mor har.
Det jag har är nolltolerans mot pedofiler, jag har försökt se det från andras syn, lyssnat på de som förespråkar behandling och vård, men sen sett resultatet av det och då inte kunnat ändra min starka åsikt and pedofili. Jag kanske inte är adekvat i mitt anseende om ämnet, men det hade varit värre om jag hycklade. Jag tycker att man inte längre har sina mänskliga rättigheter när man tar ifrån någon annan det genom sådan handling.
Om kolo tycker annorlunda och jag är galen så får jag stå för det, sålänge resultaten ser ut som de gör just nu så tycker jag att allt daltande med pedofiler är ett slöseri,

Tanken har inte slagit dig att det eventuellt, finns ett mindre/större mörkertal när det gäller antalet pedofiler då det kanske finns sådana personer som kan hantera sin läggning/preferenser? Att de du använder som underlag för hur misslyckad vård och "daltande" av pedofiler utgör en mindre/större del av antalet pedofiler?

jenni
2014-08-21, 12:34
Hur kan du så enkelt avfärda människors rätt till mänskliga rättigheter? Om vi säger såhär då. Du är uppenbarligen en av många som anser att brott mot barn är det vidrigaste som finns och förövaren förtjänar, oavsett om brottet begås medvetet eller pga psykisk sjukdom, ett nackskott då personen "inte längre är en människa utan ett monster" (ledsen om jag lägger ord i munnen på dig men på ett ungefär har det låtit såhär).

Vad tycker du om ett barn begår ett vidrigt brott? Säg att en sjuåring knivhugger en jämnårig kamrat eller att en tolvårig pojke våldtar en yngre flicka. Svensk lag tillskriver inte barn samma ansvar som vuxna och inte heller tillskriver vi psykiskt sjuka samma ansvar som friska vuxna om brottet är begånget pga sjukdomen. Du har dock noll sympati för en psykiskt sjuk, = odjur. Har du noll sympati för en tolvåring? Eller en femtonåring? Är alla helt beyond repair och förlorat sin rätt som människa enligt dina ögon?

Testa och se om du kan upptäcka att även förövare är människor och kan vara värda att hjälpa, oavsett om förövaren är sju, tolv, 15, 30 och sjuk, 40 och haft det svårare än du i livet.

Jag skulle vilja försöka se det på ditt sätt, men då,jag verkligen försökt så har jag misslyckats, jag kan inte hitta någon empati för en vuxen människa som utsätter en svagare och mer försvarslös människa (barn) för detta övergrepp.
Det finns inget som ursäktar det, tyvärr inte i min värld iaf.
Om, om det fanns garanterade resultat att förövaren kom ut efter behandling och helt saknade manin att begå samma brott så skulle jag absolut kunna se vård så det bästa sättet att lösa problemet med.

Sniggel
2014-08-21, 12:34
Klart att jag egentligen inte kan veta hur jag skulle reagera ifall det hände då jag faktiskt inte är en mamma och har inte riktigt samma känslor som en mor har.
Det jag har är nolltolerans mot pedofiler, jag har försökt se det från andras syn, lyssnat på de som förespråkar behandling och vård, men sen sett resultatet av det och då inte kunnat ändra min starka åsikt and pedofili. Jag kanske inte är adekvat i mitt anseende om ämnet, men det hade varit värre om jag hycklade. Jag tycker att man inte längre har sina mänskliga rättigheter när man tar ifrån någon annan det genom sådan handling.
Om kolo tycker annorlunda och jag är galen så får jag stå för det, sålänge resultaten ser ut som de gör just nu så tycker jag att allt daltande med pedofiler är ett slöseri,

Men det är skillnad på att utnyttja andra sexuellt/begå övergrepp och att ha en attraktion till små barn. Det senare är i sig självt inget dåligt (annat än för individen själv förstås) så länge individen kan hantera det. Tycker du då inte att det bästa för att undvika att personen med avvikande preferens begår brott är att faktiskt visa omtanke och ge stöd. Att personen är värd något trots sina avvikande preferenser? Att det finns folk omkring honom (eller henne) som man kan prata med och bryr sig.
I övrigt är en pedofil precis som vilken annan människa som helst och vill inte utnyttja barn (förrän omständigheterna förvandlar personen till en sexförbrytare). Men om man tror att hela världen hatar en, inkl ens mor, för att man inte kan hjälpa att man är pedofil, hur mycket omtanke och respekt tror du man då utvecklar gentemot resten av omvärlden? Risken för övergrepp lär öka med många magnituder om man inte kan känna sig älskad "på riktigt". Med det menar jag att om man berättar sina mörka hemligheter och fortfarande blir respekterad/älskad för den man är. Då "är det värt det". Då kan det helt plötsligt bli hanterbart när man vet att man kan fortsätta vara en god människa, en pedofil med sunda värderingar och goda intentioner.
Att inte respektera en pedofil enkom pga dennes preferenser lär öka risken för att övergrepp begås. Vilket på sätt och vis gör en delaktig i att barn utnyttjas om jag ska spela djävulens advokat.

jenni
2014-08-21, 12:35
Tanken har inte slagit dig att det eventuellt, finns ett mindre/större mörkertal när det gäller antalet pedofiler då det kanske finns sådana personer som kan hantera sin läggning/preferenser? Att de du använder som underlag för hur misslyckad vård och "daltande" av pedofiler utgör en mindre/större del av antalet pedofiler?

Jag pratar nu om pedofiler som begår övergrepp

XXXL
2014-08-21, 12:39
För tungt kriminella är en egen sub-grupp av homo sapiens sapiens som går att utrota permanent? Homo sapiens sapiens criminalis?

Jag ser idioter med begränsad tankeförmåga, men som ändå ska en åsikt om allt, som ett större hot.

Givetvis inte, men om vi står vid ruinens brant och ska börja kasta folk utför stupet så gör man ju valet lätt för sig själv om det på ens högra sida står en pedofil som våldtagit och mördat 13 barn och på sin vänstra sida en 2 barns mamma.

Vår planet kommer snart bli som titanic fast utan isberg, vem ska vi sätta i livbåtarna? Rymden kommer aldrig bli vad vi vill att den ska bli, det är här på jorden vårat öde avgörs. Dröjer inte många år innan vi kommer få börja ta på oss handskarna och värdera mänskligt liv hur trisst det än må vara :)

Exdiaq
2014-08-21, 12:39
Jag pratar nu om pedofiler som begår övergrepp

Flertalet har frågat dig hur du skulle göra om ditt barn berättar att hen är pedofil men att hen inte har gjort verklighet av dessa tankar. Gång på gång har du sagt att du då inte ville ha att göra med hen längre då hen är ett sjukt odjur.

filmjölk
2014-08-21, 12:42
Jag vågar mig till att gissa att det finns väldigt få pedofiler, men destå fler hebefiler.

Hebefili, tror jag, är inte alltid en läggning, utan kanske ett slags trauma från när man själv var i den åldern eller ett uttryck för mental omognad.

Derbel McDillet
2014-08-21, 12:43
Givetvis inte, men om vi står vid ruinens brant och ska börja kasta folk utför stupet så gör man ju valet lätt för sig själv om det på ens högra sida står en pedofil som våldtagit och mördat 13 barn och på sin vänstra sida en 2 barns mamma.

Det har du absolut rätt i och om vi VERKLIGEN stått vid ruinens brant så hade valet även varit lätt mellan nån som skrivit tvåbarnsmamma och nån som skriver 2 barns mamma (what?!)

Förlåt men du skrev just 2 barns mamma. Oförlåtligt när jorden överbefolkas och vi måste rensa bort sämre människor.

jenni
2014-08-21, 12:44
Flertalet har frågat dig hur du skulle göra om ditt barn berättar att hen är pedofil men att hen inte har gjort verklighet av dessa tankar. Gång på gång har du sagt att du då inte ville ha att göra med hen längre då hen är ett sjukt odjur.

Skrev jag så:confused: slarvigt isf
Men jag skulle som jag också skrev placera hen långt ifrån civilisationen om hens tankar började ta form av en mani till att förverkliga dem. Går man runt och tänker på barn i det avseende så är det sjukt, men hanterar man det utan svårigheter så är det såklart svårt att anklaga eller förkasta en person, börjar denne dock agera så är det inte accepterat enligt mig.

XXXL
2014-08-21, 12:45
Det har du absolut rätt i och om vi VERKLIGEN stått vid ruinens brant så hade valet även varit lätt mellan nån som skrivit tvåbarnsmamma och nån som skriver 2 barns mamma (what?!)

Förlåt men du skrev just 2 barns mamma. Oförlåtligt när jorden överbefolkas och vi måste rensa bort sämre människor.

Förlåt för sär skrivningen min goda härre.

Derbel McDillet
2014-08-21, 12:47
Förlåt för sär skrivningen min goda härre.

Du är förlåten idag! Jag snackar om ruinens brant och när vi måste ta oss i kragen och befria jorden från den sämre skaran. Då hade du varit illa ute. Eller vänta, det var ju du som pratade om det. Nvm.

Exdiaq
2014-08-21, 12:52
Givetvis inte, men om vi står vid ruinens brant och ska börja kasta folk utför stupet så gör man ju valet lätt för sig själv om det på ens högra sida står en pedofil som våldtagit och mördat 13 barn och på sin vänstra sida en 2 barns mamma.

Vår planet kommer snart bli som titanic fast utan isberg, vem ska vi sätta i livbåtarna? Rymden kommer aldrig bli vad vi vill att den ska bli, det är här på jorden vårat öde avgörs. Dröjer inte många år innan vi kommer få börja ta på oss handskarna och värdera mänskligt liv hur trisst det än må vara :)

Det lär onekligen även gälla intelligens och vad personen kan tillföra gruppen i så fall. Just sayin'...

Sniggel
2014-08-21, 12:54
Skrev jag så:confused: slarvigt isf
Men jag skulle som jag också skrev placera hen långt ifrån civilisationen om hens tankar började ta form av en mani till att förverkliga dem. Går man runt och tänker på barn i det avseende så är det sjukt, men hanterar man det utan svårigheter så är det såklart svårt att anklaga eller förkasta en person, börjar denne dock agera så är det inte accepterat enligt mig.

Det här var lite mer nyanserat iaf. Det är skillnad på att erkänna för nån man litar på att man har dessa tankar och brottas med dem regelbundet samt att man hittills klarat av att hantera det. Men att det hade varit lättare att bära bördan om vissa nyckelpersoner omkring än vet om det och kan ge stöd.

Derbel McDillet
2014-08-21, 13:03
Jag skulle vilja försöka se det på ditt sätt, men då,jag verkligen försökt så har jag misslyckats, jag kan inte hitta någon empati för en vuxen människa som utsätter en svagare och mer försvarslös människa (barn) för detta övergrepp.
Det finns inget som ursäktar det, tyvärr inte i min värld iaf.


Jag har absolut förståelse för att det är svårt att hitta empati för vissa människor. Hade någon mördat eller våldtagit min syster/ mamma/ dotter så hade jag kanske släppt mina objektiva tankar och slagit ihjäl personen om jag kunnat.

Det jag dock undrade var huruvida du kan känna empati för en väldigt ung person som begår lika hemska brott. Det finns fall där sjuåringar blir våldtagna av tolvåringar. En tolvåring (eller 13, 15 osv.), likt nån som är psykiskt sjuk kan inte ta ansvar för sina handlingar på samma sätt som en vuxen människa.

jenni
2014-08-21, 13:04
Det här var lite mer nyanserat iaf. Det är skillnad på att erkänna för nån man litar på att man har dessa tankar och brottas med dem regelbundet samt att man hittills klarat av att hantera det. Men att det hade varit lättare att bära bördan om vissa nyckelpersoner omkring än vet om det och kan ge stöd.

Förmodligen, samtidigt så finns ju alltid risken, dock är det ju hoppfullt att det går att hantera tankar utan att sätta dem i verk, jag är rätt inrutad i åsikten det är jag medveten om, men det handlar om barn, och som vuxen har vi ju ansvar för dem då de är svagare och hjälplösa i jämförelse med en vuxen person

Blaine
2014-08-21, 13:11
I den svartvita världen ingår: jenni och XXXL cofffee

XXXL
2014-08-21, 13:27
Det lär onekligen även gälla intelligens och vad personen kan tillföra gruppen i så fall. Just sayin'...

Det är lugnt, jag är över 194 cm lång och väger bra bit över tresiffrigt nypissad.

Jag vet vad jag hade fått göra.

Du är förlåten idag! Jag snackar om ruinens brant och när vi måste ta oss i kragen och befria jorden från den sämre skaran. Då hade du varit illa ute. Eller vänta, det var ju du som pratade om det. Nvm.

Ja för en person som skriver fel en gång om året på ett nätforum hade verkligt legat illa ute när Kinserna närmar sig 30 miljarder till antalet.

MrLomax
2014-08-21, 14:08
Min hållpunkt: Nej, därför att rättsväsendet inte är 100%-igt vilket kommer medföra att oskyldiga blir dömda. Dödstraff är slutgiltigt, livstid/långt fängelsestraff kan till viss mån kompenseras för om det visar sig att personen är oskyldig.
+1
Och dödsstraff är inte det värsta straffet. Vetskapen att sitta inlåst resten av livet är betydligt värre straff.

Frågan är, ska livstid verkligen vara livstid?
Jag skulle säga nej på den frågan också.

Derbel McDillet
2014-08-21, 14:39
+1
Och dödsstraff är inte det värsta straffet. Vetskapen att sitta inlåst resten av livet är betydligt värre straff.


Enligt vem? Tror inte många hade valt dödsstraff framför livstid.

filmjölk
2014-08-21, 14:55
I den svartvita världen ingår: jenni och XXXL cofffee

Jag tror att det är nyttigt ibland att kunna dela in i rätt och fel istället för att se allt i gråskalor.

Exdiaq
2014-08-21, 15:49
Jag tror att det är nyttigt ibland att kunna dela in i rätt och fel istället för att se allt i gråskalor.

Att stilla sitt egna sinne och låta hjärnan vila måhända. Men utöver det fyller det ingen funktion att se allt i svart och vitt.

filmjölk
2014-08-21, 15:55
Att stilla sitt egna sinne och låta hjärnan vila måhända. Men utöver det fyller det ingen funktion att se allt i svart och vitt.

Jag håller inte med. Sitter man och grubblar kan man komma in på tokigheter som att pedofili är ok för att man har argument för att det är det. Vill man vara en sån kille som tycker att pedofili är ok? Svar nej.

Sniggel
2014-08-21, 16:03
Att grubbla leder till i genomsnitt till mer genomtänkta idéer än vad ett svartvitt tänk gör. Om det innebär att man blir "en sån" och att man är rädd för det. Då beror det på att man som individ inte är stark nog att stå emot allmän koncensus, även om den skulle behöva kritiseras. Det är förståeligt, men det är inte föredömligt/bra.

Exdiaq
2014-08-21, 16:07
Jag håller inte med. Sitter man och grubblar kan man komma in på tokigheter som att pedofili är ok för att man har argument för att det är det. Vill man vara en sån kille som tycker att pedofili är ok? Svar nej.

Det finns ändå gråskalor. För min del är det en väldig skillnad om en 50-årig man tvingar sig på en 8-årig flicka jämfört med t.ex. en 18-årig tjej som är ihop med en 14-årig kille och därför ligger med honom. Båda är pedofili (förutsatt att killen inte kommit in i puberteten), men jag hade reagerat väldigt annorlunda på dessa två fall.

filmjölk
2014-08-21, 16:07
Att grubbla leder till i genomsnitt till mer genomtänkta idéer än vad ett svartvitt tänk gör. Om det innebär att man blir "en sån" och att man är rädd för det. Då beror det på att man som individ inte är stark nog att stå emot allmän koncensus, även om den skulle behöva kritiseras. Det är förståeligt, men det är inte föredömligt/bra.

Jag gillar allmän konsensus i det här fallet. Pedofiler är onda och borde avrättas, punkt slut.

filmjölk
2014-08-21, 16:11
Det finns ändå gråskalor. För min del är det en väldig skillnad om en 50-årig man tvingar sig på en 8-årig flicka jämfört med t.ex. en 18-årig tjej som är ihop med en 14-årig kille och därför ligger med honom. Båda är pedofili (förutsatt att killen inte kommit in i puberteten), men jag hade reagerat väldigt annorlunda på dessa två fall.

18årig tjej som ligger med 14årig kille är lite udda men helt ok. 18årig kille som ligger med 14årig tjej är jäkligt illa. 50årig gubbe med 8årig tjej är ännu värre. Varför är jag så skev i mitt instinktiva tyckande? :D

Exdiaq
2014-08-21, 16:11
Jag gillar allmän konsensus i det här fallet. Pedofiler är onda och borde avrättas, punkt slut.

Men det håller inte. Det tänket öppnar upp för t.ex. religiösa extremister, som säkerligen känner lika stort hat inför något som du känner inför pedofiler, att bestämma vad som är rätt och fel utifrån sin magkänsla.

Exdiaq
2014-08-21, 16:12
18årig tjej som ligger med 14årig kille är lite udda men helt ok. 18årig kille som ligger med 14årig tjej är jäkligt illa. 50årig gubbe med 8årig tjej är ännu värre. Varför är jag så skev i mitt instinktiva tyckande? :D

... och där har du de efterfrågade gråskalorna.

filmjölk
2014-08-21, 16:14
Men det håller inte. Det tänket öppnar upp för t.ex. religiösa extremister, som säkerligen känner lika stort hat inför något som du känner inför pedofiler, att bestämma vad som är rätt och fel utifrån sin magkänsla.

Jag vet och är helt med på det rent intellektuellt. Men ändå; pedofiler är onda och borde avrättas.

Exdiaq
2014-08-21, 16:15
Jag vet och är helt med på det rent intellektuellt. Men ändå; pedofiler är onda och borde avrättas.

Lål, vet inte riktigt vad jag ska svara på det :)

"Jag håller med, men jag håller inte med".

jenni
2014-08-21, 16:23
Ok, nu mår jag illa bara av att skriva om det MEN; jag tror flera läste om fallet då en mamma tog med sin egna lilla son för att hälsa på pappan som satt inne, i syfte till att pappan skulle få förgripa sig på pojken sexuellt!! Behöver man ens diskutera något efter det?

Exdiaq
2014-08-21, 16:32
Ok, nu mår jag illa bara av att skriva om det MEN; jag tror flera läste om fallet då en mamma tog med sin egna lilla son för att hälsa på pappan som satt inne, i syfte till att pappan skulle få förgripa sig på pojken sexuellt!! Behöver man ens diskutera något efter det?

Nej, men alla pedofiler vill inte (eller får) sin son levererad till sig i fängelset i syfte att förgripa sig på honom heller.

jenni
2014-08-21, 16:34
Nej, men alla pedofiler vill inte (eller får) sin son levererad till sig i fängelset i syfte att förgripa sig på honom heller.

Vad är din åsikt i just det specifika fallet ?

Exdiaq
2014-08-21, 16:40
Vad är din åsikt i just det specifika fallet ?

Avskyvärt såklart, vad tror du?

Derbel McDillet
2014-08-21, 23:52
Ok, nu mår jag illa bara av att skriva om det MEN; jag tror flera läste om fallet då en mamma tog med sin egna lilla son för att hälsa på pappan som satt inne, i syfte till att pappan skulle få förgripa sig på pojken sexuellt!! Behöver man ens diskutera något efter det?

Läste om ett fall där en doktor förgrep sig på sin sövda patient. Alltså ska alla doktorer avrättas! Behöver vi diskutera nåt mer angående doktorer?

Flygplan
2014-08-22, 00:15
Läste om ett fall där en doktor förgrep sig på sin sövda patient. Alltså ska alla doktorer avrättas! Behöver vi diskutera nåt mer angående doktorer?

Din liknelse är bakvänd.

Derbel McDillet
2014-08-22, 00:17
Din liknelse är bakvänd.

? Om du menar lika irrelevant som den jag kommenterade så håller jag med.

XXXL
2014-09-25, 14:46
Vad skulle det kosta att avrätta någon i Sverige? Och vad är den största kostnaden?

WHITEFOLKS
2014-09-25, 14:55
Rättegångskostnader är den största kostnaden.

XXXL
2014-09-25, 16:43
Rättegångskostnader är den största kostnaden.

Skulle man inte kunna skära ner på det i rättegångar där de finns vittnen, personen greps på plats, erkänner och inte säger emot?

WHITEFOLKS
2014-09-25, 16:46
Såna domar överklagas och processas väldigt länge/långt så det kostar väldigt mycket.

XXXL
2014-09-25, 16:52
Varför? Och, är de ingen som tycker det borde ändras/förbättras?

WHITEFOLKS
2014-09-25, 17:00
Varför? Och, är de ingen som tycker det borde ändras/förbättras?

Det är svårt att förändra utan att tumma på rättsäkerhet.

Ape3
2014-09-25, 17:35
Visste ni att det svenska fängelsesystemet är uppbyggt enligt vårdtanken?

"De som är intagna på anstalt arbetar, går utbildning eller genomgår behandling. Alla våra insatser ska hjälpa den dömde att inte återfalla brott. Det är vårt viktigaste mål." - http://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse

XXXL
2014-09-25, 17:37
Visste ni att det svenska fängelsesystemet är uppbyggt enligt vårdtanken?

"De som är intagna på anstalt arbetar, går utbildning eller genomgår behandling. Alla våra insatser ska hjälpa den dömde att inte återfalla brott. Det är vårt viktigaste mål." - http://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse

Behöver vi verkligen ha ut mer folk i samhället då kan man ju fråga sig? 300 000 arbetslösa eller vad är de vi har.

WHITEFOLKS
2014-09-25, 17:41
Behöver vi verkligen ha ut mer folk i samhället då kan man ju fråga sig? 300 000 arbetslösa eller vad är de vi har.

Det är inte direkt så att det bara finns ett begränsat antal arbeten.

XXXL
2014-09-25, 17:44
Det är inte direkt så att det bara finns ett begränsat antal arbeten.

Låt oss vara realistiska nu, den typen av arbete en person som suttit på kåken i 30 år klarar av är inte ett åtråvärt högstatus yrke.

WHITEFOLKS
2014-09-25, 17:46
Låt oss vara realistiska nu, den typen av arbete en person som suttit på kåken i 30 år klarar av är inte ett åtråvärt högstatus yrke.

Det behöver det inte heller vara, förstår inte vad du är ute efter.

jenni
2014-09-25, 17:47
Pratade med en rysk bön idag! Han frågar/säger: vet du vad de gör med pedofiler i Norge??? De försöker vårda dem????!!!!!!

Haha, sorgligt egentligen, men det är stora skillnader på hur det ses på pedofiler i Norden jämfört med andra länder

XXXL
2014-09-25, 17:50
Pratade med en rysk bön idag! Han frågar/säger: vet du vad de gör med pedofiler i Norge??? De försöker vårda dem????!!!!!!

Haha, sorgligt egentligen, men det är stora skillnader på hur det ses på pedofiler i Norden jämfört med andra länder

Vi har blivit så civiliserade och fina, jordens små änglar är vi.

Alla ska få en chans, alla ska tas hand om och alla ska älskas.

http://www.exponerat.net/afghanen-ahklaghi-far-130-000-i-skadestand-for-deltagande-i-gruppvaldtakten-i-mariannelund/

WHITEFOLKS
2014-09-25, 17:51
Vad tycker du vi ska göra med någon som blir sexuellt upphetsad av barn xxxl?

XXXL
2014-09-25, 17:56
Vad tycker du vi ska göra med någon som blir sexuellt upphetsad av barn xxxl?

Jag önskar inte livet av någon människa och är generellt sett emot dödsstraff men om en person blir tagen på barn gärning, hamnat på övervakningskamera, setts av ögonvittnen och är skyldig bortom allt tvivel så ja.

Kanske att man borde ge folk möjligheten att ta livet av sig eventuellt redan på polisstationen minuter efter man har blivit omhändertagen, antingen så kommer du att få 40 år i fängelse och när du kommer ut så är du 60 och utan möjligheter till ett anständigt liv eller också sväljer du den här tabletten så är allt över.

Det här ser jag bara som en lösning för att vi ska få vår ekonomi att gå ihop, förr eller senare kommer vi börja behöva ta pengar från någonstans och vad ska vi skära ner på då? Skolorna? Vården? Sorgligt men tyvärr kommer vi nog behöva bli lite kreativa och oetiska för att få saker och ting att gå runt. Som sagt vi kan inte rädda alla och vi kan inte ge alla människor en till chans, vi är många nog som det är och vi behöver inte bli fler.

jenni
2014-09-25, 17:58
Men samtidigt ger vi dem möjligheten att fördärva oskyldiga barns framtid???

Finns klara studier på att pedofiler begår övergrepp även efter vård

WHITEFOLKS
2014-09-25, 18:00
Och i andra mer realistiska fall xxxl?

WHITEFOLKS
2014-09-25, 18:01
Men samtidigt ger vi dem möjligheten att fördärva oskyldiga barns framtid???

Finns klara studier på att pedofiler begår övergrepp även efter vård
Det finns tjejer som förstörde mitt liv i grundskolan, inte vill jag avliva de för det.

XXXL
2014-09-25, 18:03
Och i andra mer realistiska fall xxxl?

Fängelse, men helt utan målsättning på att någonsin komma tillbaka till samhället.

Lösningen på det rent ekonomiskt skulle väl bli tvång på arbete.

jenni
2014-09-25, 18:04
Det finns tjejer som förstörde mitt liv i grundskolan, inte vill jag avliva de för det.

Blev du våldtagen? Av vuxna kvinnor?

jenni
2014-09-25, 18:06
Fängelse, men helt utan målsättning på att någonsin komma tillbaka till samhället.

Lösningen på det rent ekonomiskt skulle väl bli tvång på arbete.

Varför inte placera dem på en isolerad ö, där de kan jobba hårt på någon fabrik som framställer kemikalier och sånt som folk drar sig för att jobba med, då kommer de inte i kontakt med nya offer och sonar sitt brott genom att göra nytta

anvihl
2014-09-25, 18:09
Blev du våldtagen? Av vuxna kvinnor?

Har ni glömt att tusentals ser dessa trådar? Väldigt personliga saker som diskuteras emellanåt :).

XXXL
2014-09-25, 18:11
Varför inte placera dem på en isolerad ö, där de kan jobba hårt på någon fabrik som framställer kemikalier och sånt som folk drar sig för att jobba med, då kommer de inte i kontakt med nya offer och sonar sitt brott genom att göra nytta

All mark på jorden "ägs" av något land eller flera länder så vem skulle vilja ta emot massa svenska fångar?

Men ja i slutet på 1700-talet gjorde man ju så med Australien.

Men det går ju göra mycket med de fängelser som man har i Sverige idag på nedskärningsfronten, det finns säkert väldigt mycket man kan effektivisera.

jenni
2014-09-25, 18:31
All mark på jorden "ägs" av något land eller flera länder så vem skulle vilja ta emot massa svenska fångar?

Men ja i slutet på 1700-talet gjorde man ju så med Australien.

Men det går ju göra mycket med de fängelser som man har i Sverige idag på nedskärningsfronten, det finns säkert väldigt mycket man kan effektivisera.

För väl ta ett kollektivt beslut ...

Åh, spännande! Hur gick det med Australien ?

R Scarpa27
2014-09-25, 18:45
http://s2.quickmeme.com/img/7e/7e755071ce9c15f15dc3585d4d202b7253b92a989501252958 b2fce4cb79a632.jpg

XXXL
2014-09-25, 18:46
För väl ta ett kollektivt beslut ...

Åh, spännande! Hur gick det med Australien ?

Hur det gick? Folk kom väl fram till att de inte var någon bra idé.

jenni
2014-09-25, 18:48
Hur det gick? Folk kom väl fram till att de inte var någon bra idé.

Jo, men av vilken anledning, vart fanns de stora bristerna? Finns det någon rapport om ämnet?

XXXL
2014-09-25, 18:52
Jo, men av vilken anledning, vart fanns de stora bristerna? Finns det någon rapport om ämnet?

Andra icke-fångar som bodde på ön ledsnade och sa ifrån.

Jag är helt med dig annars och förmodligen skulle nog många tycka det var en bra lösning men som sagt vart på jorden ska de vara? En lösning vore väl att bygga en Ö någonstans, en stad på vatten. Men det ligger ju en del kostnader i det...

Eller också gräver vi neråt, finns alltid plats i jorden plus att det är väldigt säkert också (bara en väg ut)

jenni
2014-09-25, 18:56
Andra icke-fångar som bodde på ön ledsnade och sa ifrån.

Jag är helt med dig annars och förmodligen skulle nog många tycka det var en bra lösning men som sagt vart på jorden ska de vara? En lösning vore väl att bygga en Ö någonstans, en stad på vatten. Men det ligger ju en del kostnader i det...

Jo men fängelserna idag drar ju mer pengar än skolor?! Så i långa loppet kunde det bli lönsamt, om de sattes i hårt produktivt arbete för att bidra till det samhället de valde att svika

XXXL
2014-09-25, 19:00
Jo men fängelserna idag drar ju mer pengar än skolor?! Så i långa loppet kunde det bli lönsamt, om de sattes i hårt produktivt arbete för att bidra till det samhället de valde att svika

Jag är helt klart för arbetsläger, jag ser inga problem i att återinföra det så länge rätt folk hamnar där.

WHITEFOLKS
2014-09-25, 19:11
Och om folk vägrar arbeta?

jenni
2014-09-25, 19:13
Och om folk vägrar arbeta?

Ingen mat och ingen sovplats De är på en isolerad ö, vill de fånga råttor att tugga på och sova utomhus oavsett väder så får de ju göra så:d

XXXL
2014-09-25, 19:17
Och om folk vägrar arbeta?

Kollektiv bestraffning, de andra får jobba hårdare. I och med det kommer vissa att vilja "hjälpa" de som släpar efter....

Vilson
2014-09-25, 22:10
Pratade med en rysk bön idag! Han frågar/säger: vet du vad de gör med pedofiler i Norge??? De försöker vårda dem????!!!!!!

Haha, sorgligt egentligen, men det är stora skillnader på hur det ses på pedofiler i Norden jämfört med andra länder

Vet inte vad en "rysk bön?" är men hänvisar du till Ryssland vad gäller bra värderingar? Intressant..