handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott för vegetarianer/veganer


cero
2014-08-19, 22:12
Läste precis Niklas Neumans artikel (http://traningslara.se/vegetarisk-kost-del-2-att-fa-i-sig-de-naringsamnen-man-riskerar-att-lida-brist-pa/) och undrar om det finns någon speciell multi-vitamin som är gjord för att täcka just dessa?

Järn, Zink, D, Selen, Jod, Omega 3 & B12

Ajemän
2014-08-20, 00:48
Apotekets Mitt val Vegetarian innehåller det förutom D och OM3.
Dosera D på sommarhalvåret är ju rätt onödigt, så den är nog lämplig, och ev dosera d/om3 separat vid behov.

Morty
2014-08-20, 07:55
Läste precis Niklas Neumans artikel (http://traningslara.se/vegetarisk-kost-del-2-att-fa-i-sig-de-naringsamnen-man-riskerar-att-lida-brist-pa/) och undrar om det finns någon speciell multi-vitamin som är gjord för att täcka just dessa?

Järn, Zink, D, Selen, Jod, Omega 3 & B12

Jag tar Great Earth Iron Complex eller liknande tabletter, som innehåller järn, b12, folsyra, askorbinsyra, koppar. B12 är ju det viktiga och därför har jag också en spray, det borde alla ha. Absorbtionen av B12 är det stora problemet och därför är en spray med en riktig jävla hästdos det bästa alternativet.

Under riktigt tung träning har jag fått ner mitt hb till 140, annars ligger det runt 155. Att slippa hemjärn och höga hb-värden tror jag är nyttigt.

cero
2014-08-20, 11:20
Ajemän: Finns det ngt billigare märke tro?

Morty: Spray (??)

Sverker
2014-08-20, 17:32
Men du behöver proteinet IF i magen för att kunna ta upp cobolaminen.

Molekylen är gigantisk och jag har lite svårt att se att upptaget i lungorna skulle fungera ifall du nu andas in sprayen. Hur fungerar det ?

Morty
2014-08-20, 17:38
Men du behöver proteinet IF i magen för att kunna ta upp cobolaminen.

Molekylen är gigantisk och jag har lite svårt att se att upptaget i lungorna skulle fungera ifall du nu andas in sprayen. Hur fungerar det ?

Det har väl alla?

Man andas inte in sprayen. Man sprayar i munnen och sväljer. Smakar hallon, sötat med stevia. 32 000% RDI. Senaste skriket är att spraya under tungan då det också ska vara en upptagsväg.

Sverker
2014-08-20, 17:51
OK. Med 32 000 % av RDI kan man säkert TRYCKA in cobolaminen. Vad blir det i sprayen, ca 1 mg per dos:confused:.

Inte så snygg lösning men den håller säkert folk vid liv.

Morty
2014-08-20, 17:55
OK. Med 32 000 % av RDI kan man säkert TRYCKA in cobolaminen. Vad blir det i sprayen, ca 1 mg per dos:confused:.

Inte så snygg lösning men den håller säkert folk vid liv.

Yes, 1mg, +lite folsyra och b6. Är väl en supersnygg lösning, vem älskade inte godissprayen som såldes i alla kioskar på 90-talet? Dessutom inga risker rapporterade med hästmängder per dos och ett visst överskott kan lagras i levern.

http://www.bonbon-foliz.com/produits/grd-bonbons-candy-spray-n-3.jpg

cero
2014-08-20, 18:07
Varför behöver man så stora mängder av B12 och vad är RDI:t för B12 baserat på?

Morty
2014-08-20, 19:12
Varför behöver man så stora mängder av B12 och vad är RDI:t för B12 baserat på?

Det behövs inte, det är bara så att riktiga monsterdoser gör att man kommer förbi att vissa har väldigt dålig absorbtion genom andra transportvägar (sublingualt, intrinsic factor). Och det är riskfritt, vilket B12-brist absolut inte är.

Sniggel
2014-08-20, 19:36
Det har väl alla?

Man andas inte in sprayen. Man sprayar i munnen och sväljer. Smakar hallon, sötat med stevia. 32 000% RDI. Senaste skriket är att spraya under tungan då det också ska vara en upptagsväg.

Intressant.
Nu vet jag inte hur B12 kan tillverkas men om det utan större problem kan massproduceras så gör det väl inget om man bara kan tillgodogöra sig en bråkdel av innehållet. Det är ju en enkel och praktisk lösning.

Morty
2014-08-21, 08:22
Intressant.
Nu vet jag inte hur B12 kan tillverkas men om det utan större problem kan massproduceras så gör det väl inget om man bara kan tillgodogöra sig en bråkdel av innehållet. Det är ju en enkel och praktisk lösning.

Med tanke på hur billigt det är - de flesta sprayer kostar bara några dollars - lär det vara lätt att massproducera. Att det smakar godis och är sockerfritt är ju superbra tycker jag.

cero
2014-08-21, 13:08
Det behövs inte, det är bara så att riktiga monsterdoser gör att man kommer förbi att vissa har väldigt dålig absorbtion [...]

Hur vanligt är det? Och finns det några undersökningar som visar att vegetarianer brukar ha brist på B-12?

Apotekets Mitt val Vegetarian innehåller det förutom D och OM3.

Såg nu att det var 100 tabletter för priset och doseringen endast är 1 per dag så jag köpte ett par burkar. Tack för tipset. :thumbup:

Morty
2014-08-21, 13:33
Hur vanligt är det? Och finns det några undersökningar som visar att vegetarianer brukar ha brist på B-12?



Såg nu att det var 100 tabletter för priset och doseringen endast är 1 per dag så jag köpte ett par burkar. Tack för tipset. :thumbup:

B12-brist är inte unheard of inom varken veganer eller köttätare. När jag sökte på pubmed igår så hittade jag framför allt studier på sublingualt, oralt eller injektion för att bota bristen (alla 3 funkade generellt) men det går någ bra att hitta studier på hur frekvent det är med brist.

Om man vet att man har problem med brist på B12 är det nog bäst att köpa just en spray, eftersom den fyller alla upptagsvägar. Tar man en tablett (typ mittval veg) missar man både sublingualt upptag och intrinsic factor, vilket ju gör att även om det är 500% av RDI i tabletten så kan det vara en mkt stor malabsorbtion och en hamnar för lågt ändå.

JacobHeitmann
2014-08-21, 13:52
Hur vanligt är det? Och finns det några undersökningar som visar att vegetarianer brukar ha brist på B-12?

:

Vegetarians are at risk for vitamin B(12) (B12) deficiency due to suboptimal intake. The goal of the present literature review was to assess the rate of B12 depletion and deficiency among vegetarians and vegans. Using a PubMed search to identify relevant publications, 18 articles were found that reported B12 deficiency rates from studies that identified deficiency by measuring methylmalonic acid, holo-transcobalamin II, or both. The deficiency rates reported for specific populations were as follows: 62% among pregnant women, between 25% and almost 86% among children, 21-41% among adolescents, and 11-90% among the elderly. Higher rates of deficiency were reported among vegans compared with vegetarians and among individuals who had adhered to a vegetarian diet since birth compared with those who had adopted such a diet later in life. The main finding of this review is that vegetarians develop B12 depletion or deficiency regardless of demographic characteristics, place of residency, age, or type of vegetarian diet. Vegetarians should thus take preventive measures to ensure adequate intake of this vitamin, including regular consumption of supplements containing B12.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356638


Sen om man tittar på den vanliga befolkningen som äter allt, och vissa som tillskott eller berikad mat, så kan man även se en risk.

A careful look at 3,000 men and women in the ongoing Framingham Offspring Study found 39 percent with plasma B12 levels in the “low normal” range--below 258 picomoles per liter.

While this is well above the currently accepted deficiency level of 148 pmol/L, some people exhibit neurological symptoms in the higher range, said study leader Katherine Tucker.
Nearly 9 percent of the study population fell below the current deficiency level. And more than 16 percent fell below 185 pmol/L. “Many people may be deficient at this level,” said Tucker. “There is a question as to what the clinical cutoff for deficiency should be.

http://www.ars.usda.gov/is/pr/2000/000802.htm

Studien: http://ajcn.nutrition.org/content/71/2/514.long

Att ligga så nära 300 pmol/L är nog att eftersträva, för alla.

Sverker
2014-08-21, 18:00
Med tanke på hur billigt det är - de flesta sprayer kostar bara några dollars - lär det vara lätt att massproducera. Att det smakar godis och är sockerfritt är ju superbra tycker jag.


Du får RDI från en liter mjölk. Inte för en vegan men till många andra.

Morty
2014-08-21, 22:43
Du får RDI från en liter mjölk. Inte för en vegan men till många andra.

Så att avla fram ett djur som producerar 400% mer di än vad som är tänkt, inseminera det, ta hennes kalv direkt efter graviditeten och inseminera henne igen, mata med kraftfoder (och B12-tillskott) från skövlad regnskog för att få så mycket mjölk som möjligt vilket ofta resulterar i hypokalcemisk paralys (http://en.wikipedia.org/wiki/Milk_fever) för att sedan, efter att djuret fått leva en tredjedel av sin förväntade livslängd slakta det är alltså "snyggare" än att två gånger i veckan ta en sprut av en godisspray som kostar 80 kronor.

Cool story bro tell it again.

Sverker
2014-08-22, 16:42
Men hur är det med svenska kor. För oss som dricker svensk mjölk ?

Morrris
2014-08-22, 18:35
B12-brist är inte unheard of inom varken veganer eller köttätare. När jag sökte på pubmed igår så hittade jag framför allt studier på sublingualt, oralt eller injektion för att bota bristen (alla 3 funkade generellt) men det går någ bra att hitta studier på hur frekvent det är med brist.



Om man vet att man har problem med brist på B12 är det nog bäst att köpa just en spray, eftersom den fyller alla upptagsvägar. Tar man en tablett (typ mittval veg) missar man både sublingualt upptag och intrinsic factor, vilket ju gör att även om det är 500% av RDI i tabletten så kan det vara en mkt stor malabsorbtion och en hamnar för lågt ändå.


Vilka fler vägar finns det? Varför blir intrinsic factor ett problem när man tar en vitamintablett? :)

Morty
2014-08-22, 19:35
Men hur är det med svenska kor. För oss som dricker svensk mjölk ?

Allt jag skrev gäller för svenska kor.

Vilka fler vägar finns det? Varför blir intrinsic factor ett problem när man tar en vitamintablett? :)

IF är ett protein som finns i magsäcken. Tabletter har problemet att de inte löser sig snabbt nog för att kunna binda till det proteinet. Därför (och sublingualt upptag) är spray superior.

Morrris
2014-08-22, 20:15
IF är ett protein som finns i magsäcken. Tabletter har problemet att de inte löser sig snabbt nog för att kunna binda till det proteinet. Därför (och sublingualt upptag) är spray superior.


Det vet jag! Som jag har fått lära mig det sker bindandet av IF till B12 i duodenum. Då borde tabletterna vara någorlunda upplösta. Har du någon referens ang. problemet med B12 i tablettform?

Sverker
2014-08-23, 08:07
Allt jag skrev gäller för svenska kor.



IF är ett protein som finns i magsäcken. Tabletter har problemet att de inte löser sig snabbt nog för att kunna binda till det proteinet. Därför (och sublingualt upptag) är spray superior.


Jaha....det fanns ingen svensk översättning på din länkhttp://en.wikipedia.org/wiki/Milk_fever ...alltså antog jag att det inte var ett problem i Sverige.
Sedan har jag väldigt svårt att se en koppling mellan svenska kor och regnskog. Vad är kopplingen ?

Att de flesta korna inte har sett någon tjur är visst ett problem. Men att backa 200 år och ha en tjur på varje gård är kanske inte så resurssmart. Men nästa gång jag träffar Torbjörn ska jag berätta för honom att han har ett unikt arbete. Men Torbjörn avlar köttdjur och det är kanske inte samma sak.

Hur fungerar det att ta cobolamin under tungan. Många preparat är aggressiva på ytan och sliter hårt. Främst för att man ofta tillsätter ämnen som ökar genomsläppligheten.

Morty
2014-08-23, 09:05
Jaha....det fanns ingen svensk översättning på din länkhttp://en.wikipedia.org/wiki/Milk_fever ...alltså antog jag att det inte var ett problem i Sverige.
Sedan har jag väldigt svårt att se en koppling mellan svenska kor och regnskog. Vad är kopplingen ?

Att de flesta korna inte har sett någon tjur är visst ett problem. Men att backa 200 år och ha en tjur på varje gård är kanske inte så resurssmart. Men nästa gång jag träffar Torbjörn ska jag berätta för honom att han har ett unikt arbete. Men Torbjörn avlar köttdjur och det är kanske inte samma sak.

Hur fungerar det att ta cobolamin under tungan. Många preparat är aggressiva på ytan och sliter hårt. Främst för att man ofta tillsätter ämnen som ökar genomsläppligheten.

Det var min flickvän som berättade om det, hon är veterinärstudent. Jag minns inte vad det heter i folkmun på svenska. Kopplingen? Svenska kor behöver äta väldigt mycket mat, eftersom de producerar väldigt mycket mjölk. Kraftfoder är billigt. Kraftfoder kommer från GMO-soja som inte duger till människomat och rester från palmoljeproduktion. Både soja och palmolja är odlingstyper som konkurrerar med regnskog och Sverige importerar årligen cirka 400 000 ton soja (vi snackar inte om veganmat här). Att person X känner en ekobonde som har 5 kor som han spelar musik för och utfodrar med sin egen klass-1 potatis är inte helt relevant här eftersom den absoluta merparten av mjölk producerar såhär, med mkt låg hänsyn.

Hur menar du med att preparaten ska vara aggressiva, ska det typ bli sår eller nåt? Det tillskottet jag använder (NOW Foods) är typ som att spraya lite fun light i munnen. En trevlig upplevelse.

Sverker
2014-08-23, 11:19
Ska man bara trycka in cobolamin så är mängd och yta avgörande. Ytan under tungan är minimal jämfört med den kolossala ytan i tarmen
För att öka upptaget genom tungan borde det rimligen krävas ämnen som ökar ytans genomsläpplighet eller ökar flödet av blod genom de ytligaste blodkärlen.
Båda sakerna skadar ytan och försämrar upptaget över längre tid.




Men jag spekulerar bara. Jag dricker mjölk så frågan om cobolamin är irrelevant för mig. Däremot tycker jag frågan är värd att uppmärksammas för dem som inte äter animaliskt.

Juxta
2014-08-24, 01:31
Jag har alltid druckit sojamjölk berikat med B12. Har alltid haft perfekta värden när jag kollat upp dom.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Tolkia
2014-08-24, 09:34
Jag ber att få påpeka att även om det här är ett engagerande ämne, så är vi inte i allmänt och samtliga deltagande har ansvar för att diskussionen inte ballar ur.