handdator

Visa fullständig version : Gå långt, näring och vätska?


Tomdolder
2014-08-19, 21:44
Har planerat att gå en längre sträcka i helgen, närmare bestämt 8 mil. Har egentligen ingen tidigare erfarenhet av sådan träning, utan ser det mest som en rolig utmaning att gå till grannstaden.

Att ha bra skor, byta strumpor ofta, dricka mycket vatten och dylikt är saker som jag redan är medveten om att jag bör tänka på, men jag undrar lite kring vad jag ska käka under "promenaden". Längs vägen finns inga restauranger, någon enstaka bensinmack är nog det enda. Tanken är att kunna fylla på vatten där.

Vad skulle ni ha packat med er i matväg? Bananer? Sportdryck? Proteinbars?
Ge mig era bästa tips!

cero
2014-08-21, 13:16
Hur snabbt ska du gå? 8 mil lär ju ta en hel dag, så du borde kanske ta med riktiga matlådor. Tror du kommer vilja ha mer än bara tilltugg.

Morty
2014-08-21, 13:46
Eh, 8 mil tar 16h+ (5kmh) och bränner ~5000 kcal. Jag hade haft med mig chokladkakor typ, och kollat om det inte gått att fixa minst en riktig måltid.

Thetan
2014-08-22, 10:33
En sån sträcka kommer ge lite ömma fötter och knän, varför inte kolla om det finns grillplatser på vägen, ett par raster kommer nog behövas?
Några korvar att grilla är ju inte fel.
Annars ett par färdiga mackor, bananer, kex, chokladkaka, termos med kaffe är vad jag skulle satsa på.
Proteinbars skulle jag skippa såvida dom inte vore sjukt goda och funkar när det mentala sviktar, men hellre chokladkaka för mig.

timoat
2014-08-22, 10:58
Ska du campa?

Ulvamal
2014-08-22, 11:00
Vatten är viktigt. Att inte få blåsor är viktigt (ta med tejp).

Allt annat handlar om komfort, varken mer eller mindre. Bara att sätta ena foten framför den andra och vägra ge upp när benen blir tyngre och tyngre.

KalleBalik
2014-08-22, 11:43
Jag skulle ha tagit med stormkök och frystorkad mat och sedan kompletterat med exempelvis choklad, russin, nötter och proteinbars.

z_bumbi
2014-08-22, 13:27
Man behöver inte under en så kort tur ersätta all energi utan det räcker gott och väl att man får i sig en del kolhydrater (inte nödvändigt men man mår bättre) och vätska (nödvändigt).
Enkelt käk utan att ha med ett kök är bröd med mjukost eller kaviar (tub), nyponsoppa eller liknande (kallrörd), mjölk/fil med flingor, torkat kött.
Har man kök så funkar coscos, nudlar, potatismos etc som en bra bas som kräver lite koktid.
Har man inte koll på var man kan fylla på vatten och inga medel att rena vatten så måste man bära med sig någon typ av vätska och då funkar vanlig dricka bra, både vätska och energi för ungefär samma vikt som vanligt vatten, men självklart så har man inte bara dricka med sig.

Ozziking
2014-08-22, 18:11
bröd :3