handdator

Visa fullständig version : ZMA Hardcore, för mycket Zink?


Challeofc
2014-08-19, 16:55
Tja!

Sitter nu och tänker på om jag ska börja ta ZMA. Har läst lite om både produkten och även om just zink som finns i zma. Och det står på ************* att man ska ta 2 kapslar om dan vilket är 22mg zink, men sen petig som jag är med mina kosttillskott så har jag läst lite om just zink och hittade detta på Livsmedelsverket (vilket jag ser som en pålitlig källa) att man bara behöver få i sig 11mg per dag?

Vad tror ni? Kan man få för mycket eller de är ingen fara? kanske bara ska ta en om dagen?

Länk till livsmedelsverket:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Salt--mineraler/Zink-/

Tackar på förhand! :hbang:

Sniggel
2014-08-19, 17:09
Du får ju räkna med all zink du får i dig från mat också.
250g köttfärs och du har enbart från köttet fått i dig ca 11mg zink.

Challeofc
2014-08-19, 17:13
Du får ju räkna med all zink du får i dig från mat också.
250g köttfärs och du har enbart från köttet fått i dig ca 11mg zink.

Ja så pass mycket kött får jag i mig med, så alltså helt onödigt? det är ju även en del magnesium i ZMA, är det nödvändigt då? 600mg för att vara exakt, är lite lockad av produkten för sömnens skull, sover ganska dåligt, vaknar på nätterna osv...

Sniggel
2014-08-19, 17:24
Magnesium är nog en av de näringsämnen som man kanske inte får i sig lika lätt som andra.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2212&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Mandlar är en bra källa men man ska ju inte behöva förlita sig på en enda källa. Äter man spannmål i övrigt bör man dock komma upp i 200 mg om dagen antar jag.
Däremot så har ju tillskott av magnesium (större mängder än RDI) visat sig ha god effekt på prestation.

Challeofc
2014-08-19, 17:31
Magnesium är nog en av de näringsämnen som man kanske inte får i sig lika lätt som andra.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2212&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Mandlar är en bra källa men man ska ju inte behöva förlita sig på en enda källa. Äter man spannmål i övrigt bör man dock komma upp i 200 mg om dagen antar jag.
Däremot så har ju tillskott av magnesium (större mängder än RDI) visat sig ha god effekt på prestation.

Okej, mandlar har jag nog aldrig ätit, så då kanske ZMA kapslar ändå är värt att använda? Om inte för Zinkens skull så för Magnesium OCH sömn?

hampfuz
2014-08-19, 19:47
Okej, mandlar har jag nog aldrig ätit, så då kanske ZMA kapslar ändå är värt att använda? Om inte för Zinkens skull så för Magnesium OCH sömn?

Magnesiumtillskott är billigare, runt 20kr för ett rör, om du nu tror du behöver det.

Krutpaket
2014-08-19, 19:49
Om du bara vill åt magnesium så kan du ju köpa magnesium-tillskott.

Slartibartfast
2014-11-21, 11:00
Om du bara vill åt magnesium så kan du ju köpa magnesium-tillskott.

Precis. Kan nån förklara för mig varför folk köper ZMA?

Jag räknade just ut att ifall man köper ZMA (två för priset av en), så får man för en euro 58 mg zink och 1605 mg magnesium

Köper man zink och magnesium skilt (i bulk) får man för en euro 2788 mg zink och 10256 mg magnesium.

dvs nästan 50 gånger mera zink och över 6 ggr mera magnesium.

Är det vitamin B6 som gör nån magisk skillnad?

Grotesk
2014-11-21, 11:59
Det finns ju snack om att ZMA är bra för sömnen.

Slartibartfast
2014-11-21, 12:03
Det finns ju snack om att ZMA är bra för sömnen.

Jo, men varför? ZMA är zink, magnesium och vitamin B6.

Varför inte bara köpa ingredienserna skilt för sig för en tiondel av priset?

Det är som du säger, att alla recensioner berättar om förbättrad sömn och lättare insomning. Det nämns aldrig i recensioner av dom enskilda ingredienserna. Då är det bara mindre sträckningar osv som är fördelarna.

Måste det stå ZMA på burken för att det ska vara bra för sömnen?

TheOne1994
2014-11-21, 12:34
Jo, men varför? ZMA är zink, magnesium och vitamin B6.

Varför inte bara köpa ingredienserna skilt för sig för en tiondel av priset?

Det är som du säger, att alla recensioner berättar om förbättrad sömn och lättare insomning. Det nämns aldrig i recensioner av dom enskilda ingredienserna. Då är det bara mindre sträckningar osv som är fördelarna.

Måste det stå ZMA på burken för att det ska vara bra för sömnen?

så upplever jag inte det. Jag har läst en del som får huvudvärk av ZMA. Så jag tror det är mång som separera zinket och magnesiumet. Jag tar Zink på morgonen och mag på kvällen.

Pepz
2014-11-21, 19:12
Titta på magnesiumkällan i produkten också

Linjedomarn
2014-11-25, 17:38
Titta på magnesiumkällan i produkten också

Precis, olika föreningar av magnesium tas upp olika bra i kroppen. Alltså kan det kvitta vilket mängd det står på innehållsförteckningen.