handdator

Visa fullständig version : glykemiskt index fråga.


champion
2004-03-26, 17:54
jag hittade inte att någon har frågadet detta förut.
det är säkert nån som har frågat detta.

är det bra att följa GI-metoden?
om det inte är bra, varför :confused:

King Grub
2004-03-26, 17:58
Det är bra att åtminstone ha GI och allt som har med det i bakhuvudet när man planerar sina måltider, så man baserar kosten på långsamma kolhydrater, vilket ger stabila och jämna blodsocker- och insulinkurvor, och därmed också bra förutsättningar för muskelbygga och/eller fettförbränning.

Samtidigt skall man akta sig för att låta det övergå i GI-jakt och hysteri, vilket man sett alltför många exempel på. Det är ett bra hjälpmedel, men det får inte bli någon slags fixering.

kharon
2004-03-26, 18:20
Precis som King Grub säger så ska man inte låta det gå för långt med att följa GI.

Jag kan tipsa dig om att köpa boken "allt om glykemiskt index" av Fredrik Paulún om du vill lära dig om GI, den finns i pocketformat och är billig. Lättläst och lätt förstådd.

champion
2004-03-26, 19:39
okej, då kan jag gå ner å köpa boken.
finns det andra böker som är bra att läsa??

om man håller sig inom ämnet mat.

King Grub
2004-03-26, 19:47
Originally posted by champion
okej, då kan jag gå ner å köpa boken.
finns det andra böker som är bra att läsa??

om man håller sig inom ämnet mat.

På svenska finns det inte mycket mer än Pauluns böcker och Näringslära för Högskolan. Den senare är späckad av information, men kanske inte alltid skriven på det mest lättfattliga sätt.

På engelska finns det hur mycket som helst att hämta.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance av William D. McArdle, Frank I. Katch och Victor L. Katch.

Advanced Nutrition and Human Metabolism av James L. Groff och Sareen S. Gropper.

Nutritional Biochemistry av Tom Brody.

Staying Healthy With Nutrition: The Complete Guide to Diet and Nutritional Medicine

Modern Nutrition in Health and Disease av Maurice E. Shils.

Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutritionav Martha H. Stipanuk.

För att ta ett par 1000-1500 sidorsexempel.