handdator

Visa fullständig version : Kcal-underskott / vecka?


Strixen
2014-08-19, 13:52
Mitt aktuella kcal-behov ligger på ca 2500/ dag och jag tänkte minska det med 500 kcal till 2000 kcal. Spelar det någon roll hur jag fördelar dessa 14000 kcal (7x2000) under veckan? Man kanske vill kunna äta lite mer på helgen, kan man fördela detta t.ex. 1700 kcal måndag-torsdag, 2600 kcal fredag & lördag & 2000 kcal på söndag = 14000 kcal/ vecka?

Har en fördelning enligt ovan (eller annan fördelning) någon negativ inverkan på deffen?

nippman
2014-08-19, 13:55
självklart kan du göra det om du trivs med det.. nu vet jag ju inte hur du tränar etc, men ett tips kan vara att isf äta lite mindre dom dagar du vilar, o lite mer när du tränar. men annars blir ju kaloriunderskottet detsamma.. se iaf till att du får i dig tillräckligt med protein dom dagar du väljer att äta mindre kalorier.

Krutpaket
2014-08-19, 14:02
Mitt aktuella kcal-behov ligger på ca 2500/ dag och jag tänkte minska det med 500 kcal till 2000 kcal. Spelar det någon roll hur jag fördelar dessa 14000 kcal (7x2000) under veckan? Man kanske vill kunna äta lite mer på helgen, kan man fördela detta t.ex. 1700 kcal måndag-torsdag, 2600 kcal fredag & lördag & 2000 kcal på söndag = 14000 kcal/ vecka?

Har en fördelning enligt ovan (eller annan fördelning) någon negativ inverkan på deffen?

Absolut. Känner du för att äta mer under helgen så ät lite mindre under veckan. Vissa tycker det är bra att käka mer på träningsdagar och mindre på vilodagar eftersom du orkar träna hårdare med mer kcal. Sen finns ju dem som förespråkar att man ska käka mer på vilodagarna då återhämtning sker.

Det viktigaste är att du gör det du trivs med och kan göra under en lång period (om du nu inte bara ska deffa 1 månad typ).

Strixen
2014-08-19, 16:50
Precis, det kan nog vara lämpligt för orken att förlägga de tyngre passen de dagar man äter lite mer. Är det någon annan som deffar på detta sätt?

Rawrx
2014-08-19, 17:05
Precis, det kan nog vara lämpligt för orken att förlägga de tyngre passen de dagar man äter lite mer. Är det någon annan som deffar på detta sätt?

Jag äter alltid mer dagarna jag skall träna. Blir en större lunch med (förhållandevis) mycket kolhydrater plus extra mellanmål. Om det är optimalt eller ej har jag ingen aning om, men är väldigt nöjd med upplägget och det funkar rätt bra.