handdator

Visa fullständig version : Inga fördelar med föruttröttning


King Grub
2014-08-19, 12:20
Pre-exhaustion (PreEx) training is advocated on the principle that immediately preceding a compound exercise with an isolation exercise can target stronger muscles to pre-exhaust them to obtain greater adaptations in strength and size. However, research considering PreEx training method is limited. The present study looked to examine the effects of a PreEx training programme. Thirty-nine trained participants (male = 9, female = 30) completed 12 weeks of resistance training in 1 of 3 groups: a group that performed PreEx training (n = 14), a group that performed the same exercise order with a rest interval between exercises (n = 17), and a control group (n = 8) that performed the same exercises in a different order (compound exercises prior to isolation). No significant between-group effects were found for strength in chest press, leg press, or pull-down exercises, or for body composition changes. Magnitude of change was examined for outcomes also using effect size (ES). ESs for strength changes were considered large for each group for every exercise (ranging 1.15 to 1.62). In conclusion, PreEx training offers no greater benefit to performing the same exercises with rest between them compared with exercises performed in an order that prioritises compound movements.

The effects of pre-exhaustion, exercise order, and rest intervals in a full-body resistance training intervention. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. 05 August 2014.

Hela studien finns på http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/apnm-2014-0162

Wilt the Stilt
2014-08-19, 14:04
Jag vill bara säga att dina inlägg på forumet verkligen uppskattas, Grub. Hoppas du fortsätter att posta :)

Bossebäver
2014-08-19, 14:39
Jag förstår inte alls hur hypotesen är tänkt från första början. Trötta ut ex biceps innan ett set pull ups. resulterar ju enbart i sämre prestation, och därmed sämre träning för andra muskler som involveras i samma övning.

Pretorian
2014-08-19, 14:57
Jag brukar använda Pre-exhaustion när jag vill få lite förändring i träningen. Det är mest en mental grej.
Tex så kan jag ibland börja med benspark och lårcurl för att sen avsluta med knäböj en benpress.

andeem
2014-08-19, 15:11
jag förstår inte alls hur hypotesen är tänkt från första början. Trötta ut ex biceps innan ett set pull ups. Resulterar ju enbart i sämre prestation, och därmed sämre träning för andra muskler som involveras i samma övning.+1

h051n
2014-08-19, 15:55
Tror ni resultatet hade varit den samma om det vore 30 män och 9 kvinnor istället?

svenbanan
2014-08-19, 15:56
Rätta mig om jag har fel, men jag tror man brukar använda en isolationsövning (hantelcurl) för att "pre exhausta" den muskel (biceps) man vill ska uttröttas maximalt i en komplex rörelse (pullups). Tanken är väl då att man säkerställer att ingen annan muskel än den man fokuserar på failar i förtid på den komplexa övningen. Om nån annan muskel än biceps failar i pullups så har ju biceps fortfarande krafter kvar fast man inte kan göra fler reps.

Inget jag själv sysslar med, men jag tror jag hört detta som förklaring ett antal gånger...

h051n
2014-08-19, 15:57
Jag förstår inte alls hur hypotesen är tänkt från första början. Trötta ut ex biceps innan ett set pull ups. resulterar ju enbart i sämre prestation, och därmed sämre träning för andra muskler som involveras i samma övning.


Bicepsen är nu mer eller mindre ute ur bilden och ryggen får jobba hårdare.

svenbanan
2014-08-19, 16:00
Tror ni resultatet hade varit den samma om det vore 30 män och 9 kvinnor istället?

Om man testade pre-exhaust av biceps innan pullups så är det kanske möjligt att utfallet hade blivit ett annat om de som testades hade haft starkare biceps (relativt övriga berörda muskler). Om biceps redan är den svaga länken i pullups kanske inte pre-exhaustion ger så mycket. Kanske killar generellt har starkare biceps...

AronP
2014-08-20, 07:44
Ändå en hel del tveksamheter. Minimikravet var att man tränat 6månader, inte så mkt. Dom var gamla 49/47/47 (PE/PER/CON) [pre-exhaust, pre-exhaust with rest, control (övningar i annan ordning)] där åldersspannet för PE var lägst, dvs dom var i medel äldst, utöver det så hade dom dessutom högst BMI; huruvida dessa två punkter talar för eller emot PE kan diskuteras. Man tränade 2 gånger i veckan, man genomförde 1 set per övning. Jag hittar inget om hur vilken vikt som användes vid dom olika övningar, alltså inte den specifika vikten utan om t.ex PRE-gruppen tränade på en högre belastning eller ej i den senare övningen. Det sägs dock att när 12 reps uppnåtts så ökade man vikten med 5%. PE-gruppen gick upp i vikt, tappade fettmassa och ökade fettfri massa. PER-gruppen tappade i vikt, fettmassa och fettfri massa. PER ökade styrkemässigt mer, men ej signifikant, i alla övningar. PE och CON ökade ungefär lika mkt.

Jag tycker knappt man kan dra några slutsatser ifrån studien. Jag gissar att PER presterar bättre på styrketestet eftersom dom varit mer utvilade inför dom tunga lyften och därför ökat snabbare där. Även om det inte är en signifikant siffra på ändringarna i kroppsammansättning så verkar det ju peka mot att PE förbättrar sin kropp bäst, men det kan ju lika gärna bero på åldern.

Jag hör inte så mycket snack om att pre-exhaust skulle vara bättre för styrka, däremot hör jag mycket (och argumenterar själv för) att man kan uppnå samma effekt på muskelutveckling som utan pre-exhaust men man behöver inte köra med lika tunga vikter.

Sparven från Minsk
2014-08-20, 07:49
Jag förstår inte alls hur hypotesen är tänkt från första början. Trötta ut ex biceps innan ett set pull ups. resulterar ju enbart i sämre prestation, och därmed sämre träning för andra muskler som involveras i samma övning.

Kan ju samtidigt tycka att om det är dina biceps som begränsar dig i en pullup så gör du övningen lite fel...det är ju ryggen som ska jobba.

tlk
2014-08-20, 08:09
Omvänt så visar det sig att pre-exhaust inte är sämre heller.