handdator

Visa fullständig version : Kallvattenbad efter intensiv styrketräning förbättrar återhämtningen.


King Grub
2014-08-19, 12:18
We investigated the effect of cold water immersion (CWI) on the recovery of muscle function and physiological responses following high-intensity resistance exercise. Using a randomized, cross-over design, 10 physically active men performed high-intensity resistance exercise, followed by one of two recovery interventions: 10 min of cold water immersion at 10°C, or 10 min active recovery (low-intensity cycling). After the recovery interventions, maximal muscle function was assessed after 2 h and 4 h by measuring jump height and isometric squat strength. Submaximal muscle function was assessed after 6 h by measuring the average load lifted during six sets of 10 squats at 80% 1RM. Intramuscular temperature (1 cm) was also recorded, and venous blood samples were analyzed for markers of metabolism, vasoconstriction and muscle damage. CWI did not enhance recovery of maximal muscle function. However, during the final three sets of the submaximal muscle function test, the participants lifted a greater load (p<0.05; 38%; Cohen's d 1.3) following CWI compared with active recovery. During CWI, muscle temperature decreased ~6°C below post-exercise values, and remained below pre-exercise values for another 35 min. Venous blood O2 saturation decreased below pre-exercise values for 1.5 h after CWI. Serum endothelin-1 concentration did not change after CWI, whereas it decreased after active recovery. Plasma myoglobin concentration was lower, whereas plasma interleukin-6 concentration was higher after CWI compared with active recovery. These results suggest that cold water immersion after resistance exercise allow athletes to complete more work during subsequent training sessions, which could enhance long-term training adaptations.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2014 Aug 13. Cold water immersion enhances recovery of submaximal muscle function following resistance exercise.

http://ajpregu.physiology.org/content/early/2014/08/08/ajpregu.00180.2014

ceejay
2014-08-19, 12:21
Bara o skaffa ett kallvattenbad på gymmet då.

filmjölk
2014-08-19, 12:25
Bara o skaffa ett kallvattenbad på gymmet då.

Eller duscha kallt.

ceejay
2014-08-19, 12:26
Hur kallt är kallaste i duschen, är då frågan. Kanske räcker :)

filmjölk
2014-08-19, 12:33
Hur kallt är kallaste i duschen, är då frågan. Kanske räcker :)

På vintern är det gissningsvis max 10grader, på sommaren 15 kanske.

XXXL
2014-08-19, 13:30
Skulle man inte bara kunna cykla/gå hem i linne mitt i vintern? Då blir man ju rejält nedkyld, eller måste det vara just vatten?

Morty
2014-08-19, 13:32
Tror inte att det är eftersträvansvärt att förbättra återhämtningen medelst kallbad.

BobaFett
2014-08-19, 15:12
Har för mig att jag läst en studie om att det skulle vara ofördelaktigt.

Det känns fel att kallbad skulle ge fördelar. Blodflödet minskar. Borde inte det göra återhämtningsprocessen långsammare, mindre näring ut till musklerna etc?

Alternativt sker de kemiska processerna (som är ansvariga för återhämtning) lättare vid den lägre temperaturen men det känns också ologiskt. Varför skulle kroppen i så fall bli varm från början?

Min brosciencehjärna tänker så i alla fall :)

Morty
2014-08-19, 15:32
Har för mig att jag läst en studie om att det skulle vara ofördelaktigt.

Det känns fel att kallbad skulle ge fördelar. Blodflödet minskar. Borde inte det göra återhämtningsprocessen långsammare, mindre näring ut till musklerna etc?

Alternativt sker de kemiska processerna (som är ansvariga för återhämtning) lättare vid den lägre temperaturen men det känns också ologiskt. Varför skulle kroppen i så fall bli varm från början?

Min brosciencehjärna tänker så i alla fall :)

Träningen skadar musklerna. Inflammatoriska processer startas. Nedkylningen minskar inflammation. Tanken är att inflammationen är dålig och ska försvinna så kvickt som möjligt för att möjliggöra reperation men jag tror att det är bäst att låta kroppen läka ur det själv. Möjligtvis massage som hjälp.

Sniggel
2014-08-19, 15:46
Har för mig att jag läst en studie om att det skulle vara ofördelaktigt.

Det känns fel att kallbad skulle ge fördelar. Blodflödet minskar. Borde inte det göra återhämtningsprocessen långsammare, mindre näring ut till musklerna etc?

Alternativt sker de kemiska processerna (som är ansvariga för återhämtning) lättare vid den lägre temperaturen men det känns också ologiskt. Varför skulle kroppen i så fall bli varm från början?

Min brosciencehjärna tänker så i alla fall :)

Att kroppen blir varm är ju iaf delvis en bieffekt av att uträtta arbete. Kroppen försöker ju kyla ned kroppen genom bl a svettning och att se till att du känner dig obehagligt varm (så att du ska få för dig att öka förutsättningarna för att bli nedkyld genom att leta upp kallare miljöer ;))

L-Sami
2014-08-19, 16:10
Blodcirkulation borde rent teoretiskt sätt öka efter kallbadet, med träning blir musklerna varma och sedan kyls de ner och sedan återgår man till normalt tillstånd. Jag tänker mig att man vill ju inte kyla ned en skadad struktur (annat än för smärtlindring) t ex vid muskelbristning eller fotledsstukning eftersom cirkulationen ökar i området efteråt.

King Grub
2014-08-19, 17:04
Proteinsyntesen i muskeln stimuleras av värmeterapi efter träningen.

3bz
2014-08-19, 21:34
Nu var ju jämförelsen mellan kallbad och aktiv återhämtning. De skriver att:

We selected active recovery as a control condition or comparison for cold water immersion instead of passive recovery because in reality, it is unlikely that athletes would do no activity at all while recovering from prior exercise.

Någon som känner till någon studie på aktiv återhämtning vs passiv återhämtning som använder likvärdigt test-protokoll? De flesta studier verkar handla om aktiv återhämtning inom en session av träning och då verkar det ofta vara positivt, men här är ju upplägget lite annorlunda.

filmjölk
2014-08-19, 22:28
Höll inte öststatsatleter på med det här mellan de många och långa träningspassen eller har jag drömt? Fast då skulle väl det vara omväxlande mellan kallt och varmt.

ARMSTARK
2014-08-20, 07:59
Att återhämtningen sker snabbare är kanske inte det man önskar? Nu kanske jag inte har en aning om vad jag snackar om men har det inte diskuterats att just den inflammationen som blir i muskeln vid träning är det som stimulerar muskeltillväxt?

King Grub
2014-08-20, 08:42
Träning ger inte upphov till inflammation i muskulaturen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212846&highlight=doms+inflammation

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199363&highlight=doms+inflammation

Morty
2014-08-20, 09:59
Konditionsträning då?

Och väldigt intressant vad som gör att kallvattenbadet hjälper då, om det inte är den hypotesen jag presenterade.

hassanhaz
2014-08-20, 10:53
Detta var inget nytt....

BobaFett
2014-08-20, 15:30
Att återhämtningen sker snabbare är kanske inte det man önskar? Nu kanske jag inte har en aning om vad jag snackar om men har det inte diskuterats att just den inflammationen som blir i muskeln vid träning är det som stimulerar muskeltillväxt?

Du tänker nog på "cell swelling", antar att cellsvullnad är den svenska översättningen. Eller kanske cellsvällning, d.v.s. pump. Det finns teorier om att den bidrar till muskeltillväxt.