handdator

Visa fullständig version : Knäböjsrörlighet, Tips och trix!


Ozziking
2014-08-18, 21:24
Tjena!

Jag har nu läkt hyfsat bra från muskelbristningen i mina hamstrings och försöker nu öva in knäböjen igen. Det går att böja till parallelt/lite nedanför utan buttwink, men försöker jag djupare så vinkar röven åt alla i gymmet. Hybrid squats är också komplicerat pga pronerade fötter som gör att stancen blir lite huller om buller.

Är rätt stel, må jag säga i höft/hamstrings etc. Trots 2 lågintensiva konditionspass + stretch/mage/vader för bra återhämtning och extra styrka för bålen.

Jag har läst styrkelabbets rörlighetsguide ( inte e-bok ) och försöker göra squat to stands, dock är det mycket stelt och kämpigt.

Har ni några tips hur man ska gå tillväga förutom att fortsätta nöta på med böj/stretch/rörlighet?

Märker själv att det är lättare att böja med tyngre vikter á 3-6 reps för då tynger det ju ner en. Men buttwinken är mitt största krångel så att säga.

Med vänlig hälsning.

Hemi
2014-08-18, 21:31
Förutom rörlighet så måste ryggen vara stark på samma gång. Vad jag gör är att koncentrera mig på "nedre rygg" även om de flesta musklerna/massan där går längs hela vägen upp. Att sträcka ut med ryggens hjälp. Samma som antagonister vid annan stretching. Man är ofta inte rörligare än musklerna på andra sidan lyckas aktivera rörelsen till. Ingen vetenskap från min sida, tycker bara at detta tillägg "funkar för mig". Tilläggs övningar kan vara ryggresningar av olika slag.

Ozziking
2014-08-18, 21:39
hm Okej!

Kör ju ryggresningar, marklyft etc.

Jag tror jag helt enkelt får nöta mera böj för att öva in spänningen då!

Ajemän
2014-08-18, 22:13
Böj ofta, och med varierande fotbredd. Är du sliten kör med bara stången alt stången/pinne med raka armar ovanför huvudet.
Sen stretching för hela underkroppen. Variera dynamisk, isometrisk och statisk. Sträva mot split och spagat. Youtuba Stretching for martial arts eller dyl.

Kroppen tål generellt sett väldigt mkt stretching. Nu får du ju dock vara vaksam med tanke på din hamstring!

Att vara vig äger.

Ajemän
2014-08-18, 22:22
2 stretchpass per vecka är f.ö väldigt lite. Satsa på en stretchsession varje dag men variera längd och intensitet efter form och sug. Frekvens är viktigare än längd!

Vilar man flera dagar så får man i princip börja om från scratch. Stretchar man dagligen i några veckor blir framstegen vanligtvis enorma.

tomn
2014-08-18, 22:35
Det jag tycker har fungerat bäst för mig är dynamisk töjning under uppvärmning och sedan verkligen fokusera på utförande istället för vikt. Försök "bana in" det nya rörelsemönstret. Jag tror mycket på att försöka töja i den positionen du skall vara istället för att lägga allt för mycket fokus på enskilda muskler om man nu inte är väldigt stel.

Jag tycker även att ett bra buktryck i kombination med föraktivering av sätesmuskulatur hjälper mig mycket innan påbörjat lyft.

view
2014-08-18, 22:51
En ordentlig uppvärmingen (ca 30min) jogging, Stretch och rörlighet brukar underlätta mycket för mig innan jag böjer.

Ozziking
2014-08-19, 09:17
Mina styrkepass tar med uppvärmning mellan 2-3H. ( helkropp med tunga baslyft).

Så har inte allt för mycket tid.

Men ska börja stretcha efter varje pass isåfall samt nöta böj.

Blir mycket stretch för höftböjare/sätesmuskulatur/töjning i böj samt split/spagat stretch isåfall med lite rörelseträning på det.

Var en mycket vig gymnast en gång i tiden..

D-Crawler
2014-08-19, 09:26
Fotleder, adductors, hamstrings, vader, höftböjare, ljumskar och gluteus. Stretching av dessa har hjälpt mig att få bukt med min wink iaf, sen om det är optimalt/rätt eller fel vet jag inte.

Simonbaws
2014-08-19, 13:26
Var själv ganska stel efter ett par månaders uppehåll ifrån benböj, kört styrkelabbets stretching rutin varje kväll i drygt 3 veckor nu samt lite overhead squats.
Kan numera köra på maxdjup utan buttwink, dock med lyftarskor

Ozziking
2014-08-19, 13:44
SKa införskaffa lyftarskor när det kommer in till butik också, värt att nämna.