handdator

Visa fullständig version : Vad kan jag göra för att hålla hemmet "allergifritt"


Skön
2014-08-18, 17:57
Hej. Jag kommer att flytta ihop med min partner. Dessvärre tillkommer djur vilket jag inte tål. Dessa krabater känner jag av väldigt mycket vissa dagar och knappt något andra dagar. Jag har astma.

Jag vet att det kanske inte är det bästa för min hälsa men jag måste ge det en chans innan man får se över alternativen.

Jag har investerat i en luftrenare och kommer lägga stor vikt vid att hålla hemmet rent samt låta sovrummet vara djurfritt. All form av kortison gör mig helt utmattad och blir helt slut och får hjärtklappning(inhalator).

Jag skulle vilja veta om ni har några erfarenheter av detta samt vad mer för åtgärder jag kan sätta in?

timoat
2014-08-18, 18:26
Testat andra antihistaminer? Vet att många käkar allergiker Sandoz nu, desloratadin. Finns receptfritt på apoteket.

Vunnis
2014-08-18, 18:28
Förutom att hålla undan allergenerna så mycket det bara går, vilka allergibesvär är värst?

filmjölk
2014-08-18, 18:30
Tyvärr, men byt partner. Är du allergisk mot djur och ändå lever med djur kommer du bli jäkligt sjuk, särskilt på lång sikt. Vill din partner inte göra sig av med djuren, men du är villig att sabotera din hälsa för att kunna bo med partnern så är ni inte riktigt synkade känslomässigt med varandra iaf.

Skön
2014-08-18, 18:33
Testat andra antihistaminer? Vet att många käkar allergiker Sandoz nu, desloratadin. Finns receptfritt på apoteket.

Nej har inte riktigt gjort det så det måste jag ju pröva. Tack.

eternallord
2014-08-18, 18:34
Tyvärr, men byt partner. Är du allergisk mot djur och ändå lever med djur kommer du bli jäkligt sjuk, särskilt på lång sikt. Vill din partner inte göra sig av med djuren, men du är villig att sabotera din hälsa för att kunna bo med partnern så är ni inte riktigt synkade känslomässigt med varandra iaf.

Ser man på, jag håller helhjärtat med filmjölk :D

Olegh
2014-08-18, 18:35
Tyvärr, men byt partner. Är du allergisk mot djur och ändå lever med djur kommer du bli jäkligt sjuk, särskilt på lång sikt. Vill din partner inte göra sig av med djuren, men du är villig att sabotera din hälsa för att kunna bo med partnern så är ni inte riktigt synkade känslomässigt med varandra iaf.

Ligger nåt i det här. Försöka går väl, men kompromissa inte med din hälsa.

Skön
2014-08-18, 18:36
Förutom att hålla undan allergenerna så mycket det bara går, vilka allergibesvär är värst?

Får en enorm inre stress vilket gör att jag får problem med mina muskler som blir överaktiva och skapar smärta. Får nästan ångestliknande symptom. Syr svårt med koncentrationen, lite röda ögon och väldigt täppt i näsan.

Skön
2014-08-18, 18:39
Tyvärr, men byt partner. Är du allergisk mot djur och ändå lever med djur kommer du bli jäkligt sjuk, särskilt på lång sikt. Vill din partner inte göra sig av med djuren, men du är villig att sabotera din hälsa för att kunna bo med partnern så är ni inte riktigt synkade känslomässigt med varandra iaf.

Hatar att vara allergisk. Är orolig för min hälsa på sikt. Det är ju inte det lättaste att lämna den man älskar.
Vad kan hända på sikt? Kroniskt inflammerade luftrör?

MasterChief
2014-08-18, 19:20
Hatar att vara allergisk. Är orolig för min hälsa på sikt. Det är ju inte det lättaste att lämna den man älskar.
Vad kan hända på sikt? Kroniskt inflammerade luftrör?

Älskar hon dig borde hon hitta ett nytt hem för sitt husdjur.

Baskagge
2014-08-18, 19:51
Vad är det för djur? Katter? Skaffa en robotdammsugare som städar upp allt hår i så fall.

Sniggel
2014-08-19, 00:15
Been there done that. Fast i mitt fall var jag inte medveten om allergin eftersom den var lindrig. Men att leva med djur gjorde mig på sikt känsligare mot en massa annat (inte bara själva djuren själva utan andra saker också) och fick kroniska besvär som jag fick kämpa och stå ut med dagligen.

Min taktik mot mina allergier är att alltid göra vad jag kan för att utsättas för så få allergener som möjligt. Då blir jag mindre känslig och klarar av att utsättas för olika allergener då och då, istället för att alltid vara superkänslig.
Minimalt med textilier hemma (soffor i syntetiskt material t ex), absolut inga djur, kvalsterskydd i sängkläderna (eftersom jag har kvalsterallergi) samt göra vad man kan för att hålla ner fuktigheten i hemmet (om den tenderar att höjas).

Hade jag varit dig hade jag inte inlett ett seriöst förhållande med någon som är djurmänniska. Inte med mina erfarenheter iaf. Men allergiker fungerar olika förstås.

Älskar hon dig borde hon hitta ett nytt hem för sitt husdjur.

Fast hon kanske älskar sitt husdjur också?

Kappman
2014-08-19, 06:20
Om hon älskar sina djur så blir det fel att be henne göra sig av med dem. Lika fel som att be dig bo bland dem eftersom du då mår dåligt och riskerar bli ännu sämre.

Förstår att det kan kännas väldigt tråkigt, men jag skulle tala om för henne att jag blir för sjuk av att vara hemma hos henne och föreslå att ni är hemma hos dig då ni ska umgås. Hon får då utvärdera från sitt håll. Satsa inte din hälsa.

Skön
2014-08-19, 09:49
Tackar för alla tips. Robotdammsugare är på ingång. Det är två hundar det rör sig om och den ena fäller massa hår. Vi har vart tillsammans länge och jag har ju vetat om hundarna och de är typ som hennes barn såklart.
Vad exakt kan jag få för kroniska besvär? Jag vet inte hur jag ska göra. Men vi är liksom på det stadiet att vi pratar om barn om inte allt för lång tid. Man kan ju inte hålla på att bo särbos. Jag menar hundarna har kanske iaf 10 år kvar.
Jag är även allergisk mot pollen,gråbo,gräs med mera.

Tycker det är så konstigt för mot katt så kliar det i hela kroppen,jag nyser och får röda ögon och tuuung andning. Det är inte alls samma symptom av hund.


Nån som har förslag på vart jag kan vända mig för nån form av konsultation och mer råd och tester? Vårdcentral undanbedes.

TIMPA
2014-08-19, 09:57
Har familjemedlemmar med "djurallergi" problem, och några lösningar har inte funnits förutom att vara separerad från pälsdjur så som hund och katt, det fungerar att vara i närheten några dagar i stöten men besvären kommer direkt.

Men ja, ni flyttar ihop, låt djuren absolut inte vara i sovrummet (sängen), eller uppe i soffor osv.

Chrbo
2014-08-19, 13:05
Tyvärr, men byt partner. Är du allergisk mot djur och ändå lever med djur kommer du bli jäkligt sjuk, särskilt på lång sikt. Vill din partner inte göra sig av med djuren, men du är villig att sabotera din hälsa för att kunna bo med partnern så är ni inte riktigt synkade känslomässigt med varandra iaf.

Jag instämmer helt med filmjölk.

Sniggel
2014-08-19, 13:24
Tackar för alla tips. Robotdammsugare är på ingång. Det är två hundar det rör sig om och den ena fäller massa hår. Vi har vart tillsammans länge och jag har ju vetat om hundarna och de är typ som hennes barn såklart.
Vad exakt kan jag få för kroniska besvär? Jag vet inte hur jag ska göra. Men vi är liksom på det stadiet att vi pratar om barn om inte allt för lång tid. Man kan ju inte hålla på att bo särbos. Jag menar hundarna har kanske iaf 10 år kvar.
Jag är även allergisk mot pollen,gråbo,gräs med mera.

Tycker det är så konstigt för mot katt så kliar det i hela kroppen,jag nyser och får röda ögon och tuuung andning. Det är inte alls samma symptom av hund.


Nån som har förslag på vart jag kan vända mig för nån form av konsultation och mer råd och tester? Vårdcentral undanbedes.

Problemen är individuella men här är mina (av katt):
* Påtaglig astma. Ibland svårt att sova eftersom att slappna av tillräckligt mycket för att somna innebar att jag fick för lite syre.
* Extremt kliande ögon. Olidlig smärta påtagliga delar av dygnet. Klåda resterande timmar.
* Trötthet
Vissa längre perioder var det dock bättre men dessa problem hade jag större delen av året.


Om ni planerat skaffa barn tycker jag ni definitivt flyttar ihop och så teestar du att utsättas för detta i minst ett år. Eller så bryter ni upp.

cero
2014-08-19, 13:26
Jag skulle vilja veta om ni har några erfarenheter av detta samt vad mer för åtgärder jag kan sätta in?

Jag vet att min moders föredetta bara var svagt allergisk mot pälsdjur från början, men sedan kunde han inte ens kunde vara i närheten av dem efter att ha bott med våra två katter ett tag. Något att tänka på.

Sniggel
2014-08-19, 13:28
Det är samma fenomen jag upplevde också. Det verkade påverka alla mina andra allergier också. Samt eventuellt "skapade" nya.

Tricklew
2014-08-19, 14:13
Du får helt enkelt riskera att dina nuvarande allergier förstärks till den graden att du mår skit oavbrutet, och du blir extremt känslig under resten av ditt liv.

Låter inte som ett bra tillfälle att skaffa barn.