handdator

Visa fullständig version : Varför flimmrar det för ögonen efter träningen?


ARMSTARK
2014-08-18, 13:32
Jag har ganska ofta flimmer i ögonen efter träningen. Sådär som när man reser sig för snabbt och håller på att svimma. Fast utan yrslet då, bara ett irriterande glitter runt synfältet. Brukar gå över efter nån timme. Nån som vet vad det kan vara?

NickeSthlm
2014-08-18, 13:37
Låter som ögonmigrän. Brukar få det ibland när jag tränat intensivt..
http://www.netdoktor.se/ogon/fraga-doktorn/ogonmigran-36749/

ARMSTARK
2014-08-18, 13:42
Det verkar vara det, tur att man har varianten utan huvudvärk.

NickeSthlm
2014-08-18, 14:29
Det verkar vara det, tur att man har varianten utan huvudvärk.

Ja det är riktigt skönt. Jag har också den varianten som är utan huvudvärk vilket är sjukt skönt. Räcker med att man får stå ut med det irriterande flimrandet..

Sheogorath
2014-08-18, 14:43
Jag har bara haft det en gång, även då efter ett träningspass (å andra sidan tränar jag nästan varje dag så "efter ett träningspass" kan lika gärna vara vilken dag som helst) och blev lite orolig eftersom det trots allt är ett neurologiskt symtom och jag inte har migrän. Så jag pratade med min doktor och vi kom fram till att det var ögonmigrän. Jag fick faktiskt huvudvärk efteråt men inte alls så intensiv som migränhuvudvärk har beskrivits för mig. Men ändå så att jag tyckte att två Alvedon kändes motiverat.

Edit: började som en centimeterstor suddig grej mitt i synfältet, gick sedan ut och bildade en smal halvmåne till vänster i synfältet och sedan ut i periferin som en bred båge och försvann. Allt inom 20 min.

Morty
2014-08-18, 15:38
Om det är konditionsträning kan det vara hypoglykemi.

Tomas Tryffel
2014-08-18, 15:53
Jag har bara haft det en gång, även då efter ett träningspass (å andra sidan tränar jag nästan varje dag så "efter ett träningspass" kan lika gärna vara vilken dag som helst) och blev lite orolig eftersom det trots allt är ett neurologiskt symtom och jag inte har migrän. Så jag pratade med min doktor och vi kom fram till att det var ögonmigrän. Jag fick faktiskt huvudvärk efteråt men inte alls så intensiv som migränhuvudvärk har beskrivits för mig. Men ändå så att jag tyckte att två Alvedon kändes motiverat.

Edit: började som en centimeterstor suddig grej mitt i synfältet, gick sedan ut och bildade en smal halvmåne till vänster i synfältet och sedan ut i periferin som en bred båge och försvann. Allt inom 20 min.

Är det som en blixt ungefär?
Har fått detta ibland, jag också. Alla som får detta verkar ha olika "triggers". Jag inbillar mig att jag får det när jag tränar intensivt i perioder och ev. inte dricker tillräckligt med vatten. Generellt brukar också mat med högt tyramin-innehåll verka påverka. T.ex. lagrade ostar. Blåmögel, kittost osv.
Får ingen direkt migrän, men kan bli tung i huvudet och riktigt slut timmarna efteråt. Tom så att det sitter i dagen efteråt.

"Kul" att höra att flertalet fler här har får samma sak.

thure
2014-08-19, 11:54
Jepp det där känner man igen haft symptomen iaf 2gånger.

Irriterande då detta sätter sig i fokus för mig så det jag tittar på försvinner och jag måste navigera med periferiseendet några minuter...

Currenthill
2014-08-19, 17:30
Det har jag fått sittandes i bilen på motorvägen. Läskigt när man måste navigera med periferiseendet i 110.

Sheogorath
2014-08-19, 17:46
Är det som en blixt ungefär?
Har fått detta ibland, jag också. Alla som får detta verkar ha olika "triggers". Jag inbillar mig att jag får det när jag tränar intensivt i perioder och ev. inte dricker tillräckligt med vatten. Generellt brukar också mat med högt tyramin-innehåll verka påverka. T.ex. lagrade ostar. Blåmögel, kittost osv.
Får ingen direkt migrän, men kan bli tung i huvudet och riktigt slut timmarna efteråt. Tom så att det sitter i dagen efteråt.

"Kul" att höra att flertalet fler här har får samma sak.

Ja, som blixtar. Fick fö det för andra gången i mitt liv idag, på vänsterögat, en blixtrande halvmåne (d.v.s inte samma som när man ser stjärnor när man böjer tungt) när jag körde benspark. Försvann direkt när jag började andas djupare och tog lite längre setvila. Med tanke på att jag fått det två gånger så här tätt är det väl förmodligen något jag får räkna med återkommer nu framöver.

PureWhey
2014-08-19, 17:59
Har jag fått senaste gångerna jag bänkpressat tungt... Började även blöda näsblod förra passet :-F Ofarligt?