handdator

Visa fullständig version : Flytta hemifrån, tips


dauit
2014-08-18, 10:29
Tjabba

Efter att ha jobbet i ett år tyckte jag att det var dags o börja plugga, närmare bestämt i Luleå.

Flyget avgår 16.00 från Arlanda imorgon, jag får ta med mig 30kg packning, kommer eftersända två kollin på 35kg via jobbet. Förutom det väsentligen som sovkläder, kläder, kostym, skor, köksredskaper, datorer.

Vad mer kan man tänka sig behöva när man flyttar hemifrån, jag kommer eventuellt flytta till en möblerad lägenhet.

dauit

Mental
2014-08-18, 10:33
Tjabba

Efter att ha jobbet i ett år tyckte jag att det var dags o börja plugga, närmare bestämt i Luleå.

Flyget avgår 16.00 från Arlanda imorgon, jag får ta med mig 30kg packning, kommer eftersända två kollin på 35kg via jobbet. Förutom det väsentligen som sovkläder, kläder, kostym, skor, köksredskaper, datorer.

Vad mer kan man tänka sig behöva när man flyttar hemifrån, jag kommer eventuellt flytta till en möblerad lägenhet.

dauit

Har du lagt undan pengar? Då du har jobbat ett år menar jag.
För i så fall tar man ju en shoppingrunda när man flyttat in och köper sådant som fattas som man behöver.

Jag skulle bara ta det nödvändigaste och sedan köpa resten nytt.

XXXL
2014-08-18, 10:34
Köp bara det du verkligen behöver, man behöver inte ha TV, soffa och diskmaskin första veckan man flyttat in.

Akerhage
2014-08-18, 10:36
Nog lättare för dig säga vad du behöver eller inte. Iom att ingen vet vad du packat med eller vad dina behov är. Så länge du har kläder och mat lär du ju klara dig. Allt annat löser sig alltid. Lycka till i Luleå nu, fin stad, var där förra veckan och hälsade på lite. Kanske lite död på vintern nu iof : )

hampfuz
2014-08-18, 10:37
Köksredskap insåg jag att jag hade missat att packa typ 90% när jag flyttade hemifrån första gången. Men det hittar man ju nästan gratis på second hand så det löser sig :)

dauit
2014-08-18, 10:39
Har du lagt undan pengar? Då du har jobbat ett år menar jag.
För i så fall tar man ju en shoppingrunda när man flyttat in och köper sådant som fattas som man behöver.

Jag skulle bara ta det nödvändigaste och sedan köpa resten nytt.
Yes har lyckats spara ihop till en betydande summa. Men bara för det vill jag inte spenderar pengar på att köpa nytt som jag redan har hemma som jag även kan skicka upp gratis via jobbet.

Köp bara det du verkligen behöver, man behöver inte ha TV, soffa och diskmaskin första veckan man flyttat in.

Det är därför jag frågade er, vad är det man verkligen behöver när man börjar om från början, vad brukar man glömma?

XXXL
2014-08-18, 10:43
Som hampfuz säger så är köksredskap alltid irriterande att glömma, handdukar kanske ingen aning om hur många du tar med dig?

Mental
2014-08-18, 10:48
Yes har lyckats spara ihop till en betydande summa. Men bara för det vill jag inte spenderar pengar på att köpa nytt som jag redan har hemma som jag även kan skicka upp gratis via jobbet.



Det är därför jag frågade er, vad är det man verkligen behöver när man börjar om från början, vad brukar man glömma?

Kläder på kroppen och basala hygienprylar för första dagarna. Jag flyttade in vid 22, allt var stängt och jag hade inte packat toapapper. Så det fick bli toabesök följt av dusch ;)

Sedan beror det ju på vad som finns om du hyr möblerat. Annars är väl rådet att ta med varma vinterkläder redan nu. För snön kommer snart i norrland ;)

dauit
2014-08-18, 10:57
Som hampfuz säger så är köksredskap alltid irriterande att glömma, handdukar kanske ingen aning om hur många du tar med dig?
Har knivar, bestick, kastrull, stekpanna och matlådor, resten köper jag där uppe hade jag tänkt mig. Har tagit med mig tre set med hand- och duschhanddukar samt tre bedset.
Nog lättare för dig säga vad du behöver eller inte. Iom att ingen vet vad du packat med eller vad dina behov är. Så länge du har kläder och mat lär du ju klara dig. Allt annat löser sig alltid. Lycka till i Luleå nu, fin stad, var där förra veckan och hälsade på lite. Kanske lite död på vintern nu iof : )
Just fan, vintern. Då måste jag ta med skidor, pjäxor och vinterkläder, tror att jag tar med det nästa gång jag flyger upp. Tack tack, har hört det också, det ska finnas fräscha tjejer där uppe också tydligen:)

Kläder på kroppen och basala hygienprylar för första dagarna. Jag flyttade in vid 22, allt var stängt och jag hade inte packat toapapper. Så det fick bli toabesök följt av dusch ;)

Sedan beror det ju på vad som finns om du hyr möblerat. Annars är väl rådet att ta med varma vinterkläder redan nu. För snön kommer snart i norrland ;)

Nu ankommer jag kl 18.00 så jag hinner fömodligen köpa lite hygienprylar innan allting stänger. Funderar på om jag ska åka i dunjacka med tanke på hur mycket plats den tar.

xodd
2014-08-18, 11:16
Hemförsäkring!

Akerhage
2014-08-18, 11:17
Tack tack, har hört det också, det ska finnas fräscha tjejer där uppe också tydligen:)

Ah, just därför jag åkte *drool*

Alfers
2014-08-18, 11:30
Köksgrejer är det ju hur mycket som helst som man inte tänker på; potatisskalare, osthyvel, rivjärn, stekspade, kaffebryggare, kaffefilter, potatissticka, decilitermått, bakplåspapper, diskborste och trasa. Ja, du fattar. Gå igenom lådorna hemma, gör en lista och räkna med att du, iaf till slut, kommer att köpa på dig allting av det.
Det är inte mycket man måste ha, lite kläder och bestick klarar man sig bra på men om du ska gå och storshoppa:
Handdukar, alla sorter och modeller, häftapparat, tejp, grenuttag, pincett, nagelsax, toaborste, soptunna, nål och tråd, frimärken, batterier, påsklämmor, huvudvärkstabletter, en tång med avbitare, skruvmejslar, tvättmedel, paraply, skohorn, cykelpump.
Kolla upp så att du har extra proppar och glödlampor.

mela
2014-08-18, 11:47
Det är fortfarande runt 15 grader i lule, enligt yr. Så dunjacka är nog liiiiiiiite tidigt. Oavsett vad mental säger :D

För att veta vad du ska packa måste du veta vad som finns. "Eventuellt möblerat" kan ju vara allt ifrån ett helt tomt boende till ett välfyllt. Finns köksgrejer så är det onödigt att prioritera det. Finns täcke? Kudde?

Flyttar du till en helt tom lägenhet är sovplats prio ett. Resten går att fixa i efterhand.

En fullt möblerad lägenhet kräver bara sängkläder, egna kläder, handduk och hygienartiklar.

Jakobson
2014-08-18, 12:05
Jag måste ha min egna kudde, men jag är lite kräsen och får sömnproblem utan den

dauit
2014-08-18, 12:09
xodd

Där sa du någonting, det hade totalt glömt bort...

Alfers:
Det var väldigt mycket matnyttigt du kom med, tack.

mela:
Förstod det, men eftersom vintern kommer tidigare där uppe än i Sthlm kanske man gör bäst i att ändå ta med sig dunjackan, kommer nog inte ned förrän i slutet av oktober.

Pratade nyss med dom jag ska bo hos, enligt dom blir det ett fullt möblerad rum och kök. Jag får helt enkelt stämma av läget när jag väl har kommit.

dauit
2014-08-18, 12:15
Jag måste ha min egna kudde, men jag är lite kräsen och får sömnproblem utan den

Jag måste ha med mitt gossedjur som jag har haft sedan jag var fem år, annars kan jag inte sova, speciellt nu när jag flyttar hemifrån. Haha

Mental
2014-08-18, 12:23
xodd

Där sa du någonting, det hade totalt glömt bort...

Alfers:
Det var väldigt mycket matnyttigt du kom med, tack.

mela:
Förstod det, men eftersom vintern kommer tidigare där uppe än i Sthlm kanske man gör bäst i att ändå ta med sig dunjackan, kommer nog inte ned förrän i slutet av oktober.

Pratade nyss med dom jag ska bo hos, enligt dom blir det ett fullt möblerad rum och kök. Jag får helt enkelt stämma av läget när jag väl har kommit.

Det snöade i Kiruna för 3 dar sedan ;)

http://img1.nsd.se/public/img/8667089/0815103144/4288864?height=1000

Nu ligger Luleå längre söder ut, och vid kusten. Men ja, snö innan slutet på oktober är helt klart tänkbart.

mela
2014-08-18, 12:27
Fast det är ju fortfarande plusgrader i oktober, i Luleå, oftast! Enligt smhi. Iofs kan det snöa även vid plusgrader, så snö är inte en bra indikator på att en dunjacka behövs.
TS får gärna ha med dunjackan, om han känner att det behövs, jag ser dock inte poängen riktigt ännu, men alla är olika. Jag dör i en dunjacka om det är varmare än -5 grader.

Källa (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.3997)

LoveMachine
2014-08-18, 12:30
Nu ligger Luleå längre söder ut, och vid kusten. Men ja, snö innan slutet på oktober är helt klart tänkbart.

Tänkbart men inte så troligt, i varje fall inte något som stannar. Källa: 22 år i Luleå

Till TS: Ha ett öppet sinne. Gå gärna med i studentföreningarna eller andra aktiviteter. Det brukar vara genvägen till att trivas i studentstäder. Men gå för Odens skull inte full retard och bli sexmestare elller något annat fånigt. Det brukar bara sluta med avbrutna studier eller gravt försenad examen.

Vad det gäller prylar så är hemförsäkring viktigt. Olyckor kan hända och studentbostäder är extra drabbade. Annars så skulle jag inte släpa med mig för mycket grejer innan du vet var/hur du kommer bo. Det är en plåga att ha skit med sig man inte behöver/har plats för. Det ta ändå bara några dagar att skicka upp några kartonger med prylar om man upptäcker att något saknas.

Edit: Vilken utbildning?

Mental
2014-08-18, 12:31
Fast det är ju fortfarande plusgrader i oktober, i Luleå, oftast! Enligt smhi. Iofs kan det snöa även vid plusgrader, så snö är inte en bra indikator på att en dunjacka behövs.
TS får gärna ha med dunjackan, om han känner att det behövs, jag ser dock inte poängen riktigt ännu, men alla är olika. Jag dör i en dunjacka om det är varmare än -5 grader.

Källa (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.3997)

Min sista Oktober i Umeå, som är längre söderut hade då ned åt -10 i slutet av oktober 2010. Och runt 1dm snö när jag skrev högskoleprovet. Och jag plumsade runt i en lite för kall skinnjacka :P

dauit
2014-08-18, 12:48
Tänkbart men inte så troligt, i varje fall inte något som stannar. Källa: 22 år i Luleå

Till TS: Ha ett öppet sinne. Gå gärna med i studentföreningarna eller andra aktiviteter. Det brukar vara genvägen till att trivas i studentstäder. Men gå för Odens skull inte full retard och bli sexmestare elller något annat fånigt. Det brukar bara sluta med avbrutna studier eller gravt försenad examen.

Vad det gäller prylar så är hemförsäkring viktigt. Olyckor kan hända och studentbostäder är extra drabbade. Annars så skulle jag inte släpa med mig för mycket grejer innan du vet var/hur du kommer bo. Det är en plåga att ha skit med sig man inte behöver/har plats för. Det ta ändå bara några dagar att skicka upp några kartonger med prylar om man upptäcker att något saknas.

Edit: Vilken utbildning?
Med sexmestare menar du det här: http://www.ludd.ltu.se/~d6/index.html
?

Trevligt med en riktig lulebo, är det något du rekommenderar och något man borde avstå. Vad är bästa gymmet i Luleå, kan tänka mig att STUK är populärt, speciellt bland studenterna.

Systemvetenskap.

LoveMachine
2014-08-18, 13:04
Med sexmestare menar du det här: http://www.ludd.ltu.se/~d6/index.html
?

Trevligt med en riktig lulebo, är det något du rekommenderar och något man borde avstå. Vad är bästa gymmet i Luleå, kan tänka mig att STUK är populärt, speciellt bland studenterna.

Systemvetenskap.

Jo lite så. Har flertalet polare som har varit väldigt involverade i D6, bland annat som sexmästare. Mitt program, rymdteknik, gick under datasektionen så det fäll sig naturligt. Men vi hade några som första året (2006) gick balls deep och fortfarande (mig veteligen) inte har examen men är studenter. De som sakta ökade sitt engagemang gick det bra för. Jag var vice ordförande för kårsektione och motsvarande sexmästare i Kiruna under mitt sista år. Men första terminen så kan det vara smart att lägga lite tid på att komma in i studielunken. Det får man igen och kan då öka sitt engagemang i föreningarna.

Har ganska dålig koll på Luleå som studentstad. Jag är ju uppvuxen där och mitt liv låg mestadels utanför campus. har varit på STUK en gång strax efter man öppnade och var inte så imponerad. Det kändes sterilt och tråkigt jämför med den gamla, men lite sunkiga lokalen. Men nu så har den fått leva och utvecklas vilket alla jag talat med menar lett till att det blivit mycket, mycket bättre. Vad det gäller gym så har du STiL ute på campus som jag har fått ett gott intryck av även om jag aldrig tränat där. Annars finns ju äran och hjältarnas Luleå AK inne i stan. Det är ett trevligt och välutrustat ställe med några forummedlemmar/profiler som härjar där. Asom studnet ska man inte vara rädd för att lämna Porsön och ge sig in mot centrum, det är inte lika farligt som vissa verkar tro. Vissa studenter verkar inte hitta längre än till systemet och missar var Luleå har att bjuda på i övrigt. Utnyttja möjligheterna till friluftsliv om du har något sådant intresse. Det är klart att man känner sig lat, men det är fan så mycket enklar att fjällvandra/åka skidor när man inte måste sitta större delen av ett dygn på ett tåg.

Arf Pingvin
2014-08-18, 13:07
Jag har inte haft en vinterjacka på många år. Har en typ softshell/windstopper sen fryser jag i varierande grad efter vädret.

Finns ingen anledning att fundera på nåt annat gym än Stil om man bor på campus.

Kabuto
2014-08-18, 14:03
Hemförsäkring!
Verkligen! Var någons polare här på kolo som fick sin lägenhet nerbränd typ första helgen eller nåt. Tror fan det var i Luleå till och med :D

jenni
2014-08-18, 14:15
Glöm inte heller att ändra så all post kommer rätt, allt kommer ju inte bara för att du skriver dig på ny ort, vissa avsändare måste man meddela manuellt

dauit
2014-08-18, 14:33
Verkligen! Var någons polare här på kolo som fick sin lägenhet nerbränd typ första helgen eller nåt. Tror fan det var i Luleå till och med :D
Det brann ute på Porsön förra året, troligen en gammal gubbe som började tröttna på studenter...
Glöm inte heller att ändra så all post kommer rätt, allt kommer ju inte bara för att du skriver dig på ny ort, vissa avsändare måste man meddela manuellt

Jag kommer förmodligen inte adressändra, överhuvudtaget, vill inte få på mig radiotjänsten.

4623
2014-08-18, 14:36
Jag kommer förmodligen inte adressändra, överhuvudtaget, vill inte få på mig radiotjänsten.

Är det inte när du köper TV som de kontaktar dig? De har inte varit på mig de gånger jag skrivit mig på ny adress.

Mental
2014-08-18, 14:40
Det brann ute på Porsön förra året, troligen en gammal gubbe som började tröttna på studenter...


Jag kommer förmodligen inte adressändra, överhuvudtaget, vill inte få på mig radiotjänsten.

Om du inte skriver dig på adressen du bor på kommer du få diverse strul med vissa utskick, försäkringar mm.

Ha en hemförsäkring går säkert bra, tills det händer något. Varpå försäkringsbolaget kommer anse att du inte bor där.

dauit
2014-08-18, 14:44
Är det inte när du köper TV som de kontaktar dig? De har inte varit på mig de gånger jag skrivit mig på ny adress.

Jag tänker bara logiskt. Om jag vore radiotjänsten skulle jag vara på en person som precis har flyttat från sitt familjehem till en egen lägenhet. Dom 200kr spenderar jag hellre på proteinpulver, speciellt när man knappt tittar på SVT trots att man har det hemma "gratis" eller lyssnar på radio.

Mental
2014-08-18, 14:45
Jag tänker bara logiskt. Om jag vore radiotjänsten skulle jag vara på en person som precis har flyttat från sitt familjehem till en egen lägenhet. Dom 200kr spenderar jag hellre på proteinpulver, speciellt när man knappt tittar på SVT trots att man har det hemma "gratis" eller lyssnar på radio.

Man säger "jag har ingen TV, jag är student, vi är fattiga och behöver pengarna till öl och pennor"

Så är det klart sedan. De ringde mig en gång, sedan har det vart tyst.

4623
2014-08-18, 14:47
Det kan även bli jobbigt om du söker vård och inte är skriven på orten.

dauit
2014-08-18, 14:48
Om du inte skriver dig på adressen du bor på kommer du få diverse strul med vissa utskick, försäkringar mm.

Ha en hemförsäkring går säkert bra, tills det händer något. Varpå försäkringsbolaget kommer anse att du inte bor där.

Utskick och sådant kan föräldrarna eftersända, tar bara en dag.
Jag kanske borde höra med försäkringsbolaget om man måste stå på adressen även på postlådan. Jag tänkte först att det bara räckte med att man skriver kontrakt med hyresvärden om att man står på adressen, som sedan skickar in hyresvärden in den på något sätt?

Mental
2014-08-18, 14:54
Utskick och sådant kan föräldrarna eftersända, tar bara en dag.
Jag kanske borde höra med försäkringsbolaget om man måste stå på adressen även på postlådan. Jag tänkte först att det bara räckte med att man skriver kontrakt med hyresvärden om att man står på adressen, som sedan skickar in hyresvärden in den på något sätt?

http://www.student.liu.se/nyhetsarkiv/1.507808?l=sv

Du kan få problem med allt från försäkringar till sjukvård om du inte är folkbokförd på rätt ställe. Det går bra tills det händer något oväntat, men kan bita en i röven ordentligt.

Tror dessutom att det är olagligt att vara felaktigt folkbokförd, men det låter jag vara osagt.

Om du tänker tjäna några pengar, tex på ett sommarjobb så kommer du betala fel skatt om du är felaktigt folkbokförd, det är i allafall något som kan strula helt fantastiskt mycket.

dauit
2014-08-18, 15:03
http://www.student.liu.se/nyhetsarkiv/1.507808?l=sv

Du kan få problem med allt från försäkringar till sjukvård om du inte är folkbokförd på rätt ställe. Det går bra tills det händer något oväntat, men kan bita en i röven ordentligt.

Tror dessutom att det är olagligt att vara felaktigt folkbokförd, men det låter jag vara osagt.

Om du tänker tjäna några pengar, tex på ett sommarjobb så kommer du betala fel skatt om du är felaktigt folkbokförd, det är i allafall något som kan strula helt fantastiskt mycket.

I see. Då får man folkbokföra sig det första man gör när man väl har stadgat sig.

Edit: Vilket bolag har billigaste Hemförsäkring för studenter i Norrbotten, eller det vet nog kårerna förresten.

Mental
2014-08-18, 15:15
I see. Då får man folkbokföra sig det första man gör när man väl har stadgat sig.

Edit: Vilket bolag har billigaste Hemförsäkring för studenter i Norrbotten, eller det vet nog kårerna förresten.

Kan löna sig att kolla runt lite, olika bolag kan vara olika bra beroende på exakt var man bor, boendeform, ålder, etc.

Och billigast kanske inte alltid är det man ska ha när det gäller något så viktigt som en försäkring, kolla efter någorlunda kända/pålitliga bolag.

r3mpuh
2014-08-18, 15:24
McDonalds 2-3 gånger om dagen blir dyrt i längden.

Dock får du ett coolt stamgäst & beställningarna görs inte längre till kassörskan, utan det är dem mörkhyade männen i köket som ropar glatt "Fryppel QP? :'D" till dig när du stiger in som du svarar till Y/N till. Ett tips är att sedan när kassörskan skall ta betalt efter att du bekräftat den flygande besällningen på mättande mat, och frågar om du vill ha ost mellan/på varje kött så svarar du att "nej, det går bra ändå!" Du kan då bli erbjuden att hon bjuder på ostskivorna, gör hon inte det så finns det en stor chans att din amigo vid spisen ändå lagt på maffigt med pålägg i alla sin extas över att få göra i ordning någonting kul/galet/annorlunda än ordinarie menyn. Tajmar du dagens sista måltid & dyker upp de sista 20-15 min innan de stänger så finns en chans att du kan få gratis äcklig paj eller något annat som de endå skulle behöva slänga. :thumbup:

timoat
2014-08-18, 15:27
Kan man teckan separat hemförsäkring om man är legit inneboende förresten?

Mental
2014-08-18, 15:29
Kan man teckan separat hemförsäkring om man är legit inneboende förresten?

Du inte bara kan, utan måste nästan alltid, några bolag kan låda dig "teckna in dig" i hyresvärdens försäkring, men annars är det egen som gäller.

Jag hade skaffat egen alla dar i veckan.

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Hemforsakringar/Student-aldreboende-andra-hand-m-m/Inneboende/

timoat
2014-08-18, 16:45
Du inte bara kan, utan måste nästan alltid, några bolag kan låda dig "teckna in dig" i hyresvärdens försäkring, men annars är det egen som gäller.

Jag hade skaffat egen alla dar i veckan.

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Hemforsakringar/Student-aldreboende-andra-hand-m-m/Inneboende/

NIce! First thing när jag kommer upp till sthlm.