handdator

Visa fullständig version : Får tjejer stora muskliga ben av styrketräning?


tompan22
2014-08-17, 18:34
Tjena!*drool*

Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?

Tacksam för seriösa svar! :)

Diomedea exulans
2014-08-17, 18:37
De får större och muskligare, men det går långsammare för de flesta tjejer än för de flesta killar.

Brinke
2014-08-17, 18:55
De får större och muskligare, men det går långsammare för de flesta tjejer än för de flesta killar.


Allt beror på hur hon tränar?
Kör lättare vikter om du är rädd för att få muskler ca 15-20 reps
Att bygga muskler tar flera år och händer inte över natten

spaffen
2014-08-17, 19:02
Kör lättare vikter om du är rädd för att få muskler ca 15-20 reps

Fast nej.

Träna som alla andra. Blir benen för stora, dieta. Är de lagom efter dieten, underhållsträna och underhållsät. Annars träna på som innan.

BobaFett
2014-08-17, 19:08
Tjena!*drool*

Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?

Tacksam för seriösa svar! :)

De blir större och muskligare. Så svar på din fråga är allltså ja, man kan styrketräna ben och få snyggare kropp.

....see what I did there :d

NeckTattoo
2014-08-17, 19:12
Då tjejer har mycket svårare o bygga muskler än killar så är det absolut inte nödvändigt att oroa sig för att bli för "musklig" Utan träna tungt o hårt + ät mycket. Så kommer det bli mycket bra.

Agitator
2014-08-17, 19:20
Bara träna på för kung och fosterland, en tjej som aldrig tar steroider kommer inte behöva oroa sig för att se ful ut av att hon tränat.

Så länge man inte fläskar på sig och håller vikten och tränar så kommer det alltid se bra ut!

Brinke
2014-08-17, 20:03
Problemet är att folk tror dom ska få superstora muskler bara dom börjar träna styrketräning och bli grova direkt, medan i real tid tar det år.
Bara åka ner å kötta, resultaten speglar din kost

HerrLuta
2014-08-17, 20:18
Benen kommer ju givetvis blir större med tiden, men för den nyfrälste tjejen på gymmet känns det som att benen lika gärna till en början kan bli "tightare" då väl kvinnor ändå lättare håller fett kring låren och majoriteten inte är särskilt vältränad från början? Oavsett vad så kommer ju benen att se bättre ut så kör hårt :)

Armed Dingo
2014-08-17, 20:34
Om du hittar en bild på en tjej som inte dopat sig och som inte har bf över 15% som ser "för musklig ut", så får du 10.000.

sungun
2014-08-18, 00:19
Tjena!*drool*

Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?
Det
Tacksam för seriösa svar! :)

Nej sorry! Det går inte att bränna bort fettet på låren med styrketräning.

hurril
2014-08-18, 00:24
Om du tränar skithårt och bra under en längre period så kommer du att märka att benen ändrar form. Tro mig: du kommer inte att vakna upp med ett par ekar till lår plötsligt.

joelaxelsson
2014-08-18, 02:35
En oro över att på kortare sikt bli för stor (på bas av ökad muskelmassa) är ett vedertaget symtom på hybris,

caro
2014-08-18, 06:30
Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?



Jag tycker det är en paradox att vilja träna styrketräning, och samtidigt vara rädd för muskler. Fast det verkar ju vara vanligt hos tjejer, beror kanske på att de flesta har utseende i fokus. Nåja.

Men, man kan ju tänka såhär: Hur ofta ser man tjejer på gymmet som är "muskliga"? Svar: aldrig.

På mitt gym har jag sett en tjej med riktigt synliga muskler, fast inte "musklig", hon tränar tungt. Sen finns det ett par slimmade, tunna tjejer med svaga antydningar till linjer på armarna och axlarna, som tränar mycket men med lätta vikter. Och sen alla andra. Det verkar inte sannolikt att bli musklig av slump och "otur" ... (tyvärr ;)).

Tolkia
2014-08-18, 09:14
Det är väl inte så konstigt att en tjej oroar sig för att få för "muskliga" ben, när det finns ett helt samhälle som dagligen basunerar ut att det viktigaste som tjej är att man är S-M-A-L. Och det är definitivt inte dummare eller mer "hybris" än alla killar här som startar trådar om huruvida träningen verkligen ger något om de inte hinner hem och äta inom 30 minuter, eller om konditionsträningen det innebär att gå hem från gymmet 2 km gör att all träning var förgäves.

TS: Nej, du kommer inte att få jättestora ben det första som händer och du kommer att i god tid se när du är nöjd och inte vill ha mer (se hurrils svar). Smalare blir de förstås inte heller, om du inte bantar samtidigt. Det är dock vanligt att man upplever benen som "tightare" när de är mer tränade än när de är otränade, även om de är i samma storlek byxmässigt. Det har väl med formen och konsistensen på dem att göra, antar jag. Man får också ofta bättre hållning av träning med fria vikter, vilket gör en del för synintrycket.

Jag tycker att den som är intresserad av att få snyggare ben (eller allmänt snyggare kropp) skall träna för att bli starkare, d.v.s. det skall kännas tungt. Det ger om inte annat mycket snabbare något slags förandring av utseendet än att stå och jojja med vikter som är för lätta för att man tror att man skall få smala muskler. Styrketräning med lätta vikter är usel förbränningsträning.

Alltidxx
2014-08-18, 09:53
Bara träna på för kung och fosterland, en tjej som aldrig tar steroider kommer inte behöva oroa sig för att se ful ut av att hon tränat.

Så länge man inte fläskar på sig och håller vikten och tränar så kommer det alltid se bra ut!

Jag brukar säga samma sak, att en kvinna som tränar rent aldrig kan få en okvinnlig fysik. Jag har dock ett undantag som gnager mig lite. En kvinna som tränade styrkelyft för många år sen som fick en rätt manhaftig ram. Svårt för mig att veta om hon var ren dock. Hon kanske bara var storvuxen i grunden och lade på sig lite muskler på det.

filmjölk
2014-08-18, 10:03
Stora muskliga ben på tjejer är väldigt snyggt och väldigt praktiskt att ha. Det är inget du skall vara rädd för att få, utan något du skall sträva efter.

caro
2014-08-18, 10:04
Det är väl inte så konstigt att en tjej oroar sig för att få för "muskliga" ben, när det finns ett helt samhälle som dagligen basunerar ut att det viktigaste som tjej är att man är S-M-A-L.

Om man är rädd för muskler och bara vill vara S-M-A-L, finns det tusen andra träningsformer att välja än just styrketräning. Tänker jag. Men ändå väljs styrketräning av någon anledning, och sen är man rädd för eventuella muskler.

Jag tycker det är en märklig tanke-volt. Men uppenbarligen existerande. Å andra sidan får man träna vad man vill och bäst det man gillar och lyckas hålla igång.

XXXL
2014-08-18, 10:29
Du behöver testo för att bygga synbar mängd muskler, och testosteron är ett manligt könshorm så... go figure.

Jag brukar säga samma sak, att en kvinna som tränar rent aldrig kan få en okvinnlig fysik. Jag har dock ett undantag som gnager mig lite. En kvinna som tränade styrkelyft för många år sen som fick en rätt manhaftig ram. Svårt för mig att veta om hon var ren dock. Hon kanske bara var storvuxen i grunden och lade på sig lite muskler på det.

Hon käkade nog testosteron.

ARMSTARK
2014-08-18, 12:59
Om man är rädd för muskler och bara vill vara S-M-A-L, finns det tusen andra träningsformer att välja än just styrketräning. Tänker jag. Men ändå väljs styrketräning av någon anledning, och sen är man rädd för eventuella muskler.

Jag tycker det är en märklig tanke-volt. Men uppenbarligen existerande. Å andra sidan får man träna vad man vill och bäst det man gillar och lyckas hålla igång.

Folk som inte kan något om träning och diet tror att "om jag tränar mina ben så försvinner fettet från mina ben, om jag tränar min mage försvinner fettet från min mage."
Styrketräning väljer folk mest troligt för att de är lata, perfekt med en träningsform där man lyfter några lätta vikter och sen går omkring och lallar.

lottagu
2014-08-18, 14:14
Tjejer är ofta väldigt starka i benövningar och visst ser men resultat snabbt om man inte tränat förr, men de resultatet är i form av att benen ändrar form och man blir lite mer fastare i "hullet". Att dom skulle blir stora och muskliga behöver man inte vara rädd för. Jag tränar seriöst, tungt och vill ha muskliga ben och jag kämpar fortfarande 5 år senare.........de går inte fort liksom ;)

MackeJuve
2014-08-18, 14:28
Det är väl inte så konstigt att en tjej oroar sig för att få för "muskliga" ben, när det finns ett helt samhälle som dagligen basunerar ut att det viktigaste som tjej är att man är S-M-A-L.

Håller inte med, idealet har ändrats till "fit". För några år sedan var det som du beskriver. Fit innebär lite muskler och inte bara att man är Jennifer Aniston-smal.

bertbert
2014-08-18, 14:32
Det är väl inte så konstigt att en tjej oroar sig för att få för "muskliga" ben, när det finns ett helt samhälle som dagligen basunerar ut att det viktigaste som tjej är att man är S-M-A-L. Och det är definitivt inte dummare eller mer "hybris" än alla killar här som startar trådar om huruvida träningen verkligen ger något om de inte hinner hem och äta inom 30 minuter, eller om konditionsträningen det innebär att gå hem från gymmet 2 km gör att all träning var förgäves.

TS: Nej, du kommer inte att få jättestora ben det första som händer och du kommer att i god tid se när du är nöjd och inte vill ha mer (se hurrils svar). Smalare blir de förstås inte heller, om du inte bantar samtidigt. Det är dock vanligt att man upplever benen som "tightare" när de är mer tränade än när de är otränade, även om de är i samma storlek byxmässigt. Det har väl med formen och konsistensen på dem att göra, antar jag. Man får också ofta bättre hållning av träning med fria vikter, vilket gör en del för synintrycket.

Jag tycker att den som är intresserad av att få snyggare ben (eller allmänt snyggare kropp) skall träna för att bli starkare, d.v.s. det skall kännas tungt. Det ger om inte annat mycket snabbare något slags förandring av utseendet än att stå och jojja med vikter som är för lätta för att man tror att man skall få smala muskler. Styrketräning med lätta vikter är usel förbränningsträning.

Tolkia har koll.

Alltidxx
2014-08-18, 15:54
Tolkia har koll.

Jag hade önskat att hon strök sista meningen bara. Det är en god sak att rekommendera tyngre vikter till tjejer som vill få resultat, men det är en inte lika god sak att avfärda lägre vikter som oanvändbart för att bygga muskelmassa eftersom dessa underförstått bara duger till en slags sämre form av förbränningsträning.

Tolkia
2014-08-18, 15:58
Jag hade önskat att hon strök sista meningen bara. Det är en god sak att rekommendera tyngre vikter till tjejer som vill få resultat, det är en annan, inte lika god sak, att avfärda lägre vikter som oanvändbart för att bygga muskelmassa eftersom dessa underförstått bara duger till en slags sämre form av förbränningsträning.
Man för förmodligen mer muskelmassa av att göra obelastade armbågsböj än av att inte göra något alls, också. Det gör, i mina ögon, inte obelastade armbågsböj till en bra metod att bygga muskelmassa. Man förbränner sannolikt också mer kalorier genom obelastade armbågsböj än genom att inte göra något alls; man rör ju trots allt på armen och det kostar energi. Det gör inte obelastade armbågsböj till en bra form av förbränningsträning.

Jag tycker definitivt att styrketräning med lätta vikter är en kass metod om syftet är att förbränna energi. Då är det enormt mycket mer effektivt per tidsenhet att ge sig ut och springa, cykla eller lägga sig i simbassängen. Det florerar något slags uppfattning bland en hel del medlemmar här att styrketräning med många repetitioner är något slags konditionsträning, men ... nä.

Vad som är "oanvändbart" är ju ungefär lika relativt som vad som är "lätt" respektive "tungt".

filmjölk
2014-08-18, 15:58
Jag hade önskat att hon strök sista meningen bara. Det är en god sak att rekommendera tyngre vikter till tjejer som vill få resultat, men det är en inte lika god sak att avfärda lägre vikter som oanvändbart för att bygga muskelmassa eftersom dessa underförstått bara duger till en slags sämre form av förbränningsträning.

Hon ratar ju knappast svettiga, smärtsamma 20 reppare till nästan fail det som avses är lätta vikter utan ansträngning.

Alltidxx
2014-08-18, 20:12
Hon ratar ju knappast svettiga, smärtsamma 20 reppare till nästan fail det som avses är lätta vikter utan ansträngning.
Jag svarar dig filmjölk eftersom du bättre förstod vad jag avsåg.

Högreppare ska definitivt till fail och förbi menar jag, om det ska duga till att bygga massa vilket det då gör. Och visst tänkte Tolkia "utan ansträngning" när hon skrev "jojja med vikter" men budskapet borde vara att man ska pressa sig, inte att man ska undvika lättare vikter för att det inte ger några vettiga resultat. För så kommer nybörjare tolka inlägget. Det skulle säkerligen bli mycket bättre resultat för dessa tjejer ändå med den tolkningen, de skulle gå rätt fast de höll kartan snett, men Tolkias vinkling gör budskapet felaktigt, och jag tycker sånt spelar roll.

Commando1980
2014-08-18, 20:46
Tjena!*drool*

Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?

Tacksam för seriösa svar! :)

Olika kvinnor har olika förutsättningar. Sen beror ju det på hur man tränar.

Visst finns det kvinnor som kan bygga rejält grova lår. Vad som är 'grovt' är dessutom subjektivt.

Styrketräning är kanon om man vill få en 'snyggare' kropp.

Tolkia
2014-08-19, 09:28
Ang tjejer med manhaftigt utseende som någon nämnde ovan, så finns det ju en rätt stor variation även bland tjejer. Det finns tjejer som av naturen har en grov och fyrkantig ram jämfört med något slags "standardtjej", och skillnaden kommer att förstärkas om en sådan tjej blir grövre, förstås. De brukar dock fortfarande vara ganska långt från skräckbilden av en manlig bodybuilder som en del tjejer fruktar att de skall förvandlas till, och den skillnad man som betraktare upplever har ju mycket att göra med ens egna förväntningar på att tjejer skall vara petite, och kontrasten gentemot dessa förväntningar. De flesta väldigt långa tjejer har, skulle jag säga, upplevt något av detta i någon fas av livet (oftast högstadiet/gymnasiet), även de som är mycket späda och feminina
Jag svarar dig filmjölk eftersom du bättre förstod vad jag avsåg.

Högreppare ska definitivt till fail och förbi menar jag, om det ska duga till att bygga massa vilket det då gör. Och visst tänkte Tolkia "utan ansträngning" när hon skrev "jojja med vikter" men budskapet borde vara att man ska pressa sig, inte att man ska undvika lättare vikter för att det inte ger några vettiga resultat. För så kommer nybörjare tolka inlägget. Det skulle säkerligen bli mycket bättre resultat för dessa tjejer ändå med den tolkningen, de skulle gå rätt fast de höll kartan snett, men Tolkias vinkling gör budskapet felaktigt, och jag tycker sånt spelar roll.
Du är medveten om att den textrad du har en vendetta mot handlade om styrketräning med lätta vikter i syfte att förbränna energi/fett/kalorier? Jag menar, eftersom du påstår att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit och när jag opponerar mig mot detta väljer att föra diskussionen med filmjölk om mig i tredje person, för att jag inte "förstår"? Det är svårt att inte undra vem det egentligen är som inte förstår.

Alltidxx
2014-08-19, 10:55
Du är medveten om att den textrad du har en vendetta mot handlade om styrketräning med lätta vikter i syfte att förbränna energi/fett/kalorier? Jag menar, eftersom du påstår att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit och när jag opponerar mig mot detta väljer att föra diskussionen med filmjölk om mig i tredje person, för att jag inte "förstår"? Det är svårt att inte undra vem det egentligen är som inte förstår.

Det var inte meningen att tredje person diskutera. Det var lättare och snabbare att svara på filmjölk eftersom han förstod hur jag tänkte och du kunde ju läsa det svaret också och förstå. Hade jag svarat på ditt hade jag först fått rätta till missuppfattningen och sen skriva förklaringen. Det var inte illa menat.

Tråden handlar ju om att bygga muskler för tjejer, stora lår och det där, inte om förbränningsträning. Med den bakgrunden så är det väl inte så konstigt att jag missuppfattade när jag jag läste:

Styrketräning med lätta vikter är usel förbränningsträning.

Det blir i sammanhanget översatt: träna med lätta vikter är odugligt för att bygga muskler.

Trodde jag. Men då har vi löst det. :)

Forzafurioso
2014-08-19, 16:33
De blir större och muskligare. Så svar på din fråga är allltså ja, man kan styrketräna ben och få snyggare kropp.

....see what I did there :d

+1:d

Simplicity
2014-08-19, 17:36
Styrketräning är ett brett begrepp, hur mycket muskler du lägger på dig beror ju alldeles på hur du tränar och hur du äter. Om du ser "smal och tight" ut handlar om ditt BF% i förhållande till muskelvolym, oavsett vad och hur du tränar.

Det enda man kan säga är att risken att du skulle få större muskler än du vill ha av misstag är ungefär lika stor som att du skulle råka få in mer pengar än du kan spendera genom att jobba på McDonalds.

Muskler händer inte av misstag, det kräver åratal av planerad, seriös och målmedveten träning och kosthållning. Det är dessutom avsevärt svårare att lägga på sig muskler som tjej.

pixie
2014-08-19, 19:14
Tjena!*drool*

Min fråga är om tjejer får grova och muskliga ben utav styrketräning med fria vikter eller får dom smalare och tightare? Isåfall kan man som tjej träna ben osv utan att se riktigt musklig ut och bara få snyggare kropp?

Tacksam för seriösa svar! :)

Frågorna är lite för allmänt ställda för att kunna svara på ett riktigt bra sätt. Givetvis kan tjejer få "muskliga ben", men som flera påpekat krävs det troligtvis dedikerad träning under lång tid, och ska de se rejält muskliga ut antagligen också diet.

Smalare blir man väl inte direkt av styrketräning, det beror väl mer på diet, men troligtvis är styrketräning bra för att få "tightare" utseende. Det beror nog mer på diet och fördelning fett/muskler, och där är styrketräning fördelaktigt för att minska fett och öka muskler.

Jag tror de flesta tjejer definitivt kan träna ben utan att se "för" muskliga ut och få snyggare kropp, men både "snyggare" och "för muskliga" är ju subjektivt så egentligen omöjligt att svara på. Beror ju som några varit inne på antagligen på utgångsläge för personen också.

Här är en länk till en LÅNG artikel om hur man som tjej kan träna sig till en "sexig kropp". På slutet finns några övningar, det står också vilka muskler som hjälper till att ge "sexiga kvinnliga former" och vilka som motverkar den looken. Jag är inte expert, men tyckte artikeln var intressant.
http://www.t-nation.com/training/sexy-female-training

vicarious
2014-08-19, 20:01
Men, man kan ju tänka såhär: Hur ofta ser man tjejer på gymmet som är "muskliga"? Svar: aldrig.

Jag ser många.

Att se musklig ut handlar i första hand om kroppsfettnivå. Har man definierade muskler ser man större ut. Det är en illusion av varierande grad.