handdator

Visa fullständig version : Bristning baksida lår


hammark9
2014-08-17, 10:05
Hejsan! Fick en sträckning för några månader sedan men jag tog den inte på allvar så den gick upp och blev värre och min sjukgymnast konstaterar att det är en bristning. För 6 veckor sedan gav han mig ett träningsprogram.

En dynamisk sträckning där man ligger på rygg med låret 90 grader upp och sen sträcker man ut resten av benet så att hela benet är rakt upp. Man drar sen ner smalbenet och repeterar detta. Han sa att jag skulle göra detta 3x50.

En övning där man står med vänster ben på en handduk (bristningen är på höger ben), drar det vänstra benet bakåt, lägger vikt på vänstra benet och med hjälpa av högra benet dra tillbaka det vänstra benet. 3x10

Grejen är att efter 6 veckor gör det fortfarande ont när jag gör övningen ovan. Även om jag värmer upp med stretchningen som han sa att jag också skulle göra innan.

Han sa också att bristningen var längst upp vid biceps femoris.

PS: Jag träffade han för två dagar sedan då han sa att jag kunde börja spela fotboll igen. Men eftersom att jag fortfarande har ont gör jag inte det.

ursäkta för den extremt dåliga formateringen :smash:

Ristretto
2014-08-17, 10:13
Vad är frågan?

hammark9
2014-08-17, 10:32
Vad är frågan?

Hahah oj det glömde jag visst. Frågorna är: Vad jag jag fel? Hur lång tid kommer det ta att läka? Är det fortfarande en bristning eller är det nerver som spökar efter ärrbildningen? Någon som har tidigare erfarenheter eller tips?

hammark9
2014-08-17, 12:02
Skulle säga att det är vid sittknölen.

Ristretto
2014-08-17, 12:48
Skulle säga att det är vid sittknölen.

Du har fortfarande ont?
Gjorde sjukgymnasten några tester, ex. at du får ligga på rygg med raka ben och sedan lyfta det skadade benet så snabbt som möjligt (med sträckt knä) och sedan skatta på en 0-10 skala om du upplevde osäkerhet/obehag/smärta?

hammark9
2014-08-17, 12:55
Du har fortfarande ont?
Gjorde sjukgymnasten några tester, ex. at du får ligga på rygg med raka ben och sedan lyfta det skadade benet så snabbt som möjligt (med sträckt knä) och sedan skatta på en 0-10 skala om du upplevde osäkerhet/obehag/smärta?

Jag fick ligga på rygg och han böjde benet på olika sätt. Men jag fick aldrig göra så som du beskrev nu. Däremot på de sätt som han böjde fick jag aldrig ont. Han sträckte bl.a. ut mitt ben och lyfte det 90 grader men då fick jag inte ont. Däremot får jag ont nu när jag böjer med hjälp av händerna. Jag testade också så som du beskrev och jag skulle säga att det gör ganska ont.

Ristretto
2014-08-17, 13:04
Jag fick ligga på rygg och han böjde benet på olika sätt. Men jag fick aldrig göra så som du beskrev nu. Däremot på de sätt som han böjde fick jag aldrig ont. Han sträckte bl.a. ut mitt ben och lyfte det 90 grader men då fick jag inte ont. Däremot får jag ont nu när jag böjer med hjälp av händerna. Jag testade också så som du beskrev och jag skulle säga att det gör ganska ont.

Då tycker iaf Carl Askling att man inte ska återgå till spel ännu. Du bör nog uppsöka någon annan sjukgymnast.

http://www.medscape.com/viewarticle/810996

Askling H-test

When the clinical examination showed no signs of remaining injury, the Askling H-test was performed.[15] If the player experienced insecurity during this dynamic test, he/she was not allowed to go back to full team training and/or match. Instead, the rehabilitation period was extended and the H-test repeated with an interval of 3–5 days until insecurity was eliminated.

hammark9
2014-08-17, 14:06
Då tycker iaf Carl Askling att man inte ska återgå till spel ännu. Du bör nog uppsöka någon annan sjukgymnast.

http://www.medscape.com/viewarticle/810996

Tack så mycket! Verkar som att jag ska hålla mig till Figur 1-3. Jag har för mig att det skulle finnas videor till? Jag kunde iaf inte hitta dom :smash:

hammark9
2014-08-17, 15:26
Då tycker iaf Carl Askling att man inte ska återgå till spel ännu. Du bör nog uppsöka någon annan sjukgymnast.

http://www.medscape.com/viewarticle/810996

Hittade övningarna på Youtube :)

https://www.youtube.com/watch?v=ONCSNxmQTzE

Ifall någon lider av samma problem :)