handdator

Visa fullständig version : Står stilla


box4m
2014-08-17, 09:12
Hallå.

Jag vet inte om detta bör ligga under gym eller kost men en mod får flytta om dettaär fel ställe.
Inte helt säker på hur jag ska förklara/börja men jag provar.

Jag har tränat 7-8år.
Jag läser/har läst mycket lite överallt, främst bartoll, seth ronland, brad pilon, berkhan - under årens gång.
Jag anser mig ganska mycket mer påläst än average byggarbob på gymmet...

Jag har under åren provat det mesta både vad gäller kost och träning.


Periodisk fasta, äta ofta, olika näringstimingar kring träning m.m. m.m.
Högrep, lågrep, hur många upplägg som helst.
Klassiska splittarna och program som DC, 531 m.m.
Mycket vila, mindre vila..
Jag har provat det mesta istället för att bara läsa om det.

Jag kör typ på samma hantlar som för flera år sen.
Bänk, mark, squat alla typ samma.

Jag FATTAR verkligen inte varför jag inte ökar.
Har nu käkat 500-1000kcal överskott i månader, spelar fan ingen roll. Jag blir lite större i början sen lägger det sig runt midjan (såklart) men inga ökningar, går bakåt ibland.

Jag är nu 31år, väger runt 85 nu kanske och det är där jag legat alltid, 75-85.
Kan säkerligen gå upp mer men det händer fan ingenting vad gäller ökningar.

Någon påläst som har någon spontan tanke/ide?

Tacksam för svar och ideer

Mvh

Brinke
2014-08-17, 09:27
Har du försökt öka vikten tex varje 2-3 vecka för att få en ökning? att du alltid höjer med 1-2 kg

Jorgen
2014-08-17, 11:45
Hur tränar du nu?

Annars blir ju standardsvaret, träna hårdare, ät mer.

box4m
2014-08-17, 13:05
Hur tränar du nu?

Annars blir ju standardsvaret, träna hårdare, ät mer.

Som jag skriver har jag provat det mesta.
Just nu kör jag enligt 531 typ, och äter som en häst just för att det ska hända något, och det är inte mcdonalds och shit utan "bra mat"

Kedaran
2014-08-17, 13:43
Vad ligger dina lyft på då?
Du säger att du använder samma hantlar hela tiden osv.
Vad händer om du tar tyngre hantar och gör 3 reps mindre och sen fortsätter med dom tills du tar X reps och börjar om?
Ursäkta om det låter väldigt basic.
För du dagbok över vad du gör?

sungun
2014-08-17, 13:48
Knepigt. Även med dåliga anlag så borde man ju kunna öka nåt. Jag hade svårt att öka i flera år tills jag tog bort gluten i kosten. Man måste inte få en diagnos av läkare. Jag tog bort pasta å bröd i endast tre dagar, sen förstod jag.

box4m
2014-08-17, 14:41
Vad ligger dina lyft på då?
Du säger att du använder samma hantlar hela tiden osv.
Vad händer om du tar tyngre hantar och gör 3 reps mindre och sen fortsätter med dom tills du tar X reps och börjar om?
Ursäkta om det låter väldigt basic.
För du dagbok över vad du gör?

Bänk runt 100kg (legat där forever)
Squat runt 125kg
Kör för tillfället inte marklyft utan kronlyft, lite under knänen, 135kg typ

det är i stort sett 531 bygger på (det du sa om tyngre vikt tills jag tar x reps och börjar om), kommer fortsätta med detta en längre period och se, blir bara frustrerad när jag legat på samma vikter i flera år :/ jag kanske har övertänkt, men man tycker ju att alla runt omkring en kör lite hej labadola och läser/kan ingenting egentligen utan bara kör och dom växer men inte jag som anser mig själv söka det optimala, men men

box4m
2014-08-17, 14:42
Knepigt. Även med dåliga anlag så borde man ju kunna öka nåt. Jag hade svårt att öka i flera år tills jag tog bort gluten i kosten. Man måste inte få en diagnos av läkare. Jag tog bort pasta å bröd i endast tre dagar, sen förstod jag.

Ok, käkar inge pasta eller bröd (lite bröd i guess men 90% knäcke).
Blir mycket havregrynsgröt blandat med diverse måltidsersättning osv nu för att maximera kalorierna

Jorgen
2014-08-17, 14:44
jag kanske har övertänkt, men man tycker ju att alla runt omkring en kör lite hej labadola och läser/kan ingenting egentligen utan bara kör och dom växer men inte jag som anser mig själv söka det optimala, men men

Dom kanske tränar hårdare?

Optinoja tror jag är mer av ondo än godo. Tänk mindre, lyft mer typ. ;)

box4m
2014-08-17, 14:56
Dom kanske tränar hårdare?

Optinoja tror jag är mer av ondo än godo. Tänk mindre, lyft mer typ. ;)

Det med optinoja kan jag hålla med om som jag sa, men att jag inte tränar hårt nog tror jag inte, har som sagt provat allt möjligt, men nånting är ju fel så

sungun
2014-08-17, 15:19
Dom kanske tränar hårdare?

Optinoja tror jag är mer av ondo än godo. Tänk mindre, lyft mer typ. ;)

Jag trodde all expertis nu var enig om att inte träna för hårt. Inte gå till fail i alla set å köra så hårt att man knappt kan lyfta armarna å tvätta sig i duschen eller klarar trappan ut från gymet, som jag alltid gjorde förr.

Jorgen
2014-08-17, 15:23
Jag trodde all expertis nu var enig om att inte träna för hårt. Inte gå till fail i alla set å köra så hårt att man knappt kan lyfta armarna å tvätta sig i duschen eller klarar trappan ut från gymet, som jag alltid gjorde förr.

Men, det skrev jag inte heller att han skulle göra väl?

sungun
2014-08-17, 15:35
Men, det skrev jag inte heller att han skulle göra väl?

Okej sorry! Du får gärna utveckla hur man ska träna hårdare än de övriga på gymet å samtidigt hålla sig ett par rep från fail i de flesta övningar. Det är fortfarande min största utmaning.

Jorgen
2014-08-17, 15:45
Okej sorry! Du får gärna utveckla hur man ska träna hårdare än de övriga på gymet å samtidigt hålla sig ett par rep från fail i de flesta övningar. Det är fortfarande min största utmaning.

Är din definition på att träna hårt att köra till fail så har du ditt problem där. :)

Kedaran
2014-08-17, 16:24
box4m har du testat att köra högre volym/frekvens med lägre vikt ett tag? T.ex. Sheiko?

Animalisk
2014-08-17, 16:36
Om du legat på samma vikter i flera år som du skriver så är det väl där problemet ligger, höj vikterna, öka reps med jämna mellanrum. Kroppen anpassar sig efter det motstånd den stöter på, viktprogression ingår väl i 5/3/1 så om du kör på det några månader till så lär det ju komma resultat, särskilt om du ligger på överskott.

Det är bara min spontana tanke.

sungun
2014-08-17, 18:27
Är din definition på att träna hårt att köra till fail så har du ditt problem där. :)

Tänk att jag trodde på nåt mer än ett drygt idiotsvar från en moderator på forumet. Silly me!*gah!*

Jorgen
2014-08-17, 18:54
Tänk att jag trodde på nåt mer än ett drygt idiotsvar från en moderator på forumet. Silly me!*gah!*

Det är inget drygt idiotsvar, så ja silly you. *gah!*

Man kan träna hårt på fler sätt än att ständigt gå till failure.
Öka intensiteten, öka vikterna (utan att gå till failure), kör fler set, superset, dropset osv.
Det finns många sätt att träna "hårt" på, och har du endast en definition på vad som är hård träning har du ditt problem där. Simple as that.

new
2014-08-17, 23:08
Är din definition på att träna hårt att köra till fail så har du ditt problem där. :)

Är lite trött i nattmösasan nu men, vad är så dåligt med att träna till fail? Finns ju många profiler som förespråkar det cofffee

box4m
2014-08-18, 06:03
box4m har du testat att köra högre volym/frekvens med lägre vikt ett tag? T.ex. Sheiko?

Sheiko har jag inte provat och inte hört om.
Googlade nu och det verkar komplext, vet du något sätt jag kan hitta förstålig info om det? :)

Määng
2014-08-18, 07:31
Sheiko har jag inte provat och inte hört om.
Googlade nu och det verkar komplext, vet du något sätt jag kan hitta förstålig info om det? :)
Finns en lång tråd om Sheikos program här på forumet.

Zupwtf
2014-08-21, 10:05
Allt behöver inte vara optimerat.
Träna hårt och ät mycket är det som behövs. vissa stirrer in sig på så små saker hela tiden så det blir löjligt :)

bara att köra på =)