handdator

Visa fullständig version : Ett steg tillbaka i benböj. Eller tre.


caro
2014-08-16, 20:14
I tonåren, som hårt tränande friidrottare, tog jag 150 kg i benböj som max. Så nu när jag körde igång med fria vikter för ett par månader sen, trettio år senare, drog jag på med i alla fall 70-80 kg. Men det var ju benböj typ strax övan parallellt med golvet. För ett par veckor sen tänkte jag att jag skulle ta och lära mig djupa benböj, likabra liksom när det ändå inte är för något annat än mitt höga nöjes skull.

Men det är ju skitsvårt! Jag orkar ingenting! Obalanserat och vingligt. Kör på 30 kg max. Jag orkar jättebra där uppe över 90 grader, men det finns en punkt (vinkel) där jag är ursvag. Och obalanserad.

De första gångerna fick jag ont i högra höften ner mot knä't (fast inte så farligt, det gick snabbt över), men det har bättrat sig nu. Nu är jag "bara" svag i en vinkel. Och det är klart jag inte kan köra högre vikter än jag kommer igenom där. Ytterligt frustrerande.

Jag vet egentligen inte vad jag vill, mer än utropa frustration över denna svaghet. Jo kanske ... är det värt att kämpa på för att trimma in de där djupa knäböjarna, eller ska jag "nöja mig" med grundare böj och högre vikter?

Målet jag har är egentligen bara "nöje", "testa kroppens gränser", och öka styrka generellt. Ja ... och så vill jag bemästra det mesta, det är väl det som talar för att kämpa på med de djupa böjarna.

markusswe
2014-08-16, 21:29
Kämpa du på med dem djupa böjarna, du kommer inte ångra dig när du senare tittar tillbaka. :)

Loke
2014-08-16, 23:43
Ta detta som ett varningstecken.

Jag tillhör verkligen inte djup-maffian här på kollo - jag tycker inte man är en sämre människa om man nöjer sig med SL-djup eller lite ovanför det. Jag tror till och med att man kan komma till himlen utan att ens träna knäböj. MEN.

Jag upplever att många kvinnor (för visst är du det?) i din ålder och äldre lider av liknande problem (Även om det säkert kan förekomma hos alla så brukar ungdomar vara naturligt mycket mer jämstarka. Äldre män är å andra sidan ofta för stela för att det ska gå att säga så mycket) Skillnaden i styrka på en grund knäböj och en djup blir allt större. Marklyft 70 kg? No problem. Knäböj kroppsvikten till fulldjup? Fallerihop som en potatissäck. Ok, extremfall, men typ så. Att svaghet kommer med åren vet väl alla, men det tycks börja i botten av knäböjen.

Problemet med detta är att de som får en sådan obalans allt mer kommer undvika att böja på knäna i vardagen. Dels kan detta leda till svaghet i benmuskulaturen vilket kanske gör att knäna utsätts för mer dåligheter, dels leder det också till att man gör fulare och fulare marklyft, vilket jag tror kan leda till ryggproblem. Dessa två skapar ytterligare negativ feedback till benstyrkan, och en ond cirkel skapas.

Tränar man upp styrkan i de övre delarna av knäböjen och låter de nedre delarna förfalla så förstärker man snarast den onda cirkeln. Därför tycker jag att det ibland är befogat att verkligen trycka på att lätta, djupa knäböjar är bättre än lite tyngre halvgrunda böjar. Ta det lite försiktigt bara - tänk på att din svaghet är en bra grund för skador. Ta hjälp om du inte är helt säker på tekniken. De som har den här typen av obalans har nästan alltid knän som faller inåt eller dylika problem.

bertbert
2014-08-17, 06:39
Problemet nu i början kommer att vara att du inte har någon stabilitet, och när stabilitet inte finns saknas förutsättningarna för styrka. När du vänjer du vid att böja lite djupare och blir stabil i bottenläget kommer styrkan ganska snabbt. Men i början kan det vara mycket frustrerande.

Det är ingen ändamål att böja superdjupt, men höftleden under toppen på knät är en bra riktlinje tycker jag.

Kör gärna goblet squats för att få in känslan i det djupa läget. Det kan du göra med en kettlebell eller en hantel. Funkar finfint som uppvärmning inför knäböj eller inför vilken träning som helst.

caro
2014-08-17, 08:08
Kämpa du på med dem djupa böjarna, du kommer inte ångra dig när du senare tittar tillbaka. :)

Precis, jag känner att jag nog skulle gilla att ta mig förbi problemen. Med tanke på hur svag jag är i djupa böjar finns det potential för förbättringar. Och det är kul på sitt sätt. :)

caro
2014-08-17, 08:16
Ta detta som ett varningstecken.

Jag tillhör verkligen inte djup-maffian här på kollo - jag tycker inte man är en sämre människa om man nöjer sig med SL-djup eller lite ovanför det. Jag tror till och med att man kan komma till himlen utan att ens träna knäböj. MEN.

Jag upplever att många kvinnor (för visst är du det?) i din ålder och äldre lider av liknande problem (Även om det säkert kan förekomma hos alla så brukar ungdomar vara naturligt mycket mer jämstarka. Äldre män är å andra sidan ofta för stela för att det ska gå att säga så mycket) Skillnaden i styrka på en grund knäböj och en djup blir allt större. Marklyft 70 kg? No problem. Knäböj kroppsvikten till fulldjup? Fallerihop som en potatissäck. Ok, extremfall, men typ så. Att svaghet kommer med åren vet väl alla, men det tycks börja i botten av knäböjen.

Problemet med detta är att de som får en sådan obalans allt mer kommer undvika att böja på knäna i vardagen. Dels kan detta leda till svaghet i benmuskulaturen vilket kanske gör att knäna utsätts för mer dåligheter, dels leder det också till att man gör fulare och fulare marklyft, vilket jag tror kan leda till ryggproblem. Dessa två skapar ytterligare negativ feedback till benstyrkan, och en ond cirkel skapas.

Tränar man upp styrkan i de övre delarna av knäböjen och låter de nedre delarna förfalla så förstärker man snarast den onda cirkeln. Därför tycker jag att det ibland är befogat att verkligen trycka på att lätta, djupa knäböjar är bättre än lite tyngre halvgrunda böjar. Ta det lite försiktigt bara - tänk på att din svaghet är en bra grund för skador. Ta hjälp om du inte är helt säker på tekniken. De som har den här typen av obalans har nästan alltid knän som faller inåt eller dylika problem.

Intressant! Tack för utförligt svar! Det verkar stämma, jag har märkt att det inte är lika lätt att "studsa" upp från att ha suttit på golvet, nuförtiden, som det var tidigare. Och ja, 70 kg i marklyft inga problem. Rörligheten i knäböj funkar och jag kan utan problem göra dem utan stång (då funkar balansen också).

Det låter helt klart som det är en bra idé att försöka bemästra det där av många anledningar. Vore ju praktiskt att skjuta fysiska problem så långt framför sig som möjligt ;).

mattilainen
2014-08-17, 08:16
fortsätt och du kommer öka snabbt sedan när du lär dig just den vinkeln du har svårt för.

caro
2014-08-17, 08:19
Problemet nu i början kommer att vara att du inte har någon stabilitet, och när stabilitet inte finns saknas förutsättningarna för styrka. När du vänjer du vid att böja lite djupare och blir stabil i bottenläget kommer styrkan ganska snabbt. Men i början kan det vara mycket frustrerande.

Det är ingen ändamål att böja superdjupt, men höftleden under toppen på knät är en bra riktlinje tycker jag.

Kör gärna goblet squats för att få in känslan i det djupa läget. Det kan du göra med en kettlebell eller en hantel. Funkar finfint som uppvärmning inför knäböj eller inför vilken träning som helst.

Får vara lite ihärdig då. Ska kolla den där övningen, vill gärna ha ordning på balansen. Typ igår. :)

caro
2014-08-17, 08:22
fortsätt och du kommer öka snabbt sedan när du lär dig just den vinkeln du har svårt för.

Så får det bli! Måste försöka förstå, rent mekaniskt, vad det är som gör svaghet i just en vinkel. Dvs vilka musklers styrka som saknas ...