handdator

Visa fullständig version : Fundering kring näringsberäkning över tid.


Kräket
2014-08-16, 11:21
Ja, denna fråga är väl av teoretisk natur och knappast praktiskt relevant. Postar ändå för jag är av nyfiken natur, och frågan har rullat runt i huvudet ett tag.

Jag brukar beräkna mitt energiintag. Jag är ganska praktisk i detta, och bokför exv. hela förpackningar utan att konsumera hela innehållet då "dag" endast är en tidsperiod. Jag väljer att bokföra veckovis istället.

Dock undrar jag hur denna strategi fungerar när det gäller de specifika näringsämnen man bokför? T.ex. protein, kolhydrat och fett.

Exemplifierar; Säg att jag satsar på 100 g/protein per dag. Blir 700 per vecka. Dag 1 äter jag 25 g och dag 2 äter jag 175 g. Sett utifrån 7 dagar blir det +/- 0. Detta resonemang använder jag avseende energi (kcal).

Var och hur brister detta resonemang när det gäller de näringsämnen (fett, protein och kolhydrat) jag avser att följa?

vicarious
2014-08-16, 11:27
För protein så riskerar du få en sämre proteinbalans om du har dagar med lågt intag. Det är inte säkert att man kan kompensera detta genom att äta mer protein nästa dag.

Kräket
2014-08-16, 11:51
För protein så riskerar du få en sämre proteinbalans om du har dagar med lågt intag. Det är inte säkert att man kan kompensera detta genom att äta mer protein nästa dag.

Ok, nu blir det mer teoretiskt hårklyveri! :)

Gäller detta resonemang även övriga näringsämnen? Alltså en balans mellan tillförsel utspridd över tid jämfört med fasta och nyttjande av lagrade resurser?

En intressant aspekt är ju se PF i ljuset av detta. En eller två massiva mål mat torde därmed medföra försämrade förutsättningar för muskelbygge...

Vet att man undersökt fastande träning under ramadan. Minns dock inte vilka slutsatser studierna kom fram till...