Visa fullständig version : Kvargtrenden!
SvD är drygt 10 år efter med att ta upp "trenden"
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2014/08/11/kostexperten-ar-kvarg-sa-bra-som-alla-sager/
Hej Petra! Jag undrar varför det har blivit så inne med kvarg? Känns som att alla i min omgivning äter det. Vad är det för något och är det så nyttigt som alla säger? //Maria
Skitkul! Eller gör jag bara en fyllepost? Kolo får avgöra.
Det som gör mig mest förbannad är alla nya kvargprodukter som dyker upp iom kvargens populäritet. Men som samtidigt alla innehåller 8-10% socker.
Hopplöst. Vad blir nästa steg. "Proteinpulver det nya supervapnet mot kilona!"
Det som gör mig mest förbannad är att kvargpriset ökat med minst 50% de senaste åren...
Lindalhs kostade ju bara 10kr, för att inte tala om Lidhls som kostade 6kr!
vicarious
2014-08-16, 10:58
Det som gör mig mest förbannad är att kvargpriset ökat med minst 50% de senaste åren...
Lindalhs kostade ju bara 10kr, för att inte tala om Lidhls som kostade 6kr!
Tillgång, efterfrågan..
Tillgången har väl inte direkt ändrats?
Just därför priset har ökat.
Om det var det vicarious skrev du syftade på alltså.
Shqypnia
2014-08-16, 17:11
Kvarg. Antingen älskar man det eller så hatar man det. Personligen avskyr jag det.
För att vara helt fair så är det ju personen som skickat in frågan som tycker at det verkar vara en ny trend bland hennes umgängeskrets.
Aldrig fattat vitsen med kvarg, varför är det bättre än vasslepulver? Om jag ville få i mig 30 g protein, 0 g fett och ynka kolhydrater skulle jag ju bara dricka vassle.
Aldrig fattat vitsen med kvarg, varför är det bättre än vasslepulver? Om jag ville få i mig 30 g protein, 0 g fett och ynka kolhydrater skulle jag ju bara dricka vassle.
Iaf upplever kvargen både mer mättande och godare med lite funlight nerblandat än prottepulver.
R Scarpa27
2014-08-16, 18:28
Kvarg. Antingen älskar man det eller så hatar man det. Personligen avskyr jag det.
`samma här, magen pallar det inte heller för den delen =)...
händer väl ibland att man köper någon, blandar dock ut det med sötma.
R Scarpa27
2014-08-16, 18:40
& bara för att kvarg ordet växt och blivit poppis verkar ju arla inte vilja bara ha namnet kesella längre utan:
http://a4.mndcdn.com/image/upload/fcuxrioznjikol0btdh0.jpg
& bara för att kvarg ordet växt och blivit poppis verkar ju arla inte vilja bara ha namnet kesella längre utan:
http://a4.mndcdn.com/image/upload/fcuxrioznjikol0btdh0.jpg
Tror det kan vara för att Kesella låter som en fjollig hemmafru produkt, Menas ordet KVARG! förknippas med brutala byggare, fitness, och massiva sönderpumpade Bodybuilders. :P
Sen att de lägger till ``Mild vanilj´´ före kvarg är en annan femma som går emot mitt resonemang men.....jag har ändå rätt tyst nu.
För att vara helt fair så är det ju personen som skickat in frågan som tycker at det verkar vara en ny trend bland hennes umgängeskrets.
Absolut. Men SvD valde att ta upp det oavsett. Men jag förstår din poäng.
Tror att det är en kombination av att det är långsamt protein (vilket kan argumenteras för vara bättre under olika omständigheter) och att det anses vara mer mat än tillskott, därmed anses mer naturligt, därmed bättre.
På ett sätt saknar jag den gamla goda tiden då det bara var på Lidl man kunde köpa billig kvarg. Det gamla priset på 6,95 </3
Som tur är så är ordet kvarg så konstigt, gammaldags och "fult" till känslan att man fortfarande kan palla med att ta ordet i sin mun. Hade det låtit för modernt och käckt och exotiskt så hade det i kombination med dess innehet lett till att jag fan inte köpt det mer.
Jag lovar att om det hade hetat nåt i stil med tapas, tacos, tiramisu eller nåt sånt hade det blivit populärt flera år före det blev det.
Säger ni kvarg eller kvarj?
Säger ni kvarg eller kvarj?
[kvarj]
Karg är något annat, iofs rätt passande det med - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/115/213.html
Kvarg är karg. :D
R Scarpa27
2014-08-16, 20:06
kvark men brukar säga blä :D
Sen att de lägger till ``Mild vanilj´´ före kvarg är en annan femma som går emot mitt resonemang men.....jag har ändå rätt tyst nu.
Arla kvarg shredded vanilla?
Arla kvarg shredded vanilla?
might work.
Arla Kvarg Brutal Blueberry Behemoth
http://www.dessi.se/wp-content/uploads/2014/05/DSC19501.jpg
:D
Knatcharn
2014-08-21, 13:25
Man lär sig efter ett tag.
#gokvargorgohome #2cool4whey
Alltidxx
2014-08-21, 14:34
Det där var väl inte så roligt. Det här var mycket roligare nu när du fick mig att surfa Aftonbladet: "Bacon må vara kalorisnålt, men det innehåller höga halter av fett"
http://www.svd.se/traning-och-halsa/de-10-varsta-sakerna-du-kan-ata_3837634.svd?sidan=1#article1
Alltidxx
2014-08-21, 14:53
Såg ni? Nu gav jag Aftonbladet skulden också. Ha ha. Det kan de ha iofs (för sent att redigera).
Kvarg blandat med chokladproteinpulver smakar exakt som chokladpudding, riktigt gött! Som tidigare sagt så mättar kvarg riktigt bra och längre än en shake. Och om man blandar både whey och kvarg får man det bästa av två världar *drool*
vicarious
2014-08-21, 18:03
Om efterfrågan ökar (d vs det konsumeras mer) så blir tillgången sämre = priserna höjs. Sen kan man ju argumentera för att tillgången fortfarande är god men då är det redan försent, priserna är vad de är.
Absolut. Men SvD valde att ta upp det oavsett. Men jag förstår din poäng.
Tror att det är en kombination av att det är långsamt protein (vilket kan argumenteras för vara bättre under olika omständigheter) och att det anses vara mer mat än tillskott, därmed anses mer naturligt, därmed bättre.
Jo men lite komiskt är det ju med tanke på att "trenden" i träningskretsar är minst 10 år gammal. Och inte som SVD skriver "Både keso och kvarg är rika på protein och har på senare tid blivit mycket populära i träningskretsar."
Kvarg blandat med chokladproteinpulver smakar exakt som chokladpudding, riktigt gött! Som tidigare sagt så mättar kvarg riktigt bra och längre än en shake. Och om man blandar både whey och kvarg får man det bästa av två världar *drool*
Antingen är din definition av "exakt" ganska liberal, eller så har du haft otur med dina chokladpuddingar.
Hackenschmidt
2014-08-22, 09:06
Jo men lite komiskt är det ju med tanke på att "trenden" i träningskretsar är minst 10 år gammal. Och inte som SVD skriver "Både keso och kvarg är rika på protein och har på senare tid blivit mycket populära i träningskretsar."
Men populariteten har väl ändå ökat rätt drastiskt de senaste åren? Innan var det ju bara Lidl som sålde billiga 500g-förpackningar. Jag fick fråga runt en massa innan jag lyckades få en affär att 5km bort att köpa in lindahls 500g. Nu verkar alla affärer sälja dem och ibland har de hela montrar dedikerade bara till kvarg. Samt alla smaksatta varianter som finns nu.
Knatcharn
2014-08-22, 09:16
Antingen är din definition av "exakt" ganska liberal, eller så har du haft otur med dina chokladpuddingar.
Deffar man får man både skadat smaksinne och för långa mellanrum mellan chokladpuddingarna. :)
Jag skojar inte. Testa BS double rich chocolate med kvarg så får du se :)
Knatcharn
2014-08-22, 10:10
Snackar vi 10%ig Kesella eller?
Har gjort, och visst det smakar helt ok. Men att påstå att det smakar exakt som chokladpudding (vilket i.o.f.s. inte är en särskilt noggrann definition då det finns massa olika chokkladpuddingar som smakar väldigt olika) är att gå till kraftig överdrift. Det smakar choklad och är i någon form av puddingkonsistens, så långt håller jag med dig. =)
Det finns förvisso de som blandar jordnötssmör i chokladprotein-smoothie och hävdar att det smakar EXAKT som Snickers...
Folk är lite ovarsamma med vad de anser är exakt. I många fall så verkar "skulle i bästa fall kunna påminna om.." vara synonymt med exakt.
Men som sagt, Med deffskadade smaklökar kanske det är exakt =)
Snackar vi 10%ig Kesella eller?
LIDL:s fettfria is da shit
Folk är lite ovarsamma med vad de anser är exakt. I många fall så verkar "skulle i bästa fall kunna påminna om.." vara synonymt med exakt.
:laugh:
Hunger är den bästa kryddan ...
Men kvarg med vaniljproteinpulver och frysta hallon och blåbär är gott. Behöver inte vara likt något annat, funkar ändå.
vicarious
2014-08-22, 10:52
Har gjort, och visst det smakar helt ok. Men att påstå att det smakar exakt som chokladpudding (vilket i.o.f.s. inte är en särskilt noggrann definition då det finns massa olika chokkladpuddingar som smakar väldigt olika) är att gå till kraftig överdrift. Det smakar choklad och är i någon form av puddingkonsistens, så långt håller jag med dig. =)
Det finns förvisso de som blandar jordnötssmör i chokladprotein-smoothie och hävdar att det smakar EXAKT som Snickers...
+1. Om man ställde de två puddingarna bredvid varandra och gjorde blindtest skulle man nog ganska enkelt kunna känna vilken som var den "äkta".
LIDL:s fettfria is da shit
Du verkar vara sk: deffskadad
Enda proteinpuddingen jag ens fått nära på lik involverar kakao,kasein,sötningsmedel, gelatin,äggvitor och mjölk med en j*kla massa trixande
( och jo då använder jag bs casein)
Men funkar det så keep going!
:laugh:
Hunger är den bästa kryddan ...
Men kvarg med vaniljproteinpulver och frysta hallon och blåbär är gott. Behöver inte vara likt något annat, funkar ändå.
Låter faktiskt riktigt smaskigt.
#kvargtrenden
https://lh4.googleusercontent.com/-Ni4ZHdooyM4/U_dub4b84dI/AAAAAAAAXYY/Elc8q4_kouY/w931-h689-no/IMG_20140822_164826.jpg
wilhelmblomgren
2014-08-22, 17:59
#kvargtrenden
https://lh4.googleusercontent.com/-ni4zhdooym4/u_dub4b84di/aaaaaaaaxyy/elc8q4_kouy/w931-h689-no/img_20140822_164826.jpg
+900
wilhelmblomgren
2014-08-22, 18:02
Håller helt med. Kvarg har blivit riktigt "mainstream".
Kommer ihåg när man käka 500g kvarg per dag blandat med cola light. Alla kallade en konstig och tyckte det var förfärligt äckligt.
Men nu så pratar samma personer om hur "sjukt gott det är med kvarg!"...
Du verkar vara sk: deffskadad
Enda proteinpuddingen jag ens fått nära på lik involverar kakao,kasein,sötningsmedel, gelatin,äggvitor och mjölk med en j*kla massa trixande
( och jo då använder jag bs casein)
Men funkar det så keep going!
Du verkar s.k. "bulkskadad"
Kvarg är en basvara. Precis som kycklingfilé. Man äter inte fryst eller rå kycklingfilé precis som man inte äter kvarg på detta vis. Man tillagar och kryddar kyckling på olika sätt för att smaka olika smakkombinationer och texturer. Kvarg kan på samma vis användas på en mängd sätt för att skapa välsmakande och "nyttiga" rätter. Folk som "hatar" kvarg kan helt enkelt inte använda det.
Kvarg funkar ju helt ok att dra i sig naturellt. Efter ett par 100 burkar så har toleransen till surt och trögt ökat enormt :) Äter även mild naturell lätt yogurt som även de är surt som fan
Bossebäver
2014-08-25, 13:37
"Kvargtrenden" lever ju dock på "proteintrenden", trenden som har gjort att protein är den "nyttiga" makronutrienten. Kvarg kan ju inte direkt anklagas för att vara speciellt näringsrikt, men den kvalar ändå in som "nyttig" på grund av dess höga proteininnehåll.
http://matkalkyl.se/se-kvargfarskostfett1kesellalatt.php
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.