handdator

Visa fullständig version : William - ABCDE-studie spinoff


z_bumbi
2004-05-07, 16:11
William: Det finns numera en teori om att man bör stabilisera sig på nollnivån i ca 2 veckor om man går från bulk till deff eller tvärt om.
Jag har inte läst vad det är som gör att det ska funka så bra men det finns väl kanske en anknytning till ABCDE genom att tidsangivelserna inte skiljer så mycket från varandra?

Kombinerar man det med ABCDE bli det iofs två veckor bulk, två veckor nollnivå och två veckor deff så nu krånglade jag till det mer än vad jag tillförde tror jag. :D

William
2004-05-07, 16:30
Originally posted by z_bumbi
William: Det finns numera en teori om att man bör stabilisera sig på nollnivån i ca 2 veckor om man går från bulk till deff eller tvärt om.
Jag har inte läst vad det är som gör att det ska funka så bra men det finns väl kanske en anknytning till ABCDE genom att tidsangivelserna inte skiljer så mycket från varandra?

Kombinerar man det med ABCDE bli det iofs två veckor bulk, två veckor nollnivå och två veckor deff så nu krånglade jag till det mer än vad jag tillförde tror jag. :D

Det låter intressant men har du nån aning om vad teorin bygger på?

Känns dock jobbigt att en hel cykel ska ta 6 veckor:)

z_bumbi
2004-06-06, 20:29
Jag har luskat lite om det här nu men jag kommer inte längre än att det har något att göra med Leptin och hur det reagerar på underskott, överskott osv.

Ledtrådar.
Återhämtning under deffen kan ske genom att:
Överäta kolhydrater i ett dygn per vecka dvs traditionell ätardag, Återhämtningsperioder 3 x 5 timmar (Ungefär), även här per vecka.
En längre period av nollnivå dvs 1-2 veckor i sträck

Vid riktigt låga nivåer av kroppsfett så bör det sista förslaget vara det som funkar bäst, i teorin i alla fall.

Sen nämns det alltså så att man bör införa en 1-2 veckors period efter varje period av deff och bulk men jag antar att det gäller om man håller på lite längre än vad som gäller i ABCDE.

Vad jag förstog det hade det inte att göra med Keto-diet utan gällde allmänt för vilken diet som helst, jag har inte lyckats hitta någon som mer påtagligt stödjer teorin men det kan bero på att jag inte söker på rätt saker som vanligt.

Jag ska fortsätta luska lite på det då och då samt läsa på lite mer om bakgrunden så jag kanske förstår vad folk menar. :)

aliquis
2004-06-07, 00:48
Kanske att om man kommer från bulk och går ner till sin vanliga nollnivå så har man ändå höjd förbränning och bränner mer ett tag? Och kommer man från deff och går till nollnivå så kan man ändå öka i några dagar innan kroppen vänjer sig med att den inte svälter?
Bara gissar.

I just ABCDEs fall vill man väl dock få med de snabba förändringarna och utnyttja dem så mycket det går så där lär det ju inte vara någon ide.

Diana
2004-06-17, 16:33
zbumbi: har du nån aning om de finns nåra ungefärliga siffror eller procentsatser man bör hålla sej till vid kolhydratsöverätning i leptin-återhämtningssyfte? räcker de tex me ett dubbelt kolisintag(jämfört med de man vanligtvis äter under veckans deff-dagar) eller krävs de ett större överskott för att de ska bli optimalt men samtidigt inte motverka deffresultaten alltföre mkt..?

hejduck
2004-06-17, 19:07
anledning till att man hoppar så snabbt mellan deff och bulk under en abcde-diet är ju för att just veckorna efter avslutad diet/deff så är man så ruggigt anabol.

jag gissar att uppbyggnaden då blir reducerad om man har nollperioder först.

Diana
2004-06-17, 19:19
oj ser nu att ja missade skriva att ja menar såklart att om man deffar och har en ätardag/kolisladdardag eller va man nu vill kalla de(per vecka) så finns de ungf nåra riktlinjer på hur mkt överskott som krävs för att leptinet ska höjjas/återställas? typ "minst de dubbla" eller "de räcker me en 50% höjjning"...?vet att ja har läst de i en av Pardeus(stavning) articklar men hittar varken artickeln eller infon i mitt huvve nu..:confused: :D

z_bumbi
2004-06-17, 19:20
Originally posted by hejduck
anledning till att man hoppar så snabbt mellan deff och bulk under en abcde-diet är ju för att just veckorna efter avslutad diet/deff så är man så ruggigt anabol.

jag gissar att uppbyggnaden då blir reducerad om man har nollperioder först.

Man är även anabol när det gäller underhudsfett men under en abcde är man ju inte utsatt på samma sätt för fenomenet som man blir under en längre period av underskott.

Diana: Jag har inte läst ett dugg mer om det nu än då, håller på att luska om pardeus (pardeus jobbar ju för ett kosttillskottsföretag.) samt om leptin i allmänhet men mestadels på halvfart, får se om jag sätter lite mer fart på det i Juli.

Diana
2004-06-17, 19:28
ahaa ja tänkte mer om du kanske satt och tryckte på nån info om de:)
ska nog försöka leta reda på de där articklarna iaf..