handdator

Visa fullständig version : Ont i armågarna efter knäböj!!


Hektor
2014-08-15, 21:27
Hej alla Kolozzeum-människor!

Nu är det så att jag får så fruktansvärt ont i armbågarna(mest i den vänstra) efter jag kört knäböj!

Jag håller på med stronglifts 5x5 för tillfället: böjvikten ligger på 105 kgx5 atm, men har börjat undvika köra för tungt då detta endast förvärrar saken. Smärtan började väl komma vid 90 kg sträcket, och blev värre efter varje ökning

Kör Low-bar.
Har prövat många variationer som:

Hålla sjukt brett om stången och låter händerna "vila" på stången endast. (håller ganska tätt annars)

High-bar.

Lutat mig mer framåt så att inte stången glider ner lika mycket.

Ingen har hjälpt tillräckligt för att eliminera smärtan *gah!*

Tränar på min lokala atletklubb där 2 av medlemmarna som är sjukgymnast och en SMare i styrkelyft, har kollat på min teknik och inte sett något speciellt fel.

Har fått några funderingar på att det kanske är några muskelknutar i skulderbladen som spökar(och strålar ut till armbågarna när dem "kläms"). Har planer annars på att gå till en kiropraktor för att få bort knutarna och senare pröva böja med 105 kg igen och se om det hjälper.

Enda självkritiken jag har är att armbågarna ibland inte håller sig helt raka när jag är påväg upp vilket kanske påverkar en hel del?

Är djupt tacksam för tips och funderingar på vad som kan orsaka detta helvetes problem!

Ber om ursäkt att jag inte har nåt videoklipp på när jag böjer som tyngst, men får upp en på måndag(träning då!) om det så behagas!

Förlåt för kass grammatik! Skyller på tröttheten!
Peace

nyvaken
2014-08-15, 21:35
Tell me about it, hade själv sjukt ont för ett år sedan, borde säkert ha det nu också men drog ner på knäböjandet.
Kör du tumlöst grepp? Det kan kännas avigt i början men det hjälpte mig. Har du annars långa armar i förhållande till kroppen? Jag tror jag har det, så det var lätt att råka låta för mkt av vikten "vila" i armarna istället för på skuldrorna. Tumlöst grepp hjälpte mig att mer putta stången på plats än att hålla i den krampaktigt.

Edit: Också, shoulder dislocations med kvastskaft, bakåtroterande stretch med samma kvastskaft som visas här:
https://www.youtube.com/watch?v=ZDZvtgGOFA8

har också varit hjälpsamt.

Hektor
2014-08-15, 21:42
Tell me about it, hade själv sjukt ont för ett år sedan, borde säkert ha det nu också men drog ner på knäböjandet.
Kör du tumlöst grepp? Det kan kännas avigt i början men det hjälpte mig. Har du annars långa armar i förhållande till kroppen? Jag tror jag har det, så det var lätt att råka låta för mkt av vikten "vila" i armarna istället för på skuldrorna. Tumlöst grepp hjälpte mig att mer putta stången på plats än att hålla i den krampaktigt.

För att inte tala om hur det påverkar bänken/militärpressen som man kör direkt efter :/.


Jo jag har alltid kört med tumlöst grepp. Nämnde också att jag under ett böjpass körde med sjukt brett grepp om stången+ att händerna bara "vilade" på stången, men fick samma resultat...

Mina armar är jäkligt långa(inte abnormt dåra). Ska kolla videon, tack för svaret!

Linjedomarn
2014-08-15, 22:13
Jag har haft samma tidigare. Jag flyttade ut greppet och vinklade armbågarna mer "bakåt" istället direkt under stången, det hjälpte mig. Inget magiskt hände över ett pass men när jag kört så ett tag så släppte det.

F Ultra
2014-08-16, 01:04
Om jag tolkar det du skriver rätt så verkar det ju vara viktrelaterat, dvs det började runt 90kg och blir värre ju tyngre du böjer. Då låter det ju nästan som att du faktiskt (omedvetet) försöker lyfta stången på uppvägen med händerna trotts att du själv upplever det som att du har ett löst grepp. Samtidigt skriver du ju att dina händer vilar ovanpå stången och det är ju svårt att lyfta den om inte händerna är runt stången så fan vet vad jag yrar om :)

Har du provat att hålla maximalt brett, dvs ända ute vid skivorna och så trycka armbågarna uppåt?

lottagu
2014-08-16, 07:53
Om du får ont på in sidan armbågen (runt/på knölen) stretcha handleden.
Håll armen rakt fram med handen som ett "stopptecken" och ta tag i fingertopparna och stretcha bakåt. Fick tipset av min naprapat (minns inte riktigt orsaken till varför man fick ont där) och de har hjälp både mig och min man.

Wormzie
2014-08-16, 08:36
Hade du fortf ont trots att du bytte till highbar? jag provade stretch/rörlighet och olika varianter av low-bar, inget funkade för mig men har aldrig känt av highbar..

Hektor
2014-08-16, 09:04
Linjedomarn: Jo jag har prövat exakt samma som dig, körde i ca 2 veckor med det(kanske inte tillräckligt länge för att märka nån skillnad kanske...). Men fick för mig att jag får ont även om jag vinklar armbågarna "bakåt".

F Ultra: Jag börjar oxå fundera på om det är viktrelaterat. Kör jag på 80 kg så får jag inte ont, men känner fortfarande hur armbågen har fått jobba liksom. Jo, jag prövade som sagt med ett väldigt brett grepp och bara "la" händerna på stången, körde så i ca 2 veckor. Smärtan försvann inte och kände att min övre rygg blev o-tight på vägen upp också. Jag "TROR" att smärtan inträffar faktiskt när jag håller armbågarna bakåt istället för raka, då det känns som du säger, att jag försöker "lyfta" stången när jag är påväg uppåt i böjen.

lottagu: Ska pröva det, tack!

Wormzie: Nja, varje gång jag prövat high-bar så känner jag fortfarande smärtan i armbågarna, men har förmodligen inte kört tillräckligt "länge" för att det ska visa nån skillnad. Har väldigt långa armar, så det känns som att knäböj inte är min grej helt enkelt...


Jag ska börja köra med låg vikt igen och jobba upp mig därifrån med perfekt teknik, dvs: mer frammåt-lutande+raka armbågar(då jag tror detta är the main-cause till mitt problem). Är fortfarande öppen för förslag! Tack för alla svaren hittills!

flass
2014-08-16, 09:17
Den ända inputen jag har om det är; förut så fick jag satans ont i armbågarna vid knäböj men när jag började hålle länge ut på stången (pekfingret vid "ringen") så blev det bättre.

Möjligt att jag omedvetet tryckte ihop skuldrorna och höll armbågarna längre bak än jag gjorde förut. Det i kombination med mer "rörlighet" i underarmarna (se lottagu's inlägg) tror jag hjälpte mig. Men då är jag en glad amatör! :)

nybörjare81
2014-08-16, 10:05
Hade samma problem som dig då jag omedvetet lät en armarna ta en del av vikten......kolla klippet se om du kan få hjälp, smärta i armbågarna specifikt tas med upp här

http://www.allthingsgym.com/mark-rippetoe-on-the-squat-bar-position/

Hektor
2014-08-16, 12:08
Hade samma problem som dig då jag omedvetet lät en armarna ta en del av vikten......kolla klippet se om du kan få hjälp, smärta i armbågarna specifikt tas med upp här

http://www.allthingsgym.com/mark-rippetoe-on-the-squat-bar-position/



Har sett den redan förut men glömde bort den faktiskt! Tack så jättemycket! Ska pröva köra såsom Mark föreslog på måndag.

F Ultra
2014-08-17, 19:39
Kanske prova med en sån där stång som har "handtag" på framsidan, dvs två rör som sticker fram runt huvudet. Har för mig att Max Aita böjer med en sådan då han har nån hand/vrist-skada.