handdator

Visa fullständig version : Fasiken, hamnat på en platå och har inte gått ner på veckor.


novanix
2014-08-15, 11:07
Hej på er,

Hoppas på lite support här.

Blev lite tjock av mitt första kontorsjobb, arbetade som bartender innan och var student. Alltid varit aktiv, fotboll samt gym. Efter för många mackor vid skrivbordet och tårta vid födelsedagar på jobbet så gick jag upp 10 kg. Då började jag gymma igen för att gå ner i vikt. Har kört standarden mycket protein, kaloriunderskott och mycket grönsaker.

Från maj började jag träna och äta som det står nedan. Men viktnedgången har fastnat på 83 kg. Det går inte framåt.

Jag äter ca 1800 Kcal och nedan följer mitt matschema. Jag har en köksvåg och använder knappt stekfett. Allt görs i ugnen. Använder lite kokosolja när jag bryner kycklingarna och steker äggvitorna.

Enligt fitnesspal förbrukar jag ca 500 kcal på ett träningspass. Detta är något jag tar med en nypa salt. Men jag tränar hårt så en del energi förbränner jag iaf.

Vad tror ni att jag skulle kunna göra annorlunda eller ändra på för att gå ner i vikt? Äter jag för lite? Tränar jag fel? jag har försökt koll allt. BMR stämmer, maten är bra, har ätardag på lördagar, men det är inte så att jag trycker i mig allt skit utan då kanske jag äter bröd, knäckebröd, ost och "vanligt" livsmedel. Jag har inte gått ner på veckor. Dock kanske jag har bygg lite muskler som kan förklara vikten.

Jag skulle säga att jag kanske har 14-15 % Kroppsfett om jag jämför med bilden på http://www.builtlean.com/2012/09/24/body-fat-percentage-men-women/.

Jag är på jobbet nu men lägger upp en bild på mig senare och några bilderp å hur jag såg ut tidigare.

Uppskattar all hjälp! / Novanix



Info:
Man
27 år
176 cm
vikt 83 kg
Mål: 80<
Startvikt 94 kg (dec 2013)

Träning 5-6 dagar i veckan.
1 muskelgrupp, 5-7 övningar. blandat med 5x5 och 3x10. (Armar kör jag på 1 dag)
Tabata (4 min intervall, 8 x 20s arbete, 10s vila: Hopprep/Sprint/cykel/kettlebell swings)
15-20 min cardio (gå i uppförsbacke, joggning, rodd: Satsar på 200 kcal på mätarna. Kanske inte så nogranna dock.
Tabata.

Kostillskott:
Multivitamin
ALC
Koffein
Omega3

Mat:
60% protein, 20% kolhdyrater, 20% Fett.

Jag äter sallad och grönisar men skriver inte in det då det är ytterst få kalorier.
Spenat, tomat, broccoli, morötter.

Nedan följer min mat.
kl 07:00 9 äggvitor (äggröra)
kl 10:00 1 laxfile + 100g ris
kl 12:30 200g kyckling + 100g potatis
kl 15:00 200g Kyckling + 100g potatis
kl 16:30 träning
kl 18:00 1 portion Whey 100 proteinshake,
kl 18:30 150g Köttfärs + 150g potatis
kl 21:00 9 Äggvita (äggröra)

http://i.imgur.com/3HLsItT.jpg

Diomedea exulans
2014-08-15, 11:20
Viktnedgång handlar på det stora hela om kalorier in - kalorier ut. Så om du äter mindre eller rör dig mer så borde du fortsätta gå ner i vikt. Eftersom du redan verkar röra dig ganska mycket så skulle jag i ditt fall sänka kalorierna i matintaget med kanske 200 - 500 per dag.

Antewa
2014-08-15, 11:22
Som du redan skrivit så bygger du säkert muskler nu som gör att viktnedgången avstannar även fast fett % minskar.

Sen är det ju så att kroppen vänjer sig vid ett visst matintag efter en så lång tid. Antingen kan du juförsöka minska intaget ännu mera, byta ut riset och potatisen mot mer grönsaker. Eller så kan du tästa öka matintaget lite så kroppen kommer ur "svälten" för att sedan minska igen.

Reaper123
2014-08-15, 12:02
Om du nu verkligen har ett snitt på 1800 kcal/dag utslaget över denna "platå", så måste du nog dessvärre minska ditt kcalintag och/eller öka ditt energibehov.

1800 kcal/dag på din vikt och längd är ju omkring ditt BMR, så tar du dig ur sängen dagligen borde det räcka för en viktminskning på en så pass lång mätperiod som ett par veckor. Men lätt hänt att man efter x månaders deff omedvetet blir mer inaktiv i vardagen och således förbränner färre kalorier, sen kanske det dessutom slinker ner mer kalorier än man tror...

Beemel
2014-08-15, 12:09
Inte för att jag tror att det är orsaken till ditt problem, Men 260-270 gram protein per dag... Varför?!?

eiri
2014-08-15, 12:33
83kg och går inte ner på ~1.8k kcal?!, hur är det ens möjligt.

novanix
2014-08-15, 12:41
83kg och går inte ner på ~1.8k kcal?!, hur är det ens möjligt.

Ingen aning. Svält? Hormonrubbningar? F.ö. väldigt bra svar. tack.

novanix
2014-08-15, 12:44
Inte för att jag tror att det är orsaken till ditt problem, Men 260-270 gram protein per dag... Varför?!?

Håller mig mätt. Men kanske ska dra ner på det och prova. Då sänker jag totala kaloriintaget en del.



Om du nu verkligen har ett snitt på 1800 kcal/dag utslaget över denna "platå", så måste du nog dessvärre minska ditt kcalintag och/eller öka ditt energibehov.

1800 kcal/dag på din vikt och längd är ju omkring ditt BMR, så tar du dig ur sängen dagligen borde det räcka för en viktminskning på en så pass lång mätperiod som ett par veckor. Men lätt hänt att man efter x månaders deff omedvetet blir mer inaktiv i vardagen och således förbränner färre kalorier, sen kanske det dessutom slinker ner mer kalorier än man tror...

Jag ska nog dra ner lite på proteinintaget. Som Beemel nämnde så är det ganska mycket.



Som du redan skrivit så bygger du säkert muskler nu som gör att viktnedgången avstannar även fast fett % minskar.

Sen är det ju så att kroppen vänjer sig vid ett visst matintag efter en så lång tid. Antingen kan du juförsöka minska intaget ännu mera, byta ut riset och potatisen mot mer grönsaker. Eller så kan du tästa öka matintaget lite så kroppen kommer ur "svälten" för att sedan minska igen.

Jag tror också att kroppen vänjer sig, speciellt om jag kört detta under en längre tid.

Viktnedgång handlar på det stora hela om kalorier in - kalorier ut. Så om du äter mindre eller rör dig mer så borde du fortsätta gå ner i vikt. Eftersom du redan verkar röra dig ganska mycket så skulle jag i ditt fall sänka kalorierna i matintaget med kanske 200 - 500 per dag.
jag är nogrann med det jag stoppar i mig. Fast måste erkänna att jag är dålig på att dricka vatten. Väldigt dålig. Ska öka vattenintaget mer,

Diomedea exulans
2014-08-15, 19:13
jag är nogrann med det jag stoppar i mig. Fast måste erkänna att jag är dålig på att dricka vatten. Väldigt dålig. Ska öka vattenintaget mer,

Tror du missförstod mig. Hur noga du är med vad du stoppar i dig spelar ingen roll när du stoppar i dig för mycket, och att dricka med vatten kommer inte göra någon skillnad. Jag menade helt enkelt att du ska äta färre kalorier varje dag.

timoat
2014-08-16, 15:38
Testa LCHF en månad eller två. Fungerade för mig. 74kg and counting (85 innan i början av juni)

Shqypnia
2014-08-16, 17:08
Höj intaget och ligg på balans i en vecka. Platåer är plågsamma..

Deadandlivin
2014-08-19, 00:16
Sänk proteinet, öka kolhydraterna ganska mycket.
Prova att lägga dig på 2000 kcal per dag med fler kolhydrater.

Släng in lite cardiopass 2-3 gånger i veckan, t.ex. intervall sprintar på löpband, spinningcykeln eller i crosstrainern.

På din "ätardag", lägg dig inte över 2700-3000 kcal.

Anledning varför? Kolhydrater ökar din ämnesomsättning. Av att döma låter det som du har kört din ämnesomsättning i botten, om det stämmer att du ligger på 1800 varje dag.
Alternabtivt kan dina ätardagar vara ur kontroll, även om det inte känns som det, vilket i slutändan jämnar ut veckans negativa kalorisumma.

Mitt tips är att ta 2 veckor där du lägger dig på ett litet överskott med mycket kolhydrater och en proteinmängd mellan 150-180g per dag. Detta för att försöka bumpa upp din ämnesomsättning litegrann. Förmodligen kommer du inte gå upp så mycket i vikt efter 6 månaders underskott. Ungefär som att någon som bulkat aggresivt i 6 månader skulle förvänta sig att gå upp en massa i vikt efter 2 veckors subtil deff.

När du sedan gör ett försök att sänka fettmängden igen, sänk proteinet och öka kolhydraterna.
Alternativt kan du prova att cykla dina kolhydrater om det visar sig att du är ett extremt motstånd mot insulin. Inga garantier men du får helt enkelt prova dig fram till vad som funkar bäst för dig.

Personligen avråder jag från helt ketogena dieter eftersom de har en tendens att förgöra din ämnesomsättning i längden.

Pretorian
2014-08-19, 07:22
Jag tror inte du ska krångla till det med "förstörd ämnesomsättning" och sånt. Troligtvis räknar du fel och äter för mycket.

novanix
2014-08-19, 08:32
Text.

Ska ta och göra detta. Tack för värdefull info, uppskattas.

Deadandlivin
2014-08-19, 14:50
Jag tror inte du ska krångla till det med "förstörd ämnesomsättning" och sånt. Troligtvis räknar du fel och äter för mycket.

Med stor sannorlikhet har du rätt.

Men om det visar sig att individen konsummerar ~13000 kcal i veckan, veckor i rad utan någon somhelst förändring så får man anta att hans balans ligger runt 1800. Vilket indikerar en låg ämnesomsättning tycker jag iallafall.

Att fortsätta sänka sitt intag så man i slutändan sitter på en balans nära 1500 är allt annat än smart. Tycker verkligen att man ska försöka optimera sin ämnesomsättning, speciellt när man drar långdragna deffsessioner. Det vinner man på i längden. Vänner som tagigt sig till tävlingsprocent känner sig helt dränerade efter att ha varit tvungna att deffa på 1300 kcal.
Det är allt annat än optimalt om man lever ett vanligt vardagsliv.

Bossebäver
2014-08-20, 04:18
Med stor sannorlikhet har du rätt.

Men om det visar sig att individen konsummerar ~13000 kcal i veckan, veckor i rad utan någon somhelst förändring så får man anta att hans balans ligger runt 1800. Vilket indikerar en låg ämnesomsättning tycker jag iallafall.

Att fortsätta sänka sitt intag så man i slutändan sitter på en balans nära 1500 är allt annat än smart. Tycker verkligen att man ska försöka optimera sin ämnesomsättning, speciellt när man drar långdragna deffsessioner. Det vinner man på i längden. Vänner som tagigt sig till tävlingsprocent känner sig helt dränerade efter att ha varit tvungna att deffa på 1300 kcal.
Det är allt annat än optimalt om man lever ett vanligt vardagsliv.


Väldigt ofta handlar det dock om en kombination mellan små räknefel och ett par rejäla "binges ", vilket lägger det verkliga underhållet betydligt högre

I have been there. ....

Ajemän
2014-08-20, 16:23
Jag hade plockat bort 12.30-målet. Ändå rätt mycket mat...

Deadandlivin
2014-08-20, 21:15
Väldigt ofta handlar det dock om en kombination mellan små räknefel och ett par rejäla "binges ", vilket lägger det verkliga underhållet betydligt högre

I have been there. ....

Tycker du har rätt. Oftast drabbas människor endast av en rubbad ämnesomsättning när de vill under 7% i en kalipermätning och därför kör på någon underlig kombination av en lång ketogen diet med en massa cardio.

novanix
2014-08-21, 11:12
Jag äter lite mer kolhydrater nu, 200 gram, mindre protein, 180 gram, och mer fett 100 gram och ska försöka landa på 2300 kcal. Förhoppningsvid höjer detta min ämnesomsättning lite. Ska skippa cardio och köra mer rena styrkepass. Återkommer med resultat.