handdator

Visa fullständig version : Motionscykel; snabb fråga


Makk
2004-03-26, 13:39
Halloo..

Måste bara fråga lite snabbt, hittade inget när jag sökte.

Går det att lita på de uppgifter man får på motionscykelns display när man cyklar ang. kcal förbränning osv?
Jag kör ett program kallat "Fettförbränning" efter gympasset i ca. 30 min... får skrivet att jag bränner ca. 400kcal..
Men om man skriver in cykel som motion i ett par olika program t.ex. hälsovakten så är cykling intensivs förbränning 480kcal/timme.. om jag kör på det har jag brännt 240kcal på 30 min..

Vad tror ni?

JJ
2004-03-26, 13:41
Det är bara ungefärliga uppskattningar, i verkligheten beror det på flera faktorer, bla. hur intensivt du jobbar.

Makk
2004-03-26, 13:45
Originally posted by JJ
Det är bara ungefärliga uppskattningar, i verkligheten beror det på flera faktorer, bla. hur intensivt du jobbar.

Jo självklart! men jag tänkte eftersom cykeln känner av hur intensivt man jobbar, alltså hur snabbt man trampar och vilket motstånd man kör osv...

Anledningen till att jag undrar är att det ändå var ganska stora skillnader...

mangs
2004-03-26, 15:10
Cykeln tar inte hänsyn till din förbränning då den skiljer från individ till individ. Person A bränner inte lika mycket som person B även om de cyklar i exakt samma tempo.

z_bumbi
2004-03-26, 15:10
Det kanske kan ge en ungefärlig uppfattning, inget mer.

Kalleh
2004-03-26, 21:02
I vanliga fall brukar man ju knappa in längd, vikt och ålder på cykeldatorn, och sen beräknar den din förbränning med hjälp av de värdena samt hur tungt/intensivt du trampar d.v.s. hur många watt du alstrar. Men det behövs en faktor till för att göra uträkningen något så när säker, din hjärtfrekvens. Är du utrustad med pulsmätare som är kopplad till cykeldatorn är uppgifterna relativt nära sanningen. Men har cykeldatorn ingen aning om vilken puls du ligger på finns det inte en jävla chans att den kan veta hur mycket du förbränner, den går bara efter medelvärden för vad folk med din längd, vikt och ålder förbränner i sina beräkningar, och de behöver nödvändigtvis inte stämma in på din kropp.

Callister
2004-03-27, 07:35
Som ovanstående skrivit så finns det cyklar som visar jävligt nära.
Men jag antar att dom är ganska dyra