handdator

Visa fullständig version : Extremt sockersug?


hylla
2014-08-14, 11:11
Hej alla,Hyllan här!

Det är såhär, att jag nu deffat ordentligt i flera månader. Allt har gott kanon och jag har kört med upplägget att ha en fuskdag. Även på fuskdagen tar jag det lugnt, kanske käkar en hamburgare eller en ben n jerrys. Nu på senare tid dock, har jag fått ett för jävla sockersug. Har blivit att man köpt sig en liten chokladbit här och där på jobbet.

Tror ju iofs inte att detta småätande spelar alltför stor roll, men vad fan ska jg göra. Retar mig på det. Har varit disciplinerad tills nu då, och nu känns de som att jag rent utav köper, men efter jag ätit upp kommer till insikt led vad jag precis gjorde.

Hur gör ni? //mvh

J3T69
2014-08-14, 11:36
Unnar mig också nån gång då och då.
Visst kommer det sockersug men då ser jag till att äta lite mer kolhydrater och inte choklad,men självklart så måste man njuta ibland också.
Har dessvärre märkt att börjar jag äta lite godis så triggas mitt sockersug igång så jag ser till att aldrig ha det hemma för då är det kört.
Fortsätt kämpa.

Kischen
2014-08-14, 11:37
Kroppen försöker motverka att du går ner i vikt, inga konstigheter.

timoat
2014-08-14, 13:04
LCHF, boom, sockersuget som jag hade innan (då jag kände mig som en jävla punader, skakade av förväntan av att kunna sätta i mig massa godis o skit) är som bortblåst. Innan hade jag det varje helg, och då åt jag ändå bara ytterst lite pasta, ris, men mer bönor. Nu tog det mig 3 måander innan jag blev så pass sugen att jag var tvungen att har några carbs, och känslan var ljusår från hur jag skulle betett mig innan. Stör mig på att Kolo är så anti-lchf när alla bevis pekar på fördelarna. Tror det har mycket med King Grubs "lchf är för tjockisar som inte vil träna" citat.

Pretorian
2014-08-14, 14:33
Kolhydrater ger inte mig något sötsug. Jag får sötsug av för stort underskott och godis.

Jyboen
2014-08-14, 15:08
Tycker själv att mitt sötsug är så gott som bortblåst av lågkolhydratsdeff.
Nu blir jag mer sugen på mat när jag väl är hungrig.
Ett tips är ju att baka lite "nyttigare" kakor, dvs utan socker och utan fett om man nu vill ligga lågt med det. Äter jag socker blir jag bara mer sugen på det, men alla är ju olika.
tasty-health någonting finns det en sida som heter där tjejen lägger upp en hel del recept man kan unna sig under deff :)

cero
2014-08-14, 15:20
Ät god mat så känner man sig mer tillfreds utan att behöva kasta i sig sötsaker efteråt.

hylla
2014-08-14, 15:41
tack för svaren, allihop. ska se över maten lite grann och vad jag stoppar i mig, och se om de kan hjälpa mig!

men fyfan, en halfbaked ben n' jerrys skulle ta mig 1½ minut nu :D

Bossebäver
2014-08-14, 16:40
Stör mig på att Kolo är så anti-lchf när alla bevis pekar på fördelarna. Tror det har mycket med King Grubs "lchf är för tjockisar som inte vil träna" citat.

Berätta mer om "bevisen" på dessa fördelar.

cero
2014-08-14, 17:04
Stör mig på att Kolo är så anti-lchf.

Det är för att det suger att träna med. Vad gäller allmänhälsa vet jag inte, men jag har i alla fall inte sett några tunga belägg för att det generellt skulle vara bättre än en traditionell tallriksmodell.

alphahanen2
2014-08-14, 17:12
Har också upplevt ett mindre sötsug med lågkolhydrat kost.

spoon
2014-08-14, 17:15
Min egen kritik mot lchf är att det inte är det bästa sättet att prestera på som idrottsman. Något som många koloiter är ute efter.

Men jag har uteslutit socker under en lång period för några år sedan och då försvann mitt sockersug. Tycker socker är beroendeframkallande på samma sätt som koffein eller nikotin. Kanske olika kraftiga beroenden men liknande.

400
2014-08-14, 18:21
Likt föregående talare har jag också upplevt att lågkolhydratskost minskar sötsuget. Däremot blir det en avsevärd prestationsskillnad i gymmet vilket gör att det inte är värt det.

R Scarpa27
2014-08-14, 19:31
sugar 4 president.
welcome to my world. and this is mah house.
http://thumbs.dreamstime.com/z/candy-landscape-fantasy-land-chocolate-gingerbread-house-33311252.jpg

timoat har dock lite rätt med högfett diet håller borta sötsug.
dock var jag så ini helvetes trött och hade pissigt dålig styrka utan kolhydrater och socker :D

lätt värt att leva på allt.

jag jobbar i kök , och testar bröd , smeter, kakor osv varje dag typ. =/

men mår dock icke dålligt av det snarare bättre :D kanske för mycket sött varje dag...men wtf.....

timoat
2014-08-14, 20:45
Berätta mer om "bevisen" på dessa fördelar.

Orkar inte googla åt dig, men gå in på kostdoktorn och läs, eller lyssna på robert lustigs föreläsningar, eller den uppsjö av bevis som nu kommer i The Times ect. Nu är jag ingen kroppsbyggare, springer bara 15 k varannan dag och gör lite hemma gymmande med kroppsövningar varannan, och är ute efter att gå ner i vikt och stoppa mitt sötsugsproblem. Andra har andra prioriteringar, det får stå för dem, men än så länge har det fungerat bra för mig, och jag har gjort det strikt i 3 månader.

timoat
2014-08-14, 20:46
sugar 4 president.
welcome to my world. and this is mah house.
http://thumbs.dreamstime.com/z/candy-landscape-fantasy-land-chocolate-gingerbread-house-33311252.jpg

timoat har dock lite rätt med högfett diet håller borta sötsug.
dock var jag så ini helvetes trött och hade pissigt dålig styrka utan kolhydrater och socker :D

lätt värt att leva på allt.

jag jobbar i kök , och testar bröd , smeter, kakor osv varje dag typ. =/

men mår dock icke dålligt av det snarare bättre :D kanske för mycket sött varje dag...men wtf.....

Ja haha, det skulle varasvårt, eller kanske lättare, då man hela tiden tar lite varje dag, då byggs inte trycket upp på samma sätt. Jag betedde mig verkligen som en pundare. SKippadde att gå ut med kompisar ect för att stannna hemma och vräka i mig. Dyrt var det också.

Jontalinen
2014-08-14, 20:59
Ja haha, det skulle varasvårt, eller kanske lättare, då man hela tiden tar lite varje dag, då byggs inte trycket upp på samma sätt. Jag betedde mig verkligen som en pundare. SKippadde att gå ut med kompisar ect för att stannna hemma och vräka i mig. Dyrt var det också.

Låter som att du hade svåra ätstörningar och en dålig relation till mat som skulle kunna ha lösts på annat sätt än att utesluta kolhydrat helt.

Men fungerar den kosthållningen för dig så kör på, akta dig bara för att se det som "den enda sanna vägen som alla bevis pekar på", något du insinuerat i dina inlägg. Det är just därför alla hatar den kosthållningen och dess förespråkare, plus att det blir svårare att prestera fysiskt imo.

timoat
2014-08-14, 21:09
Låter som att du hade svåra ätstörningar och en dålig relation till mat som skulle kunna ha lösts på annat sätt än att utesluta kolhydrat helt.

Men fungerar den kosthållningen för dig så kör på, akta dig bara för att se det som "den enda sanna vägen som alla bevis pekar på", något du insinuerat i dina inlägg. Det är just därför alla hatar den kosthållningen och dess förespråkare, plus att det blir svårare att prestera fysiskt imo.

Nej, klart att det inte är så, men du märker väl att det är tvärtom här på forumet? 95% av alla koloiter är helt emot LCHF, och ger det inte ens en chans.

bear.flowertwig
2014-08-14, 21:32
Vore intressant om det hade gått att testa om man upplevde någon skillnad med och utan sötningsmedel i två parallella dieter. Hur pass mycket den falska sötman triggar eventuellt sockersuget. Hunger är ju ingenting jämfört med sug.

Jyboen
2014-08-14, 21:42
Vore intressant om det hade gått att testa om man upplevde någon skillnad med och utan sötningsmedel i två parallella dieter. Hur pass mycket den falska sötman triggar eventuellt sockersuget. Hunger är ju ingenting jämfört med sug.

Jag använder en hel del lättströ (steviaglykosider) i mina bakelser, men märker inget större sug efter socker.
Enda anledningen till att jag bakar så mycket är för jag tycker det är kul och för att motbevisa folk från att sockerfria/smörfria/kolhydratssnåla kakor kan vara riktigt goda ;)

Bossebäver
2014-08-14, 22:07
Orkar inte googla åt dig, men gå in på kostdoktorn och läs, eller lyssna på robert lustigs föreläsningar, eller den uppsjö av bevis som nu kommer i The Times ect. Nu är jag ingen kroppsbyggare, springer bara 15 k varannan dag och gör lite hemma gymmande med kroppsövningar varannan, och är ute efter att gå ner i vikt och stoppa mitt sötsugsproblem. Andra har andra prioriteringar, det får stå för dem, men än så länge har det fungerat bra för mig, och jag har gjort det strikt i 3 månader.

Anledningen till att alla är emot LCHF är för att ni alla tror så blint på alla källor ni läser som bekräftar eran världssyn . Har de två vise doktorerna lyckats hitta på hur insulin skapar energi ur tomma intet ännu? Eller har dem presenterat en ny tes gällande termodynamikens lagar?

Men funkar det,kör på för all del. Den bästa dieten är den som man håller

timoat
2014-08-14, 22:20
Anledningen till att alla är emot LCHF är för att ni alla tror så blint på alla källor ni läser som bekräftar eran världssyn . Har de två vise doktorerna lyckats hitta på hur insulin skapar energi ur tomma intet ännu? Eller har dem presenterat en ny tes gällande termodynamikens lagar?

Men funkar det,kör på för all del. Den bästa dieten är den som man håller

hur menar du nu? fett ger inte indulinfrisättning. varför skulle insulin skapa energi? rnergin kommer från fett och protein.

cero
2014-08-14, 22:28
timoat: Om du nu tycker att LCHF är bra om man vill a) gå ned i vikt och b) få bot med sötsuget men c) tyvärr inte är så bra för träningen så är det väl kanske 'för tjockisar som inte vill träna' trots allt? ;)

timoat
2014-08-14, 22:33
timoat: Om du nu tycker att LCHF är bra om man vill a) gå ned i vikt och b) få bot med sötsuget men c) tyvärr inte är så bra för träningen så är det väl kanske 'för tjockisar som inte vill träna' trots allt? ;)

hehe, men problemet är att folk tar allt Grub säger som gospel utan att undersöka själva. Jag tror att citatet missuppfattas till viss del. Sprlar ingen roll egentligen, hittar man det som fungerar så kör man på det liksom. All im saying är att jag tycker inte folk ska avskriva det då snabbt, det finns många meriter med LCHF! :)