handdator

Visa fullständig version : Över/underkroppsschema


mTOK
2014-08-14, 08:53
Hej!


Jag vill testa ett nytt bra schema, men då jag är ganska rookie när det gäller att komponera ihop något som är bra, så man inte blir övertränad eller ej får några resultat. Därför vänder jag mig till er...

Jag gillar att träna mycket och hade tänkt mig ett ö/u schema i still med detta.

A ( överkropp)
Bänk
Marklyft
Militärpress

B (under)
Knäböj
framsida -knäböj
Benpress


C ( cardio)

D Vila

Repeat


Vad tror ni om detta schema???

Dngen
2014-08-14, 09:17
Marklyft kan knappast räknas som överkropps övning och borde rimligtvis flyttas till underkroppsdagen. Lägg istället till chins eller någon roddövning till överkroppspasset så har du ett bra över/under-schema.

mTOK
2014-08-14, 09:24
Marklyft kan knappast räknas som överkropps övning och borde rimligtvis flyttas till underkroppsdagen. Lägg istället till chins eller någon roddövning till överkroppspasset så har du ett bra över/under-schema.

Ok, tack då gör jag det.

Jag är inte så stark i chins, pallar typ 5-7st första set 3-4 andra och sen är det typ 2-3 st.

på grund av att jag är så svag i chins, så kanske det är bättre med rodd till en början???

Antewa
2014-08-14, 10:52
När det kommer till Chins är ett stort misstag att köra precis så, att maxa på första set så mycket man kan för att sedan orka betydligt färre nästa.
Precis som i andra övningar där du kör tex 5x5 och får anpassa vikten för att orka så får du anpassa repetitionerna i Chins.
Testa köt 5x3 eller kanske 4x4 istället, antalet kommer gå upp ganka snabbt men se hela tiden till att jämna ut antalet över alla set. Alternativt köra med vikt de första för att sedan köra mindre och mindre varje.

NickeSthlm
2014-08-14, 11:33
Du har 3 olika övningar på underkropps-dagen men ingen dirkekt för baksida lår?

Kingholm
2014-08-14, 15:52
Exempel på ett pass som jag tror skulle funka bra:

Pass A
Bänkpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Frivilligt: Avsluta med chins/dips

Pass B
Benböj
Marklyft
Utfall
- Börja varannat pass B med mark och varannat med böj. Gå ut hårt och kör tungt på den första övningen och kör den andra som lite mer kompliment, lägre vikt och högrep. Avsluta med Utfall.