handdator

Visa fullständig version : Kondis av styrketräning?


illiaca
2014-08-14, 00:18
Var ut och sprang igår. Har inte sprungit på evigheter och det var inget världsmästartempo utan vanlig jogg. Lyckades ändå springa 8km i ett svep och var ganska förvånad över det.

Kan gymmandet ge nån typ av kondition? Eller är det starkare ben? eller bara att jupiter stod i perfekt omloppsbana runt solen just den dagen? *popcorn*

caro
2014-08-14, 06:21
Var ut och sprang igår. Har inte sprungit på evigheter och det var inget världsmästartempo utan vanlig jogg. Lyckades ändå springa 8km i ett svep och var ganska förvånad över det.

Kan gymmandet ge nån typ av kondition? Eller är det starkare ben? eller bara att jupiter stod i perfekt omloppsbana runt solen just den dagen? *popcorn*

Jag har noterat samma sak. Jag slöt mig till att ökad benstyrka var orsaken till den oväntade "lättheten" i att springa. Särskilt när man "hasar" sig fram i makligt tempo. Flåset får man ju inte upp särskilt mycket på gymmet, om man inte kör intensiv benträning då, men det handlar ju inte om 45 minuters jogg precis.

Tidigare när jag sprungit längre perioder, och enbart sprungit som träningsform, har det alltid varit växelvis kondition/benstyrka nämligen, som satt gränsen för vad jag orkat.

L-Sami
2014-08-14, 09:50
Löpekonomin blir ju bättre med styrketräning. Mindre energi går åt varje steg du tar, på det sättet kan det kännas lättare. Sen sker det en anaerob anpassning av muskulaturen med styrketräning också som man kan ha nytta av vid löpning.