handdator

Visa fullständig version : Hade min träning gått bättre om jag "skärpte" till min kost och åt "striktare"?

Hemul
2014-08-13, 18:46
Några definitioner först, "skitmat" kan vi klassificera som "färdigmat", typ vad vet jag, Billys PanPizza samt mat som är överdrivet fet, vad vet jag, typ kebabkött. Att "skärpa" till maten innebär då att man endast äter mat som är tillagad på plats, detta kan alltså innefatta en omelett hemma, liksom en kycklingrulle på pizzerian eller sushi på sushibaren. Att äta "strikt" innebär däremot att man väljer bort platstillagad mat som i förra fallet genom att välja alternativ som är mer näringsrika. Med "näringsrik" kan vi för enkelhetens skull säga hög proteinmängd, kolhydratmängd, bra fetter, mycket mineraler och vitaminer.

Dåså. Idag äter jag ingen "färdigmat". Det enda jag egentligen gör är att se till att få i mig ett marginellt överskott av protein. Det kan ske genom att jag käkar en fet pizza och en sushibuffé, detta på samma dag. Det blir också oftast just två stora måltider. Vid sidan av detta kvarg och proteinpulver.

Hade min träning gått bättre om jag slutade äta på detta vis? Rent näringsmässigt får jag ju i mig det jag behöver, tror jag. Men låt säga att jag fyllde samma kaloriutrymme med en "skärpt" och "strikt" kost. Exempelvis rätt ensidigt matschema bestående av ägg, broccoli, brunt ris, potatis, tonfisk, lax, ja you get the point.

R Scarpa27
2014-08-13, 18:53
kebabkött kan vara hur magert som helst...

om du jämför en kebabrulle mot kycklingrulle så kan kycklingrullen vara mycket fetare...
beroende på kvallite och delar i köttet....

och vad vill du ha fram? gått bättre med vad???

en strikt kost för dig är ägg,ris fisk, rotfrukter & grönsaker? varför anser du det som strikt mat?
sålänge du inte lever på billys pan pizza och varierar det mesta ur kostcirkeln så lär väl det vara opti?

ett + är att du tkr om maten med.

tom att käka godis behöver inte alls vara dålligt varje dag....(helheten av allt)

vicarious
2014-08-14, 10:27
Hade min träning gått bättre om jag slutade äta på detta vis? Rent näringsmässigt får jag ju i mig det jag behöver, tror jag. Men låt säga att jag fyllde samma kaloriutrymme med en "skärpt" och "strikt" kost. Exempelvis rätt ensidigt matschema bestående av ägg, broccoli, brunt ris, potatis, tonfisk, lax, ja you get the point.

Troligtvis inte, men du kan ju alltid experimentera och prova själv i nån månad eller två.

Alltidxx
2014-08-14, 10:41
Det vetenskapliga svaret är att räkna kalorier.

Men det riktiga svaret är att äta cleant :)
Då vet man att man är på gång och att man är seriös.*flex*

Jag tror faktiskt det döljer sig många fördelar bakom att äta cleant som ger utslag på sikt.

Rawrx
2014-08-14, 10:45
Det vetenskapliga svaret är att räkna kalorier.

Men det riktiga svaret är att äta cleant :)
Då vet man att man är på gång och att man är seriös.*flex*

Jag tror faktiskt det döljer sig många fördelar bakom att äta cleant som ger utslag på sikt.

Exakt hur 'vetenskapligt' vore det att bara räkna kalorier? Skulle man inte ta hänsyn till något annat kunde man ju äta enbart smör eller hallonbåtar. Då kan man ju se hur bra träningen går. ;)

Pepz
2014-08-14, 11:05
jag ser inte att

3000 kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från blandad mat inklusive viss mängd "skräp"
skulle ge sämre resultat än
3000 Kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från "clean" kost

Latissimus Dorsi
2014-08-14, 11:10
jag ser inte att

3000 kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från blandad mat inklusive viss mängd "skräp"

Här.

Personligen skiter jag i vart kalorierna kommer från, så länge jag når mina macros. Kompletterar dock med multivitamintabletter och massor med frukt för kosten kan vara rätt grisig ibland :D

Sheogorath
2014-08-14, 11:11
jag ser inte att

Ingen vid sina sinnes ser att det skulle ge sämre resultat, så du är i gott sällskap.

Alltidxx
2014-08-14, 14:05
Exakt hur 'vetenskapligt' vore det att bara räkna kalorier? Skulle man inte ta hänsyn till något annat kunde man ju äta enbart smör eller hallonbåtar. Då kan man ju se hur bra träningen går. ;)

Jo, rent teoretiskt, men det är knappt någon som äter så. Oftast menar folk pizza och så när de tänker "skräp". Det vetenskapliga metoden är som Pepz skriver att om man landar på 3000 på kost som innehåller viss del "skräp" så är det typ samma som 3000 med clean kost.

Men det är ändå clean kost som gäller som sagt ;)

Pretorian
2014-08-14, 14:32
Jag tror det är viktigare att fokusera på själva träningen OM det nu är så att du tycker det går dåligt.

hampfuz
2014-08-14, 15:17
Beror ju lite på vad du vill uppnå med träningen också. Vill du bli i allmänt bra form eller vill du bli ett SL-monster?

Räknar man inte kalorier och vill undvika att gå upp för mycket i fettvikt tycker jag det finns fördelar med att äta "cleant". För allmänt resultat så spelar det nog ingen som helst roll, det är osannolikt att du får brist på något.

spoon
2014-08-14, 15:55
jag ser inte att

Håller med. Vill bara flika in att min mage mår bättre av mat som är lagad från bra råvaror. Typ kött och potatis kontra en färdig frysrätt. Jag upplever att jag får bättre resultat på den kosten men det är ju bara hur jag upplever det. Sen så har jag sällan ork eller tid till det men det är ju en annan sak.

Ajemän
2014-08-17, 21:59
Att leva på skräp och att leva på bra mat är som natt och dag i allmänt välbefinnande (ork, glädjenivåer, sömn etc), så klart det spelar roll. Sen tror jag folk är olika känsliga...

Simonbaws
2014-08-17, 22:40
Ja klart det kommer göra skillnad, klart du kan äta "skräp" någon gång i veckan, men skulle inte rekommendera att du gör det varje dag.

Xead
2014-08-18, 09:09
Personligen brukar jag äta 2-3 lagade och förhoppningsvis ganska nyttiga/vitamin och mineralrika måltider och sedan fylla upp resterande kalorier med vad man kanske skulle klassa som "skräp" :D.

Tror inte dina resultat av träningen i sig hade påverkats något märkbart av att just äta cleant vs skräp, men som tidigare nämnts så tär skräpmat dag ut och dag in på det allmänna välmåendet. I alla fall för mig.

Morty
2014-08-18, 10:25
Jag får väl sticka ut hakan och mena på IIFYM är fullkomligt värdelöst jämte en whole food plant based diet. Jag är helt övertygad om att det finns massor med fytokemikalier som förstärker träningseffekt, förbättrar återhämtningen, påverkar hälsan positivt osv osv.

Stor Hård Ådrig
2014-08-18, 11:11
Jag får väl sticka ut hakan och mena på IIFYM är fullkomligt värdelöst jämte en whole food plant based diet. Jag är helt övertygad om att det finns massor med fytokemikalier som förstärker träningseffekt, förbättrar återhämtningen, påverkar hälsan positivt osv osv.

Men sättet man tillämpar IIFYM på är ju att man täcker alla sina mikros utöver makronutrienterna, vilket gör att du inte KAN äta bara skräp. Då snackar vi även att få i sig 10-15g fiber/1000 kcal (ungefär). Det man måste förstå är att valet av mat inte spelar någon roll, utan innehållet i den. Tillämpar man IIFYM på rätt sätt, dvs tar hänsyn till mikros och fiber brukar ungefär 80% av kosten vara "clean" eller näringsrik, sen kan man fylla ut det sista med vad man vill så länge it fits the macros.

Morty
2014-08-18, 12:19
Men sättet man tillämpar IIFYM på är ju att man täcker alla sina mikros utöver makronutrienterna, vilket gör att du inte KAN äta bara skräp. Då snackar vi även att få i sig 10-15g fiber/1000 kcal (ungefär). Det man måste förstå är att valet av mat inte spelar någon roll, utan innehållet i den. Tillämpar man IIFYM på rätt sätt, dvs tar hänsyn till mikros och fiber brukar ungefär 80% av kosten vara "clean" eller näringsrik, sen kan man fylla ut det sista med vad man vill så länge it fits the macros.

K, har alltid sätt IIFFYM användas som en ursäkt till varför man käkar donken och dricker milkshakes.

Sheogorath
2014-08-18, 12:27
Hela konceptet med IIFYM faller om det kommer med en massa klausuler: "OK, If-It-Fits-Your-Macros om det också Fittar-Dina-Micros!").

Då kan man lika gärna kalla det för "sund och balanserad kosthållning". Men det köper väl inte lika många reklamplatser förmodligen.

Jag har inget emot att folk stoppar in milkshakes och donkenburgare i sina dieter men att tro att det är likvärdigt att skita i sina micros som att ta hänsyn till dem är idioti. Men att ta en milkshake betyder inte att bra mat man äter för övrigt inte gör sin verkan i kroppen.

Man kan naturligtvis komma i tävlingsform även med traditionell skräpmat i kosthållningen och att skylla en misslyckad tävlingsstatsning på att man följt ett koncept som någon finnig tonåring kommit på att kalla för "IIFYM" betyder ju mest bara att man är dum i huvudet - inte att det är fel att fylla ut sin kalorikvot med "skräp" om man känner för det.

anvihl
2014-08-18, 18:36
IIFYM började på amerikanska brädor av bland annat Alan Aragon. På de brädorna optionanerade folk något fruktansvärt och frågade saker som typ kan jag äta en rad av en chokladkaka eller förlorar jag en veckas gainzz. Deras svar var IIFYM. Det var alltså inte ett sätt att basera hela sin kost på milkshake och ben and jerrys utan ett sätt att säga att så länge man äter sitt protein, sina fibrer, sina nödvändiga fetter och sina nödvändiga vitaminer och mineraler etc kan man också passa in "skräp" i sin diet utan att det försämrar något, alltså IIFYM. Om det inte passar sina makros kan man helt enkelt inte äta det just den dagen, man ska inte anpassa kosten för att kunna äta det utan har man kalorier till övers och redan har uppfyllt dagens behov av nödvändiga makros och micros, fine, ät vad fan du vill.

Sheogorath
2014-08-18, 19:33
IIFYM började på amerikanska brädor av bland annat Alan Aragon. På de brädorna optionanerade folk något fruktansvärt och frågade saker som typ kan jag äta en rad av en chokladkaka eller förlorar jag en veckas gainzz. Deras svar var IIFYM. Det var alltså inte ett sätt att basera hela sin kost på milkshake och ben and jerrys utan ett sätt att säga att så länge man äter sitt protein, sina fibrer, sina nödvändiga fetter och sina nödvändiga vitaminer och mineraler etc kan man också passa in "skräp" i sin diet utan att det försämrar något, alltså IIFYM. Om det inte passar sina makros kan man helt enkelt inte äta det just den dagen, man ska inte anpassa kosten för att kunna äta det utan har man kalorier till övers och redan har uppfyllt dagens behov av nödvändiga makros och micros, fine, ät vad fan du vill.

:thumbup:

Synd bara att folk är dumma i huvudet och extrapolerar det till hela sin kosthållning för att sen konstatera att det är kasst (eller ännu värre: tro att det är helt OK). Men det är väl som förväntat.

Ozziking
2014-08-18, 19:46
Tror också det är en del placebo effekt utav "cleaneating". Man känner sig duktig, målmedveten och beslutsam genom att äta via en "strikt" kost med mycket näringsrik och "ren" mat.

När jag var extremfreak gällande cleaneating så gav jag mig själv sjuka mängder selfcred vilket resulterade till glädje och extra dagsenergi till träning/skola etc.

sen höll det inte så mycket i längden då mer energi behövdes till en större och starkare kropp.

R Scarpa27
2014-08-18, 20:45
beskriv hur ni upplever/anser vad cleant är?
besprutade med mr muscle?

Sheogorath
2014-08-18, 20:54
beskriv hur ni upplever/anser vad cleant är?
besprutade med mr muscle?

Om man gör en gryta, sås eller gratäng av ingredienserna slutar det vara cleant och man får en smutsig känsla i kroppen och måste kompensera med antingen kräkningar, löpning eller broccoli.

Hälsosamt så det förslår.

alphahanen2
2014-08-19, 09:28
Jag har väldigt svårt o tro att det skulle kvitta om man fyllde ut sitt kcal-behov med skräpmat. Om man kollar på vad kroppen behöver ingår inte glass, milkshakes, mcdonalds mat osv. I min värld skulle ett dagligt intag av skräpmat leda till fetma, hjärt-och kärlsjukdomar, att man blir tröttare osv. En "clean" kost bör resultera i att man kan om inte annat få i sig mer protein och mindre fett.

Men det verkar vara en del kunniga signaturer här som inte håller med så vettefan alltså.

Tror också det är en del placebo effekt utav "cleaneating". Man känner sig duktig, målmedveten och beslutsam genom att äta via en "strikt" kost med mycket näringsrik och "ren" mat.

När jag var extremfreak gällande cleaneating så gav jag mig själv sjuka mängder selfcred vilket resulterade till glädje och extra dagsenergi till träning/skola etc.

sen höll det inte så mycket i längden då mer energi behövdes till en större och starkare kropp.

Du tror inte det ligger nånting i att äta näringsrik mat än tomma kalorier? Jag håller med om att det är att föredra o ligga på ett överskott när man bygger men att göra det på skräpmat känns ganska destruktivt faktiskt.

Sheogorath
2014-08-19, 09:35
Jag har väldigt svårt o tro att det skulle kvitta om man fyllde ut sitt kcal-behov med skräpmat. Om man kollar på vad kroppen behöver ingår inte glass, milkshakes, mcdonalds mat osv. I min värld skulle ett dagligt intag av skräpmat leda till fetma, hjärt-och kärlsjukdomar, att man blir tröttare osv. En "clean" kost bör resultera i att man kan om inte annat få i sig mer protein och mindre fett.

Men det verkar vara en del kunniga signaturer här som inte håller med så vettefan alltså.

Du tror inte det ligger nånting i att äta näringsrik mat än tomma kalorier? Jag håller med om att det är att föredra o ligga på ett överskott när man bygger men att göra det på skräpmat känns ganska destruktivt faktiskt.

Vi förutsätter att behovet av protein och mikronutrienter är täckta. D.v.s. att du inte behöver något annat än just X, Y eller Z kalorier för att gå ner i vikt i lagom takt, hålla vikten eller gå upp i vikt.

alphahanen2
2014-08-19, 09:52
Vi förutsätter att behovet av protein och mikronutrienter är täckta. D.v.s. att du inte behöver något annat än just X, Y eller Z kalorier för att gå ner i vikt i lagom takt, hålla vikten eller gå upp i vikt.

Ja, då är det i min värld riktigt dumt att trycka ner en ex en kladdkaka om man kanske har 600kcal kvar. Fast det är också baserat på mig själv. Jag blir mycket tröttare/segare när jag äter skräpmat. Alla bli uppenbarligen inte det.

Sheogorath
2014-08-19, 10:01
Ja, då är det i min värld riktigt dumt att trycka ner en ex en kladdkaka om man kanske har 600kcal kvar. Fast det är också baserat på mig själv. Jag blir mycket tröttare/segare när jag äter skräpmat. Alla bli uppenbarligen inte det.

Att man blir trött av en riktig kolhydratbomb är inget konstigt. Att du känner dig tröttare när du äter mycket skräpmat betyder förmodligen bara att du ligger på kaloriöverskott där kroppen känner sig trygg och vågar "chilla", i jämförelse med de första veckorna på ett kcal-underskott där kroppen taggar till för att fight/flight aktiveras eftersom den märker att något är fel.

Shqypnia
2014-08-19, 10:27
Bättre mat bör ju ge dig bättre "bränsle" vilket tenderar att ge bättre resultat på gymmet. Jag kommer längre på samma liter bensin om jag tankar i Sverige än i Balkan.

Sheogorath
2014-08-19, 10:33
Bättre mat bör ju ge dig bättre "bränsle" vilket tenderar att ge bättre resultat på gymmet. Jag kommer längre på samma liter bensin om jag tankar i Sverige än i Balkan.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Vad menar du med "bättre bränsle"?

Latissimus Dorsi
2014-08-19, 12:00
Om man blir "glad" och "känner sig duktig" av "cleaneating" har man med stor sannolikhet en ätstörning. Motsatta scenariot är att man känner dig deprimerad och värdelös när man inte äter "cleant".

hurril
2014-08-19, 12:10
Jag skulle formulera det som: om du behöver ställa dig själv den frågan så finns det minst en sten du inte vänt på. Är du ok med det?

Shqypnia
2014-08-19, 12:16

Du lär prestera bättre om du ätit pasta och kött än om du ätit lika mycket kcal i godis.

King Grub
2014-08-19, 12:17
Inte om vi talar om en kvart innan passet.

Alltidxx
2014-08-19, 13:05

Tanken bakom att äta clean är ju att att äta så näringsrik mat som möjligt och det finns massor med ämnen i bra mat som vi inte vet så mycket om. Det kan mycket väl tänkas att bara äta näringstät mat, d v s äta clean, ger fördelar på sikt jämfört med att blanda upp med processad "skräpmat" även efter att man tycker man täckt sina näringsämnen. Eller inte, men det känns förhastat att förkasta idén, och precis som Morty skriver så har IIFYM för många slagit över till att tolkas att inget spelar roll så länge man räknar makros/kalorier.

Morty
2014-08-19, 13:35
Om man blir "glad" och "känner sig duktig" av "cleaneating" har man med stor sannolikhet en ätstörning.

Nej, verkligen inte. Är man på samma sätt träningsstörd om man vill genomföra kvalitativa pass istället för 30 min promenad+stretch? Inte alls. Att vilja ge sin kropp schysst, kvalitativ näring är väl snarare ett sundhetstecken.

hurril
2014-08-19, 13:49
Om man blir "glad" och "känner sig duktig" av "cleaneating" har man med stor sannolikhet en ätstörning. Motsatta scenariot är att man känner dig deprimerad och värdelös när man inte äter "cleant".

Haha du är så jävla macho att det nästan går runt ett varv till något i rosa.

Latissimus Dorsi
2014-08-19, 14:19
Haha du är så jävla macho att det nästan går runt ett varv till något i rosa.

E-penis är viktigt, men nu syftade jag på någon specifik.

Ajemän
2014-08-19, 14:27
Nu får du fan ge dig...

Carlo Fatface
2014-08-19, 19:01

Även om jag inte tillämpar det själv är jag helt enig och övertygad om det här.

Gäller frågan enbart motionsgymträning här? Isf lär man knappast "märka" nåt även om det kan ha positiva effekter på sikt.
På kort sikt märker man nog snarare positiv effekt på en ocleanare kost.

Finns ju flera elitidrottare i världsklass som hävdar förbättrade resultat efter total omläggning av kost;bla den här (http://scottjurek.com).

Ozziking
2014-08-19, 19:07
E-penis är viktigt, men nu syftade jag på någon specifik.

Är det enbart för att jag haft ätstörning då eller? Finns flertal personer som känner samma sak. Sen om det går till överdrift, då kan man ju börja undra.

Det känns som om du har något slags smyghat emot mig. Stämmer det? :)

Latissimus Dorsi
2014-08-19, 19:24
Är det enbart för att jag haft ätstörning då eller? Finns flertal personer som känner samma sak. Sen om det går till överdrift, då kan man ju börja undra.

Det känns som om du har något slags smyghat emot mig. Stämmer det? :)

Det är ett vanligt beteende. Jag personligen fattar inte grejen med att fira att man ätit en torr tonfisksallad.

Du inbillar dig. Tvärt om :)

Kischen
2014-08-19, 21:49
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2177613/Michael-Phelps-12-000-calories-day-dont-doing-harm.html

Morty
2014-08-20, 07:51
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2177613/Michael-Phelps-12-000-calories-day-dont-doing-harm.html

1) Phelps äter inte 12000 kalorier om dagen. Han simmar runt 10 000m/dag vilket innebär cirka 5000kcal/dag. Han har själv dementerat den där 12mcal-grejen.

Här är ett urklipp ur en intervju med världens bästa bröstsimmerska, första dam att gå under drömgränsen 2:20 på 200 LCM, Rebecca Soni.

Do you think you could have been plant-based while competing for the Olympics?

I definitely do! I wish I had tried it. But I was only starting to get into nutrition and I definitely would have wanted to try it out for a year or two before Olympic year. With the way my body feels, I know I could have fueled myself in full training with the foods I’m eating now.

What do you wish young aspiring Olympic athletes knew about nutrition?

We train so much that we tend to think we can eat anything and as much as we want of it. This is partially true – you can eat as much as you want! As long as its the right stuff. Even though you might burn through that hamburger and fries much faster than the typical person, the quality of the food you just ate is not very good. Be careful of that, search out nutrient rich foods! Fruits and vegetables are your best friend