Visa fullständig version : Vilka vanor förbättrar kroppssammansättningen egentligen?
Om man käkar en viss energimängd, eller vi säger att man ligger vid en viss vikt, så kommer ju kroppssammansättningen vara olika beroende på hur man lever. Men vad gör störst skillnad för att förbättra den (med förbättring menar jag att mycket muskler och lite fett är önskvärt)?
Nr 1 bör ju vara träning.
Nr 2 kanske är högproteinkost (iaf om man jämför 150 med 50 g/dag)?
Det jag undrar är alltså vilken marginalnytta ni tror att olika saker som folk (kolo) gör som gör mest skillnad.
T ex (rangordna gärna):
PF
Protein innan träning
Äta de mesta kollydraterna ganska direkt efter träningen
Äta fräsch mat (typ hög andel grönsaker)
Och andra vanor som man hör om t ex här.
R Scarpa27
2014-08-13, 19:53
http://dnok91peocsw3.cloudfront.net/product/171832-610x610-1341931027-primary.png
Jag skulle säga att det viktigaste är träning och hur mycket vardagsmotion man får.
Jag skulle säga att det viktigaste är träning och hur mycket vardagsmotion man får.
Håller med, med betoning på (styrke)träningen. Optimera den istället för att pilla med obetydliga detaljer, så tror jag du får så bra resultat som möjligt. Men högt på kolhydrater, protein osv ser jag som självklarheter om man lyfter vikter.
Det jag undrar är alltså vilken marginalnytta ni tror att olika saker som folk (kolo) gör som gör mest skillnad.
T ex (rangordna gärna):
PF
Protein innan träning
Äta de mesta kollydraterna ganska direkt efter träningen
Äta fräsch mat (typ hög andel grönsaker)
Och andra vanor som man hör om t ex här.
Tycker hela den där listan saker man kan pilla med för att hitta ett upplägg som funkar bra för att man skall orka träna/återhämta sig ordentligt.
När jag experimenterat med kolhydrater hit och dit, val av mat osv är det i första hand för att allting skall rulla bättre (med hunger, ork osv) och att ha energi när jag tränar, vilket iofs indirekt förhoppningsvis leder till bra resultat.
Brukar äta extra protein efter jag tränat. Om det ens har gjort någon skillnad känns omöjligt att svara på. Kan ju inte gärna spola tillbaka tiden och göra om allt en gång till med samma förutsättningar för att se.
Att fundera över grönsakers marginalnytta på muskelökningarna känns som att missa skogen för alla träd. Varför inte äta dem för att de är nyttiga?
IMG
-_-
Tycker hela den där listan saker man kan pilla med för att hitta ett upplägg som funkar bra för att man skall orka träna/återhämta sig ordentligt.
När jag experimenterat med kolhydrater hit och dit, val av mat osv är det i första hand för att allting skall rulla bättre (med hunger, ork osv) och att ha energi när jag tränar, vilket iofs indirekt förhoppningsvis leder till bra resultat.
Brukar äta extra protein efter jag tränat. Om det ens har gjort någon skillnad känns omöjligt att svara på. Kan ju inte gärna spola tillbaka tiden och göra om allt en gång till med samma förutsättningar för att se.
Att fundera över grönsakers marginalnytta på muskelökningarna känns som att missa skogen för alla träd. Varför inte äta dem för att de är nyttiga?
Jag vet vad du menar, jag tror det är väldigt viktigt att tagga till, och det brukar koffein hjälpa till med bra, men det kan man inte ta hela tiden... vet inte om pre-work-out-at hade funkat likadant.
För övrigt så äter jag grönsaker för att de är nyttiga (och kanske lite för potentiella gains), men nu undrade jag mest hur det funkar, snarare än hur man borde göra. :)
Går nog inte att hitta ett bra rakt svar på den frågan, det finns 1000-tals olika program och teorier.
Ända jag tror att alla håller med om är att äta bra o träna mycket hjälper, exakt hur man ska träna och äta det är en annan sak :)
Diomedea exulans
2014-08-15, 11:43
King Grub är väl typ kungen av att ändra kroppssammansättning utan att bulka och deffa på brädan? Jag har snappat upp att han konditionstränar mycket, styrketränar mycket, äter 1 kg grönsaker per dag (men även äter godis varje dag), aldrig dricker alkohol, och sover ut varje dag.
Reaper123
2014-08-15, 11:53
King Grub är väl typ kungen av att ändra kroppssammansättning utan att bulka och deffa på brädan? Jag har snappat upp att han konditionstränar mycket, styrketränar mycket, äter 1 kg grönsaker per dag (men även äter godis varje dag), aldrig dricker alkohol, och sover ut varje dag.Lite inne på denna linje...
Lever man ett "optimalt" liv, där man kan äta och träna på bestämda tider och får sin sömn som man behöver, så bör man kunna både se till så man har energi för att prestera på topp samt äta så man återhämtar sig maximalt och kan träna mer eller mindre flera ggr om dagen (om man nu vill det).
Nu är det troligen kvalité före kvantitet som gäller när det kommer till träning, men jag tror faktiskt att man om man har en bra kost i grunden kan göra en hel del utsvävningar utan att det ska behöva gå ut över resultatet.
Att säga att DETTA funkar för alla är nog svårt eller rentav omöjligt, då alla har olika förutsättningar både gällande livet i helhet samt hur ens kropp reagerar på en viss kost och träning.
Äter och tränar man på ett sätt som gör att man mår bra, lär man även prestera bra vilket i sin tur ger de resultat man önskar. Just detta är åtminstone vad jag lärt mig av mina 4-5 års experimenterande.
Shqypnia
2014-08-15, 12:55
Träna bra och rätt är nog det viktigaste. Kosten är viktig så klart men med rätt kunskap och lite sunt förnuft så har man råd att äta "vanlig" mat som alla andra. Självaste träningen, dvs tiden du spenderar på gymmet är i mitt tyckte det absolut viktigaste.
Nu är det förstås inte kost & närings-relaterat men att låta bli att sitta ner så förbannat mycket är en bra van. För väldigt många finns det ingen anledning att sitta ner hela dagarna. Tänker då på tjänstemän av olika slag som envisas med att sitta ner på sin arbetsplats. Finns ju liksom ingen rim och reson i att t.ex. IT-arbetare eller callcenterarbetare ska sitta ner ens en minut under arbetsdagen... ändå verkar det vara precis så det ser ut i väldigt många fall.
Att ta till sig vanan att stå iaf 45 minuter utav varje timme under dygnet är ju klart helt vettigt.
Säkert finns det undantag där man faktiskt måste sitta ner.. taxichaffis t.ex.
Cerberus
2014-08-17, 17:04
det som folk redan nämnt här håller jag med om.
en annan bra vana är att undvika onödig stress som internet-optimerings diskussioner kan leda till tycker jag.
Stress less. Jag mediterar varje dag, inte för alla men det avstressar. :). Motion e bäst emot stress tycker jag dock.
Träning numero uno, livsstil(regelbunden sömn osv,mat, avstressning, ha ett livs etc).
BobaFett
2014-08-19, 15:28
Förutsatt att man tränar hårt och periodiserat och äter någorlunda bra mat:
Det som är överlägset viktigast är kaloribalansen. Håll koll på kalorierna. Inte mycket mer man kan göra.
Finns vissa som tror att man kan påverka lite genom att äta fett+protein på morgon/lunch och kolhydrater/protein till middag/kvällsmat. Det är inte forskat på än vad jag vet men forskning pågår just nu på universitetet i Tampa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.