handdator

Visa fullständig version : inre magmuskler


xld
2014-08-13, 09:40
Hittade för några dagar sen hur man aktiverar dom inre magmusklerna. Jag har trott att jag har spänt dom när jag tränat fast har väl spänt helt fel. Så i förrgår gick jag hela dagen och hade lite spänning i magen hela tiden och märkte att mitt ryggont försvann som jag haft till och från i säkert mer än 10 år. Och idag dagen efter första träningspasset med riktig spänning i magen är de sjukt jobbigt att gå med lite spänning i magen hela tiden. Märker ju att min hållning och gång blir enormt mycket bättre av detta. Har i vanliga fall väldigt mycket svank, vilket kanske inte har varit så konstigt ifall mina magmuskler inte hjälpt till tillräckligt.

Nån som har några tips på hur jag bör gå tillväga för att få magen att vara mer aktiv automatiskt?
Eller blir den de genom att nu träna den statisk på rätt sätt?

Dezen
2014-08-13, 10:37
Tänk på hållningen och försök göra något åt din svank så ska du se att det kommer bli naturligt efter ett tag :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109293 Där står det en hel del om svankandet. :)

xld
2014-08-13, 11:24
När jag har spänning i magen så lägger sig bäckenet neutralt och då ju blir svanken mindre. Jag har läst och hört att man ska ha lite spänning i magen hela tiden. Då kan de väl inte bara vara tighta muskler? Eller gör dom tighta musklerna att jag har svårare att ha lätt spänning hela tiden?

Dezen
2014-08-13, 11:30
Om du är stel så är det inte helt omöjligt att du behöver spänna magen mer än du egentligen borde behöva för att få neutralt bäcken. :)

dodie
2014-08-13, 11:31
När du sitter på en stol så kan du testa att inte använda ryggstödet. Börja först med stor svank, sedan släpper du efter och försöker göra ryggen helt rak, inte kutig och inte svankig, då kommer du sitta på knotorna i röven. När man gör detta aktiveras dessa muskler. Jag fick detta tips av en sjukgymnast när jag sökte för ryggproblem.

Du kan även aktivt träna dom om du gör plankan med rak ryggrad hela vägen, det kan vara lite lurigt att hitta rätt läge, men man känner när man hittar rätt för då börjar det skaka så inåt helvete :D

xld
2014-08-13, 12:15
Jag var hos en sjukgymnast för 1.5 år sen för att jag hade ont i ryggen av att bland annat bära ungarna och tog upp detta med att jag tyckte mina muskler kändes tighta och att dom kanske ändrade bäckenet Fick då till svar att muskler inte kunde ändra position på bäckenet. Han sa att jag förmodligen var född med mer än normal svank. Fick tipset att sitta så som du skrev, jag sa då till han att jag inte orkade sitta så särskilt länge innan jag blev trött i ryggen. Då skulle jag snurra ihop en handduk och lägga bakom ryggen som stöd. Detta hjälpte ju inte nånting när jag inte lyckades spänna magen rätt. Och med att jag fick ont av att bära ungarna/bebis så sa han att jag skulle avlasta genom att sätta mig ner.

Har provat att göra plankan med rätt spänning och de kändes som en ny övning, vibrerade som fan.
Borde jag vara väldigt svag i den här musklen nu ifall jag inte använt den rätt?

dodie
2014-08-13, 12:22
Sjukgymnasten sa även till mig att hon tyckte min rygg svankade väldigt mycket. Och jag var också väldigt svag i den övningen, kanske därför det skakade så? :). Det där med att sitta rakt tycker jag också är jobbigt, jag gjorde det typ 10min max när jag satt och åt mat förut, men tröttnade till slut på det.

sungun
2014-08-13, 14:50
Sjukgymnasten sa även till mig att hon tyckte min rygg svankade väldigt mycket. Och jag var också väldigt svag i den övningen, kanske därför det skakade så? :). Det där med att sitta rakt tycker jag också är jobbigt, jag gjorde det typ 10min max när jag satt och åt mat förut, men tröttnade till slut på det.

Känner igen det där med skakningar när jag kör plankan. Men det får jag bara när jag är kass å stel i ländryggen. Magen är antagonist till ländryggen å om den då är för stel så funkar inte nervstyrningen till magmusklerna.

Å sjukgymnasten som inte lärt sig att musklerna påverkar hållningen borde få sin legitimation indragen bums. Men här i sverige kan hen lugnt lalla omkring å lyfta sin lön fram till pensionen.

xld
2014-08-13, 16:42
Jag känner mig typ trött stel i ländryggen men ökar jag spänningen i magen så känner jag inte av de. Men får spänna såpass hårt att de blir jobbigt att gå runt.

xld
2014-08-13, 18:49
Kan man få ont/stel/trött i ländryggen när man har rätat ut den genom att ha neutralare bäcken position?

JesperL
2014-08-13, 19:43
Xld lägg energi på träning av glutes, hams o inre magmuskelaturen

xld
2014-08-15, 09:16
Igår och idag när jag försöker spänna magen på samma sätt som jag gjorde för några dagar sen tar de imot direkt. Känns typ som magen redan är spänd, men gör typ ingen nytta. I tisdags var de lika enkelt att spänna magen som att lyfta på tårna.
Har provat att stretcha höfböjarna och framsida lår utan att de hjälper.
Kan jag ha överansträngt magmusklerna? Jag får ta i typ allt jag kan får att ha magen lätt spänd.
Kan man behöva stretcha magen?

xld
2014-08-15, 11:40
Absolut sista teorin jag har är att jag strechar höfböjarna fel med tanke på att jag inte kan spänna magen rätt. Kan de va så illa att jag trycker ihop höfböjarna istället för att göra dom lösare?

Dezen
2014-08-15, 11:42
Stretchar du så hårt att det gör ont?

xld
2014-08-15, 13:11
De kan nog hända att de gör de. Jag har även svårt att hålla balansen. Fast de har väl att göra med min dåliga stabilitet i magen.

h051n
2014-08-15, 14:10
stomach vacuum exercise

GTS (Google this shit) har patent på detta så ni vet (GTS)

Kendouy
2014-08-15, 16:24
Å sjukgymnasten som inte lärt sig att musklerna påverkar hållningen borde få sin legitimation indragen bums. Men här i sverige kan hen lugnt lalla omkring å lyfta sin lön fram till pensionen.

Dagens överdrift? Inte direkt så att mängden sjukgymnasttjänster ökar.

Dezen
2014-08-15, 16:57
De kan nog hända att de gör de. Jag har även svårt att hålla balansen. Fast de har väl att göra med min dåliga stabilitet i magen.

Nu vet jag inte om det stämmer, men jag har för mig att om man stretchar för hårt så drar musklerna ihop sig istället, en sorts skyddsmekanism. Så försök undvika att stretcha för hårt. Gå så långt att det känns men inte så långt att det är obehagligt. Typ. :d
Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel här.

Kendouy
2014-08-15, 17:39
Nu vet jag inte om det stämmer, men jag har för mig att om man stretchar för hårt så drar musklerna ihop sig istället, en sorts skyddsmekanism. Så försök undvika att stretcha för hårt. Gå så långt att det känns men inte så långt att det är obehagligt. Typ. :d
Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel här.

Syftar du på stretchreflexen så är den hastighetsberoende, inte på hur hårt du drar. Stretchning ska vara obekvämt. Inte smärtsamt, men obekvämt.

Dezen
2014-08-15, 17:47
Syftar du på stretchreflexen så är den hastighetsberoende, inte på hur hårt du drar. Stretchning ska vara obekvämt. Inte smärtsamt, men obekvämt.

Tack för rättelsen, kände på mig att jag inte kom ihåg helt rätt :)

xld
2014-08-16, 12:01
Har läst lite om psoas major och känns somden kan vara tight. Symtomen stämmer ju också in, men lyckas verkligen inte komma åt muskeln.
Finns de nått man kan stretcha för att komma åt psoas enklare?