handdator

Visa fullständig version : Hur ofta kan man köra en muskel/övning


guden2010
2014-08-13, 02:03
Just ni känner jag att träningen blivit lite tråkigt, jag känner att jag ligger efter i ben och bröst och vill satsa på dessa 2 muskler extra mycket, framför allt benböj och bänkpress.

Om jag då kör bröst och ben 2 gånger i veckan så är det ingen fara, men skulle jag kunna lägga in en 3 dag och köra det varannan dag, eller är det inget att rekommendera `? tänker då främst en kortare period

ceejay
2014-08-13, 03:08
Bänk 3 gånger i veckan no probs.

Just knäböj kan du köra väldigt mycket. Börja med 3 gånger i veckan, känns det okej kan du köra mer :)

crizzan
2014-08-13, 03:17
Minst en dag vila brukar JAG vilja ha innan jag kör något rejält igen. Volym är ju minst lika viktigt. Kanske du ska testa att köra fler set också? :)

Shqypnia
2014-08-13, 08:49
Jag släpar också efter med bröst så jag la bröst helt själv. Tidigare körde jag tillsammans med triceps. Nu kan jag fokusera enbart på bröst och köra hårdare och främst längre. Prova något liknande.

r1kkie
2014-08-13, 10:01
Beror helt på vilken intensitet du kör på. Du kan köra knäböj 7 dagar i veckan om du tränar långt ifrån fail.

PureWhey
2014-08-13, 10:04
Bänk 7 ggr veckan, allt beror på intensiteten och volymen... Jag bänkar ganska tungt 4-5 gånger / vecka utan problem.

E: p2a

mattilainen
2014-08-13, 10:04
Vad vill du få ut av det? Maximal tillväxt eller bli maximalt stark i en övning?

guden2010
2014-08-13, 19:11
Vad vill du få ut av det? Maximal tillväxt eller bli maximalt stark i en övning?

styrka
tänkte köra 3 gånger i veckan, 5 set varje gång med en vikt jag orkar 3-5 reps på

Hercoles
2014-08-13, 21:53
Hur ofta kan man köra en muskel tungt i veckan, alltså köra slut på muskeln riktigt? Antar att svaret på denna fråga är högst individuell på person, men 2-3 gånger? Det beror kanske på volym per tillfälle också ..

Nashorn
2014-08-13, 21:55
Ingen aning, men det är ju inte ovanligt att man tränar flera gånger per dag på inom tex olympisk lyftning.

r3mpuh
2014-08-13, 22:39
Knäböj 7 gånger i veckan?

Vad hände med 48-72 timmars vila för återhämtning?

Määng
2014-08-14, 20:56
Knäböj 7 gånger i veckan?

Vad hände med 48-72 timmars vila för återhämtning?

Sånt gäller inte när det gäller knäböj. Att träna axlar två dagar i rad däremot är ett big no no.

bertbert
2014-08-14, 21:43
Vad hände med 48-72 timmars vila för återhämtning?

Någon sådan tumregel finns inte.

bertbert
2014-08-14, 21:43
Sånt gäller inte när det gäller knäböj. Att träna axlar två dagar i rad däremot är ett big no no.

Skitprat. Det beror på hur tungt, vilken volym, etc.

NiklasAlm
2014-08-14, 22:17
Sånt gäller inte när det gäller knäböj. Att träna axlar två dagar i rad däremot är ett big no no.

Ligger ju faktiskt nåt i det du säger, finns ju muskler och övningar som har större risk för att orsaka en skada och axlar är väl en av dem muskelgrupperna som flest folk har problem med, därför bättre att vara försiktig.

zimba
2014-08-21, 21:12
Skitprat. Det beror på hur tungt, vilken volym, etc.

+1 samt beror på teknik, utförande, etc

Agitator
2014-08-21, 21:22
Sedan ska man ju inte glömma bort att många som lyfterr tungt och ofta, inte alltid är rena.

Man får helt enkelt prova sig fram vad som fungerar. Testa lägga in det 3 ggr veckan.

Ett lätt pass massa volym, ett teknik pass lättare vikter. Tredje passet tungt.

Bara prova sig fram för vad som fungerar för en själv. Inte stirra sig blind på vad andra gör. Dessutom är det viktigt att käka mer energi ifall du tränar hårdare oftare.

Sedan får man dra fram det gyllene snittet, vill jag bli starkare och fetare? Ät mer träna mer. Vill jag hålla vikten men bli starkare, käka runt balans och periodisera träningen med en del överskott planerat efter vissa toppningar osv.

Loke
2014-08-21, 21:28
Sedan ska man ju inte glömma bort att många som lyfterr tungt och ofta, inte alltid är rena.

Jag känner en del människor som helt klart inte är rena, och en del människor som testas regelbundet. I dessa grupper är det snarast så att de orena tränar sällan, medan de rena tränar ofta.

Agitator
2014-08-21, 21:45
Bara titta på alla BB's i princip. eller många powerlifters på andra sidan pölen, eller många i europa.

Inom nästan all proffessionell sport tas det steroider mer eller mindre, och alla tränar ofta.

Nåväl, självklart finns det mycket på båda sidorna. Budskapet är att man ska träna och testa själv vad som fungerar. Stirra dig inte blind på killen som väger 10 kg mer än sin kroppslängd minus 100kg och har 40+ i armar på 180 cm och tränat 3-5 år och käkar kyckling och ris samt gillar att träna mycket och lätta vikter hela tiden.

Det brukar vara något annat än ren ärlighet från många personer. Det märker man främst när man står brevid dem under 1-2 år. Extra tydligt när vissa killar har sina "perioder".

Så man ska inte titta och jämföra sig mot andra. Hitta motivationen och mål för sig själv och gör så gott man kan.

Zupwtf
2014-08-26, 09:08
Det roliga i allt är ju att folk verkligen tror att just benböj är det något magiskt med och det kan man träna jämnt... helt otroligt...

Adama
2014-08-26, 09:18
Det roliga i allt är ju att folk verkligen tror att just benböj är det något magiskt med och det kan man träna jämnt... helt otroligt...

Nej det håller jag inte med om. Det är klart vanligare att folk tror att de inte kan träna knäböj (eller vad som helst) varenda pass.

peacock
2014-08-26, 09:18
TS;

Träna på du, inga problem o bänka/böja flera gånger i veckan, just nu har jag två pass jag skiftar emellean, varje muskel tränas varannan dag.

Men då får man ju tänka på att voylmen inte kan vara den samma som du ser i de flesta "bodybuilding-program".

Du kan t.ex. gå in i gymmet o köra:
3*5 böj
3*5 stela mark

Sen kör du så varannan dag, kanske slänger in nån vilodag i veckan om du känner att det behövs.

ARMSTARK
2014-08-26, 09:40
Skälet varför "man" inte ska köra varje muskel så ofta har historiskt varit för att folk inte vet vad de håller på med. Killen i grillen som kör 20-30 set bänkpress plus några andra bröstövningar kan inte göra det varje dag. Det kan man inte göra med någon muskel. Ju oftare desto färre set och reps.

Beemel
2014-08-26, 09:55
Jag kör helkroppspass 4 gånger i veckan

Har delat upp det ungefär så här (med avseende på bröst och ben, då det är det du frågar efter)

För bröst:
Pass 1: Bänk 5x5
Pass 2: Hantelpress 3x10
Pass 3: Bänk 3x10
Pass 4: Hantelpress 5x8 (skulle gärna kört 5x5 men mitt gym har inte tyngre hantlar....)

För ben:
Pass 1: Knäböj 5x5
Pass 2: Raka marklyft (varierar mellan 5x5 och 3x10 från vecka till vecka)
Pass 3: Knäböj 3-5x10 (set beroende på ork och dagsform)
Pass 4: Benspark/bencurl

Kör även vanliga marklyft (räknar dem dock till rygg övningarna, en gång i veckan)

Tycker det fungerar bra. Inte så hög volym men hyfsad frekvens.
Har inte känt av några problem som jag kan relatera till för hög träningsdos. Jag löptränar då ändå 3 gånger i veckan (de dagar jag inte gymmar) och benen orkar med det också