handdator

Visa fullständig version : Clean mat utan tillsatser


Zeq
2014-08-12, 21:11
Är ju mycket snack om "unprocessed food" på nätet och jag har blivit inspirerad att äta så obehandlad mat som möjligt. Känner dock att det är svårt att få stenkoll. Är t.ex. ICAs färskpotatis, basickvarg och basicgrönsaker helt cleana? Uppenbarligen är inte basicvarorna bra för miljön men hur är det för hälsan? Innehåller det svenska köttet en massa tillsatser?

R Scarpa27
2014-08-12, 21:19
läs.. (innehåll) enklast så..

skippa charkprodukter, för enklare (clean ).

mest opti... odla allt själv, börja jaga, skaffa kor och höns m.m opti ekologisk ala krav ko bo style.

http://alexikina.se/wordpress/bilder/2013/09/boko.jpg

Zeq
2014-08-12, 21:22
läs.. (innehåll) enklast så..

skippa charkprodukter, för enklare (clean).

På t.ex. grönsakerna står det bara att innehållet är själva grönsakerna, så det verkar ju bra, men man vet ju aldrig. Färskpotatisen står det inget på. Basickvargen verkar inte innehålla så mycket. Vet inte exakt vad allt som står på är dock.

R Scarpa27
2014-08-12, 21:25
På t.ex. grönsakerna står det bara att innehållet är själva grönsakerna, så det verkar ju bra, men man vet ju aldrig. Färskpotatisen står det inget på. Basickvargen verkar inte innehålla så mycket. Vet inte exakt vad allt som står på är dock.

färskpotatis är väl färskpotatis??? du får ju i dig lite vitaminer, osv. hmm? skölj dem och koka/ klyfta /stek / fritera vad som.

kvarg behöver inte innehålla så mkt? hmm?? bad är du ute efter? vad är du rädd för?

Zeq
2014-08-12, 21:26
färskpotatis är väl färskpotatis??? du får ju i dig lite vitaminer, osv. hmm? skölj dem och koka/ klyfta /stek / fritera vad som.

Kan ju vara gifter vid odling osv.

Udd3n
2014-08-12, 21:33
Ok?

R Scarpa27
2014-08-12, 21:41
Kan ju vara gifter vid odling osv.

skippa grön pitatis och potatis m groddar =)

Zeq
2014-08-12, 21:57
skippa grön pitatis och potatis m groddar =)

Om jag skulle se en grön potatis eller potatis med groddar så skulle jag stollar det som att de övriga potatisarna är bra eftersom man inte verkar ha tillsatt gifter för att motverka dessa naturliga förlopp. Har dock aldrig sett färskpotatis i det tillståndet.

Ajemän
2014-08-12, 22:00
Svenskt kött är mer "cleant" än allt utländsk kött vi hittar i Svenska kyldiskar.

Läs innehållsförteckningar, undvik e-ämnen generellt sett och välj gärna ekologiskt grönt.

Alexton
2014-08-12, 22:07
Tänk på bara för att något har ett E-nummer så betyder det inte att det är något hemskt.
Många är bara färger typ E162 (rödbetsrött) och andra är till för att öka hållbarheten.

Det som färgar färs och korv rött däremot är ingen höjdare (E250) och ska inte intas i för stor mängd.

Annars har livsmedelsverket en lista över godkända (även om man kanske vill plocka bort en bunt) ämnen. Men då kan du se vad som egentligen är bakom E-numret och avgöra själv om sorbinsyra (E200) är dödligt eller ej.


Listan:
http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/

Blue Nine
2014-08-13, 06:09
Uppenbarligen är inte basicvarorna bra för miljön

Förklara gärna varför. Jag ser ingen uppenbar koppling där. Tvärtom kan det väl vara bra att andrasortering av grönsaker säljs billigare som Basic än att de kasseras?

cero
2014-08-13, 10:14
Är ju mycket snack om "unprocessed food" på nätet och jag har blivit inspirerad att äta så obehandlad mat som möjligt. Känner dock att det är svårt att få stenkoll. Är t.ex. ICAs färskpotatis, basickvarg och basicgrönsaker helt cleana? Uppenbarligen är inte basicvarorna bra för miljön men hur är det för hälsan? Innehåller det svenska köttet en massa tillsatser?

Världscancerfonden säger bl a:

* Uteslut charkuterier (färdiga köttbullar, rökt skinka, leverpastej dvs allt som är behandlat för lång hållbarighet)

* Ät mindre än 500 g rött (nöt, fläsk, lamm osv) kött per vecka

* Ät mer växtbaserat (f a för miljön men möjligtvis även hälsan)

Detta finns det riktiga belägg för. Klicka här (http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Forskning/Mindre-rott-kott-rekommenderas/) mer rekommendationer. Håll dig till vetenskap och börja inte snöa in dig på massa flummiga kosttrender.

Det här med "clean food" och "tillsatser" betyder absolut ingenting. En tillsats kan vara vad som helst och säger ingenting om hurvida det är hälsosamt eller inte. Vad som är "cleant" verkar vara helt godtyckligt. Man kan iofs ha som tumregel att alltid själv preparera råvaror från grunden, dvs inte massa färdiga alternativ.

R Scarpa27
2014-08-13, 18:41
Om jag skulle se en grön potatis eller potatis med groddar så skulle jag stollar det som att de övriga potatisarna är bra eftersom man inte verkar ha tillsatt gifter för att motverka dessa naturliga förlopp. Har dock aldrig sett färskpotatis i det tillståndet.

sen förvaras ju potatis helt fel i butik med... blah.....
butikerna vet att den framplockade potatis går åt inom en period i vilket fall innan den hinner bli dålig, men försämrar ju hållbarheten för kunden hemma.

köper oftast förpackad påse m potatis i kylt tillstånd, ovanligt men finnes.

nu ´på sommarn har jag plockat färsk potatis direkt från jorden :D

Sverker
2014-08-13, 19:33
Om jag skulle se en grön potatis eller potatis med groddar så skulle jag stollar det som att de övriga potatisarna är bra eftersom man inte verkar ha tillsatt gifter för att motverka dessa naturliga förlopp. Har dock aldrig sett färskpotatis i det tillståndet.


Du tillsätter inget för att förhindra att potatis blir grön eller börjar att gro.

Det motverkar man genom att förvara potatisen korrekt. Inte för kallt, inte för varmt, inte för fuktigt, inte för torrt, inte i solljus etc, etc. Potatis är i högsta grad en levande produkt.

R Scarpa27
2014-08-13, 19:50
Du tillsätter inget för att förhindra att potatis blir grön eller börjar att gro.

Det motverkar man genom att förvara potatisen korrekt. Inte för kallt, inte för varmt, inte för fuktigt, inte för torrt, inte i solljus etc, etc. Potatis är i högsta grad en levande produkt.


bara tvungen när du sa levande.... enl lays (reklam) :D är ju potatisar även kannibaler.
tkr den reklamen är klockren :)

http://www.funnycommercialsworld.com/wp-content/uploads/2014/02/lays-potatohead.jpg

Zeq
2014-08-14, 16:26
Du tillsätter inget för att förhindra att potatis blir grön eller börjar att gro.

Det motverkar man genom att förvara potatisen korrekt. Inte för kallt, inte för varmt, inte för fuktigt, inte för torrt, inte i solljus etc, etc. Potatis är i högsta grad en levande produkt.

Bara för att det är en levande produkt behöver det inte betyda att man inte förhindrar naturliga förlopp. Exempel på detta är GMO-växter, besprutade odlingar och Belgian Blue. Med det sagt menar jag inte att du har fel.

cero
2014-08-14, 20:34
Bara för att det är en levande produkt behöver det inte betyda att man inte förhindrar naturliga förlopp. Exempel på detta är GMO-växter, besprutade odlingar och Belgian Blue. Med det sagt menar jag inte att du har fel.

Vad är onaturligt med genetiska modifikationer?

Belgian Blue är framavlad, de blir inte stora av tillsatser.

smeander
2014-08-15, 19:23
Onödigt snack, bara att handla KRAV-märkta varor så håller du allt så cleant som möjligt, samt att självklart laga allting från grunden. Det vill säga att man inte använder sig av halvfabrikat...

Så jäkla svårt är det inte och maten blir mycket godare...

Latissimus Dorsi
2014-08-15, 19:28
Ta av dig foliehatten. Miljö och kravmärkt är det dock inget fel på.