handdator

Visa fullständig version : Sprida ut eller klumpa ihop träningsvolymen?


Slartibartfast
2014-08-12, 14:12
Om vi tänker att vi kör igenom hela kroppen fördelat på 70 set per vecka, ser ni då nån egentlig skillnad på att köra dessa 70 set uppdelat på 2-3 längre pass, eller att köra kortare pass varje dag, förutsatt att totalvolymen och frekvensen per kroppsdel är samma i båda fallen?

Dreas
2014-08-12, 14:17
Min personliga åsikt är att kroppen ska tränas igenom fler ggr i veckan än 1gg. 2-3 är vettigare, mer än så och både tid och koll krävs i en högre utsträckning.

Mackie Messer
2014-08-12, 14:19
Frekvensen ökar väl automatiskt om man sprider ut det över veckan. Annars har jag svårt att få det att gå ihop.

Rikard Jansson
2014-08-12, 14:21
Skulle helt klart delat upp det för att kunna ta i mer vid varje tillfälle. (jmf om man bara tränade en dag och körde 70 set så skulle man ju knappast prestera bra i varje set)

Anders The Peak
2014-08-12, 14:23
Ja du Slarti det är inte lätt att vara osäker på huret *facepalm*

Vet inte om man ens ska tänka i de banorna eftersom allt handlar om intensitet och effort/ansträngning och inte så speciellt mycket om totalvolym i verkligheten. Frekvens är viktigt så länge intensitet och ansträngning tas till sin gräns, utifrån dagsform. I så fall kunde kortare pass varje dag vara av fördel-värde utöver.

Varför inte börja tänka i någon sorts periodisering för att optimera dina resultat.

Slartibartfast
2014-08-12, 14:27
Frekvensen ökar väl automatiskt om man sprider ut det över veckan. Annars har jag svårt att få det att gå ihop.

Nej?

Frekvensen och volymen per kroppsdel är samma.

Men istället för t.ex. två helkroppspass, kör man fyra halvkroppspass. Eller åtta kvartskroppspass :) Med samma totala veckovolym.

Beemel
2014-08-12, 14:31
Frekvensen ökar väl automatiskt om man sprider ut det över veckan. Annars har jag svårt att få det att gå ihop.

Inte nödvändigtvis. Beror på hur man definerar "övningarna".

Låt oss säga att vi delar upp kroppen i 7 grupper
(till exempel axlar, bröst, rygg, ben, armar, mage, vader)
och kör en grupp per dag i veckan, då kommer vi köra varje grupp en gång i veckan.

Delar vi upp det på 3 gånger så får man köra 2 grupper 2 av gångerna och 3 grupper det tredje passet.
(till exempel Ben/vader, Bröst/armar, Rygg/mage/axlar)
Då kommer vi även i detta fall bara köra varje grupp en gång per vecka.

I båda fallen får varje grupp en veckas vila mellan varje pass.
Alltså är frekvensen per grupp den samma.

Att det sedan däremot troligen är omöjligt att träna en "grupp" muskler utan att inkludera någon annan är en helt annan sak.