handdator

Visa fullständig version : Hantelrodd - enda roddövningen?


Hercoles
2014-08-12, 14:07
Räcker hantelrodd för att aktivera ryggen nog som roddövning, eller är det ett mer lyckat koncept att köra t.ex både stång samt hantelrodd?

Då menar jag endast roddmomentet, ej marklyft eller chins. Mitt problem är att jag har svårt att se min utveckling i stångrodden då jag lätt kan börja fuska och "svinga" upp hela kroppen för att göra vikten lättare.

Opher
2014-08-12, 14:30
Räcker hantelrodd för att aktivera ryggen nog som roddövning, eller är det ett mer lyckat koncept att köra t.ex både stång samt hantelrodd?

Då menar jag endast roddmomentet, ej marklyft eller chins. Mitt problem är att jag har svårt att se min utveckling i stångrodden då jag lätt kan börja fuska och "svinga" upp hela kroppen för att göra vikten lättare.

Då kör du för tungt, min vän. Sänk vikterna och få kontroll på utförandet, skulle jag tro.

Annars kan du köra kabelrodd? :)

Alltidxx
2014-08-12, 14:31
Preferens. Kör hantelrodd om du tycker det fungerar bättre. Personligen försöker jag hålla mig från enarmsövningar generellt. Jag tycker man tappar tid och effekten blir inte bättre. Just i enarmsrodd så är det lättare att få till ytterligare bättre kontraktion i bl a latsen genom att vrida överkroppen och dra handtaget lite till, men det är inte riktigt värt det tycker jag. Möjligtvis om man även är ute efter rotations-styrka och stabilitet.

Men som Opher skriver så bör du se över ditt utförande i stångrodd också.

Rawrx
2014-08-12, 14:35
Har egentligen inget svar på din fråga, men jag kör bara hantelrodd och har inte själv upplevt att det skulle vara otillräckligt (i ett upplägg med mycket mark/chins också).

Lägger man till stångrodd utan att dra ner på hantelrodden blir ju totala volymen större, och min spekulativa gissning skulle vara att det skulle ha större effekt än själva skillnaderna i övningarna.

Är volymen densamma så.. tja, du får väl starta en enmans-studie :D

mattilainen
2014-08-12, 14:40
Börjar du "fuska" upp vikten och det inte är det du vill åstadkomma så får du nog sänka vikten. Inte alltid fel att inte köra helt strikt.

vicarious
2014-08-12, 15:45
Det är väl minst lika enkelt att börja fuska och svinga i hantelrodd. Där har man ju ett helt moment där man kan vrida kroppen och skapa momentum. Prova någon rodd med bröstet mot en dyna så du får en mer fixerad position om det är ett problem.

Diomedea exulans
2014-08-12, 16:02
Om det ligger någon sanning i nästan allt jag någonsin läst på internet om träning så borde pulldowns, marklyft och hantelrodd räcka för att få en bra rygg.

Loke
2014-08-12, 16:32
Det är väl minst lika enkelt att börja fuska och svinga i hantelrodd. Där har man ju ett helt moment där man kan vrida kroppen och skapa momentum. Prova någon rodd med bröstet mot en dyna så du får en mer fixerad position om det är ett problem.

Samtidigt är det inte nödvändigtvis fel att "fuska". Det är bra att kunna utnyttja rotation för att få kraft, och då är hantelrodd en av de bästa övningarna. Skivstångsrodd är därmot inte en av de bästa övningarna för att tränna höftextension, då är nog frivändningar betydligt bättre.

Men jag håller med dock, fixerat bröst är bra skit.