handdator

Visa fullständig version : Löparknä, bristning och ?


anvihl
2014-08-12, 10:07
Jag har ett gäng knäskador som jag inte får ordning på. Det hela började i mitten av maj då jag tappade lite balans i bottenläget av en knäböj och vred då underbenet utåt ofrivilligt och det uppstod en rätt så kraftig smärta i utsidan av högre vaden, ungefär 8-10cm nedanför knät. Jag avslutade passet och det var inte mer med det, dagen efter hade vaden svält 4cm och knät knäppte och small ordentligt när jag låste ut det, det kom också huggande smärtor i utsidan av knät när jag promenerade och en diffus smärta vid insidan av knät precis där framsida lår fäster i knät, djupt nere. Jag åkte då till en naprapat som efter "intervju" och frågor gjorde massa tester och kände och grävde överallt och gav mig diagnosen löparknä och en muskelbristning och inflammation i vaden. Han gjorde en manuell behandling på detta och allt blev bättre efter ett par dagar. Han hittade också en svaghet och stelhet i baksida lår jag började jobba på. Jag fick också ordinerat att foam rolla framsida, utsida, insida och baksida lår vilket jag har gjort samt skulle jag köra utfall, stela mark, sidogång med band och tåhävningar samt begränsa vikterna i knäböj kraftigt. Sagt och gjort och mina besvär vid utsida knä och vad försvann helt efter ytterligare en manuell behandling på utsida lår. Dock höll sig den diffusa smärtan vid insida knä kvar, men det var uthärdligt och blev inte värre.

Jag ökade på bra i styrka i mina utfall och stela mark i ungefär två månader tills jag blev magsjuk i två dagar förra helgen. Smärtan i utsidan av vaden kom tillbaka direkt och kraftigare än någonsin, men det gjorde inte ont att göra tåhävningar enbart att promenera och vara i vila. Smärtan blir bättre när man stretchar genom att lägga vikten på utsidan av foten och liksom rulla över på utsidan av foten. Efter ett par dagar med dessa symptom när jag hade piggnat till efter sjukdomen högg det till i insidan av låret när jag promenerade och nu har jag en kraftig smärta i insida lår och insida knä 'även en lite ömhet strax nedanför knät på insidan precis vid smalbenet. Det känns obehagligt att flexa framsida lår och det känns inte som "droppen" blir helt kontraherad. Det gör också ont att lägga upp höger fot på vänster lår när man sitter i en korslagd position med benen. Utfall gör inte ont, inte heller knäböj med kroppsvikt, inte stela mark, sidogång med band eller tåhävningar, men marklyft känns direkt någon knäppande smärta vid insida knä/lårfäste redan på 40kg (normalt markar jag en bra bit över 200 så det borde inte vara någon stor belastning).

Till allt det här ska tilläggas att jag när ursprungsskadan hände låg på ett kraftigt underskott vilket jag fortsatte med rätt länge efteråt, men nu äter på överskott. Jag har ortopediska inlägg och skor för hålfot, uttrampad häldyna och lite pronation som jag har behövt ha länge. Ett par nya skor införskaffades efter den senaste skadan till insida lår då de gamla var utslitna och den fotortopeden trodde att mina löparknä kom från skorna, men inte insidan på knät.

Wall of text jag vet, men min naprapat har inga lediga tider på två veckor och jag ska till London nu i helgen så har lite panik över att jag knappt kan röra mig i lägenheten just nu. Nån som har någon idé på vad denna smärta vid insida knä/lårfäste kan vara? Min egna gissning skulle vara "gåsfot", men eftersom jag faktiskt har hålfotsinlägg känns det långsökt. Vadsmärtan är uthärdlig, men det känns som om dessa två (tre) skador är sammankopplade då allt detta hände från den där allra första knäböjen. Kan det vara så illa som en sprucken menisk?

anvihl
2014-08-19, 15:26
Ser att många har kollat här så ger en update.

Fick en tid hos naprapat idag och fick en behandling för väldigt j*vla onda sartorius och popliteus. Smärtorna försvann direkt och är bara sådär "behandlingsöm" just nu. Så. Jäkla. Skönt. Kollade också efter meniskskador vilket det inte fanns några. Värsta behandlingen jag någonsin fått.