handdator

Visa fullständig version : Lös avföring av shakes


villor91
2014-08-12, 09:10
Jag tar alltid en shake bestående av två skopor vassleprotein, två bananer, två dl havregryn, rapsolja och bär till frukost.
Men dagen därefter får jag diarre liknande symptom...
Varför händer detta???

mattilainen
2014-08-12, 09:16
hur mycket rapsolja?

villor91
2014-08-12, 09:23
0,5 dl.

Men jag vet att det inte är rapsoljan som gör detta, då jag inte använt mig utav det förrens förra veckan :(

mattilainen
2014-08-12, 09:35
0,5 dl.

Men jag vet att det inte är rapsoljan som gör detta, då jag inte använt mig utav det förrens förra veckan :(

det är ganska mycket skulle jag säga.Gamla får ofta olja ca 10 ml för att göra avföringen lättare.

villor91
2014-08-12, 09:44
det är ganska mycket skulle jag säga.Gamla får ofta olja ca 10 ml för att göra avföringen lättare.

Okej, nasty! Men vi kan utesluta oljan och laktosintolerans.
Är det något annat min kropp reagerar på? Blir svullen i magen och får inga hungerkänslor ett bra tag efter..

villor91
2014-08-12, 09:46
Tror att det är vassleproteinet, men vad kan det då vara om jag inte är laktosintolerant?

Pepz
2014-08-12, 09:53
testa att blötlägga havregrynen kvällen innan

Tolkia
2014-08-12, 11:58
Jag tar alltid en shake bestående av två skopor vassleprotein, två bananer, två dl havregryn, rapsolja och bär till frukost.
Men dagen därefter får jag diarre liknande symptom...
Varför händer detta???
En halv dl matolja i en sittning kan ge vem som helst diarré. Men om du har lös avföring dagen efter beror det knappast bara på din frukost utan på vad du äter hela dagen.
Är det något annat min kropp reagerar på? Blir svullen i magen och får inga hungerkänslor ett bra tag efter..
Att magen ökar i volym och att du inte blir hungrig ett bra tag efteråt är väl knappast konstigt när du har satt i dig en ordinär måltid? En full magsäck tar mer plats än en tom, och en full magsäck hos en normalt fungerande individ signalerar att nu behövs det inte mer mat på ett tag.

villor91
2014-08-12, 14:20
En halv dl matolja i en sittning kan ge vem som helst diarré. Men om du har lös avföring dagen efter beror det knappast bara på din frukost utan på vad du äter hela dagen.

Att magen ökar i volym och att du inte blir hungrig ett bra tag efteråt är väl knappast konstigt när du har satt i dig en ordinär måltid? En full magsäck tar mer plats än en tom, och en full magsäck hos en normalt fungerande individ signalerar att nu behövs det inte mer mat på ett tag.

Jag måste förtydliga mig. Jag vet att oljan inte är orsaken. Ska prova med ett sötningsmedelfritt protein pulver

mattilainen
2014-08-12, 14:28
Testa sluta med din shake totalt i ett par dagar och se om det blir skillnad.

R Scarpa27
2014-08-12, 19:42
massa sötningsmedel ? =)

i think even ya shake includes that.

villor91
2014-08-13, 14:58
massa sötningsmedel ? =)

i think even ya shake includes that.

Tror det med :) gjorde igår slag i saken och beställde protein sötat med stevia

-squat-
2014-08-13, 22:02
testa att blötlägga havregrynen kvällen innan

Varför? Är det fytinsyran du tänker på?

Vunnis
2014-08-13, 22:17
Varför? Är det fytinsyran du tänker på?
Påverkar blötläggning där, verkligen?

TS, hur lång tid är "ett bra tag" när du pratar hungerkänslor? Det blir ju trots allt en ganska stadig måltid av alltihop, så det är väl inte så konstigt om du blir mätt?

Pepz
2014-08-14, 07:36
Varför? Är det fytinsyran du tänker på?

nej
bara ett trick som hjälpte mig.

har samma problem. havregryn i shake gör min mage oglad
men är de blötlagda eller kokta(gröt) så funkar det.

-squat-
2014-08-14, 08:54
nej
bara ett trick som hjälpte mig.

har samma problem. havregryn i shake gör min mage oglad
men är de blötlagda eller kokta(gröt) så funkar det.

Ok.

Finns det någon negativ påverkan på näringsämnena om man har en färdig morgonshake beståendes av havregryn, vassle/kasein och vatten ståendes i kylen över natten?

watertouch
2014-08-14, 10:08
Jag måste förtydliga mig. Jag vet att oljan inte är orsaken. Ska prova med ett sötningsmedelfritt protein pulver

Sluta drick kaffe!

Pepz
2014-08-14, 10:10
Ok.

Finns det någon negativ påverkan på näringsämnena om man har en färdig morgonshake beståendes av havregryn, vassle/kasein och vatten ståendes i kylen över natten?

nej inte direkt.

men du kan ju blötlägga grynen på kvällen och blanda färdig shaken på morgonen om du är orolig

Richter
2014-08-16, 05:22
Blötläggning av grynen löser väl fibrerna, eller?

villor91
2014-08-16, 16:27
Påverkar blötläggning där, verkligen?

TS, hur lång tid är "ett bra tag" när du pratar hungerkänslor? Det blir ju trots allt en ganska stadig måltid av alltihop, så det är väl inte så konstigt om du blir mätt?

hmm.. skulle kunna gå 4-5 timmar efteråt utan att bli hungrig. Så tillslut efter cirka 4 timmar tvingar jag i mig ändå, men märker oftast då att jag är hungrig:smash:

Perramja
2014-08-17, 08:46
Känslig mot laktos? Jag var alltid illamående och fick diarre efter en proteindrink på morgonen innan fick utrett att jag inte fixade laktos, när jag bytte till sojaprotein försvann det. Testa och köp en påse sojaprotein och se vad som händer, hjälper det då så har du svaret.

villor91
2014-08-19, 11:17
tack för tipsen!

efter jag börjat blötlägga grynen har min mage blivit bättre:hbang:

Pepz
2014-08-19, 13:47
tack för tipsen!

efter jag börjat blötlägga grynen har min mage blivit bättre:hbang:

bra att det funkade!