handdator

Visa fullständig version : 150kg i bänk, av en 16-årig tjej.


Sidor : [1] 2 3 4

rooz
2014-08-12, 07:19
http://instagram.com/p/rkgLQih2-J/

En ganska duktig tjej:d

Evankhell
2014-08-12, 07:51
Sjukt stark, och mycket starkare än många killar, mig inkl.

Men vafan har hon där precis under bältet? Ser ut som Alien ska komma ut.

Snubben
2014-08-12, 08:00
Sjuka vikter, sjukare brygga.

rememberence
2014-08-12, 08:00
Men vafan har hon där precis under bältet? Ser ut som Alien ska komma ut.

Bänktröjan som korvar sig lite? :)

Evankhell
2014-08-12, 08:42
Bänktröjan som korvar sig lite? :)

Varför svarar du med en fråga? :Virro

spoon
2014-08-12, 08:49
Säger som Kirketeig i filmen, sjukt!

mattilainen
2014-08-12, 08:57
bra starkt men varför rör dom stången och speciellt där i slutet? Stör mig när dom förstör en sådan grym prestation.

spoon
2014-08-12, 09:00
bra starkt men varför rör dom stången och speciellt där i slutet? Stör mig när dom förstör en sådan grym prestation.

Hon har ju låst ut stången när dom tar den. Så viktigt är det inte på träning. Det handlar ju om att prestera på tävling.

Börje H
2014-08-12, 09:03
bra starkt men varför rör dom stången och speciellt där i slutet? Stör mig när dom förstör en sådan gym prestation.

Tog bort ett r där så det blev rätt :D

Att talla på stången under en riktigt tung, förmodligen hennes tyngsta, bänkpress till korgen må ju vara förlåtet. Passaren förmodligen mer nervös än henne. Skall bli väldans intressant att se vad det kan bli på tävling här nu!

Sheogorath
2014-08-12, 09:37
Sjukt stark, och mycket starkare än många killar, mig inkl.

Men vafan har hon där precis under bältet? Ser ut som Alien ska komma ut.

Revbensbågarna.

rooz
2014-08-12, 09:46
Revbensbågarna.

Ser mer ut som en del av tröjan som korvat sig.

Blir kul att se om några år om hon fortsätter utvecklas:)

Grotesk
2014-08-12, 09:46
Men hallå hon bryggar ju och grejer. Fusk!

rememberence
2014-08-12, 09:49
Varför svarar du med en fråga? :Virro

För att jag var osäker på mitt svar.
Att svara med en fråga på det sättet är möjligtvis en mer retorisk egenskap som behöver nyansen man får i talet.

Ber om ursäkt för förvirringen.

Sheogorath
2014-08-12, 10:13
Ser mer ut som en del av tröjan som korvat sig.

Blir kul att se om några år om hon fortsätter utvecklas:)

Det är revbenen, om du också talar om de två bågarna under bältet.

http://i59.tinypic.com/15mnyg7.png

Det blir ett hålrum i mitten p.g.a. bröstkorgens form:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqPo3gGswyIcBlvC8HbsUtWYlWM-9pc2evam3c17yiGBxWUiCGXQ

rememberence
2014-08-12, 10:18
Det är revbenen, om du också talar om de två bågarna under bältet.

Även fast hon ligger platt ner på bänken?

http://i.imgur.com/eWHWNqO.png

wessmen
2014-08-12, 10:20
Visst, mycket vikt men...

Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation när man använder alla hjälpmedel och vinklar man bara kan finna. Hur mycket rör sig stången egentligen och hur tungt är det i dessa vinklar?

Nä jag ser det lite som material-rekord. Som OS när det användes nya dräkter och därför sattes nya rekord i varje lopp. Man vet varför det går snabbare och det är bara dräktens förtjänst.

Dreas
2014-08-12, 10:21
Visst, mycket vikt men...

Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation när man använder alla hjälpmedel och vinklar man bara kan finna. Hur mycket rör sig stången egentligen och hur tungt är det i dessa vinklar?

Nä jag ser det lite som material-rekord. Som OS när det användes nya dräkter och därför sattes nya rekord i varje lopp. Man vet varför det går snabbare och det är bara dräktens förtjänst.Det är tungt och kan man inte utnyttja tröjan är det verkligen helkört.

Testa så får du se :)

wessmen
2014-08-12, 10:27
Det är tungt och kan man inte utnyttja tröjan är det verkligen helkört.

Testa så får du se :)

Menar du på allvar att det blir en rättvis jämförelse mot någon som aldrig kört med utrustning? Det förutsätter att man kan det från början. Jag sätter inga världsrekord i OS-dräkterna heller utan det är först när man kan utnyttja materialen som man får en fördel.

Men vi kan alla vara överens om att bryggan, deäkten och vinklar underlättar väldigt mycket.

Loke
2014-08-12, 10:30
Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation

Och ingen bryr sig.

Dreas
2014-08-12, 10:32
Menar du på allvar att det blir en rättvis jämförelse mot någon som aldrig kört med utrustning? Det förutsätter att man kan det från början. Jag sätter inga världsrekord i OS-dräkterna heller utan det är först när man kan utnyttja materialen som man får en fördel.

Men vi kan alla vara överens om att bryggan, deäkten och vinklar underlättar väldigt mycket.Ja, men utan bryggan, vinklarna och kunna utnyttja tröjan så kan man inte pressa det där.

Hon utnyttjar sina möjligheter maximalt.

wessmen
2014-08-12, 10:32
Och ingen bryr sig.

Är det därför du kommenterar? Samma gäller ovanstående?

Tydligen bryr ni er en hel del, tillräckligt mycket iaf :)

spoon
2014-08-12, 10:33
Det är ett utrustat lyft och ska givetvis jämföras med andra utrustade lyft.

Anna Dorthea Espevik är 16 år. Det norska rekordet i SL-bänk i öppen klass är på 137,5 kg och det norska rekordet i bara bänk är på 138 kg. Världsrekordet för kvinnor i klass -72 är på 175 kg. Anna har 130 kg på tävling sedan tidigare. Det här är en grym prestation.

caro
2014-08-12, 10:34
Menar du på allvar att det blir en rättvis jämförelse mot någon som aldrig kört med utrustning? Det förutsätter att man kan det från början. Jag sätter inga världsrekord i OS-dräkterna heller utan det är först när man kan utnyttja materialen som man får en fördel.

Men vi kan alla vara överens om att bryggan, deäkten och vinklar underlättar väldigt mycket.

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan utrustning/ingen utrustning. Något tiotal kilo? Dra bort någon konservativ uppskattning, 20 kg eller så ... Det är rätt bra ändå. Eller?

XXXL
2014-08-12, 10:38
Visst, mycket vikt men...

Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation när man använder alla hjälpmedel och vinklar man bara kan finna. Hur mycket rör sig stången egentligen och hur tungt är det i dessa vinklar?

Nä jag ser det lite som material-rekord. Som OS när det användes nya dräkter och därför sattes nya rekord i varje lopp. Man vet varför det går snabbare och det är bara dräktens förtjänst.

Brygg VM

rooz
2014-08-12, 10:39
Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan utrustning/ingen utrustning. Något tiotal kilo? Dra bort någon konservativ uppskattning, 20 kg eller så ... Det är rätt bra ändå. Eller?

20kg är vad jag som totalt oskolad inom utrustad bänkpress får ut av min slingshot (halv-tröja enkelt förklarat). Freddi Smultner har gjort runt 264 raw, 400kg utrustat (Tävlingsresultat).

136kg extra i händerna, på en lagom tung vikt från början.

Innan alla säger att det är fusk hit, fusk dit. Pröva lite utrustning, det är oerhört svårt att bemästra.

Sheogorath
2014-08-12, 10:39
Även fast hon ligger platt ner på bänken?

http://i.imgur.com/eWHWNqO.png

Det ser onekligen skumt ut... Och så får hon ha jävligt lång torso :D Skumt att den lyckats korva sig precis som bröstkorgen är formad bara. Men fine: revbenen nere vid magen ska hon inte ha iaf.

Nils.R
2014-08-12, 10:43
Kan ju vara att hon av nån anledning har en tjocktröja eller nåt under bänktröjan

caro
2014-08-12, 10:46
Freddi Smultner har gjort runt 264 raw, 400kg utrustat (Tävlingsresultat).

136kg extra i händerna, på en lagom tung vikt från början.

Innan alla säger att det är fusk hit, fusk dit. Pröva lite utrustning, det är oerhört svårt att bemästra.

Oj, jösses! :)

Jag tycker inte man ska säga fusk, jag tycker man ska säga det är olika grenar bara. Ingen tycker väl det är fusk med fotbollsskor, jämfört med vanliga gympadojor, t ex. Antar jag.

XXXL
2014-08-12, 10:51
Det är ju verkligen inget fel i att det är en teknik och materialsport, men felet är ju att många håller på som om det inte vore det.

affero
2014-08-12, 11:04
Varför svarar du med en fråga? :Virro

Varför svarar DU med en fråga? ;-)

rooz
2014-08-12, 11:18
För att sätta i sammanhang. Hon hade tagit sig in på topp-3, ungdom 83kg för herrar i Sverige med det lyftet.

Woody R
2014-08-12, 11:46
Avslutar ju lyftet ungefär 1dm lägre än när hon lyfte ut :S

filmjölk
2014-08-12, 11:56
Bänktröja, 1 dm ROM, sundsvallspassning och brygga? Räknas inte.

joelaxelsson
2014-08-12, 11:56
Det är revbenen, om du också talar om de två bågarna under bältet.

http://i59.tinypic.com/15mnyg7.png

Det blir ett hålrum i mitten p.g.a. bröstkorgens form:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqPo3gGswyIcBlvC8HbsUtWYlWM-9pc2evam3c17yiGBxWUiCGXQ

Jag tror snarare att det är en skrynklig bänkpresströja.

ceejay
2014-08-12, 12:02
Ja det är givetvis något som är under tröjan bara.

Evankhell
2014-08-12, 12:02
Varför svarar DU med en fråga? ;-)

Touché

Agitator
2014-08-12, 12:04
Undrar vad hon lyfter i vanlig bänkpress och inte tävlingslyft med alla dessa vinklar och utrustning. Mest för att det är vad vanliga människor kan relatera till.

filmjölk
2014-08-12, 12:08
Undrar vad hon lyfter i vanlig bänkpress och inte tävlingslyft med alla dessa vinklar och utrustning. Mest för att det är vad vanliga människor kan relatera till.

Gissar på 120kg.

Evankhell
2014-08-12, 12:09
För att jag var osäker på mitt svar.
Att svara med en fråga på det sättet är möjligtvis en mer retorisk egenskap som behöver nyansen man får i talet.

Ber om ursäkt för förvirringen.

Det är lugnt, jag var redan förvirrad.


Här är en annan tjej iaf, där det ser ut som att hon ska knäcka ryggen när som. Dat bridge!

http://i.ytimg.com/vi/3Wln6hCS5Hs/0.jpg

joelaxelsson
2014-08-12, 12:09
Ja det är givetvis något som är under tröjan bara.

Inte nödvändigtvis. Hamnar allt det "överflödiga" tyget framtill genom att någon drar i tröjan där borde det kunna se ut sådär.

XXXL
2014-08-12, 12:35
Det är lugnt, jag var redan förvirrad.


Här är en annan tjej iaf, där det ser ut som att hon ska knäcka ryggen när som. Dat bridge!

http://i.ytimg.com/vi/3Wln6hCS5Hs/0.jpg

Det handlar inte om att lyfta längre den saken är ju helt klar.

Dreas
2014-08-12, 12:48
Det handlar inte om att lyfta längre den saken är ju helt klar.Det är ju precis det det gör. Att lyfta så mycket som möjlig med de förutsättningar man har.

Det är bara dumt att inte göra så mycket man kan om målet är att lyfta maximalt.

XXXL
2014-08-12, 13:06
Men då gillar man inte att lyfta, då gillar man ju bara att få ett så pass högt kilogram resultat som möjligt.

Agitator
2014-08-12, 13:08
De borde börja med en tävling med fötterna i luften.

Hur skadligt är det btw att tävla så på högre vikter?

cESb2BlMbwk

a4yVt5TQrG0

Dreas
2014-08-12, 13:09
Men då gillar man inte att lyfta, då gillar man ju bara att få ett så pass högt kilogram resultat som möjligt.

http://sv.wiktionary.org/wiki/lyfta förflytta något uppåt

Jo? Man gillar att lyfta så mycket vikt som möjligt. Vilket är vad dom flesta har som mål med sitt bänkpressande.

Lägg till att det är säkrare för axlarna att lyfta med lite teknik än vad gemene gymmare gör.

Agitator
2014-08-12, 13:19
Har det alltid varit dessa bryggor och utrustningslyft?

Hur såg det ut på 70talet osv?

Dreas
2014-08-12, 13:23
Har det alltid varit dessa bryggor och utrustningslyft?

Hur såg det ut på 70talet osv?Folk som har kunnat brygga har mig veterligen alltid försökt utnyttja det. Men sen så ser man oftast bara klipp på dom snuskigt stora klossarna, inte dom som i regel bryggar mer som är mindre. Utrustningen har funnits ganska lång tid.

70-talet var före min tid.

Att köra med fötterna uppe fungerar inte för alla och långsiktigt så är det att be om en axelskada, speciellt om man ska maxa i det.

Förstår inte varför bryggor är så känsligt. Bara för att vissa är värdelösa på det så är det inte fusk med. Man gör ju så mycket man kan för att vara så stark som möjligt, iaf i regel. Finns ju dock undantag.

XXXL
2014-08-12, 13:27
Har det alltid varit dessa bryggor och utrustningslyft?

Hur såg det ut på 70talet osv?

Det såg vackert ut

mPgv2MY9F0I

XXXL
2014-08-12, 13:29
Förstår inte varför bryggor är så känsligt. Bara för att vissa är värdelösa på det så är det inte fusk med. Man gör ju så mycket man kan för att vara så stark som möjligt, iaf i regel. Finns ju dock undantag.

Förstår bara inte varför man vill ta bort så mycket av lyftet som möjligt, vill man inte kriga och kämpa? Slåss som en man för bövelen.

gunhamn
2014-08-12, 13:32
Olika fomer utav utrustning har funnits sen start i princip men bänktröjan kom 92(?) om jag inte minns fel.

Aldrig förstått varför man ska sträva efter att göra ett lyft tyngre än vad det behöver bara om man tävlar i att lyfta mycket? det gör man liksom inte i några andra idrotter. man försöker alltid prestera högsta möjliga resultat efter idrottens alla regler.

rooz
2014-08-12, 13:32
Har det alltid varit dessa bryggor och utrustningslyft?

Hur såg det ut på 70talet osv?

Utrustningen var ju sämre, te.x knälindor som köptes på apoteket var ju i princip bara gasbindor. Däremot så var doping en större faktor på den tiden, eftersom det var lagligt.

Styrkelyft i Raw-format har bara funnit som tävlingsform i några få år i vårat land. Styrkelyft var utrustat från början.

WHITEFOLKS
2014-08-12, 13:34
Hon var väldigt stark. Blir spännande att se i framtiden!

Dreas
2014-08-12, 13:35
Förstår bara inte varför man vill ta bort så mycket av lyftet som möjligt, vill man inte kriga och kämpa? Slåss som en man för bövelen.Tränar du triceps och axlar till döden samt kör med fötterna uppe när du kör bänkpress?

Kriga och slåss? När jag tränar vill jag förflytta vikt, bli starkare. Förflyttar jag mer vikt i en övning har jag troligen blivit starkare, speciellt om det sker över tid.

XXXL
2014-08-12, 13:35
Aldrig förstått varför man ska sträva efter att göra ett lyft tyngre än vad det behöver bara om man tävlar i att lyfta mycket? det gör man liksom inte i några andra idrotter. man försöker alltid prestera högsta möjliga resultat efter idrottens alla regler.

För att det blir mer "tävling" av det.

Agitator
2014-08-12, 13:37
Det såg vackert ut



Det där var riktigt vackert, dubbelrom minst mot dagens lyftare typ. *cupid*

Olika fomer utav utrustning har funnits sen start i princip men bänktröjan kom 92(?) om jag inte minns fel.

Aldrig förstått varför man ska sträva efter att göra ett lyft tyngre än vad det behöver bara om man tävlar i att lyfta mycket? det gör man liksom inte i några andra idrotter. man försöker alltid prestera högsta möjliga resultat efter idrottens alla regler.

Ja, jag kan förstå tänket. Men det blir ju liksom aldrig något för gemene man att relatera mot.

Doug Young kan jag direkt relatera till och känna att det var en grym prestation, medans i flickans fall här i tråden, så känner jag ingen som helst koppling till det, jag förstår dock att det hon gör är grymt, men när det blir sånt fokus på utrustning och eiffeltornet till brygga så försvinner all känsla för mig personligen.

Kul att hon gör ett bra resultat, men jag kan själv aldrig relatera till det och kan således inte känna att det är ett bra resultat, även fast jag förstår att det är det.

XXXL
2014-08-12, 13:39
Tränar du triceps och axlar till döden samt kör med fötterna uppe när du kör bänkpress?

Kriga och slåss? När jag tränar vill jag förflytta vikt, bli starkare. Förflyttar jag mer vikt i en övning har jag troligen blivit starkare, speciellt om det sker över tid.

Ok kul för dig, när jag tränar vill jag kriga och utmana mig själv, förflytta gränserna och gå långt bakom linjerna.

gunhamn
2014-08-12, 13:40
För att det blir mer "tävling" av det.

Förstår hur du menar men samtidigt är det svårt att mäta och alla sporter handlar alltid om att maximera sina resultat förutsatt att man strävar efter att bli bäst, och det fina med styrkelyft är att då behöver det nödvändigtsvis inte vara den starkaste som vinner utan den som lyfter mest vikt :)

Lillgrabben
2014-08-12, 13:41
Det där var riktigt vackert, dubbelrom minst mot dagens lyftare typ. *cupid*



Ja, jag kan förstå tänket. Men det blir ju liksom aldrig något för gemene man att relatera mot.

Doug Young kan jag direkt relatera till och känna att det var en grym prestation, medans i flickans fall här i tråden, så känner jag ingen som helst koppling till det, jag förstår dock att det hon gör är grymt, men när det blir sånt fokus på utrustning och eiffeltornet till brygga så försvinner all känsla för mig personligen.

Kul att hon gör ett bra resultat, men jag kan själv aldrig relatera till det och kan således inte känna att det är ett bra resultat, även fast jag förstår att det är det.

Du kan inte heller relatera till 250 kg utan bänktröja, så som Doug Young gjorde lyftet. Det är helt enkelt så jäkla mycket vikt att gemene man inte kan förstå prestationen.

Dreas
2014-08-12, 13:42
För att det blir mer "tävling" av det.Genom att försvåra för sig själv? Vem som tävlar gör frivilligt det?


Ja, jag kan förstå tänket. Men det blir ju liksom aldrig något för gemene man att relatera mot.

Doug Young kan jag direkt relatera till och känna att det var en grym prestation, medans i flickans fall här i tråden, så känner jag ingen som helst koppling till det, jag förstår dock att det hon gör är grymt, men när det blir sånt fokus på utrustning och eiffeltornet till brygga så försvinner all känsla för mig personligen.

Doug var troligen fullproppad med godis istället. Men bara det ser ut som man är van så är ju det bra. Inget direkt riktat mot dig, utan jag tror det är hur vi människor är funtade. Vi är vana att det ska se ut på ett visst sätt och gör det inte det så blir det lätt mjääh.

Ok kul för dig, när jag tränar vill jag kriga och utmana mig själv, förflytta gränserna och gå långt bakom linjerna.Och det kan du inte med en bättre teknik? Hur tänker du nu?

edit: Att brygga mer gör inte träningen lättare, vilket du verkar tro.

gunhamn
2014-08-12, 13:45
Det där var riktigt vackert, dubbelrom minst mot dagens lyftare typ. *cupid*



Ja, jag kan förstå tänket. Men det blir ju liksom aldrig något för gemene man att relatera mot.

Doug Young kan jag direkt relatera till och känna att det var en grym prestation, medans i flickans fall här i tråden, så känner jag ingen som helst koppling till det, jag förstår dock att det hon gör är grymt, men när det blir sånt fokus på utrustning och eiffeltornet till brygga så försvinner all känsla för mig personligen.

Kul att hon gör ett bra resultat, men jag kan själv aldrig relatera till det och kan således inte känna att det är ett bra resultat, även fast jag förstår att det är det.

Och jag kan inte relatera till en hög utav prestationer gjorda utav en mängd olika idrottare för att jag inte testat idrotten men jag kan fortfarande låta mig bli imponerad för att man jämför med dom andra i toppen och i detta fallet har ju Spoon radat upp en del olika saker att jämföra med.

wessmen
2014-08-12, 13:45
Olika fomer utav utrustning har funnits sen start i princip men bänktröjan kom 92(?) om jag inte minns fel.

Aldrig förstått varför man ska sträva efter att göra ett lyft tyngre än vad det behöver bara om man tävlar i att lyfta mycket? det gör man liksom inte i några andra idrotter. man försöker alltid prestera högsta möjliga resultat efter idrottens alla regler.

Men nu lyfter inte personen vikterna utan det är tröjan som gör jobbet.

Precis som i simningen jag pratade om så kom man fram till att dräkterna var för bra. När tröjan och "fusk-rom" gör 40% i styrkeökning borde man förstå att det inte är en själv som lyfter vikten.

För att jämföra väldigt enkelt, hur personerna ut på gymmet som bänkar 150kg? Kralliga som fan.

Dessa "pseudo-lyftare"? Inte kralliga.

Dreas
2014-08-12, 13:50
Men nu lyfter inte personen vikterna utan det är tröjan som gör jobbet.

Precis som i simningen jag pratade om så kom man fram till att dräkterna var för bra. När tröjan och "fusk-rom" gör 40% i styrkeökning borde man förstå att det inte är en själv som lyfter vikten.

För att jämföra väldigt enkelt, hur personerna ut på gymmet som bänkar 150kg? Kralliga som fan.

Dessa "pseudo-lyftare"? Inte kralliga.Fast det är ju inte riktigt sant. Det krävs en rätt bra prestation av lyftaren för att kunna kontrollera bänktröjan, speciellt på vikter i världsklass.

Tycker du att stavhopp är fusk också? För man använder ju en stav...Vissa sporter använder utrustning.

ducedo
2014-08-12, 13:55
Fast det är ju inte riktigt sant. Det krävs en rätt bra prestation av lyftaren för att kunna kontrollera bänktröjan, speciellt på vikter i världsklass.

Tycker du att stavhopp är fusk också? För man använder ju en stav...Vissa sporter använder utrustning.

Nu blir liknelsen absurt överdriven men är det inte mer som att höjdhopparen plockar fram en stav? Jag skulle säkert inte klara av det men när man lärt sig använda staven så utklassar man alla som kör utan. På sikt tvingas man antingen förbjuda redskapet (simning) eller så delar man upp i flera klasser.

Otrolig bedrift men för en bakåtsträvare som mig så känns det inte som 'klassisk' bänkpress med en sådan båge. Inget fel i utvecklingen dock utan jag är den som fortfarande klagar på ljudet i F1 när man gick vidare.

Dreas
2014-08-12, 13:57
Nu blir liknelsen absurt överdriven men är det inte mer som att höjdhopparen plockar fram en stav? Jag skulle säkert inte klara av det men när man lärt sig använda staven så utklassar man alla som kör utan. På sikt tvingas man antingen förbjuda redskapet (simning) eller så delar man upp i flera klasser.Och det är ju så det ser ut idag. Vi har utrustningslyftning och klassisk lyftning :)

VoDaresVins
2014-08-12, 13:58
edit: Att brygga mer gör inte träningen lättare, vilket du verkar tro.

Träningen nej men lyftet ja. Det är väl poängen av XXXL som jag även förstår.


Grym prestation hur som helst. Jag kommer garanterat aldrig kunna prestera motsvarande.

ducedo
2014-08-12, 14:01
Och det är ju så det ser ut idag. Vi har utrustningslyftning och klassisk lyftning :)

Okej, visar bara hur oinsatt jag är. Ingår även bryggan där eller det är okej inom klassisk?

Dreas
2014-08-12, 14:02
Träningen nej men lyftet ja. Det är väl poängen av XXXL som jag även förstår.
Men vad spelar det för roll om du gör ett lyft på 100kg lättare? Då höjer du tills det blir lika jobbigt igen. Det blir ju bara en flytt av gränsen där du ligger. Sen att brygga skyddar axlarna och ger en bättre stabilitet är ju inget negativt :)

Okej, visar bara hur oinsatt jag är. Ingår även bryggan där eller det är okej inom klassisk?Brygga får du göra hur du vill.

Kravet är att röven ska vara i bänken samt huvudet. Sen måste fötterna också vara i backen.

spoon
2014-08-12, 14:02
Förstår inte varför folk måste jämföra äpplen med päron. Vill man jämföra sig med lyftare utan utrustning så är det bara att göra det. Vill man förstå vilken prestation detta är så får man jämföra detta lyftet mot andra utrustade lyft. Jag gjorde denna jämförelsen åt er men den vill ingen läsa av någon anledning.

Dreas
2014-08-12, 14:05
Förstår inte varför folk måste jämföra äpplen med päron. Vill man jämföra sig med lyftare utan utrustning så är det bara att göra det. Vill man förstå vilken prestation detta är så får man jämföra detta lyftet mot andra utrustade lyft. Jag gjorde denna jämförelsen åt er men den vill ingen läsa av någon anledning.Fast lägger man in Eddies lyft på 180kg så klagar ju folk även där på bryggan.

Det ska alltid gnällas om bryggan är för stor.

Agitator
2014-08-12, 14:06
Och det är ju så det ser ut idag. Vi har utrustningslyftning och klassisk lyftning :)

Får man leka eiffeltornet i klassisk då och ha minimal ROM?

Förstår att man försöker minimera ROM osv, och att alla som tävlar gör det på lika villkor.

För min egen del handlar det om att det inte ens ser ut som bänkpress längre.

Även fast det är det enligt regelverk och allt. Tycker personligen det var bättre förr när folk bänkade med lätt brygga och använde sig av full ROM. Nu handlar ju allt om att göra så lite jobb som möjligt med så mycket vikt som möjligt.

Men jag köper att det är så det fungerar, för det är det enda vettiga sättet att verkligen låta alla tävla på lika villkor.

Den som får högst brygga och bäst vinkel är den som vinner med andra ord, name of the game.

Dreas
2014-08-12, 14:10
Får man leka eiffeltornet i klassisk då och ha minimal ROM?

Förstår att man försöker minimera ROM osv, och att alla som tävlar gör det på lika villkor.

För min egen del handlar det om att det inte ens ser ut som bänkpress längre.

Även fast det är det enligt regelverk och allt. Tycker personligen det var bättre förr när folk bänkade med lätt brygga och använde sig av full ROM. Nu handlar ju allt om att göra så lite jobb som möjligt med så mycket vikt som möjligt.

Men jag köper att det är så det fungerar, för det är det enda vettiga sättet att verkligen låta alla tävla på lika villkor.

Den som får högst brygga och bäst vinkel är den som vinner med andra ord, name of the game.Ja, det får man :)

Eddie Berglund är en av sveriges största talanger inom klassisk lyfning. Han har gjort 180kg i bänk vägandes under 66kg som ungdom tror jag. Eller om han var förstaårsjunis.

https://www.youtube.com/watch?v=eeQx_WcK3Y4 - 36min in.

165 ifrån samma Eddie: https://www.youtube.com/watch?v=Gu4rJBFNmRQ

edit: Inte säkert att den med bäst brygga vinner. Bra vinklar och hög brygga underlättar, men du måste vara stark också.

Tomasholm
2014-08-12, 14:16
Men nu lyfter inte personen vikterna utan det är tröjan som gör jobbet.

Precis som i simningen jag pratade om så kom man fram till att dräkterna var för bra. När tröjan och "fusk-rom" gör 40% i styrkeökning borde man förstå att det inte är en själv som lyfter vikten.

För att jämföra väldigt enkelt, hur personerna ut på gymmet som bänkar 150kg? Kralliga som fan.

Dessa "pseudo-lyftare"? Inte kralliga.
Du kanske borde lära dig brygga lite så kanske du inte hade haft ont i axlarna :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141593

VoDaresVins
2014-08-12, 14:21
Men vad spelar det för roll om du gör ett lyft på 100kg lättare? Då höjer du tills det blir lika jobbigt igen. Det blir ju bara en flytt av gränsen där du ligger. Sen att brygga skyddar axlarna och ger en bättre stabilitet är ju inget negativt :)


Förstår nog poängen med det ja. Ser visserligen ut som en del bryggar så pass att ryggen vore mera i riskzon än axlarna. Men inte vet jag, har själv kass brygga.

Personligen tycker jag det är en större prestation av en person som maxar e.g. 200kg med större ROM än en annan som maxar samma vikt med mindre ROM tack vare mera brygga.

Rikard Jansson
2014-08-12, 14:22
Tycker megabryggor suger och det gör 99% av alla andra också. Hade det gått på ett smidigt sätt att begränsa dem så hade det redan gjorts; de finns bara kvar för att det är för krångligt att begränsa dem på tävling.

dodie
2014-08-12, 14:22
165 ifrån samma Eddie: https://www.youtube.com/watch?v=Gu4rJBFNmRQ

edit: Inte säkert att den med bäst brygga vinner. Bra vinklar och hög brygga underlättar, men du måste vara stark också.

Det där är ju bara löjligt att dom kan hålla på sådär, stången går ju typ bara 10-15cm... Om det finns regler mot rövlyft borde det väl finnas mot sånt där trams oxå.

Dreas
2014-08-12, 14:24
Förstår nog poängen med det ja. Ser visserligen ut som en del bryggar så pass att ryggen vore mera i riskzon än axlarna. Men inte vet jag, har själv kass brygga.

Personligen tycker jag det är en större prestation av en person som maxar e.g. 200kg med större ROM än en annan som maxar samma vikt med mindre ROM tack vare mera brygga.Men vart ska man dra gränsen för personliga skillnader? Bryggan? Längden på över/underarm? Längden på armarna?

Det finns så många saker som påverkar ens lyftkapacitet att det blir bara löjligt att peka på en sak. Mindre brygga är ju något man direkt kan se. Men om personen med mindre brygga har 20cm kortare lyftväg ifrån början då?

Det där är ju bara löjligt att dom kan hålla på sådär, stången går ju typ bara 10-15cm... Om det finns regler mot rövlyft borde det väl finnas mot sånt där trams oxå.Trams? Det är en del av sporten. Det är okej att du är svagare än honom, det är jag också :D

Agitator
2014-08-12, 14:24
Ja, det får man :)

Eddie Berglund är en av sveriges största talanger inom klassisk lyfning. Han har gjort 180kg i bänk vägandes under 66kg som ungdom tror jag. Eller om han var förstaårsjunis.

https://www.youtube.com/watch?v=eeQx_WcK3Y4 - 36min in.

165 ifrån samma Eddie: https://www.youtube.com/watch?v=Gu4rJBFNmRQ

edit: Inte säkert att den med bäst brygga vinner. Bra vinklar och hög brygga underlättar, men du måste vara stark också.

Ser ut att lyfta 1.5 dm typ. Det som förstör det för en som tittar.

Självklart grymt av Eddie. Men det ser ju inte ut som bänkpress. Är väl det folket mest stör sig på, eller ja, vi som stör oss på det. Nu är jag inte ens en del av sporten mer än att jag själv gymmar. Tränar jag bänk så är det svag brygg och ner till bröst och upp, full rom. Samma sak med hantlar, ner i armhålorna och upp full rom.

Är vad jag själv utgår ifrån när man pratar bänkpress rent allmänt, sedan ser man filmer på sånt här och det är så långt ifrån det man kan komma, för min egen del dvs (och många andras).

Felet är ju dock hos mig, min referens med ordet bänkpress stämmer inte alls med regelverket och vad utövarna nyttjar.

Så får nog börja särskilja dem ordentligt utan att fundera på om de ens är i närheten lika varandra, för det är de ju inte längre. Som de en gång var.

Tomasholm
2014-08-12, 14:24
Förstår bara inte varför man vill ta bort så mycket av lyftet som möjligt, vill man inte kriga och kämpa? Slåss som en man för bövelen.

Eller hur! Tycker man borde köra men en hand också! Slåss som en man för bövelen! *flex**flex**flex*

Dreas
2014-08-12, 14:27
Ser ut att lyfta 1.5 dm typ. Det som förstör det för en som tittar.

Självklart grymt av Eddie. Men det ser ju inte ut som bänkpress. Är väl det folket mest stör sig på, eller ja, vi som stör oss på det. Nu är jag inte ens en del av sporten mer än att jag själv gymmar. Tränar jag bänk så är det svag brygg och ner till bröst och upp, full rom. Samma sak med hantlar, ner i armhålorna och upp full rom.

Är vad jag själv utgår ifrån när man pratar bänkpress rent allmänt, sedan ser man filmer på sånt här och det är så långt ifrån det man kan komma, för min egen del dvs (och många andras).

Felet är ju dock hos mig, min referens med ordet bänkpress stämmer inte alls med regelverket och vad utövarna nyttjar.

Så får nog börja särskilja dem ordentligt utan att fundera på om de ens är i närheten lika varandra, för det är de ju inte längre. Som de en gång var.Det brukar vara så att dom som klagar är dom som inte tävlar själva eller har hållt på någon längre tid. Själv ser jag det som en självklarhet, men det kan också bero på att man vänjer sig. Min brygga suger också, inte desto mindre roligt för det :)

Det brukar ju vara så att folk kallar det för lite olika saker. Gymbänk, styrkelyftsbänk osv.

dodie
2014-08-12, 14:30
Det brukar ju vara så att folk kallar det för lite olika saker. Gymbänk, styrkelyftsbänk osv.

Gymbänk (riktig bänk), styrkelyftsbänk (tramsbänk) :D

Agitator
2014-08-12, 14:32
Borde heta helkroppsbänk när man tävlar :)

Så kan bänkpress få vara kvar som den ädla form, och inte söndertrasad av vinklar och eiffeltorn.

Dreas
2014-08-12, 14:32
Gymbänk (riktig bänk), styrkelyftsbänk (tramsbänk) :DJa, det är den vanligaste åsikten. Sen efter några år som tävlande brukar den försvinna om den någonsin funnits.

rooz
2014-08-12, 14:44
Men nu lyfter inte personen vikterna utan det är tröjan som gör jobbet.

Precis som i simningen jag pratade om så kom man fram till att dräkterna var för bra. När tröjan och "fusk-rom" gör 40% i styrkeökning borde man förstå att det inte är en själv som lyfter vikten.

För att jämföra väldigt enkelt, hur personerna ut på gymmet som bänkar 150kg? Kralliga som fan.

Dessa "pseudo-lyftare"? Inte kralliga.

Har gott om 150kg bänkare på gymmet, flesta runt 90-kg strecket. Ganska okralliga. Lite lagom bukfetma och sisådär 50 år hela högen.

mattilainen
2014-08-12, 14:45
Roligt att många jämför liknande att tävla en rallytävling där ena kör en riktig rallybil och där den andra kör en volvo 240 orginal. Det ena är folkrace och det andra är rally, jämför inte dessa två sporter tack?

filmjölk
2014-08-12, 14:47
Jag gjorde en tråd där vi på demokratiskt vis bestämde vad som är en bänkpress: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214876

Så sorry styrkelyftare, majoriteten har talat.

Dreas
2014-08-12, 14:52
Jag gjorde en tråd där vi på demokratiskt vis bestämde vad som är en bänkpress: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214876

Så sorry styrkelyftare, majoriteten har talat.Problemet är ju när majoriteten är obildade personer utan direkt erfarenhet av det hela.

Lite som att låta småbarn(vita) peka på en bild av en svart och en vit och sen få besluta om vilket som känns farligast. Det man är van är inte lika skrämmande ;)

Sarwien
2014-08-12, 14:55
Det där är ju bara löjligt att dom kan hålla på sådär, stången går ju typ bara 10-15cm... Om det finns regler mot rövlyft borde det väl finnas mot sånt där trams oxå.

Ledsen för att du är klen eller? *cry**cry**cry*

XXXL
2014-08-12, 15:10
Ledsen för att du är klen eller? *cry**cry**cry*

Din åsikt håller inte efter det här uttalandet

Tycker megabryggor suger och det gör 99% av alla andra också. Hade det gått på ett smidigt sätt att begränsa dem så hade det redan gjorts; de finns bara kvar för att det är för krångligt att begränsa dem på tävling.

Tomasholm
2014-08-12, 15:12
Din åsikt håller inte efter det här uttalandet

jo?

XXXL
2014-08-12, 15:12
jo?

Kallar du Rikard Jansson klen?

Sarwien
2014-08-12, 15:13
Kallar du Rikard Jansson klen?

Va?

XXXL
2014-08-12, 15:16
Det är ju Rikard Jansson som jag citerade, det var ju han som skrev att han tyckte megabryggor var löjliga.

Alltså håller det inte att säga att det bara är klena människor som ogillar megabryggor

Tycker megabryggor suger och det gör 99% av alla andra också. Hade det gått på ett smidigt sätt att begränsa dem så hade det redan gjorts; de finns bara kvar för att det är för krångligt att begränsa dem på tävling.

Ingen säger något

Det där är ju bara löjligt att dom kan hålla på sådär, stången går ju typ bara 10-15cm... Om det finns regler mot rövlyft borde det väl finnas mot sånt där trams oxå.

Vad klen du är

Båda två benämner samma sak men den ena får påhopp och den andra inte.

filmjölk
2014-08-12, 15:17
Problemet är ju när majoriteten är obildade personer utan direkt erfarenhet av det hela.

Lite som att låta småbarn(vita) peka på en bild av en svart och en vit och sen få besluta om vilket som känns farligast. Det man är van är inte lika skrämmande ;)

Majoriteten av de som röstat har lyft i några år. Varken mer bildade eller mer obildade än styrkelyftare.



1qPhs-tVjmY

vs

ltmqcFfa_H8


Reaktioner på detta? :)

hurril
2014-08-12, 15:18
Visst, mycket vikt men...

Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation när man använder alla hjälpmedel och vinklar man bara kan finna. Hur mycket rör sig stången egentligen och hur tungt är det i dessa vinklar?

Nä jag ser det lite som material-rekord. Som OS när det användes nya dräkter och därför sattes nya rekord i varje lopp. Man vet varför det går snabbare och det är bara dräktens förtjänst.

Varje tråd om en sport man inte förstår måste verkligen varje gång innehålla dumjäveln som tror att allt är byggning som innefattar en skivstång.

Dreas
2014-08-12, 15:22
Majoriteten av de som röstat har lyft i några år. Varken mer bildade eller mer obildade än styrkelyftare.
Vad har majoriteten av dom som röstat för erfarenhet av styrkelyft? Min gissning såhär utan att veta är att styrkelyftare har bättre koll på styrkelyftsbänk än vad random gymmare har. Jag kan ju ha fel dock ;)

Sarwien
2014-08-12, 15:22
Varje tråd om en sport man inte förstår måste verkligen varje gång innehålla dumjäveln som tror att allt är byggning som innefattar en skivstång.

:laugh:

XXXL
2014-08-12, 15:23
1qPhs-tVjmY

http://2.bp.blogspot.com/-3wzE6-H7sX0/T6lcHSimoxI/AAAAAAAABHc/oG1CJ0zkxhI/s320/crying-cat.gif

Doug Young vrider sig i graven.

hurril
2014-08-12, 15:24
Det finns ju för fan MEMES om er.

http://woldfitness.com/2011/10/what-muscle-does-that-work/

filmjölk
2014-08-12, 15:25
Vad har majoriteten av dom som röstat för erfarenhet av styrkelyft? Min gissning såhär utan att veta är att styrkelyftare har bättre koll på styrkelyftsbänk än vad random gymmare har. Jag kan ju ha fel dock ;)

Pollen gällde att avgöra vad som är bänkpress genom ett demokratiskt majoritetsbeslut, så sorry, hobbybyggarna vann och har rätt, du har fel *slap*

Tomasholm
2014-08-12, 15:26
Det är ju Rikard Jansson som jag citerade, det var ju han som skrev att han tyckte megabryggor var löjliga.

Alltså håller det inte att säga att det bara är klena människor som ogillar megabryggor



Ingen säger något



Vad klen du är

Båda två benämner samma sak men den ena får påhopp och den andra inte.

Rikard bryggar ju som en hora själv så

hurril
2014-08-12, 15:26
Pollen gällde att avgöra vad som är bänkpress genom ett demokratiskt majoritetsbeslut, så sorry, hobbybyggarna vann och har rätt, du har fel *slap*

Som att åka till Lomma och fråga om blattar luktar skit.

filmjölk
2014-08-12, 15:30
vad gör personen i filmen? a) komplementsövning för bänkpress b) komplementsövning för bänkpress c) komplementsövning för bänkpress

pSnP3G-u9wY

XXXL
2014-08-12, 15:32
Ser mer ut som uppvärmning inför ett tävlingslyft. Vad heter hon? Säkert många här i tråden som vill ha hennes schema, DEM GAINZ. Förlåt sa jag DEM GAINZ precis? Jag menade ju såklart, DEM CENTIMETERS

hurril
2014-08-12, 15:32
Så nu när ni pumpat upp wanker-musklerna till elvan kanske vi kan fortsätta hylla människan i filmen?

anvihl
2014-08-12, 15:34
Det finns ju för fan MEMES om er.

http://woldfitness.com/2011/10/what-muscle-does-that-work/

Jaha lurar du på oss trojaner nu också?! Mitt kaspersky fick spelet när jag gick in där *grr27*

Piranha
2014-08-12, 15:36
Ingen som har en 15 åring polare som bänkat 160?

Det brukar alltid vara nån som känner nån så fort resultat är på tapeten.

Diomedea exulans
2014-08-12, 15:38
Visst, mycket vikt men...

Jag har jävligt svårt att tycka det är en prestation när man använder alla hjälpmedel och vinklar man bara kan finna. Hur mycket rör sig stången egentligen och hur tungt är det i dessa vinklar?

Nä jag ser det lite som material-rekord. Som OS när det användes nya dräkter och därför sattes nya rekord i varje lopp. Man vet varför det går snabbare och det är bara dräktens förtjänst.

Otroligt, fruktansvärt jävla tungt.

VoDaresVins
2014-08-12, 15:38
Men vart ska man dra gränsen för personliga skillnader? Bryggan? Längden på över/underarm? Längden på armarna?

Det finns så många saker som påverkar ens lyftkapacitet att det blir bara löjligt att peka på en sak. Mindre brygga är ju något man direkt kan se. Men om personen med mindre brygga har 20cm kortare lyftväg ifrån början då?


Jepp alltså du kan argumentera i evighet men det enda du bör komma till insikt med är att jag verkligen förstår vad du säger. :)

Jag kommer dock alltid att relatera ROM som en del av prestationen. På samma sätt som jag tycker en djupare böj är bättre prestation än en grundare på samma vikt, båda godkänt djup.

Energidryck
2014-08-12, 15:40
Det ser onekligen skumt ut... Och så får hon ha jävligt lång torso :D Skumt att den lyckats korva sig precis som bröstkorgen är formad bara. Men fine: revbenen nere vid magen ska hon inte ha iaf.

I vilken värld är bröstkorgen formad sådär?

hurril
2014-08-12, 15:42
Det som behöver hända är att byggare måste sluta sätta sina referensramar på idrotter eftersom det blir tokigt varje gång. SL-bänkpress är en sak, vad du gör på gymmet på en bänk med stång är en annan. Längdhopp är inte ett utfall med momentum. Stavhopp är inte step-ups med fuskpinne. Stöt är inte axelpress med cheating.

Dreas
2014-08-12, 15:57
Pollen gällde att avgöra vad som är bänkpress genom ett demokratiskt majoritetsbeslut, så sorry, hobbybyggarna vann och har rätt, du har fel *slap*
Och då är vi ttillbaka på vad man är van. Inte vad som är rätt eller fel.

mini
2014-08-12, 16:54
Folk är retards. Och lyftartjejen är grym.

WHITEFOLKS
2014-08-12, 17:49
Folk är retards. Och lyftartjejen är grym.

Fräsch åsikt om folk.

Sniggel
2014-08-12, 18:18
Otroligt, fruktansvärt jävla tungt.

Grejen är ju att stången hade ju bara gått rakt ner i bröstkorgen på de flesta tränade killar som försökt göra samma prestation (dvs med samma utrustning och teknik). Sen hade de fått ta hjälp av sina 2 passare att komma loss utan att råka illa ut.
Så ja det är rätt jävla tungt det där.

Agitator
2014-08-12, 19:46
Det som behöver hända är att byggare måste sluta sätta sina referensramar på idrotter eftersom det blir tokigt varje gång. SL-bänkpress är en sak, vad du gör på gymmet på en bänk med stång är en annan. Längdhopp är inte ett utfall med momentum. Stavhopp är inte step-ups med fuskpinne. Stöt är inte axelpress med cheating.

Men du erkänner att det var vackrare förr?

bubbe
2014-08-12, 19:54
Tycker endast saxning ska räknas som höjdhopp, allt annat är fusk!

http://www.wadis.se/Mitt%20album%20027.jpg

TranceII
2014-08-12, 20:17
Det som behöver hända är att byggare måste sluta sätta sina referensramar på idrotter eftersom det blir tokigt varje gång. SL-bänkpress är en sak, vad du gör på gymmet på en bänk med stång är en annan. Längdhopp är inte ett utfall med momentum. Stavhopp är inte step-ups med fuskpinne. Stöt är inte axelpress med cheating.

... och filmning är en del av fotbollen men folk kommer alltid att kommentera det även om man själv inte spelar.

Visst behöver man inte kommentera det i varje tråd men titeln 150 kg i bänk av en 16-årig flicka är lite provocerande för många; precis som det är provocerande när en "bro" säger att han tar 150 i bänk när polaren står över och hjälper till så han blir röd i nyllet.

R Scarpa27
2014-08-12, 20:28
2Zs6mi5bvic

cero
2014-08-12, 20:28
Ingen som har en 15 åring polare som bänkat 160?

Det brukar alltid vara nån som känner nån så fort resultat är på tapeten.

Min systersdotter fyller 15 i höst och bänkade runt 160 för ett par veckor sedan. Ska se om jag hittar ett klipp på det. Dock är hennes lyftväg ungefär 2 cm tack vare att hon bryggar om en krabba. Hon dricker vassle varje kväll innan läggsdags och äter broccoli till varje måltid.

en stor stark
2014-08-12, 20:31
Kära någon, starkt oavsett. Känner mig så svag nu :(

Tokruska
2014-08-12, 20:37
2Zs6mi5bvic

Ganska offtopic, men awesome. :D

4623
2014-08-12, 21:30
... och filmning är en del av fotbollen men folk kommer alltid att kommentera det även om man själv inte spelar.

Visst behöver man inte kommentera det i varje tråd men titeln 150 kg i bänk av en 16-årig flicka är lite provocerande för många; precis som det är provocerande när en "bro" säger att han tar 150 i bänk när polaren står över och hjälper till så han blir röd i nyllet.

Menar du såhär?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7060246&postcount=794

Matsa
2014-08-12, 21:36
Jag tycker att alla andra ska operera av sina bröstmuskler så att de blir lika trasiga som mig. Det skulle bli mer "tävling" av det och sen skulle jag kunna relatera till det bättre.

Man and Machine
2014-08-12, 22:00
Mycket vikt men prestation.. Jag och min zyzzbro bänkar lika mycket tillsammans är vi också bra? Lyftet är för konstlat för att jag ska imponeras av det, det säger ju ingenting om hennes styrka. Jag hoppas verkligen inte att det är ett godkänt tävlingslyft.

filmjölk
2014-08-12, 22:09
Brygga, ROM och bänktröja åt sidan, men Sundsvallspassningen (roligt uttryck) måste väl även ni styrkelyftare reagera på?

cero
2014-08-12, 22:13
Tycker också det var synd att passarna var så nära stången med fingrarna, men säkerhet kommer givetvis först. Inte så kul att få 150 KG över sig, spec om man är en 15-årig flicka.

Loke
2014-08-12, 22:17
Tycker också det var synd att passarna var så nära stången med fingrarna, men säkerhet kommer givetvis först. Inte så kul att få 150 KG över sig, spec om man är en 15-årig flicka.

De har ju sånna där säkerhetsrack, vad de nu heter. Den rationella säkerheten är lätt fixad således, det är bara passarna som var lite nerviga. Jag ska inte säga nåt dock, jag är typ världen sämsta passare, lol :P

cero
2014-08-12, 22:29
Fast när stången nuddar hennes bröst så är den väl fortfarande ett par cm över säkerhetsstängerna, så hon hade fått en rejäl smäll i varje fall. För att inte tala om passarnas ryggar som hade exploderat. Om händerna är nära stången kan man ju få grepp om den snabbt vid ev misslyckande och marklyfta upp vikten, är det ett par cm mellan stång och hand så är risken att ryggen knäcks i mitten istället.

tp_88
2014-08-12, 22:36
Sinnessjukt. Helt jävla sinnessjukt.

Loke
2014-08-12, 22:37
Äh. De är felinställda, de ska såklart vara bara precis så låga som de måste vara för att stången inte ska ta i. De tar helt enkelt inte säkerheten på fullt allvar. Det är ingen stor grej, men det är ju ändå värt att notera att sånt där lätt undviks, om inte annat på tävling.

hurril
2014-08-12, 22:47
Men du erkänner att det var vackrare förr?

Men du erkänner [...]? Verkligen hårdbollretorik från herr Agitator - jag vet inte hur jag ska klara mig ur den här rävsaxen.

Jag erkänner att det är tråkigt med bryggor som är så pass extrema att armbågarna inte ens böjs. Men jag inser att det blir svårt med en bra utformning av reglerna där och då har man ändå försökt.

Annars tittar jag en del på de äldre "plattare" stilarna eftersom de så uppenbart inte är tydligt sämre. Visst var dopingen utbredd då så folk hade en annan muskelstyrka vid samma kroppsvikt och allt det där, men jag ser inte varför det ska inverka så hårt på stilen. Jag tror att bryggan är något som kommer särskilt med tröjor men även för att det är Så Man Gör nu.

Jag är inte övertygad om att mer brygga är bättre.

... och filmning är en del av fotbollen men folk kommer alltid att kommentera det även om man själv inte spelar.

Visst behöver man inte kommentera det i varje tråd men titeln 150 kg i bänk av en 16-årig flicka är lite provocerande för många; precis som det är provocerande när en "bro" säger att han tar 150 i bänk när polaren står över och hjälper till så han blir röd i nyllet.

Filmning är på intet sätt centralt för att kunna spela fotboll så din analogi haltar. Det är mer som att jag skulle lägga mig i att alla slår bollen med fotens insida och inte, som jag, med tårna. Det rätta sättet är tåfjutt för så har jag alltid gjort själv. Hur ska man annars kunna jämföra prestation?

TranceII
2014-08-12, 22:59
Filmning är på intet sätt centralt för att kunna spela fotboll så din analogi haltar. Det är mer som att jag skulle lägga mig i att alla slår bollen med fotens insida och inte, som jag, med tårna. Det rätta sättet är tåfjutt för så har jag alltid gjort själv. Hur ska man annars kunna jämföra prestation?

Filmning är en ganska central del genom att domaren dömer. Men visst det är inte det som det går ut på precis som en bänktröja inte heller är själva poängen. Men det ingår i sporten och det finns ett visst motstånd eftersom man tycker det är en grej som förstör sporten. Andra tycker det inte men så är det.

Angående diskussionen om brygga:

eOjP6NQ3kKY

Fast jag antar att brygga gör mest skillnad i de lättare viktklasserna och hos tjejerna.

hurril
2014-08-12, 23:03
Filmning är en ganska central del genom att domaren dömer. Men visst det är inte det som det går ut på precis som en bänktröja inte heller är själva poängen. Men det ingår i sporten och det finns ett visst motstånd eftersom man tycker det är en grej som förstör sporten. Andra tycker det inte men så är det.

Angående diskussionen om brygga:

eOjP6NQ3kKY

Fast jag antar att brygga gör mest skillnad i de lättare viktklasserna och hos tjejerna.

Även SL har domare och även i SL kan du fuska lite med lite småknep här och var och liksom hoppas att domaren inte ser rätt. Du kan slänga med huvudet eller höja armarna i taket direkt efter lyftet för att visa att du är helsäker på att det var ett lyckat lyft. Som sagt - detta är spel för paneln och inte centralt. Tåfjutten, behovet av spikskor eller andra saker är bättre liknelser. Du famlar efter strån.

Handikappbänken är SUPERIMPONERANDE.

the_PL_man
2014-08-13, 00:01
Brygga, ROM och bänktröja åt sidan, men Sundsvallspassningen (roligt uttryck) måste väl även ni styrkelyftare reagera på?

Ett träningslyft är bara ett träningslyft.

TranceII
2014-08-13, 00:05
Även SL har domare och även i SL kan du fuska lite med lite småknep här och var och liksom hoppas att domaren inte ser rätt. Du kan slänga med huvudet eller höja armarna i taket direkt efter lyftet för att visa att du är helsäker på att det var ett lyckat lyft. Som sagt - detta är spel för paneln och inte centralt. Tåfjutten, behovet av spikskor eller andra saker är bättre liknelser. Du famlar efter strån.

Handikappbänken är SUPERIMPONERANDE.

Det är lätt lika centralt som bänktröjan, titta på VM och vilken effekt filmningar har.

Hur som helst så spelar det ingen roll. Folk kan köra med en tröja, två tröjor, en kille som hjälper dem eller vad som helst och kalla det bänkpress. Men det är klart det blir ifrågasatt; precis som att man ifrågasätter FIFA varför man inte tar till hårdhanskarna mot filmning (de har till och med motsatt sig målkameror tills typ nu)

the_PL_man
2014-08-13, 00:07
Men du erkänner att det var vackrare förr?

Var det?

Bryggor (i mer eller mindre grad) är lika gamla som sporten.
Lyftare har alltid eftersträvat den stil som fungerar bäst utifrån ens egna förutsättningar,

http://bonytobeastly.com/wp-content/uploads/2013/02/Lamar-Grant-Ectomorph-Bench-Press.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-cU9NfVFbAQE/UzXrwzSj22I/AAAAAAAAHew/EqU3ZTRHWwg/s1600/002.jpg

the_PL_man
2014-08-13, 00:13
Personligen tycker jag det är en större prestation av en person som maxar e.g. 200kg med större ROM än en annan som maxar samma vikt med mindre ROM tack vare mera brygga.

Personligen tycker jag att det är en större prestation att springa 9.70 på 100m på gräs utan skor än att göra det på gummibana med spikskor.

Men hur relevant är min åsikt? Att springa 9.70 är enormt oavsett.....

the_PL_man
2014-08-13, 00:15
Tycker personligen det var bättre förr när folk bänkade med lätt brygga och använde sig av full ROM. Nu handlar ju allt om att göra så lite jobb som möjligt med så mycket vikt som möjligt.

Den som får högst brygga och bäst vinkel är den som vinner med andra ord, name of the game.

Nej. Den som lyfter mest under gällande regelverk vinner. Att ha en extrem brygga passar inta alla.

Röda Björnen
2014-08-13, 00:16
"personligen tycker jag" , "jag värdesätter inte".

Jag kan tycka att det inte är bra att en 16 åring ska använda bänktröja, bälte, handremmar o.s.v. utan ska progressera utan utrustning.

Å andra sidan så bänkade jag första gången som 16 och tappade stången i ansiktet så..

Grymt jobbat, sjukt starkt av en 16 åring och en tjej på det också. Hur många killar här (även 20-30+) kan bänka 150 ?

the_PL_man
2014-08-13, 00:17
Men nu lyfter inte personen vikterna utan det är tröjan som gör jobbet.

Har du någonsn provat en tröja?
Om inte är du välkommen att få köra ett ordentligt tröjpass, och därefter vill jag höra din åsikt om hurvida tröjan gör allt jobb.

hurril
2014-08-13, 00:17
Det är lätt lika centralt som bänktröjan, titta på VM och vilken effekt filmningar har.

Hur som helst så spelar det ingen roll. Folk kan köra med en tröja, två tröjor, en kille som hjälper dem eller vad som helst och kalla det bänkpress. Men det är klart det blir ifrågasatt; precis som att man ifrågasätter FIFA varför man inte tar till hårdhanskarna mot filmning (de har till och med motsatt sig målkameror tills typ nu)

What? Din analogi är trasig, så trasig att ditt inlägg liksom inte kan bemötas.

hurril
2014-08-13, 00:19
Personligen tycker jag att det är en större prestation att springa 9.70 på 100m på gräs utan skor än att göra det på gummibana med spikskor.

Men hur relevant är min åsikt? Att springa 9.70 är enormt oavsett.....

This.

TranceII
2014-08-13, 00:22
What? Din analogi är trasig, så trasig att ditt inlägg liksom inte kan bemötas.

Nej, det är den inte. Är det för att du inte gillar filmningar eller varför har du svårt att förstå?

Delar av idrott X är något som andra inte gillar och/eller tycker är töntigt. Att bänktröjor och extrem brygga ses som lika löjligt som filmning av de utanför sporten är nog bara något att acceptera.

hurril
2014-08-13, 00:25
Nej, det är den inte. Är det för att du inte gillar filmningar eller varför har du svårt att förstå?

Delar av idrott X är något som andra inte gillar och/eller tycker är töntigt. Att bänktröjor och extrem brygga ses som lika löjligt som filmning av de utanför sporten är nog bara något att acceptera.

Filmningen är en dålig analogi och jag angav varför. Kritisera gärna det eller släng din analogi. Filmning är inte en del av fotboll eftersom det är förbjudet. Du vill göra det till något som ingår för att det sker. Andra regelbrott sker också.

Brygga och bänktröja är inte regelbrott däremot utan är "bredsida" i ena fallet och tydligt specificerat i det andra (likt dimensionerna på målet, planen och bollen.)

Kom med något bättre.

the_PL_man
2014-08-13, 00:25
Så kan bänkpress få vara kvar som den ädla form, och inte söndertrasad av vinklar och eiffeltorn.

Bänkpress har varit en del av styrkelyft sedan 1965. De första bänktröjorna kom 1983. Man har inom styrkelyft bråkat om utrustning sedan 1967. Enda året där all utrustning utom bältet var förbjudet var 1973.

the_PL_man
2014-08-13, 00:30
Självklart grymt av Eddie. Men det ser ju inte ut som bänkpress. Är väl det folket mest stör sig på, eller ja, vi som stör oss på det. Nu är jag inte ens en del av sporten mer än att jag själv gymmar. Tränar jag bänk så är det svag brygg och ner till bröst och upp, full rom. Samma sak med hantlar, ner i armhålorna och upp full rom.

Är vad jag själv utgår ifrån när man pratar bänkpress rent allmänt, sedan ser man filmer på sånt här och det är så långt ifrån det man kan komma, för min egen del dvs (och många andras).

Felet är ju dock hos mig, min referens med ordet bänkpress stämmer inte alls med regelverket och vad utövarna nyttjar.


Nej, vi som tävlar måste jag ha huvud, rumpa och hela foten i backen. Sedan måste vi stanna i botten och vänta på pressignal. Jag antar att du inte tränar din "bänkpress" så.

Det ni stör er mest på är att någon skulle kunna få för sig att en 16 årig flicka bänkar mer än er efter att ha läst på ett forum som detta. :)

VoDaresVins
2014-08-13, 07:08
Personligen tycker jag att det är en större prestation att springa 9.70 på 100m på gräs utan skor än att göra det på gummibana med spikskor.

Men hur relevant är min åsikt? Att springa 9.70 är enormt oavsett.....

Har du verkligen läst tidigare inlägg eller skummar du bara genom för att hitta nåt att reta dig på? Jag är själv sjukt imponerad av lyftet tråden egentligen handlar om. Vet även att jag inte kommer åstadkomma motsvarande själv.

Man ska inte nämna nåt om lyftteknik i såna här trådar, tas direkt som påhopp på prestation som måste försvaras.

caro
2014-08-13, 07:12
Nej, vi som tävlar måste jag ha huvud, rumpa och hela foten i backen. Sedan måste vi stanna i botten och vänta på pressignal. Jag antar att du inte tränar din "bänkpress" så.

Det ni stör er mest på är att någon skulle kunna få för sig att en 16 årig flicka bänkar mer än er efter att ha läst på ett forum som detta. :)

Ligger nog mycket i detta.

Som om tröja/lyftteknik och all annan optimering (vad det nu är) skulle kunna plocka bort ett antal kilo så att det säg blir ... 35 kg kvar, som skulle kännas "normalt", jämförbart och icke-hotande från en sextonårig tjej på gymmet.

:D

rooz
2014-08-13, 07:20
Ligger nog mycket i detta.

Som om tröja/lyftteknik och all annan optimering (vad det nu är) skulle kunna plocka bort ett antal kilo så att det säg blir ... 35 kg kvar, som skulle kännas "normalt", jämförbart och icke-hotande från en sextonårig tjej på gymmet.

:D
Låt säga att det är närmare 90+kg utan tröjan.

caro
2014-08-13, 07:28
Låt säga att det är närmare 90+kg utan tröjan.

Vilken exakt vikt det hamnar på är ointressant, det är diskussionerna om alla detaljer som ökar "den naturliga" vikten som är intressant. Det intressanta är alla "bortförklaringar". Varför, liksom. Att det är provocerande tycks som en trolig förklaring. Jag tror de flesta inte ens fattar att de blir provocerade, de bara måste hitta på "förklaringar".

Man kunde nästan tro, med anledning av detaljdiskussionerna att människan inte skulle klara något alls själv.

Och det är förmodligen inte sant.

;)

bertbert
2014-08-13, 07:28
Det ni stör er mest på är att någon skulle kunna få för sig att en 16 årig flicka bänkar mer än er efter att ha läst på ett forum som detta. :)

Men så är det ju? Den 16-åriga flickan bänkar ju mer än alla lipsillar i tråden!

SGW
2014-08-13, 08:52
Sjuk prestation, grymt.
Håller dock med om att det för mig, som lekman, blir ointressant med styrkelyft med utrustning. Det fråntar dock henne inte själva prestationen.

Ett par tankar om trådar likt dessa:

Det kommer alltid in en massa icke-styrkelyftare och ska klanka ner på allt som har med personen och prestationen att göra. Oavsett är hon 16 år och skitstark, kom igen liksom. Helt onödigt, låt dem ha sin sport.

Det kommer alltid in en massa styrkelyftare och kallar de som klagar för svaga, efterblivna, okunniga, "ingen bryr sig om era åsikter" osv. Är väl en naturlig reaktion att man ska försvara sin sport men samtidigt så är det många gånger jag hört styrkelyftare klaga på att intresset för sporten är så liten. Det kanske är värt att ta till sig och fundera över, iaf på förbundsnivå, om man kanske kan öka intresset för sporten genom att satsa mer på RAW.

Jag är inte speciellt insatt i SL, däremot har jag rört mig mer än de allra flesta i "vanliga gymmiljöer" de senaste 7-8 åren och jag upplever att det ändå är väldigt många som har ett intresse av bänk, mark, böj, styrka osv. Ett intresse som för de flesta tyvärr försvinner helt när det blir tal om utrustnings-SL.

Nåja, lite lösa tankar från en oinsatt bara. Men tjaffs är annars alltid kul att läsa *popcorn*

bertbert
2014-08-13, 08:55
Det kommer alltid in en massa styrkelyftare och kallar de som klagar för svaga, efterblivna, okunniga, "ingen bryr sig om era åsikter" osv. Är väl en naturlig reaktion att man ska försvara sin sport men samtidigt så är det många gånger jag hört styrkelyftare klaga på att intresset för sporten är så liten. Det kanske är värt att ta till sig och fundera över, iaf på förbundsnivå, om man kanske kan öka intresset för sporten genom att satsa mer på RAW.


Men klassisk styrkelyft som det heter har växt väldigt snabbt och är idag större än styrkelyft med utrustning. Så den kritiken är helt obefogad. Jag håller med om att utrustningslyft är svåra att förstå (jag gillar dem själv inte alls) men man behöver för den sakens skulle inte skriva en massa efterblivna inlägg om att det är fusk, utrustningen gör jobbet, det där är inte riktig bänk bla bla bla.

WHITEFOLKS
2014-08-13, 09:02
I det här fallet tror jag att mycket av problematiken är att det finns två aspekter som är svåra att förena. Dn ena är att göra sporten enkel att förstå/relatera till för okunniga, dvs göra den lättare att sälja och titta på. Antagligen skulle raw utan brygga etc göra den lättaree för gemene man att förstå.

Andra delen är att man i regler i allmänhet vill ta bort så mycket som möjligt som är bedömningsfrågor. Fötter/rumpa/skuldra (eller vad det nu är) i marken/bänken gör det hela mycket mer lättbedömt än om man ska börja döma på "ok" brygga vs för mycket brygga osv. Det gör sporten mer rättvis på så sätt att alla vet förutsättningarna och antagligen mer sällan känner sig "bortdömda".

De skulle ju iofs kunna ta bort utrustningen helt och ha kvar övriga regler, vet inte hur det skulle funka.

rooz
2014-08-13, 09:03
Sjuk prestation, grymt.
Håller dock med om att det för mig, som lekman, blir ointressant med styrkelyft med utrustning. Det fråntar dock henne inte själva prestationen.

Ett par tankar om trådar likt dessa:

Det kommer alltid in en massa icke-styrkelyftare och ska klanka ner på allt som har med personen och prestationen att göra. Oavsett är hon 16 år och skitstark, kom igen liksom. Helt onödigt, låt dem ha sin sport.

Det kommer alltid in en massa styrkelyftare och kallar de som klagar för svaga, efterblivna, okunniga, "ingen bryr sig om era åsikter" osv. Är väl en naturlig reaktion att man ska försvara sin sport men samtidigt så är det många gånger jag hört styrkelyftare klaga på att intresset för sporten är så liten. Det kanske är värt att ta till sig och fundera över, iaf på förbundsnivå, om man kanske kan öka intresset för sporten genom att satsa mer på RAW.

Men det är ju klart att man blir sedd som okunnig, oinsatt när vissa användare vräker ur sig diverse dravel om att det är fusk att maximera lyft vikt genom att förfina sin teknik och utrustning som är tillåten.

RAW-lyftningen har gått om utrustningen trots kort tid i tävlingssammanhang. På SM denna sommar hade man te.x fler kvinnliga tävlande än manliga, hur många andra styrkeidrotter kan klara av detta?

Givetvis sitter jag också och är lite butter över att jag inte kan ha en super-max brygga, korta ned lyftvägen till någon decimeter eller att jag har långa armar.

Men lik fan är jag imponerad.

SGW
2014-08-13, 09:04
Men klassisk styrkelyft som det heter har växt väldigt snabbt och är idag större än styrkelyft med utrustning. Så den kritiken är helt obefogad. Jag håller med om att utrustningslyft är svåra att förstå (jag gillar dem själv inte alls) men man behöver för den sakens skulle inte skriva en massa efterblivna inlägg om att det är fusk, utrustningen gör jobbet, det där är inte riktig bänk bla bla bla.

Ok visar ju hur oinsatt jag är, det hade jag ingen aning om. Kul utveckling imo!

Det andra håller jag helt med om.

Agitator
2014-08-13, 09:23
Var det?

Bryggor (i mer eller mindre grad) är lika gamla som sporten.
Lyftare har alltid eftersträvat den stil som fungerar bäst utifrån ens egna förutsättningar,

http://bonytobeastly.com/wp-content/uploads/2013/02/Lamar-Grant-Ectomorph-Bench-Press.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-cU9NfVFbAQE/UzXrwzSj22I/AAAAAAAAHew/EqU3ZTRHWwg/s1600/002.jpg

Väldigt trevliga exempel du visar, väldigt enkelt att relatera till!

filmjölk
2014-08-13, 09:26
Ett träningslyft är bara ett träningslyft.

Jag vill ha pass från Hurril och Mapa i bänken och göra 800kg raw. inofficielt världsrekord på träning!

Nu dummar jag mig, men håller passare/passarna i stången så har man ingen aning om vad de lyfter, även om "de bara styr" "det är bara psykologiskt!" eller "De bara håller utan att hjälpa som ren säkerhetsåtgärd".

cero
2014-08-13, 09:39
Låt säga att det är närmare 90+kg utan tröjan.

Kan en tröja ge så mycket som 60 KG?

Toni Radanov
2014-08-13, 10:21
Kan en tröja ge så mycket som 60 KG?


I regel inte på en lätt tjej nej. På 100kg+ kroppsviktkvinnor kan och gör det det beträffande vår egen Sandra Lönn tex.

Tjejer får allt mellan 5-50 beroende på hur duktiga de är på att utnyttja tröjan samt kroppsvikt.

Dreas
2014-08-13, 10:25
Jag vill ha pass från Hurril och Mapa i bänken och göra 800kg raw. inofficielt världsrekord på träning!

Nu dummar jag mig, men håller passare/passarna i stången så har man ingen aning om vad de lyfter, även om "de bara styr" "det är bara psykologiskt!" eller "De bara håller utan att hjälpa som ren säkerhetsåtgärd".På träning med tröja kan det ibland vara bra att få någon som styr.

Om du testar tröja så kommer du nog inse det. Såvida den inte är tight deluxe.

cero
2014-08-13, 10:32
I regel inte på en lätt tjej nej. På 100kg+ kroppsviktkvinnor kan och gör det det beträffande vår egen Sandra Lönn tex.

Tjejer får allt mellan 5-50 beroende på hur duktiga de är på att utnyttja tröjan samt kroppsvikt.

Så vad kan vi gissa att tjejen tar raw? 110-120? Förutsatt att passarna inte pillade på stången under lyftet.

spoon
2014-08-13, 10:40
Så vad kan vi gissa att tjejen tar raw? 110-120? Förutsatt att passarna inte pillade på stången under lyftet.

Varför är det viktigt att veta? Hon tävlar med utrustning och där är hon bland dom bästa i Norge i sin viktklass oavsett ålderskatogori. Hon är 25 kg efter världsrekordet på detta träningslyft. Att göra detta när man är 16 år är grymt.

Agitator
2014-08-13, 10:41
Feets up i luften, 90 kg?

filmjölk
2014-08-13, 10:42
Så vad kan vi gissa att tjejen tar raw? 110-120? Förutsatt att passarna inte pillade på stången under lyftet.

Jag gissar på 120kg med en teknik jag hade godkänt. Stopp, ingen sundsvallspassning, minimal brygga, FU, något bredare än axelbrett grepp.

Rikard Jansson
2014-08-13, 10:44
Jag gissar på 120kg med en teknik jag hade godkänt. Stopp, ingen sundsvallspassning, minimal brygga, FU, något bredare än axelbrett grepp.

Tror mer på 80 kg isf, inte för att det spelar någon roll som spoon säger ^^

tp_88
2014-08-13, 10:47
Ja, jag gissar också att det handlar om 80-90kg nånstans. Vilket också är jävligt bra, såklart.

Agitator
2014-08-13, 10:50
Varför är det viktigt att veta? Hon tävlar med utrustning och där är hon bland dom bästa i Norge i sin viktklass oavsett ålderskatogori. Hon är 25 kg efter världsrekordet på detta träningslyft. Att göra detta när man är 16 år är grymt.

Är nog inte så viktigt.

Men ingen som gymmar lyfter med eiffeltorn till brygga eller med tröja.

Och man förutsätter att hon kan bänka full rom med en lätt brygga. Som vanlig bänkpress, det alla utför på gym, du vet, för att relatera till.

Självklart är hon grym, men man vill väl mest veta vad hon presterar i ett liknande lyft som de flesta utför.

Hennes tävlingslyft är det knappt ingen som kan relatera till, vi är inte kvinnor som undrar liksom.

Ta herrarna, kan de relatera? Någon här hade väl över 100+kg i skillnad gentemot sitt raw.


Starkt jobbat, men 99.99x procent av jordens befolkning kan inte relatera till prestationen.

Hade man sett en träningsvideo där hon kör feets up eller lätt brygga och full rom, reppandes på 90, 100 kg som en del av uppvärmningen så hade alla som tränar kunnat relatera till det.

Grym prestation, det säger vi alla. Men i princip kan ingen av oss förutom andra 16 åriga tjejer som tävlar med utrustning relatera till det.

spoon
2014-08-13, 10:58
Jag blir inte imponerad av idrottsliga prestationer baserat på om jag kan relatera till dom. Jag sätter idrottares prestationer emot andra idrottares prestationer för att jämföra.

Dreas
2014-08-13, 11:01
Är nog inte så viktigt.

Men ingen som gymmar lyfter med eiffeltorn till brygga eller med tröja.

Och man förutsätter att hon kan bänka full rom med en lätt brygga. Som vanlig bänkpress, det alla utför på gym, du vet, för att relatera till.

Självklart är hon grym, men man vill väl mest veta vad hon presterar i ett liknande lyft som de flesta utför.

Hennes tävlingslyft är det knappt ingen som kan relatera till, vi är inte kvinnor som undrar liksom.

Ta herrarna, kan de relatera? Någon här hade väl över 100+kg i skillnad gentemot sitt raw.


Starkt jobbat, men 99.99x procent av jordens befolkning kan inte relatera till prestationen.

Hade man sett en träningsvideo där hon kör feets up eller lätt brygga och full rom, reppandes på 90, 100 kg som en del av uppvärmningen så hade alla som tränar kunnat relatera till det.

Grym prestation, det säger vi alla. Men i princip kan ingen av oss förutom andra 16 åriga tjejer som tävlar med utrustning relatera till det.Du kan inte relatera ordentligt till någon sport som du inte testat. Inte om man hårddrar det. Men av någon anledning sticker bänk med tröja lite extra, aldrig förstått varför. Det manliga egot klarar inte av att någon bänkar mer?

Agitator
2014-08-13, 11:03
Ja, men vi säger ju att prestationen är grym!

Nästa tanke blir, undrar vad hon gör i lyft som 99 procent av oss tränande kan relatera till.

Du får ju särskilja på punkterna.

filmjölk
2014-08-13, 11:08
Du kan inte relatera ordentligt till någon sport som du inte testat. Inte om man hårddrar det. Men av någon anledning sticker bänk med tröja lite extra, aldrig förstått varför. Det manliga egot klarar inte av att någon bänkar mer?

Det som sticker är inte resultatet, utan semantiken. "Vi" har ju en annan definition av vad bänkpress är, och att då hävda att man tar XXXkg i bänkpress när dessa XXXkg utförts i något som inte är en bänkpress (enligt oss) provocerar.

Ungefär som alla (inklusive sl:are) blir provocerade av en rövlyfts- och studsbänk som kallas för bänkpress, eller passare som hjälper till och skriker "All you!" och sedan kallar det bänkpress. Eller målade vikter.

Agitator
2014-08-13, 11:09
Du kan inte relatera ordentligt till någon sport som du inte testat. Inte om man hårddrar det. Men av någon anledning sticker bänk med tröja lite extra, aldrig förstått varför. Det manliga egot klarar inte av att någon bänkar mer?

Som tur är har man provat många sporter. Som kille har man en hyfsad referensram oftast.

Kanske inte dagens generation. Men vi lite äldre gör det iaf.

Sedan måste jag även påpeka att jag inte är ett sportfreak eller följer lag osv.

Jag tränar regelbundet och slötittar ibland på fotboll eller hockey. OS är även det kul, ställt upp i 4 skololympiader och har medalj från alla grenar från varje år.

Så för min del har jag rätt lätt att relatera till många preatationer.

Att flickan lyfter mer än mig i en situation jag inte ens är i närheten av att kunna relatera till har jag inga som helst problem med.

Hade varit kul att se lite full roms hantelpressar till armhålan, mest för att se hur stark hon är för min egen del.

Eller enkel bänkpress. Svårare än så är det inte. Har inget med hat att göra eller annat trams, handlar om att kunna relatera till prestationen.

bubbe
2014-08-13, 11:14
Det som sticker är inte resultatet, utan semantiken. "Vi" har ju en annan definition av vad bänkpress är, och att då hävda att man tar XXXkg i bänkpress när dessa XXXkg utförts i något som inte är en bänkpress (enligt oss) provocerar.

Ungefär som alla (inklusive sl:are) blir provocerade av en rövlyfts- och studsbänk som kallas för bänkpress, eller passare som hjälper till och skriker "All you!" och sedan kallar det bänkpress. Eller målade vikter.

Saken är ju den att i det ena av fallen så finns det en tydlig definition av vad som är en bänkpress som mätverktyg.

hurril
2014-08-13, 12:17
Det som sticker är inte resultatet, utan semantiken. "Vi" har ju en annan definition av vad bänkpress är, och att då hävda att man tar XXXkg i bänkpress när dessa XXXkg utförts i något som inte är en bänkpress (enligt oss) provocerar.

Ungefär som alla (inklusive sl:are) blir provocerade av en rövlyfts- och studsbänk som kallas för bänkpress, eller passare som hjälper till och skriker "All you!" och sedan kallar det bänkpress. Eller målade vikter.

Fattar du inte att det är DU och andra gymmare som har en annan definition av bänkpress? Ni tror att ni har ensamrätt på något och tror dessutom att era åsikter om vad som imponerar på er spelar någon roll. En hel hoper människor med en självpåtagen roll som utnämnare av imponerande feats.

Det som är provocerande i sammanhanget är att det verkligen verkar som att ni inte ens VILL förstå. Jag ser ingen av er stå och bråka på friidrottare som kör olika hopp, steg-kombinationer, halvböjar, eller frivändningar och ifrågasätta nyttan av att inte Bodybuildingböja med kontakt i framlåren, träna korrekt Coleman(tm)-utfallsgång(tm)(r) eller lära sig curla.

Men när det kommer till någon som tävlar i en annan sport än friidrott som även den har sin grund i styrketräning med övningar av olika specificitet så är det som att ni begått kollektivt självmord på era intellekt och blivit efterblivna och helt omedvetna om det.

Ni whine:ar om att floppen är felaktig och att man borde hoppa jämfota över ribban. Att tresteg är fusk Because Fuck You That's Why. Stavhopp är töntigt - hur ska man kunna jämföra med jämfotahopp när ni har en fuskpinne?

joelaxelsson
2014-08-13, 12:17
Dels är jag imponerad över flickans prestation. Dels är jag imponerad av ignoransen och upprördheten hos gemene bror byggare som följer av att han riskerar att förlora denna bildliga mätartävling av bänkpress-fallos, tillika självkänsla, alternativt inte kunna ingå i tävlingen pga olika referensramar och därmed förlora på walk over.

Agitator
2014-08-13, 12:18
Saken är ju den att i det ena av fallen så finns det en tydlig definition av vad som är en bänkpress som mätverktyg.

Som 99,99x procent av världens befolkning inte kan relatera till.

hurril
2014-08-13, 12:19
Som 99,99x procent av världens befolkning inte kan relatera till.

För fallet att du har rätt: vilken roll spelar det? Sporten bänkpress finns inte till för din skull, Agitator. Att du tror att det är så tyder på något slags problem med din relation till ditt värde i världen.

cero
2014-08-13, 12:21
Jag blir inte imponerad av idrottsliga prestationer baserat på om jag kan relatera till dom. Jag sätter idrottares prestationer emot andra idrottares prestationer för att jämföra.

Eh, klart man gör. Det är där det det spektakulära ligger. Hade man sett sprinters springa med studsmattor under fötterna så hade man ju direkt börjat fundera på hur snabbt personen hade kunnat springa med vanliga spikskor, för att kunna avgöra hur awsome det är. Klart att tröja kräver mycket teknikträning osv, men sådant är jag inte intresserad av. Tycker det förstör sportens natur.

Agitator
2014-08-13, 12:24
För fallet att du har rätt: vilken roll spelar det? Sporten bänkpress finns inte till för din skull, Agitator. Att du tror att det är så tyder på något slags problem med din relation till ditt värde i världen.

Läs ett av mina tidigare inlägg ovanför från imorse.
Så ser du att det för min del inte spelar så stor roll. Men visst var min tanke när jag såg hennes prestation: undrar vad hon gör i bänk som jag kan relatera till..

Inget speciellt krystat över den tanken, tycker du?

hurril
2014-08-13, 12:25
Eh, klart man gör. Det är där det det spektakulära ligger. Hade man sett sprinters springa med studsmattor under fötterna så hade man ju direkt börjat fundera på hur snabbt personen hade kunnat springa med vanliga spikskor, för att kunna avgöra hur awsome det är. Klart att tröja kräver mycket teknikträning osv, men sådant är jag inte intresserad av.

Är det mängden teknikträning som är det som stör dig? Sprint torde i så fall vara helt ointressant för dig med tanke på hur otroligt många timmar sprinters lägger på det. Om du aldrig tränat det så sätter jag en månadslön på att du inte kan ta ett enda löpsteg korrekt faktiskt. Det är en illusion hos dig att du tror att du kan relatera bara för att "de springer ju rakt fram - hur svårt kan det vara?"

Samma sak gäller i alla sporter med ett prestationsmoment.

hurril
2014-08-13, 12:27
Läs ett av mina tidigare inlägg ovanför från imorse.
Så ser du att det för min del inte spelar så stor roll. Men visst var min tanke när jag såg hennes prestation: undrar vad hon gör i bänk som jag kan relatera till..

Inget speciellt krystat över den tanken, tycker du?

Men hur menar du med frågan om vad hon gör i något du kan relatera till? Snackar vi skivstångscurl eller menar du verkligen: undrar vad hon gör i bänkpress med kass teknik, röven på sniskan och delvis i luften, sladdriga gympaskor, studs, snedpress och sänkning? Vad är det inom dig och så många andra som tror att DET är den relevanta jämförelsen?

De flesta som kommer till en lyftarklubb och får lära sig en korrekt teknik gör betydligt MINDRE med den till en början. Just för att deras egen referenspunkt just är skitbänk med studs och rövlyft.

spoon
2014-08-13, 12:30
Eh, klart man gör. Det är där det det spektakulära ligger. Hade man sett sprinters springa med studsmattor under fötterna så hade man ju direkt börjat fundera på hur snabbt personen hade kunnat springa med vanliga spikskor, för att kunna avgöra hur awsome det är. Klart att tröja kräver mycket teknikträning osv, men sådant är jag inte intresserad av. Tycker det förstör sportens natur.

Jag gör inte det. Jag kan kanske springa 100 m på 15 sekunder. Det är inte tillräckligt bra för att avgöra hur bra 10,5 sekunder är. För att veta det så måste jag jämföra atleten som sprang på 10,5 med andra löpare. Då får jag reda på att rekordet ligger på 9,6 och att det krävs under 10 sekunder för att vara top-tio i världen. Jag utgår alltså inte ifrån mig själv när jag bedömer en prestation.

Jag sitter inte heller och funderar på hur fort löparna hade sprungit om dom inte hade haft löparskor på sig eller hur fort dom hade sprungit utan löparbanor.

hurril
2014-08-13, 12:32
Jag gör inte det. Jag kan kanske springa 100 m på 15 sekunder. Det är inte tillräckligt bra för att avgöra hur bra 10,5 sekunder är. För att veta det så måste jag jämföra atleten som sprang på 10,5 med andra löpare. Då får jag reda på att rekordet ligger på 9,6 och att det krävs under 10 sekunder för att vara top-tio i världen. Jag utgår alltså inte ifrån mig själv när jag bedömer en prestation.

Jag sitter inte heller och funderar på hur fort löparna hade sprungit om dom inte hade haft löparskor på sig eller hur fort dom hade sprungit utan löparbanor.

Dessutom behöver man veta att 15s inte är allt för långsamt, att 12s är skitsnabbt (på riktigt!) och att då är det ändå EONER kvar till någon som är expert.

cero
2014-08-13, 12:36
Är det mängden teknikträning som är det som stör dig? Sprint torde i så fall vara helt ointressant för dig med tanke på hur otroligt många timmar sprinters lägger på det. Om du aldrig tränat det så sätter jag en månadslön på att du inte kan ta ett enda löpsteg korrekt faktiskt. Det är en illusion hos dig att du tror att du kan relatera bara för att "de springer ju rakt fram - hur svårt kan det vara?"

Samma sak gäller i alla sporter med ett prestationsmoment.

Nej du missförstår mig helt. Det jag inte gillar är att man lägger till hjälpmedel (som i sin tur kräver teknikträning) som helt förstör det primitiva i sporten. Det är just det som gör friidrott så intressant. Hade vi infört höjdhopp m studsmatta, sprint med luftkanoner, stenkast med någon gummisnodd runt armen som ger massa extra kraft, cyklar med motorer osv hade jag tappat allt intresset helt.

Agitator
2014-08-13, 12:38
Men hur menar du med frågan om vad hon gör i något du kan relatera till? Snackar vi skivstångscurl eller menar du verkligen: undrar vad hon gör i bänkpress med kass teknik, röven på sniskan och delvis i luften, sladdriga gympaskor, studs, snedpress och sänkning? Vad är det inom dig och så många andra som tror att DET är den relevanta jämförelsen?

De flesta som kommer till en lyftarklubb och får lära sig en korrekt teknik gör betydligt MINDRE med den till en början. Just för att deras egen referenspunkt just är skitbänk med studs och rövlyft.

99,98 procent av folket som tränar/tränat bänkpress kör aldrig en sådan extrem brygga eller med utrustning.

Ingen ifrågesätter flickans prestation, den är grym.

Nu kommer nästa tanke efter man bekräftat att hon är grym med eiffelbrygga och utrustning och passning.

Vad gör hon i bänk med ett utförande som 99,98 procent av tränandes gör varje vecka.

Denna tanke uppstår ENDAST på grund av att i princip nästan ingen kan relatera till det dem såg på videon.

Har som sagt inget med hat eller annat trams att göra. Man vill ha någon referenspunkt, svårare än så är det inte.

Är det viktigt? Absolut inte, men nyfiken på tanken blir man ju.

cero
2014-08-13, 12:45
spoon: När du tittar på elitsprintare så kan du ju, på ett ungefär, räkna ut hur långt efter du hade varit om du vore där. Blir enkelt att relatera och bli imponerad.

Sedan finns det ju givetvis hjälpmedel i alla sporter, man får göra en avvägning mellan fördelar och nackdelar. Spikskor och vettigt underlag? Ok. Elastiska dräkter/band som skickar iväg dig som en torped vid start? Nej. Studskulor under fötterna? Nej. Luftkanoner vid start? Nej.

Dreas
2014-08-13, 12:46
spoon: När du tittar på elitsprintare så kan du ju, på ett ungefär, räkna ut hur långt efter du hade varit om du vore där. Blir enkelt att relatera och bli imponerad.

Sedan finns det ju givetvis hjälpmedel i alla sporter, man får göra en avvägning mellan fördelar och nackdelar. Spikskor och vettigt underlag? Ok. Elastiska dräkter som skickar iväg dig som en torped vid start? Nej. Studskulor under fötterna? Nej. Osv.Dina antaganden om bänktröjan visar ju på okunskap.

Testa en :)

edit: Hur kommer det sig att vi som testat tröja/tränar på atletklubb ser prestationen bara utan att säga något annat?

TIMPA
2014-08-13, 12:47
tror mer på 80 kg isf, inte för att det spelar någon roll som spoon säger ^^

+1

cero
2014-08-13, 12:48
Ja, jag kan ingenting om bänktröjor. Men i tråden står det att man kan få ut upp till 50 KG och att flickan i klippet hade lyft typ 80-90 KG raw? Det är ju en enorm skillnad. Vad är det jag missar, Dreas?

hurril
2014-08-13, 12:50
Nej du missförstår mig helt. Det jag inte gillar är att man lägger till hjälpmedel (som i sin tur kräver teknikträning) som helt förstör det primitiva i sporten. Det är just det som gör friidrott så intressant. Hade vi infört höjdhopp m studsmatta, sprint med luftkanoner, stenkast med någon gummisnodd runt armen som ger massa extra kraft, cyklar med motorer osv hade jag tappat allt intresset helt.

Eller tresteg (fler än ett steg - inte så primitivt), stavhopp (får studs ur staven), spikskor/ sprinterskor (bättre hastighet, start, etc), spjut i specialmaterial snarare än en avsågad piasava. Osv. Hur tycker du att ditt argument går?

Hur ska du veta hur cykelsporten fungerar om du bara cyklat på en jävla DBS?

99,98 procent av folket som tränar/tränat bänkpress kör aldrig en sådan extrem brygga eller med utrustning.

Ingen ifrågesätter flickans prestation, den är grym.

Nu kommer nästa tanke efter man bekräftat att hon är grym med eiffelbrygga och utrustning och passning.

Vad gör hon i bänk med ett utförande som 99,98 procent av tränandes gör varje vecka.

Denna tanke uppstår ENDAST på grund av att i princip nästan ingen kan relatera till det dem såg på videon.

Har som sagt inget med hat eller annat trams att göra. Man vill ha någon referenspunkt, svårare än så är det inte.

Är det viktigt? Absolut inte, men nyfiken på tanken blir man ju.

Jo du och stora delar av tråden ifrågasätter faktiskt flickans prestation och hela sporten hon tävlar i.

Vi tar det en gång till: Varför måste hennes prestation ställas i relation till din egna kassa teknik i bänkpress? Varför är det relevant? Varför spelar det roll hur många som kan relatera personligen?

Besvara mina frågor istället för att upprepa dina.

Dreas
2014-08-13, 12:50
Ja, jag kan ingenting om bänktröjor. Men i tråden står det att man kan få ut upp till 50 KG och att flickan i klippet hade lyft typ 80-90 KG raw? Det är ju en enorm skillnad. Vad är det jag missar, Dreas?Att det krävs teknik för att kunna använda tröjan, speciellt om man ska få ut över 50% av den, då krävs det mycket av individen.

Testar du en tröja så inser du hur svårt det är att bemästra.

spoon
2014-08-13, 12:51
Agitator: Vill du ha referenspunkter så kan jag rekommendera dig att läsa på http://goodlift.info/records.php?fd=0&ac=0&sx=M&eq=1 så kan du se vad världsrekorden ligger på utan utrustning. Sen så kan du välja om du vill jämföra dig med tjejer eller killar :)

Cero: Det intresserar mig inte hur långt efter jag hade varit. Det som intresserar mig är hur bra en sprinter presterar mot andra sprinters. Min egen prestation är inte relevant.

cero
2014-08-13, 12:58
Eller tresteg (fler än ett steg - inte så primitivt), stavhopp (får studs ur staven), spikskor/ sprinterskor (bättre hastighet, start, etc), spjut i specialmaterial snarare än en avsågad piasava. Osv. Hur tycker du att ditt argument går?

Hur ska du veta hur cykelsporten fungerar om du bara cyklat på en jävla DBS?

Skämtar du med mig?

Hur är 3-steg inte primitivt? Inga hjälpmedel, man tar 3 steg och sedan hoppar. Som sagt, alla sporter har hjälpmedel men man får göra en avvägning. Ger spikskor lika mycket som en bänktröja?

Att det krävs teknik för att kunna använda tröjan, speciellt om man ska få ut över 50% av den, då krävs det mycket av individen.

Testar du en tröja så inser du hur svårt det är att bemästra.

Jag har inte sagt något annat. Poängen är att överdrivna hjälpmedel förstör det primitiva i sporten, på brist av bättre ord.

spoon
2014-08-13, 13:00
Är du intresserad av styrkelyft Cero? I såna fall så finns det ju utrustningsfria tävlingar som du kan se på. Eller är du bara intresserad av att klaga på styrkelyft?

cero
2014-08-13, 13:00
Cero: Det intresserar mig inte hur långt efter jag hade varit. Det som intresserar mig är hur bra en sprinter presterar mot andra sprinters. Min egen prestation är inte relevant.

Så om du hade haft absolut 0 uppfattning om hur snabba dessa atleter är, låt säga att du aldrig sprungit öht i hela ditt liv, så hade du fortfarande tyckt det var lika spännande?

Är du intresserad av styrkelyft Cero? I såna fall så finns det ju utrustningsfria tävlingar som du kan se på. Eller är du bara intresserad av att klaga på styrkelyft?

Jag startade inte denna diskussion, utan svarar bara på andras inlägg. Det enda jag skrev var att jag undrar vad hon kan ta RAW ungefär, vilket är det jag är intresserad av personligen. Ingen idé att bli grinig här.

the_PL_man
2014-08-13, 13:06
Ja, jag kan ingenting om bänktröjor. Men i tråden står det att man kan få ut upp till 50 KG och att flickan i klippet hade lyft typ 80-90 KG raw? Det är ju en enorm skillnad. Vad är det jag missar, Dreas?

Det du missar är att det krävs en enorm träningsinsats för att lära sig att få ut bra av en tröja.

Jag har sett allt från -180kg upp till 60-70 kg, där den högre delen av spektret har vart i 90+kg män med flerårig träning med tröja.

spoon
2014-08-13, 13:06
Så om du hade haft absolut 0 uppfattning om hur snabba dessa atleter är, låt säga att du aldrig sprungit öht i hela ditt liv, så hade du fortfarande tyckt det var lika spännande?

Absolut. Jag ser på massa sporter som jag inte kan relatera till själv. Hela vinter-OS är fullt av sporter som jag inte kan relatera till. Sommar-OS med för den delen. Vi kan ta skidskytte eller handboll som exempel. Fotboll med för den delen. Har definitivt sett mer fotboll än vad jag har spelat.

cero
2014-08-13, 13:07
Nej det gör jag inte. Skrev redan att det är svårt att lyfta med tröja för typ 5 sidor sedan.

hurril
2014-08-13, 13:08
Skämtar du med mig?

Hur är 3-steg inte primitivt? Inga hjälpmedel, man tar 3 steg och sedan hoppar. Som sagt, alla sporter har hjälpmedel men man får göra en avvägning. Ger spikskor lika mycket som en bänktröja?



Jag har inte sagt något annat. Poängen är att överdrivna hjälpmedel förstör det primitiva i sporten, på brist av bättre ord.

Du bemötte inget särskilt - kanske för att du börjar se att det inte är så svart-vitt som du vill ha det?

cero
2014-08-13, 13:12
Nja, det är du som greppar efter halmstrån för att få "rätt". T ex tar upp att 3-steg inte skulle vara primitivt, för att 3 steg är fler än 1 steg. Vissa hjälpmedel är mer avgörande än andra, varför är det så svårt att greppa?

filmjölk
2014-08-13, 13:15
?

Vad vi imponeras av spelar faktiskt roll då vi är en stor grupp, tillika er rekryteringsbas och även er potentiella publik. Ni har ju emellanåt precis samma diskussioner internt där ni lobbar för regelförändringar som går i vår linje.

rooz
2014-08-13, 13:18
Nja, det är du som greppar efter halmstrån för att få "rätt". T ex tar upp att 3-steg inte skulle vara primitivt, för att 3 steg är fler än 1 steg. Vissa hjälpmedel är mer avgörande än andra, varför är det så svårt att greppa?

Typ som EPO, AAS inom MMA som du har intresse av?

hurril
2014-08-13, 13:19
Nja, det är du som greppar efter halmstrån för att få "rätt". T ex tar upp att 3-steg inte skulle vara primitivt, för att 3 steg är fler än 1 steg. Vissa hjälpmedel är mer avgörande än andra, varför är det så svårt att greppa?

Huruvida vissa hjälpmedel är mer avgörande än andra har aldrig varit grejen så att du i affekt drar till med: varför är det så svårt att greppa, blir bara... konstigt. Vad har DU att vara aggressiv över som har så fel?

Tre steg är godtyckligt. Varför inte ett, två eller fyra? Jag hoppar aldrig i tre steg så hur ska jag eller någon annan på jorden kunna jämföra prestation? Detta är DITT argument, kära cero.

Du nuddade inte ens vid de saker jag skrev om staven, skorna eller spjuten. Att du inte gör det utan istället vill ha det till att Jag är den som inte förstår visar på lite vad det är som händer här.

För mig är bänkpress sport. En idrottsgren. I den finns regler, extern utrustning (stången, ställningen och flaket), "intern" utrustning (skor, trikå och ibland tröja) och för att driva summan av det finns några olika specialisttekniker.

Du kan utan vidare byta den external och interna utrustningen till 400-metersbanan och startblock respektive, spikskor och trikå och till sist, för att binda samman, specialistteknik för att starta, accelerera, hålla och avluta som en boss. Inget av det har någonting att göra med hur du lubbar till bussjäveln för att du är sen som vanligt.

hurril
2014-08-13, 13:20
Vad vi imponeras av spelar faktiskt roll då vi är en stor grupp, tillika er rekryteringsbas och även er potentiella publik. Ni har ju emellanåt precis samma diskussioner internt där ni lobbar för regelförändringar som går i vår linje.

Ni är faktiskt inte alls vår rekryteringsbas, ni är inte dem som går och ser tävlingar och vad ni imponeras av är faktiskt irrelevant. Så nej.

Dreas
2014-08-13, 13:23
Vad vi imponeras av spelar faktiskt roll då vi är en stor grupp, tillika er rekryteringsbas och även er potentiella publik. Ni har ju emellanåt precis samma diskussioner internt där ni lobbar för regelförändringar som går i vår linje.Vilka regeländringar?

filmjölk
2014-08-13, 13:30
Ni är faktiskt inte alls vår rekryteringsbas, ni är inte dem som går och ser tävlingar och vad ni imponeras av är faktiskt irrelevant. Så nej.

Med tanke på hur upprörda ni blir över att vi inte imponeras mer eller för att vi inte förstår storheten i utrustade prestationer så verkar det inte särskilt irrelevant.

(Nu syftar jag inte just på detta klippet,då det trots bryggan, tröjan och sundsvallspassningen är extremt imponerande)

jösses
2014-08-13, 13:30
Det finns ju för fan MEMES om er.

http://woldfitness.com/2011/10/what-muscle-does-that-work/

Fick trojan varning när jag klickade på länken, tänkte bara varna er andra.

cero
2014-08-13, 13:31
Typ som EPO, AAS inom MMA som du har intresse av?

Nej, fuskande atleter intresserar mig inte. Iofs är det svårt att VETA vilka som är dopade och inte, precis som i alla andra sporter.

Hurril: Jag generaliserar inte på det sättet som du gör. Alla sporter är olika så man får ju bedömma från fall till fall vad som anses vara "okej/intressant" och inte. Vad jag vet ger inte spikskor lika mycket som en bänktröja. Precis som att fotledsband kanske inte ger lika mycket som ett par knälindor. Baserat på det avgör jag om det förstör eller inte. Lindor t ex tycker jag är okej, trikå långt över gränsen.

Dreas
2014-08-13, 13:32
Med tanke på hur upprörda ni blir över att vi inte imponeras mer eller för att vi inte förstår storheten i utrustade prestationer så verkar det inte särskilt irrelevant.

(Nu syftar jag inte just på detta klippet,då det trots bryggan, tröjan och sundsvallspassningen är extremt imponerande)Trångsynthet pga. bristfällig erfarenhet är inget unikt för bänkpress. Lika irriterande vart man än är :)

filmjölk
2014-08-13, 13:33
Vilka regeländringar?

sweetkarro om hon läser tråden kan nog fylla i de som vart på förslag, men efter vad jag minns i ämnet har "ni" haft en intern diskussion om snöre på bänken, andelar av stjärten som måste vara i, maglyftsregler mm.

130kg finsk sisu
2014-08-13, 13:34
Några åsikter:
1. Sluta tala om bryggan som om det vore något magiskt. Sällan är skillnaden mellan fu-bänk och maxdöttsfuskbryggab mer än 5-8%. Och oftast är random gymutförande med lätt rövlyft och superstuds effektivare än en raw tävlingsbänk. Så agitator,cero osv skippa för er egen skull detta argument. Tjejens teknik ger ingen nytta att gråta över.
2. Tröjan ger tyvärr allt för mycket. Någon form av tröja är av skadeskäl ett bra påhitt men nuvarande supertröjor är patetiskt. Och jag kan förstå att folk har svårt att relatera till prestationer med tröja men samtidigt borde man förstå att 150kg. Av en 16årig tjej är så speciellt att man skippar gråtandet iaf i denna tråd.
3. På frågan vad gör du i bänk kan jag svara som följer:
Fubänk raw 250-255
Tävlingsbänk raw 275
Bänk med litet fläskstopp lätt rövlyft 290+ raw
Bänk raw med överbrettgrepp+rövlyft 330
Tävlingsbänk tröja 400

cero
2014-08-13, 13:34
Och på tal om detta:

Jag hoppar aldrig i tre steg så hur ska jag eller någon annan på jorden kunna jämföra prestation? Detta är DITT argument, kära cero.

Du kan alltså inte föreställa dig ta 3 långa steg och sedan hoppa? Ok, mycket möjligt om man spenderat hela livet vid datorn men annars är det inte så svårt.

cero
2014-08-13, 13:36
Fubänk raw 250-255
Tävlingsbänk raw 275
Bänk med litet fläskstopp lätt rövlyft 290+ raw
Bänk raw med överbrettgrepp+rövlyft 330
Tävlingsbänk tröja 400

Du får alltså ut över 100 KG med tröja?

Äh, inte farligare än spikskor. ;)

(det är annorlunda för en liten flicka, lugna er nu)

130kg finsk sisu
2014-08-13, 13:38
Beror på vilket rawutförande du väljer?

cero
2014-08-13, 13:39
Jämförde tävlingsbänkarna givetvis.

Dreas
2014-08-13, 13:42
Du får alltså ut över 100 KG med tröja?

Äh, inte farligare än spikskor. ;)

(det är annorlunda för en liten flicka, lugna er nu)70kg eller ca 20%. Vad ger ett par spikskor i kortare tid? Och ta bort dom där löjliga startblocken ;)

edit: Och det här var ju för att kunna jämföra mellan ett gymlyft och utrustningslyft.

130kg finsk sisu
2014-08-13, 13:42
Sant.
Till mitt och tröjbögeriets försvar så skall man komma ihåg att en tävlingsbänk raw är nåt av det mest statiska,svårtutfört och momentumlösa man kan göra med en skivstång. Det behövs inte mycket momentum i ett gymutförande för att få många kilon. Pröva själva!

cero
2014-08-13, 13:45
Får man lyfta röven på tävling? Jag jämförde 275 och 400.

Langster
2014-08-13, 13:46
Jag har försökt att bänka med mer brygga men det ger mig absolut ingenting, eftersom jag inte har tekniken. Kanske skulle jag få ut något av det om jag tog mig tid att lära mig mer och nöta teknik, men jag orkar inte så det är mitt eget fel - det är inte de som kan lyfta mer än mig med mer bryggas fel.
Skulle jag bänka mer med mer brygga så skulle jag brygga mer.

Att klaga på detta är som att klaga på höjdhoppare som hoppar högre än mig pga att de kan flopptekniken bättre. Man kan klaga hur mycket man vill på OS-sändningen, "de hoppar inte jämfota från stillastående, barfota - därför kan jag inte relatera till detta, dessutom har de en madrass att landa på fan vad fjantigt!" Men det ändrar inte det faktum att de följer sin sports regler och har tränat vansinnigt mycket på just detta för att bli bäst i sin sport, den som inte inser detta är en idiot.

Dreas
2014-08-13, 13:47
Får man lyfta röven på tävling? Jag jämförde 275 och 400.Nej. Men gemene gymmare kör inte heller med stopp och röven i bänken vid maxning. Skulle en gymmare få följa de regler som krävs för en styrkelyftsbänk får du ta bort rätt många kg. Iaf för dom flesta.

Langster
2014-08-13, 13:49
Nej. Men gemene gymmare kör inte heller med stopp och röven i bänken vid maxning. Skulle en gymmare få följa de regler som krävs för en styrkelyftsbänk får du ta bort rätt många kg. Iaf för dom flesta.

Japp, jag skulle säkert få plocka bort minst 30 kg.

filmjölk
2014-08-13, 13:50
Sant.
Till mitt och tröjbögeriets försvar så skall man komma ihåg att en tävlingsbänk raw är nåt av det mest statiska,svårtutfört och momentumlösa man kan göra med en skivstång. Det behövs inte mycket momentum i ett gymutförande för att få många kilon. Pröva själva!

Jag får personligen väldigt få kg av att studsa, inte stoppa, lyfta på röven, hålla brett eller ens av att ha fötterna i golvet.

155 Har jag tagit som max med fötterna uppe, stopp och axelbrett grepp. 160 med lite bredare grepp, fötterna i och tng. Med rövlyft gissningsvis 2,5kg till.

cero
2014-08-13, 13:55
Japp, jag skulle säkert få plocka bort minst 30 kg.

-30 KG eller mer om man tar bort rövlyft och stopp..?

130kg finsk sisu
2014-08-13, 13:55
Som langster skriver tror jag det inverkar för de flesta men filmjölk är ett undantag. Min erfarenhet är att segstarka oexplosiva lyftare har liten nytta av bättre teknik medans explosiva lyftare har stor nytta av brygga osv. Dessutom har ju skillnaden i bröst och armstyrka betydelse här.

130kg finsk sisu
2014-08-13, 13:57
Cero jag kan till en del förstå dina åsikterr men varför väljer du bland all fakta och argument och svarar bara på det som passar dig själv och din egen agenda?

Langster
2014-08-13, 13:57
Jag får personligen väldigt få kg av att studsa, inte stoppa, lyfta på röven, hålla brett eller ens av att ha fötterna i golvet.

155 Har jag tagit som max med fötterna uppe, stopp och axelbrett grepp. 160 med lite bredare grepp, fötterna i och tng. Med rövlyft gissningsvis 2,5kg till.

Jag skulle säga att det främst beror på att du har väldigt dålig teknik i bänk.

För att ta min höjdhoppsjämförelse vidare, om du hoppar lika högt med flopptekniken som jämfota så har du nog väldigt dålig floppteknik.

cero
2014-08-13, 13:59
Cero jag kan till en del förstå dina åsikterr men varför väljer du bland all fakta och argument och svarar bara på det som passar dig själv och din egen agenda?

Vad ska jag svara på menar du? Om det visar sig att spikskor ger mer än en bänktröja så erkänner jag att jag har åt helvete fel.

Langster
2014-08-13, 13:59
-30 KG eller mer om man tar bort rövlyft och stopp..?

-30 kg eller mer för att få en bänkpress godkänd på tävling.

hurril
2014-08-13, 14:01
Med tanke på hur upprörda ni blir över att vi inte imponeras mer eller för att vi inte förstår storheten i utrustade prestationer så verkar det inte särskilt irrelevant.

(Nu syftar jag inte just på detta klippet,då det trots bryggan, tröjan och sundsvallspassningen är extremt imponerande)

Då har även du missförstått hela grejen. Det som är provocerande är ATT ni tror att er åsikt i frågan spelar någon som helst roll. Inte faktumet att ni inte blir imponerande för det är faktiskt helt ointressant :)

Nej, fuskande atleter intresserar mig inte. Iofs är det svårt att VETA vilka som är dopade och inte, precis som i alla andra sporter.

Hurril: Jag generaliserar inte på det sättet som du gör. Alla sporter är olika så man får ju bedömma från fall till fall vad som anses vara "okej/intressant" och inte. Vad jag vet ger inte spikskor lika mycket som en bänktröja. Precis som att fotledsband kanske inte ger lika mycket som ett par knälindor. Baserat på det avgör jag om det förstör eller inte. Lindor t ex tycker jag är okej, trikå långt över gränsen.

För andra gången: det står inte mellan spikskor och bänktröjor. Det står mellan er godtyckliga definition för vad som är ett rekorderligt utförande eller inte. I ett försök att visa på det befängda i er linje så har jag givit flera olika analogier för att på så vis få er att säga emot er själva. Detta har lyckats. Tyvärr, för mig, är detta mer likt att spela schack med en duva än något annat för pjäserna sprutar överallt och inte fan fattar du när du har fel.

För ärligt talat: du kan inte skillnaden mellan en trikå (ger ingen effekt över huvud taget) och en böjdräkt (något vi inte ens berört), tror att någon bryr sig om vad du tycker om knälindor. Fotledsband? Finns det ens?

Och på tal om detta:



Du kan alltså inte föreställa dig ta 3 långa steg och sedan hoppa? Ok, mycket möjligt om man spenderat hela livet vid datorn men annars är det inte så svårt.

Varför ställer du ens den frågan som replik till det jag sade? Ingenting i mitt inlägg bör föranleda någon att tro på det viset. Svara på mina frågor i det inlägget istället för att hoppa i plurret vid djupa änden och låtsas som om det är JAG som drunknar.

130kg finsk sisu
2014-08-13, 14:02
För elitlyftare ger bänktröjan betydligt mer än för sprinters, nåt annat tror jag ingen ha påstått.
Men du förbiser t.ex aspekten vad en täclingsbänkpress innebär raw eller tröja.

filmjölk
2014-08-13, 14:06
Jag skulle säga att det främst beror på att du har väldigt dålig teknik i bänk.

För att ta min höjdhoppsjämförelse vidare, om du hoppar lika högt med flopptekniken som jämfota så har du nog väldigt dålig floppteknik.

Jag anser mig inte ha dålig teknik. Tvärtom. jag lyfter väldigt stabilt och kan verkligen ta i med alla inblandade muskler i lyftet och få ut max av min kropp om jag får säga det själv.

Langster
2014-08-13, 14:17
Jag anser mig inte ha dålig teknik. Tvärtom. jag lyfter väldigt stabilt och kan verkligen ta i med alla inblandade muskler i lyftet och få ut max av min kropp om jag får säga det själv.

Det kanske du har, jag har inte sett dig bänka tror jag.
För min egen del är jag övertygad om att den lilla skillnaden jag får ut av brygga och den stora negativa skillnaden jag får ut av stopp beror på att jag har dålig teknik för en korrekt tävlingsbänk.

Dreas
2014-08-13, 14:17
Jag anser mig inte ha dålig teknik. Tvärtom. jag lyfter väldigt stabilt och kan verkligen ta i med alla inblandade muskler i lyftet och få ut max av min kropp om jag får säga det själv.Vissa har oflyt med sin explosivitet och andra musklers kapacitet att generera kraft.

Jag är själv uthållig mer åt damhållet.

anvihl
2014-08-13, 14:17
För mig är bänkpress sport. En idrottsgren. I den finns regler, extern utrustning (stången, ställningen och flaket), "intern" utrustning (skor, trikå och ibland tröja) och för att driva summan av det finns några olika specialisttekniker.



För mig med, men det betyder inte att vi kan göra anspråk på exakt vad bänkpress är för hela den allmänna massan. Bara för att någon utför en bänkpress i gymmet utför han inte sporten bänkpress, han utför övningen bänkpress. För oss som ser bänkpress som sport är så klart tunga sportlyft imponerande, men förmodligen inte för dom som ser bänkpress som en övning där inte samma regelverk och utrustning gäller eller ens finns. Vi kommer inte komma längre än så i den här tråden. Bänkpress som sport och bänkpress i gym är två helt olika saker och ska inte jämföras. Känns som du förtvivlat vevar, vill skrika högst och ge folk virtuella käftsmällar för att komma fram till samma sak.

hurril
2014-08-13, 14:24
För mig med, men det betyder inte att vi kan göra anspråk på exakt vad bänkpress är för hela den allmänna massan. Bara för att någon utför en bänkpress i gymmet utför han inte sporten bänkpress, han utför övningen bänkpress. För oss som ser bänkpress som sport är så klart tunga sportlyft imponerande, men förmodligen inte för dom som ser bänkpress som en övning där inte samma regelverk och utrustning gäller eller ens finns. Vi kommer inte komma längre än så i den här tråden. Bänkpress som sport och bänkpress i gym är två helt olika saker och ska inte jämföras. Känns som du förtvivlat vevar, vill skrika högst och ge folk virtuella käftsmällar för att komma fram till samma sak.

Huruvida vi kan komma längre eller inte får vi väl se. Det vore intressant att se åtminstone _ett_ svar från någon om varför deras preferenser ska vara så viktiga. Vem bryr sig om vad som imponerar på dig?

cero
2014-08-13, 14:39
Med trikå trodde jag du menade tröja, mitt fel.

För andra gången: det står inte mellan spikskor och bänktröjor. Det står mellan er godtyckliga definition för vad som är ett rekorderligt utförande eller inte. I ett försök att visa på det befängda i er linje så har jag givit flera olika analogier för att på så vis få er att säga emot er själva. Detta har lyckats.

Du satte dessa i samma kategori och ditt tonläge verkar antyda att man omöjligen kan tycka det ena är okej om man inte tycker det andra är det. Misstolkar jag?

cero
2014-08-13, 14:41
Det som är provocerande är ATT ni tror att er åsikt i frågan spelar någon som helst roll

Om du syftar på mig så har jag aldrig sagt att min åsikt på något sätt är viktig för sporten. Jag fick frågan och jag svarade helt enkelt, inget mer med det. Att SL-entusiasterna i tråden tolkar det som att jag söker efter bra tillfällen att pissa på sporten är ju synd.

Arf Pingvin
2014-08-13, 14:56
Tjej, 16 år, 150 kg på stången. Gör vad du vill. Det är imponerande.

Stången och några gummivikter brukar räcka till allt i vanliga fall.

cero
2014-08-13, 14:59
Förresten, vet någon vad tjejen har presterat på tävling?

DekeThornton
2014-08-13, 15:20
Förresten, vet någon vad tjejen har presterat på tävling?

130 Kg.

http://resultater.styrkeloft.no/lofter_vis.php?id=5292

Vilket är jävligt imponerande.

cero
2014-08-13, 15:26
Där fanns hennes RAW med också, om det är det man syftar på med "Utstyrsfritt"?

110 87.5 135 332.5

böj bänk mark total

130kg finsk sisu
2014-08-13, 15:57
Jag anser mig inte ha dålig teknik. Tvärtom. jag lyfter väldigt stabilt och kan verkligen ta i med alla inblandade muskler i lyftet och få ut max av min kropp om jag får säga det själv.

Läs igen bäste vän! Min point var att segstarka oftast inte får ut nåt av bra teknik och just segstarka pressare gör lika mycket i fubänk som i rövlyftbänk. Nu har jag inte sett så mycket bänkar av dig filmjölk men jag gissar att du inte är någon fartfantom? Och det är en av orsakerna till att du gör ganska lika i de flesta bänkmomenten?

Agitator
2014-08-13, 16:09
Förstår ärligt inte talat varför det är så mycket tjafs i tråden.

Bra prestation, ingen annan säger ju något annat.

Efter att det är konstaterat, så undrar vi vanliga tränandes vad hon kan prestera i en bänkform som majoriteten av folket som tränar kan relatera till.

Förstår inte varför SLfolket här säger att vi påstår att det hon gjorde var dåligt. Hon gör ett grymt lyft och kommer troligen göra riktigt bra ifrån sig på tävling.

Tycker personligen att jag varit tydlig i mina tidigare inlägg i tråden om varför det kan vara av intresse. Sedan fortsätter tråden i någon löjlig form av limborunkande om vem som kan gå längst i sina löjliga metaforer.

hurril
2014-08-13, 16:12
Förstår ärligt inte talat varför det är så mycket tjafs i tråden.

Bra prestation, ingen annan säger ju något annat.

Efter att det är konstaterat, så undrar vi vanliga tränandes vad hon kan prestera i en bänkform som majoriteten av folket som tränar kan relatera till.

Förstår inte varför SLfolket här säger att vi påstår att det hon gjorde var dåligt. Hon gör ett grymt lyft och kommer troligen göra riktigt bra ifrån sig på tävling.

Tycker personligen att jag varit tydlig i mina tidigare inlägg i tråden om varför det kan vara av intresse. Sedan fortsätter tråden i någon löjlig form av limborunkande om vem som kan gå längst i sina löjliga metaforer.

Det är det ingen som påstår och ingenting handlar om det. Det är inte fråga om något limborunkande så mycket som att försöka förklara division för körsångare.

Agitator
2014-08-13, 16:22
Ni är faktiskt inte alls vår rekryteringsbas, ni är inte dem som går och ser tävlingar och vad ni imponeras av är faktiskt irrelevant. Så nej.

Faktum är att jag själv vill träna SL, men väljer för tillfället att fortsätta träna på ett vanligt gym.

Fast min mentalitet i träningen är bara SL fokuserad. Sedan så känns det som att börjar man med SL så blir man ännu mer insnöad och enbart kör de tre stora, vilket jag kanske inte riktigt är helt sugen på att fastna i just nu. Men om något år så kan jag tänka mig att göra bytet när glöden av att bara gå och träna börja brista lite. Då får jag byta till tävlingsfokus istället, och hitta ny glöd på ändrat upplägg, om än de nästan är samma som idag bara att jag kan vara mer spontan idag.

cero
2014-08-13, 16:28
Det är det ingen som påstår och ingenting handlar om det. Det är inte fråga om något limborunkande så mycket som att försöka förklara division för körsångare.

*rolleyes*

WHITEFOLKS
2014-08-13, 16:31
Verkligen fantastiskt hur hurril får veva på obehindrat och ödmjukt.

filmjölk
2014-08-13, 16:56
Läs igen bäste vän! Min point var att segstarka oftast inte får ut nåt av bra teknik och just segstarka pressare gör lika mycket i fubänk som i rövlyftbänk. Nu har jag inte sett så mycket bänkar av dig filmjölk men jag gissar att du inte är någon fartfantom? Och det är en av orsakerna till att du gör ganska lika i de flesta bänkmomenten?

Japp, det var som svar till Langster. Jag vet att en del andra har bättre ratio, jag får inte ut många kg av vare sig att leka styrkelyftare och brygga eller leka gymlyftare och lyfta stjärten :D

Så en jättebrygga (eller ett rövlyft) ger kanske mindre än vad man tror, men en Sundsvallspassning gör en lyftprestation väldigt svårbedömd och ger väldigt mycket.

SGW
2014-08-13, 16:59
Ni är faktiskt inte alls vår rekryteringsbas, ni är inte dem som går och ser tävlingar och vad ni imponeras av är faktiskt irrelevant. Så nej.

Behöver inte nödvändigtvis vara sant. Jag skulle faktiskt mycket väl kunna tänka mig att gå och betala för att se en raw-tävling, speciellt om det nu stämmer att raw är större än utrustning. Skulle jag någonsin betala för att se en tävling med utrustning? Nej.

För sporten SL är det självklart inte irrelevant vad "den stora massan" som kan tänkas ha intresse i sporten tycker. Alla idrottsförbund med självbevarelsedrift vill göra sin sport mer attraktiv för fler.